[XP] File Sharing toestaan bij uitzonderingen Firewall?

Pagina: 1
Acties:

• DK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03-2021
Ik heb een klein netwerkje van 7 pc's die allen draaien op XP.
Een van deze pc's doet dienst als gateway naar het internet.
In deze PC zitten 2 NIC's; 1 voor het LAN en 1 voor internettoegang.

Nu wil ik File en Printersharing (FPS) op het LAN hebben, maar natuurlijk geen shares toestaan voor PC's van buitenaf (Internet). Dus heb ik bij de NIC aangesloten op het internet FPS uitgezet en bij die voor het LAN FPS aan.

Echter, ook bij de (standaard XP) Firewall kun je aangeven of deze een uitzondering moet maken voor FPS. Dit kun je echter niet instellen per NIC. Ik heb deze uitzondering nu dus aangevinkt. (Oftewel FPS toestaan)

Mijn vraag is of ik deze PC nu niet per ongeluk heb opgesteld voor PC's van buitenaf?

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-04 23:38

Bob

Je kan FPS gewoon weglaten als protocol/service/hoehetookgenoemdwordt op de NIC die aan het internet hangt, net zoals je een ander protocol er wel of niet op zou installeren.

• DK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03-2021
Ja ok, dat heb ik dus gedaan.

Maar het gaat om de Firewall. Deze staat FPS toe. Mijn vraag is eigenlijk of ik het uitzetten van FPS op de NIC zelf daarmee niet overrule?

• Facer
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Facer

Ken net.....

Zolang het protocol niet op de NIC wordt ondersteunt kan niemand er ook misbruik van maken.
Dus dan kan je het gewoon op je firewall als open laten staan

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01-2025
facer schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 11:37:
Zolang het protocol niet op de NIC wordt ondersteunt kan niemand er ook misbruik van maken.
Dus dan kan je het gewoon op je firewall als open laten staan
Daar ben ik het zeker niet mee eens. Het is beter om via GPO een rule aan te maken voor FPS en deze te koppelen aan je lokale ip range. Alles wat buiten deze ip range valt wordt dan tegen gehouden.