vrijgeven kabelinternet markt?

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• navyseal44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 22:05
Ik probeer erachter te komen of er nog iets gaat gebeuren zodat de kabelmarkt word vrijgegeven.
Helaas kan ik hier niet over vinden wat ik zoek.
Probeer erachtere te komen of en wanneer dit gaat gebeuren.

Wil dit nl. weten omdat ik nu gebieds afhankelijk ben van UPC en hen helemaal zat ben.

Heb hier en op google al gezocht maar kan niet vinden wat ik zoek (search term: kabel + vrijgeven, kabelmarkt + vrijgeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fernoráto
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-10 12:57
Dat zal in iedergeval niet binnenkort gebeuren ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• navyseal44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 22:05
Oh OK,

Dacht nl. ergens iets gehoord te hebben dat dit per januari 2006 zou gaan gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
CDA en PvdA willen een motie indienen om de kabelmarkt open te breken :)

nieuws: PvdA en CDA willen kabelmarkt openstellen

Dus er is nog hoop voor je :P Ik zou het ook niet meer dan terecht vinden als de markt open wordt gegooid. Er zijn nog altijd mensen die niet kunnen kiezen tussen kabel en ADSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-10 10:48
Leuk dit topic van 2005. Maar ik neem aan dat het wel weer tijd is om dit topic weer nieuw leven in te blazen aangezien er best veel discussie over dit onderwerp is. Dit gaat alleen ook over tv.

Zie ook: ACM: openstellen kabel is te duur en te complex voor nieuwkomers

In het nieuwsbericht stelt de ACM dat er na onderzoek blijkt dat het te duur en te complex is om de kabelmarkt open te breken. Dit blijkt allemaal uit onderzoek door WIK Consult.

Ik ben zelf werkzaam bij een kabelaar (helpdesk) dus ik weet niet precies de techniek maar dat lijkt me niet echt relevant.

In mijn ogen is het vrij simpel. Er is een beheerder van het netwerk. Deze kan natuurlijk ook diensten leveren (zoals kpn werkt bijvoorbeeld).
Deze netwerkbeheerder kan per regio het zenderaanbod bepalen en tevens bepaalt deze de maximale internetsnelheid en/of capaciteit.

Naast deze netbeheerder krijg je diensten leveranciers die zelf een modem leveren, opties bepalen die de klanten extra krijgen. Als het hier over internet diensten gaat dan moet dat gewoon kunnen. De bedrijven kunnen zich onderscheiden door alles in een pakketten, extra diensten, apparatuur in huur of aanschaf.

Technisch gaat het dus een modem zijn die een config file van het netwerk krijgt als hij geregistreerd wordt, hierin wordt dus bepaald wie de diensten leverancier is en de snelheid. Hierna kan de dienstenleverancier het modem van de verdere gegevens voorzien via de al opgezette verbinding.

Over tv gesproken, dat werkt natuurlijk gewoon met een basis pakket, wat dan onversleuteld of niet kan worden verstuurd. Beide heeft voordelen en nadelen. En de klanten krijgen gewoon een smartcard die bepaald naar welke zenders ze mogen kijken.

Al met al moet dit toch wel haalbaar zijn. Of ben ik nou gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:44
Ik begrijp zelf niet hoe het verschil van distributie medium (koper 2 draads of coax (1 draad) verschil maakt in de backbone, dus o.a. de straatkasten, die KPN ook heeft met koper. De backbone, en de achterliggende routering met routers etc.

Het kabelnetwerk is van achter in principe ook een netwerk van routers etc. ;) toch? Het enige verschil is dus dat via het kabel netwerk nog analoge televisie wordt doorgegeven ;) En dat dat niet te scheiden zou zijn? Oh wacht! Dat doet KPN ook met de analoge telefoonlijn via PSTN en ISDN! Oh en dat kan wel gescheiden worden doorgevoerd in centrale en wijkkasten?

Mhm... apart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-10 10:48
Het verschil wat ik daartussen kan bedenken is dat koper een directe verbinding is tot de centrale (wijkkast of grote centrale) en dat coax (als ik het goed heb) steeds gesplitst wordt. Hierdoor wordt met koper de capaciteit gedeeld en met koper heb je dat niet.

Hierdoor kan kpn per lijn bepalen wat voor data er overheen gaat maar met coax is het allemaal het zelfde.
Pagina: 1