Toon posts:

Powermac G4 op marktplaats.nl een verstandige koop ?

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Waarom dit topic ? :?

Ik had een aantal maanden terug een topic gestart om een nieuwe mac te kopen in plaats van een pc, en uitendelijk heb ik dit niet gedaan, omdat ik nog nooit met OSX had gewerkt, en ik bang was dat als het me niet zou bevallen ik meteen zo'n 1500 euro kwijt zou zijn.

Inmiddels heb ik me meer verdiept in OSX, en ook een keertje uitgeprobeerd, en dan ben ik toch tot de conclusie gekomen dat een Mac wat voor mij zou zijn.

Nu liep ik toevallig op marktplaats.nl te zoeken naar wat leuke spullen toen ik deze advertentie tegenkwam.
- Ge-upgrade met supersnelle Dual 1,2 GHz processor (L3 cache is 2mb)
- Extra 30 gb harde schijf (totaal dus 90 GB)
- gigabith ethernet
- DVD brander (Nec DVD RWND-2500A)
- 1532 mb intern geheugen
- Inclusief Apple Pro muis en Apple toetsenbord
- Monitor ViewSonic P90F 19 inch
- Inclusief Tiger!!!
Deze specs lijken te goed om waar te zijn voor 800 euro, en nog met een monitor erbij. O+
Dus ik dacht : laat ik maar een topic starten of iets wel goed lijkt maar eigenlijk niet zo heel goed is.
Bijvoorbeeld :

Merk je het verschil met een Dual processor van PowerPc ook in het normale gebruik ? Kan je hem ook instellen dat bv. bepaalde applicaties op één core opstarten, en andere applicaties op een andere core ? Ik weet wel dat er een paar applicaties zijn die er van kunnen profiteren, tijdens het renderen, maar maakt OSX ook gebruik van deze 2 cores ?

Kan ik zo een Airport Extreme Kaart erbij prikken ?
Edit : hij leidt altijd naar de pagina ervoor ? Maarja; het is de Airport Extreme kaart voor 79 euro.
Op de apple site staat :
De AirPort Extreme-kaart kan uitsluitend worden geïnstalleerd in computers die zijn voorbereid voor AirPort Extreme. AirPort Extreme-kaarten kunnen niet worden gebruikt in computers die zijn voorbereid voor AirPort en zijn voorzien van een AirPort-sleuf.
Maar heeft de Powermac G4 nu een Airport of Airport Extreme gleuf ? 8)7

Wat is zo het gemiddelde geluidsniveau van de Powermac G4 ? Omdat er niet echt veel Powermac G4's met allemaal verschillende onderdelen bestaan zou het toch redelijk algemeen te zeggen zijn.
Is hij goed hoorbaar ? Misschien met wat vergelijken ? Of zou het waarschijnlijk zijn dat met de upgrade van de processor die de verkoper heeft gedaan, er ook een nieuwe processorkoeler bij kwam ?

Wat ga je ermee doen ? :?

Nouja, multitasken, daarom ben ik ook zo enthousiast over het vele RAM en de Dual core.
Ik doe graag Opera + IM'en + Muziek Luisteren etc. en dan moet je Photoshop nog opstarten voor een klein klusje wanneer iemand me bijvoorbeeld vraagt om een foto te bewerken.
Ik speel niet zoveel, maar ik weet wel dat Diablo II naar de Mac geport is, dus daar kan ik me wel mee vermaken, en anders heb ik mijn PS2 nog, wat veel voordeliger uitkomt voor mij dan PC-gaming.

Mijn huidige specs zijn
  • Pentium III 800 mhz
  • 128 MB SD-RAM
  • 16 mb Videokaart
  • CDRW / DVD lezer combi-drive
Als het geen laptop was zou ik al duizenden keren uit frustratie het keyboard hebben kapotgeslagen, en ik had een keer in mijn slaap een tafel omvergestoot (vraag me niet hoe) en een scharnier van het scherm is losgebroken.
Dus ik denk dat het enige moment wanneer hij iets waar zal zijn is het jaar 3000, wanneer het een archeologische vondst is.

Maar even terug naar wat ik met de pc doe naast wat standaard browsen, chatten, officewerk..
Daarnaast gebruik ik ook nog astronomie software, niet echt belastend, gewoon om de positie van de sterren te bepalen, maar het zou natuurlijk wel beter zijn als die dual-core ook snelle berekeningen uit kan voeren als ik een keer in de toekomst wat data moet verwerken.

Zoals ik al een keer eerder zij, heb ik begrepen dat een dualcore handig is bij het renderen met bepaalde renderers ( of hoe je het ook schrijft). Nu heb ik altijd wel bewondering gehad voor mensen die echt goed kunnen 3D modellen, maar ik heb totaal geen artistieke vaardigheid of iets dergelijks, en zelfs met een goed begrip van het programma zou ik niet verder kunnen komen dan een kubus en een bol in Blender. Maar het valt altijd wat te proberen, dus weinig 3D-modelling doe ik ook.

Ok leuk, maarre wat was je vraag ook alweer ? :?

Is deze PC echt zo goed als hij lijkt, want dan zou hij voor mij ideaal zijn, of zitten er een paar addertjes onder het gras ? (8>

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 18:48 ]

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:01
Diablo2 is niet geport, hij is gewoon tegelijk ontwikkeld voor de mac, zoals alle blizzard spellen.
Dus ook World of Warcraft, wat een briljant spel is ;)

Leuke specs, maar is wel een 'oude' mac. Die processors zijn een snelle upgrade geweest, maar het geheugen zal wel nog sdram zijn en ik vraag me af wat voor videokaart erin zit. Het upgraden van een videokaart kan nog wel 's lastig zijn namelijk op een oude mac.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben even vergeten in de startpost te melden dat ik een email heb gestuurd naar de verkoper met de vraag welke videokaart het heeft , als ik antwoord krijg zal ik het hier melden.

En dat het een "oude" mac is, is wel oke, ik hoef niet alles nieuw te hebben :p

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:40

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik gebruik mijn Mini voor dezelfde dingen, heb ook een astronomie prog draaien (EquinoX LE)

En afgezien van de trage HD heeft mijn Macje geen moeite met het uitvoeren van zijn taken.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Om een paar van je vragen te beantwoorden; er kan geen Airport Extreme in, alleen de 'normale' Airport kaarten van 11Mbps. Wil je 54Mbps, moet je andere opties zoeken zoals b.v. deze

De videokaart zal waarschijnlijk een ATI Rage 128 16mb AGP zijn, dus spelen met de 'standaard' kaart zal niet lukken. Als je er een nieuwere kaart inzet (b.v. Radeon 9700 of 9800), dan zal het waarschijnlijk wel lukken, maar niet op extreem hoge resoluties (bus van deze G4 is niet zo snel).

Om het wat te verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/madani/G4_giga_1.jpg Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/madani/G4_giga_2.jpg

De PowerMac G4 die ik had, maakte een ****** herrie; maar daarvan waren wel de fan's van de voeding (80mm) en van de drive bay's (120mm) versleten.
Maar ik denk, weet wel zeker, dat met die processor upgrade de processor(s) niet meer passief gekoeld zijn, en de 'standaard' fan's bijgeleverd bij de meeste upgrades maken ook een ****** herrie.

[ Voor 23% gewijzigd door naaa op 14-10-2005 19:19 . Reden: Toevoeging ]

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:18
Ik moet zeggen dat ie d'r uit ziet als een heel mooi systeem.

Om te beginnen is het trouwens geen dual-core systeem, maar dual processor bak.. Da's een redelijk groot verschil :) En ja, OS X kan uitstekend gebruik maken van SMP, ook als de applicaties daar niet voor geschreven zijn. In dat geval verdeelt het OS applicaties over beide processoren, naar haar eigen inzicht.

Die video kaart moet je nog wel iets mee kunnen. Ik ga er van uit dat het een van de laatste twee modellen G4 Powermac is en daar zal wel iets van 4x AGP in hebben gezeten. Daar moet je, al dan niet tweedehands, nog wel iets leuks voor kunnen vinden :)

Ik vind 800 euro een heel zacht prijsje voor zo'n systeem.

EDIT:
Ik heb ff gekeken... Het gaat waarschijnlijk om een MDD G4PM, dus da's een mooi systeem. Een van de kaarten die hiervoor geschikt is is de Radeon 9000, wat een kaartje uit 2002 is. Ik ga d'r maar van uit dat andere kaarten uit die tijd ook heel aardig mee zullen komen in dat systeem.

EDIT2:
En ja, er was een reden waarom de G4PM's ook wel bekend stonden als "windtunnels" :D

[ Voor 7% gewijzigd door Liegebeest op 14-10-2005 19:25 ]

Liege, liege, liegebeest!

Verwijderd

Topicstarter
Oh met 16 mb valt nog prima Diablo II te spelen :P
En tja, ik heb nu ook een 11 mbps wireless verbinding en daar ben ik wel tevreden mee.

Alleen dat nieuws over de herrie is wel wat minder :/
Om te beginnen is het trouwens geen dual-core systeem, maar dual processor bak.. Da's een redelijk groot verschil
bedankt voor de info, dit is dan natuurlijk weer een pluspunt :p
Maar betekent dit nu ook dat er dus 2 coolers opzitten ?

Heeft er iemand anders ook ervaringen met de herrie ? Zodat ik de mening van verschillende mensen kan vergelijken ? Want als er één ding is waar ik niet tegen kan zijn het luide systemen :p

• naaa

naaa

EDIT:
Ik heb ff gekeken... Het gaat waarschijnlijk om een MDD G4PM, dus da's een mooi systeem. Een van de kaarten die hiervoor geschikt is is de Radeon 9000, wat een kaartje uit 2002 is. Ik ga d'r maar van uit dat andere kaarten uit die tijd ook heel aardig mee zullen komen in dat systeem.

EDIT2:
En ja, er was een reden waarom de G4PM's ook wel bekend stonden als "windtunnels" :D
Als het deze Mac is, is het absoluut geen G4 MDD (Mirrored Drive Doors), die zien er
a.) Heel anders uit
b.) Een snellere systeembus (133Mhz)
c.) Inderdaad een betere videokaart

En ik vind 800 euro voor die Mac een beetje prijzig; ik zou proberen er een leuke prijs van te maken van rond de (>)700 euro.

• naaa

naaa

bedankt voor de info, dit is dan natuurlijk weer een pluspunt :p
Maar betekent dit nu ook dat er dus 2 coolers opzitten ?

Heeft er iemand anders ook ervaringen met de herrie ? Zodat ik de mening van verschillende mensen kan vergelijken ? Want als er één ding is waar ik niet tegen kan zijn het luide systemen :p
Misschien is het handig als je contact opneemt met de verkoper, en vraagt van welk merk de processor upgrade is (Sonnet, FastMac, etc.), dan kan je/we de upgrade opzoeken op internet en evt. reviews lezen over de herrie.

Overigens zitten de twee processors op èèn processorplaat; dus het zijn geen twee 'losse' processorkaarten. Er zit dus ook èèn grote koelblok op.

De herrie; het ligt er dus aan of de ventilators zijn versleten. Ik had pech; maar de meeste G4's uit die serie zijn redelijk stil, maar je processor upgrade kan een herriemaker zijn...

[ Voor 2% gewijzigd door naaa op 14-10-2005 20:30 . Reden: IK miste een lege regel ]

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE : De videokaart is een ATI Radeon 9000 Pro met 128 mb

Ik ga nu vragen welk merk de processorupgrade is.

Verwijderd

toch zou ik deze niet kopen...

het blijft from 2nd hand , 800Euro zonder enige garantie is vet geld.
je kan dan beter een mac mini nemen...kost nog minder ook.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:48
Misschien volgens sommigen geen goed vergelijk, maar is dit wat:
Als je van een echt stil systeem houdt is de mini misschien wel een optie, ik ken de g4's niet zo, maar de mini is volgens mij wel stil (in de winkel geluisterd, hoorde niks en stond aan). Je hebt dan niet de dual processor en de gigabit ethernet en ietsje kleinere harde schijf.

Specs (copy/paste van Apple http://store.apple.com/Ap...nclm=Macmini&mco=6A2AA4B0)

Eur 739,00 inc btw, Gratis geleverd.
Meestal verzendklaar: 24hrs

1,42-GHz PowerPC G4
1 processor dus

512 MB DDR333 SDRAM
iets minder geheugen, meerprijs naar 1gb = 109,99 euro of je zet het er zelf in, is soms goedkoper.

ATI Radeon 9200 32 MB DDR-videogeheugen
dat is dus niet uit te breiden, maar in de nieuwe versie die binnenkort uitkomt wordt dat 64 mb

80-GB Ultra ATA-schijf
SuperDrive-eenheid (dvd±rw/cd-rw)
Dit wordt in het nieuwe model dual layer
(zie ook http://www.macfreak.org/c...c.cgi?forum=16&topic=4381)

DVI- of VGA-video-uitvoer
Met AirPort Extreme en Bluetooth
Interne 56K-modem optioneel

Het scherm (in die advertentie een crt, dus niet zo veel waard)/tobo en muis zit er dus niet bij, maar daar kan gewoon een standaard windows muis/tobo op en is niet zo heel duur.

Als je trouwens belt met Apple kun je om korting vragen, dat geven ze gewoon, scheelt soms een paar tientjes en als je een INGcard hebt krijg je 8% korting (weet niet of het op de gehele collectie geldt)

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:48
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 19:54:
toch zou ik deze niet kopen...

het blijft from 2nd hand , 800Euro zonder enige garantie is vet geld.
je kan dan beter een mac mini nemen...kost nog minder ook.
Mee eens. De hd's en de brander zijn natuurlijk ook oud.

Verwijderd

Topicstarter
Nouja, ik kende de Mac Mini wel, en ik heb er ook over nagedacht om hem te kopen, maar wat ik van velen hoor is dat ze trage hd's etc. hebben, en anders moet ik een externe schijf kopen, en die kost ook alweer geld, dan moet ik er ook nog een monitor bijkopen en dan kom ik wel op meer dan 800 Euro uit.

Het ding wat mij juist aantrok aan deze mac was de dual processor & 1,5 Gig ram + Een monitor voor 800, en dat krijg je met de mini niet voor elkaar :p

En over dat het 2de hands is; ik heb mijn huidige laptop overgekocht van iemand die hem had overgekocht, en er is nog steeds niks mis mee.Hij dateert inmiddels ook al van 2001 ofzo.
Misschien heb ik met deze Mac ook wel "geluk"

• naaa

naaa

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 19:49:
UPDATE : De videokaart is een ATI Radeon 9000 Pro met 128 mb

Ik ga nu vragen welk merk de processorupgrade is.
Kijk, dat is al mooi meegenomen.

Als nu nog de upgrade van een beetje goed/bekend merk is...

Ik zou alleen toch proberen wat van de prijs af te halen; bied 750 euro. Scheelt toch weer 50 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Aj, ik heb een antwoord gekregen,

Ik heb 2 dingen gevraagd : welk merk de processor upgrade was, en hoeveel lawaai hij ongeveer maakte ( ja, ik weet dat dat niet echt een ding is om aan een verkoper te vragen, maarja :p ) , en of wat afhankelijk was van de load op de pc.

Daarop het ik het volgende antwoord gekregen ;
De koeler op de processor kun je goed horen. De voeding van de Apple
maakt heel weinig lawaai. Volgens mij wisselen de geluiden elkaar
niet af bij andere processor belasting. De koeler op de processor
maakt veruit het meeste lawaai en zou misschien vervangen kunnen
worden door een andere koeler. Wanneer ik de koeler lostrek dan hoor
je de Apple bijna niet meer.

Wat voor merk de upgrade is weet ik niet want dat kan ik nergens
vinden en ik heb hem zelf niet geupgrade.
Word toch een stuk moeilijker om te beslissen.
Kan je trouwens wel een koeler vervangen op een Apple Processor ?

Ik ga maar eens nadenken, en even de voor- tegen de nadelen afwisselen.

• naaa

naaa

Word toch een stuk moeilijker om te beslissen.
Kan je trouwens wel een koeler vervangen op een Apple Processor ?

Ik ga maar eens nadenken, en even de voor- tegen de nadelen afwisselen.
Dat is het punt juist waarom het handig is om te weten van welke fabrikant de upgrade komt; kan je opzoeken wat voor fan('s) erop zitten. Als er van die kleine dingen opzitten is het moeilijk stille te vinden om ze te vervangen.

In iedergeval, succes!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:18
antonie schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 19:32:
[...]

Als het deze Mac is, is het absoluut geen G4 MDD (Mirrored Drive Doors), die zien er
a.) Heel anders uit
b.) Een snellere systeembus (133Mhz)
c.) Inderdaad een betere videokaart
Yuo = Right!

Ik ging uit van een stock dual processor bak en vergat eventjes dat er inderdaad ook upgrade kaarten met twee procs zijn die die aansluiting van de originele single proc gebruiken... Dit is inderdaad een hele andere bak dan die ik in gedachten had...

Liege, liege, liegebeest!

Verwijderd

Ben je niet bang dat er nu tientallen tweakers op gaan bieden? :P

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Als die machine 4-5 jaar oud is, dan zou ik het dus echt niet doen. :)

Ik wil niemand voor de voeten stoten en misschien zijn die PowerMacjes hardstikke goed, maar mijn eerste reactie is dat dit systeem al een heel leven gehad heeft, door talloze mensen gebruikt, misbruikt, weet je niet.

En daarnaast is 800 euro gewoon nog een hele hoop geld voor zo'n oud beestje.
EN voor 800 euro heb je nu nog (want ze gaan eruit) een complete e-Mac 1.42 GHz, MET garantie, die waarschijnlijk echt sneller is door veel snellere systeembus.

Kijk maar op http://www.macrotterdam.nl/html/emac.html (prijzen excl BTW)

Moet je alleen nog wat ram bijprikken maar dat zijn de kosten niet. En de 17" van de eMac is best een fijn scherm, een oude 19" hoeft helemaal niet zo goed meer te zijn.

Een nieuwe iMac kost dan weer een bescheiden bedragje daarbovenop, maar dan ben je gewoon voor de komende 3 jaar klaar. :)

- Ge-upgrade met supersnelle Dual 1,2 GHz processor (L3 cache is 2mb)
eMac is 1.42 GHz met snellere systeembussen
(In de Mac wereld is het gebruikelijk om met upgrade-kaarten de computers sneller te maken, maar ik ben er geen fan van. Je loopt op kritieke momenten tegen problemen aan, en het is nooit optimaal. Dit systeem heeft dus snelle procs die echt tegengehouden worden door de bussen. )

- Extra 30 gb harde schijf (totaal dus 90 GB)
eMac heeft geen verouderde harddisk maar moderne, snelle 80 GB disk

- gigabit ethernet
eMac heeft 100mbit. Ga je meer nodig hebben?

- DVD brander (Nec DVD RWND-2500A)
eMac heeft combodrive, of voor 100 extra 8x superdrive (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW)

- 1532 mb intern geheugen
eMac moet nog uitgebreid worden (komt standaard met te weinig, 256)

- Inclusief Apple Pro muis en Apple toetsenbord
eMac idem :)

- Monitor ViewSonic P90F 19 inch
eMac: 17"

- Inclusief Tiger!!!
eMac idem. En iLife denk ik? :)

[ Voor 22% gewijzigd door mr_a op 14-10-2005 23:46 ]

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

Topicstarter
Ben je niet bang dat er nu tientallen tweakers op gaan bieden?
Daar dacht ik ook aan, maar ik nam het 'risico' toch maar, en als je de reacties bekijkt zijn er niet echt zo bijster veel die hem willen kopen :+

@ mr_a

Ik heb ook een aantal maanden geleden naar de eMac gekeken, maar daar waren ook nadelen aan verbonden die mij ervan weerhielden ;

-Het scherm en de pc zijn 1 geheel, je hebt dus geen extern scherm dat je bij een volgende mac kunt gebruiken als je bv. een Powermac koopt.
-Ik vind hem echt lelijk :/

Maar ik begrijp je andere argumenten wel, want wat heb je nu aan een dual proc, als je systeem bus de boel drastisch vertraagd ?

En ja, de iMac is dan wel wat duurder, dus die valt nu buiten mijn prijsklasse (tot +- 1000 euro)

• mr_a
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 12:08:
[...]

Daar dacht ik ook aan, maar ik nam het 'risico' toch maar, en als je de reacties bekijkt zijn er niet echt zo bijster veel die hem willen kopen :+

@ mr_a

Ik heb ook een aantal maanden geleden naar de eMac gekeken, maar daar waren ook nadelen aan verbonden die mij ervan weerhielden ;

-Het scherm en de pc zijn 1 geheel, je hebt dus geen extern scherm dat je bij een volgende mac kunt gebruiken als je bv. een Powermac koopt.
-Ik vind hem echt lelijk :/

Maar ik begrijp je andere argumenten wel, want wat heb je nu aan een dual proc, als je systeem bus de boel drastisch vertraagd ?

En ja, de iMac is dan wel wat duurder, dus die valt nu buiten mijn prijsklasse (tot +- 1000 euro)
Als je budget 1000 is, dan valt een tweedehands iMac met 17" TFT scherm dus ook binnen de prijsklasse, kun je ook naar kijken!

De Mini is een optie, maar de harde schijf daarvan is wel trager dan wat er in zo'n oud PowerMacje zit.

Het voordeel van de mini is wel dat hij gratis airport, bluetooth heeft. Voor 800 euro kun je een mini nemen, het geheugen uitbreiden en een firewire harddisk kopen om van op te starten. :)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

Topicstarter
iMac G5 op marktplaats
iMac G5 Speurders

op http://www.tweedehandsmac.nl/ vind ik wel wat voor minder dan 1000 euro, of een met 2GB geheugen voor 1095 EURO.

Maar ik kaap nu mijn eigen topic eigenlijk :p Want dit is eigenlijk bedoelt om meningen te verzamelen over de advertentie.Hoewel de meerderheid "nee" zegt, zou ik toch graag voor de zekerheid op wat andere meningen wachten, en dan trek ik een conclusie.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2005 22:54 ]

• mr_a
Keuzes zijn soms niet makkelijk he, zeker als er eigenlijk zoveel verschillende mogelijkheden zijn. Ik heb zelf ongeveer een half jaar gedaan over mijn beslissing een mini te nemen. Het ging bij mij ook tussen een mini, 2ehands g5 of g4 tower, of een nieuwe g5 tower. Al die dingen hebben plussen en minnen. :)

[ Voor 51% gewijzigd door mr_a op 15-10-2005 23:20 ]

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:01
ik zou die oude niet nemen. Het moederbord, geheugen en harde schijven zijn al flink verouderd (en bottleneck). Een tweedehands iMac G5 of G4 is al leuker en een nieuwe mini of iBook is ook leuker imho.

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-02 15:16
Koop een Emac nu het nog kan, dat is en werkt gewoon super en je houdt geld over :)

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Pagina: 1