grub installeren zonder installeren linux

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:36
Omdat ik met een probleem zit waardoor ik windows niet kan starten, wil ik graag grub gebruiken om te chainloaden naar windows. Van een ubuntu-livecd werkt dit namelijk als een trein. Mijn hele windows is dan gewoon te gebruiken. Mijn vraag is nu: kan ik grub in het MBR zetten met alleen windows (dus title windows rootnoverify (hd0,0) en chainloader +1) zonder linux helemaal te installeren. Dat zou me namelijk een hoop tijd schelen en linux wordt toch niet gebruikt. Bedoeling is dus om een 2 MB boot partitie te maken met alleen /boot/grub erop en een menu.lst die verwijst naar windows.
Gaat dit lukken of moet ik persé eerst linux installeren, grub aanpassen en linux verwijderen?

Beschikking over internet via windows, brander, ubuntu live en installcd en genoeg vrije schijfruimte (dus het kan wel om linux te installeren)

Waarom ik persé grub wil: omdat ik weet dat het daarmee werkt en met bijv. lilo niet. Andere bootloaders is ook maar de vraag en boot.ini lijkt ie niet te kunnen vinden.

Verwijderd

code:
1
2
3
4
grub
root (hd0,1) // 1 veranderen in je /boot/grub partitie. Partitie 1 op schijf heeft cijfer 0, 2 heeft 1, enz.
setup (hd0) // MBR van je schijf
quit

Je grub.conf dan aanpassen zodat je alleen Windows als keuze hebt.

Maar waarom herinstalleer je Windows niet gewoon als je linux niet gebruikt? Met Ubuntu LiveCD je windows partitie mounten. Al je gegevens die je wilt bewaren even op een USB Stick of iets dergelijks zetten. En dan je pc herinstalleren.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 17:55 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 17:53:

Maar waarom herinstalleer je Windows niet gewoon als je linux niet gebruikt? Met Ubuntu LiveCD je windows partitie mounten. Al je gegevens die je wilt bewaren even op een USB Stick of iets dergelijks zetten. En dan je pc herinstalleren.
beetje overkill, niet waar?

gewoon even grub fixen ;)
is niet zo moeilijk.

Anders gentoo-livecd erin, een pkg van grub emergen en gaan met die banaan.
Mandrake heeft ook rescue boot-optie, zelfde methode....

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:55

Aapje

Opel-beun
Wellicht dat je aan de 3de hit op google wat hebt:
http://www.tldp.org/HOWTO/Multiboot-with-GRUB-2.html
Komt in mijn ogen goed en duidelijk over :)

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
omdat je aangeeft dat je windows wel gewoon nog werkt ga ik er van uit dat je alleen je MBR op de een of andere manier hebt gesloopt. Je hoeft dan helemaal geen grub te instaleren: Je moet gewoon opstarten met je windows CD, dan met F3 de recovery console starten en daar "FIXMBR" draaien, dan zet je weer een nieuwe, verse, werkende windows bootloader op je systeem.
(zie ook deze link :))

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

de windows cd instaleerd zonder met het instaleren te beginnen al de boot record

>.< >.< >.< >.<

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Om terug te komen op de echte vraag van de TS: gewoon vanaf de ubuntu livecd opstarten. Dan een shell openen en je partitie van 2 MB mounten.
Vervolgens: sudo grub-install --root-directory=/pad/naar/mount /dev/hda
de menu.lst in diezelfde mount-dir editten, rebooten en klaar :)

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
Dat is idd zo, maar ik weet niet of dat ook de beste oplossing is (imho niet).
Immers, je instaleert dan grub eigenlijk voor niets, tenzij je daarnaast nog een ander OS dan WinXP wil instaleren. Daarom lijkt het mij beter om de windows bootloader te gebruiken, dan hoef je verder ook niets in te stellen aan grub. (time-out, hidden-menu, achtergrond plaatje, etc).
Verder moet je dan ook nog die extra 2MB partitie aanmaken, wat ook niet zo zonder gevaar is. (toegegeven, erg veel kan er niet mis gaan, maar toch, de stroom hoeft maar op 't verkeerde moment uit te vallen) en met de windows bootloader is de extra partitie niet nodig.

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:36
fixboot en fixmbr heb ik allebei al geprobeerd zonder effect... Het lijkt er dus op dat er gewoon echt iets mis is met de windows installatie. Reinstall wil ik niet omdat dan alle gegevens weg zijn en alles opnieuw geinstalleerd moet worden. (mits een hoop gezeik met backup) Even een bootloader is dan sneller en makkelijker lijkt mij. Maar ik denk dat het wel gaat lukken met bijvoorbeeld de tip van frim. Dankjewel allemaal!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:56
linux livecd starten, dan met cfdisk je windows partitie ff op active zetten. Ik zou niet weten wat anders windows ervan kan weerhouden om te gaan starten.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Paultje3181 schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 12:33:
fixboot en fixmbr heb ik allebei al geprobeerd zonder effect... Het lijkt er dus op dat er gewoon echt iets mis is met de windows installatie.
Heb je al eens een "fdisk /mbr" gedaan in een dos console, hiermee verwijder je de mbr.
In principe gebruikt windows de mbr niet, en zal het bios proberen de eerste active partitie te booten.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
In http://support.microsoft.com/kb/314458 staat beschreven hoe dit kan middels de bootloader van Windows zelf te gebruiken :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1