Leuk dit topic van 2005. Maar ik neem aan dat het wel weer tijd is om dit topic weer nieuw leven in te blazen aangezien er best veel discussie over dit onderwerp is. Dit gaat alleen ook over tv.
Zie ook:
ACM: openstellen kabel is te duur en te complex voor nieuwkomers
In het nieuwsbericht stelt de ACM dat er na onderzoek blijkt dat het te duur en te complex is om de kabelmarkt open te breken. Dit blijkt allemaal uit onderzoek door WIK Consult.
Ik ben zelf werkzaam bij een kabelaar (helpdesk) dus ik weet niet precies de techniek maar dat lijkt me niet echt relevant.
In mijn ogen is het vrij simpel. Er is een beheerder van het netwerk. Deze kan natuurlijk ook diensten leveren (zoals kpn werkt bijvoorbeeld).
Deze netwerkbeheerder kan per regio het zenderaanbod bepalen en tevens bepaalt deze de maximale internetsnelheid en/of capaciteit.
Naast deze netbeheerder krijg je diensten leveranciers die zelf een modem leveren, opties bepalen die de klanten extra krijgen. Als het hier over internet diensten gaat dan moet dat gewoon kunnen. De bedrijven kunnen zich onderscheiden door alles in een pakketten, extra diensten, apparatuur in huur of aanschaf.
Technisch gaat het dus een modem zijn die een config file van het netwerk krijgt als hij geregistreerd wordt, hierin wordt dus bepaald wie de diensten leverancier is en de snelheid. Hierna kan de dienstenleverancier het modem van de verdere gegevens voorzien via de al opgezette verbinding.
Over tv gesproken, dat werkt natuurlijk gewoon met een basis pakket, wat dan onversleuteld of niet kan worden verstuurd. Beide heeft voordelen en nadelen. En de klanten krijgen gewoon een smartcard die bepaald naar welke zenders ze mogen kijken.
Al met al moet dit toch wel haalbaar zijn. Of ben ik nou gek.