Mail met meerdere attachments versturen vanuit access97*

Pagina: 1
Acties:

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Topicstarter
Omdat ik een beetje een vaste manier wil gaan hanteren om rapportages te versturen ben ik aan het proberen meerdere attachments te verzenden. Helaas blijkt dit een struikelblok te zijn omdat je wel één attachment kan toevoegen maar niet meer.

Omdat de normale "DoCmd.SendObject" methode is uitgesloten heb ik geprobeerd om het te omzeilen.

Dit is eruit gekomen:

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
Option Compare Database
Option Explicit

'Om een gemakkelijke functie
'
'

Public Function SendDefinedQuery()

Dim xls As String
xls = acFormatXLS

Dim Query As String
Query = "Q_Query"

Dim b01, b02, b03 As String
Dim a01, a02, a03, a04, a05, a06, a07 As String

b01 = "Hier komt een To-adres"
b02 = "Hier komt een CC-adres"
b03 = "Hier komt een BCC-adres"

a01 = "Bericht titel."
a02 = "Aanhef"
a03 = "Eerste regel van het bericht "
a04 = "Tweede regel van het bericht"
a05 = "Met vriendelijke groet,"
a06 = "Naam Afdeling"
a07 = "Bericht aangemaakt door: " & fOSUserName()

DoCmd.SendObject acSendQuery, Query, xls, _
    b01, b02, b03, a01, a02 & vbNewLine & "" & vbNewLine & a03 & vbNewLine & a04 _
    & vbNewLine & "" & vbNewLine & _
    a05 & vbNewLine & "" & vbNewLine & a06 & vbNewLine & a07, True, ""

Exit Function
End Function

Dit werkt heel mooi maar zoals je ziet zit hier maar één attachment bij en wat ik ook probeer, een tweede gaat niet lukken. Dat is vervelend omdat ik soms meerdere objecten heb die ik moet versturen en ik wil dan niet >1 berichten verzenden. Dat moet veel beter kunnen en dus moet er toch wel een manier zijn om dit te doen dunkt mij.

Goed, de helpfile van Access liet mij al vrij vroeg in de steek en Google laat veel zien maar niet wat ik wil. Alles gaat over één attachment. Het zou leuk zijn als dit het gaat worden want dan kan het meteen op een paar resource-sites worden gezet omdat er volgens mij meerdere mensen zijn die dit ervaren.

Weet iemand wat ik moet doen om een tweede attachment toe te voegen?

Krankzinnige muziek vind je hier.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:19
Geen docmd meuk gebruiken, maar gebruik maken van gewone messaging functions ? Volgens mij kun je als je outlook toevoegt aan je references gewoon een message-object maken.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Dim b01, b02, b03 As String is eingelijk gelijk aan dim b01 as variant, b02 as variant, b03 as string

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:17

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik neem aan dat je de mails verstuurd via Outlook? Dan is het makkelijkste om via VBA code outlook te bedienen. Een mailtje maken en daar de benodigde attachements aanhangen. Een stuk lastigere corde, maar wel veel flexibeler.

Een makkkelijkere optie is misschien om alle rapporten die je wilt versturen gewoon in 1 rapport te maken (via hoofd/subrapporten)?

En... niks mis mee hoor, maar waarom voor iedere regel een aparte variabele? Je kan toch ook gewoon de tekst aan elkaar plakken?

[ Voor 16% gewijzigd door Boss op 14-10-2005 18:05 ]

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Omdat [Access97] niet een echt informatieve titel voor je topic is wijzig ik hem. Let je er aub zelf op dat je je topcis een goede titel meegeeft.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• bazs2000

bazs2000

Topicstarter
@ Niesje:
Whoops, mijn topic-historie laat zien dat ik nauwkeuriger ben, ik was even blind ofzo. :)

@ _heretic_:
Als Variant zou kunnen maar aangezien ik een luie donder ben en graag code als soort van 'template' gebruik doe ik het zo. Manageble voor mij maar ook voor anderen. Niet zo schoon maar wel overzichtelijk. Om die reden alleen stap ik hier niet graag vanaf tenzij het voor thuis is. Dit is meer voor zakelijk gebruik en ik werk met mensen die er minder vanaf weten, daarom zie ik dit als een betere oplossing. :)

@ StevenK en Boss:
Mail wordt verstuurd via Outlook2000 en als de code lastiger zou worden dan heb ik wel een voorzetje nodig want ik heb geen flauw idee waar ik dan moet beginnen. Ik kan leuke dingen maken en schrijven maar wat jullie zeggen doet bij mij geen belletje rinkelen.

Als ik alles in één rapport zou kunnen zetten dan zou een attachment niet eens nodig zijn omdat ik dan alles in één bericht zou zetten. Een opmaak in de vorm van HTML is zo gemaakt en van daar uit kun je goed verder werken maar die luxe heb ik niet. Ik moet het resultaat van één query (ordergegevens) versturen inclusief de totalen van iets. Jammer, dit plaatst mij in de situatie dat ik meerdere attachments moet versturen.

De huidige situatie is dat ik meerdere emails verstuur, welliswaar geautomatiseerd omdat ik bij de gebruikers niet kan aankomen met een zooi handelingen maar ik wil het altijd netjes en strak hebben. En daar ben ik naar op zoek.

Addins zijn ook lastig te gebruiken (ladingen tools te vinden waarmee het kan maar ik heb de systeemrechten niet en dus is dat geen optie). Een workaround dus en ik weet dat het kan maar hoe....

Echt een geval van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Wat mij vooral stoort is dat er geen informatie in de helpfile te vinden is hierover, dan ben je al snel overgeleverd aan het grote boze internet waar de weg niet snel en gemakkelijk te vinden is.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:19
bazs2000 schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 23:07:
@ StevenK en Boss:
Mail wordt verstuurd via Outlook2000 en als de code lastiger zou worden dan heb ik wel een voorzetje nodig want ik heb geen flauw idee waar ik dan moet beginnen. Ik kan leuke dingen maken en schrijven maar wat jullie zeggen doet bij mij geen belletje rinkelen.
Daar zijn op internet echt wel een miljoen voorbeelden van te vinden.

je voegt eerst outlook aan je references toe en dan krijg je iets van (soort van pseudocode):
code:
1
2
3
4
5
dim myMessage as outlook.message
for each report 
myMessage.attachments.add ....
next
myMessage.send

[ Voor 20% gewijzigd door StevenK op 14-10-2005 23:14 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• bazs2000

bazs2000

Topicstarter
Datt is het wel inderdaad, bedankt. Nu kon ik op iets zoeken en heb iets moois gevonden. :) Op de onderstaande link zie je wat ik bedoel, dit kan ook heel goed gebruikt worden om alles mee te doen. Ik kan nu beginnen zeg maar. :)

http://support.microsoft.com/kb/161088

Bedankt allemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door bazs2000 op 15-10-2005 11:13 ]

Pagina: 1