NTSC & SECAM capturen...

Pagina: 1
Acties:

• marijn01405
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-03-2025
Hallo,

Ik heb een goede kwaliteit videorecorder (SVHS - JVC), welke ook NTSC banden kan afspelen. Dat gaat allemaal goed op een TV, maar op m'n capturekaart van m'n PC krijg ik de beelden alleen in z/w. Nu blijkt dat de videorecorder het signaal dus niet 100% omzet naar PAL. Is een amerikaanse capturekaart een oplossing, of bestaat er een kastje welke ik tussen de video en de capturekaart kan plaatsen welke 't signaal omvormt?

Commentaar meer dan welkom!

Groet,

Marijn

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:35
Inderdaad,
Uit vrijwel alle videorecorders met een zogenaamde "NTSC Playback" functie komt geen echt NTSC maar een zogenaamd PAL60 signaal. (PAL met 60 Hertz).
De meeste capturekaartjes kunnen hier niet mee overweg.

Voor sommige kaartjes zijn wel registeraanpassingen of speciale drivers beschikbaar.
Zelf heb ik wel PAL60 kunnen capturen met een eenvoudig BrookTree 878 kaartje en de BTWINCAP drivers.
Dit lukte dus niet met mijn Hauppauge PVR150 kaartjes :(

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je z/w beeld krijgt is het geen PAL60, het kleursignaal is dan immers gewoon nog NTSC. Heb je al eens geprobeerd je TV-kaart om te zetten van PAL naar NTSC? :Y) Daar heb je nl. geen convertor voor nodig.

• marijn01405
Bedankt voor jullie reacties!
Waar zou ik zo'n BrookTree 878 kaartje kunnen kopen? Ik heb slechts een paar (10 of zo) banden welke ik over wil zetten, maar toch lijkt 't mij wel de moeite... Kan ik gelijk weer TV kijken op m'n PC :D.

Op de pagina waar iets staat over de "BTWINCAP" driver, staan aardig wat kaartjes genoemd, waaronder die van Terratec. Is BrookTree 878 een chipset?

Thanks!

Marijn

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:35
De BrookTree 878 is inderdaad een zeer bekende chipset voor TV-kaartjes.

Wel is het zo dat PAL60 in combinatie met BTWINCAP alleen werkt met een BrookTree 878 chipset of hoger.
Dus niet met de voorloper daarvan, de BrookTree 848.

Aangezien deze chipset al wat ouder is, is het misschien interessant om naar een 2e hands kaartje uit te kijken?.
Deze kaartjes worden relatief vaak aangeboden tegenwoordig.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Probeer nou eerst eens je TV-kaart op NTSC te zetten, want uit je TS kan ik niet afleiden dat je dat hebt gedaan. Er bestaat namelijk niet zoets als een 'amerikaanse capturekaart'. Vrijwel elke capturekaart kan met beide systemen omgaan.

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-04 19:54
"NTSC playback" wil natuurlijk niet zeggen "NTSC naar PAL conversie" Je videorecorder stuurt gewoon een NTSC signaal uit, te tv/computer moet dit dus aankunnen. Overigens zou je ook niet willen dat het signaal eerst eens naar PAL werd geconverteerd, zo'n extra stap levert alleen maar kwaliteitsverlies op :)

Verwijderd

Straat schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 04:42:
"NTSC playback" wil natuurlijk niet zeggen "NTSC naar PAL conversie" Je videorecorder stuurt gewoon een NTSC signaal uit, te tv/computer moet dit dus aankunnen. Overigens zou je ook niet willen dat het signaal eerst eens naar PAL werd geconverteerd, zo'n extra stap levert alleen maar kwaliteitsverlies op :)
De zgn. PAL60 output is een signaal dat bestaat uit een PAL kleurcarrier(4.43 MHz) met NTSC refreshrate (60hz).
De reden dat dit gebruikt wordt is dat verreweg de meeste nieuwere TV's geen problemen hebben met een 60hz refreshrate maar niet voorbereid zijn een NTSC kleurcarrier(3.58Mhz), zo kun je dus NTSC DVD's/videos bekijken zonder dat er een frame conversie plaats hoeft te vinden.

Een manier om een PAL60 signaal op te nemen is bijv. een Pinnacle PCTV kaartje te gebruiken, de nieuwer versies kunnen hiermee overweg.
Een aantal Philips DVD-recorders(o.a. 720 en 725) kunnen ook prima uit de voeten met PAL60

• marijn01405
Dank voor al jullie reacties!
Ik heb een Dazzle DVD master kaart en zoals ik al uit meer forum berichten heb begrepen, wijkt of de kaart of de driver zo enorm af van alle andere kaarten, dat er voor deze kaart geen tricks zijn om het capturen te beïnvloeden. Er zit een switch op van PAL naar NTSC, volgens mij vraagt deze een 100% Pal signaal of 100% NTSC signaal. Hier heb ik niet echt veel over kunnen lezen en de support welke ik destijds van Fast Dazzle hierover kreeg was niet om over naar huis te schrijven.

Ik heb echter alle opties geprobeerd met mijn apparatuur en alle settings, maar kreeg niet meer dan 1 seconde kleurbeeld en vervolgens alles monochrome.

Er staat een Terratec TValue Radio kaart te koop op marktplaats, met een Brooktree 8x8 chipset, deze lijkt mij geschikt voor wat ik wil, naar aanleiding van jullie reacties.

Nogmaals dank voor de info, ben er een stuk wijzer van geworden!

Marijn

Pagina: 1