ik heb een update query, die meerdere rijen gaat updaten.
dit kan ik op 2 manieren doen:
1 grote query:
UPDATE tabel SET waarde1=var1, waarde2=var2 WHERE waarde3=var3 OR waarde3=var4 OR waarde=var5 OR waarde3=var6.
of opdelen in kleine query's:
UPDATE tabel SET waarde1=var1, waarde2=var2 WHERE waarde3=var3 LIMIT 1
UPDATE tabel SET waarde1=var1, waarde2=var2 WHERE waarde3=var4 LIMIT 1
UPDATE tabel SET waarde1=var1, waarde2=var2 WHERE waarde3=var5 LIMIT 1
UPDATE tabel SET waarde1=var1, waarde2=var2 WHERE waarde3=var6 LIMIT 1
het aantal rijen dat geupdate moet worden is iedere keer verschillend, de eene keer zijn het er 2, maar het kunnen er ook een stuk of 40 zijn.
wat is verstandiger om te doen ivm de perfomance van de server??
het gaat hier dus om een windows server met php en mysql, en omdat hier ook nog redelijk wat andere serverapplicaties e.d. op draaien, wil ik het php en mysql zo licht mogelijk houden.
misschien dat het met mijn aantal rijen nog best meevalt, maar stel dat dit opschaalt naar 100+ in de toekomst, dan is het al wel verstandig om er rekening mee te houden.
dit kan ik op 2 manieren doen:
1 grote query:
UPDATE tabel SET waarde1=var1, waarde2=var2 WHERE waarde3=var3 OR waarde3=var4 OR waarde=var5 OR waarde3=var6.
of opdelen in kleine query's:
UPDATE tabel SET waarde1=var1, waarde2=var2 WHERE waarde3=var3 LIMIT 1
UPDATE tabel SET waarde1=var1, waarde2=var2 WHERE waarde3=var4 LIMIT 1
UPDATE tabel SET waarde1=var1, waarde2=var2 WHERE waarde3=var5 LIMIT 1
UPDATE tabel SET waarde1=var1, waarde2=var2 WHERE waarde3=var6 LIMIT 1
het aantal rijen dat geupdate moet worden is iedere keer verschillend, de eene keer zijn het er 2, maar het kunnen er ook een stuk of 40 zijn.
wat is verstandiger om te doen ivm de perfomance van de server??
het gaat hier dus om een windows server met php en mysql, en omdat hier ook nog redelijk wat andere serverapplicaties e.d. op draaien, wil ik het php en mysql zo licht mogelijk houden.
misschien dat het met mijn aantal rijen nog best meevalt, maar stel dat dit opschaalt naar 100+ in de toekomst, dan is het al wel verstandig om er rekening mee te houden.
[ Voor 19% gewijzigd door GeleFles op 14-10-2005 15:29 ]