[RedHat9] Internet via router

Pagina: 1
Acties:

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Hallo,

Ik heb het volgende probleem:
Ik heb nu een computer gemaakt (Abit BP6, 2x 366mhz celeron, 3C905B ethernet kaart), en ik heb er linux RedHat opgezet, omdat ik nergens meer een licensed windows versie heb liggen die ongebruikt is.. (ik doe niet aan illegale shit...) Maar omdat ik eigenlijk nog heel erg weinig ervaring heb met Linux heb ik nu een probleem, ik krijg namelijk met geen mogelijkheid internet aan de gang op mijn nieuwe linux bak.
Het volgende heb ik al gedaan:
-gegoogled op internet tutorials, LAN tutorials, redhat router settings.... etc
-zelf geprobeerd alle instellingen goed te krijgen, tevergeefs (ik heb echt alle menu's al afgelopen...)
-deze ethernet kaart getest in een andere computer, en hij werkt.
-een tutorial op internet voor Samba, zonder resultaat.
-de router er tussenuit gooien is geen optie, mijn ouders staan dit niet toe ;)

Nu even een beschrijving van het probleem: (ik kan geen screenshots maken want door diverse redenen kan ik de screenies niet op deze PC krijgen....)
-Mijn netwerk thuis heet (standaard) Mshome
-Er hangen nu 3 computers aan, de linux bak is de 4e
-Als ik de computer opstart geeft hij bij het inloggen al de foutmelding:
Er kon geen internetadres gevonden worden voor jos.Mshome.
GNOME zou daardoor niet correct functioneren. Het
probleem zou verholpen kunnen worden door jos.Mshome toe
te
voegen aan het /etc/hosts bestand.
Log toch in Probeer opnieuw
En dit heb ik dus geprobeerd, maar als ik in de "explorer" naar /etc/users wil gaan (ingelogd als root) zegt hij dat die map niet bestaat.
Er is wel een account aangemaakt in linux die jos heet, maar ik weet niet of dit hetzelfde is.
(jos.Mshome is tot stand gekomen doordat een tutorial mij vertelde dat je een eigen username, gevolgd door een . en dan de netwerknaam moest instellen, dit heb ik dus gedaan).

Het volgende dat ik al gedaan heb is:
Als je op het rode hoedje (startknop) drukt ga je naar systeemgereedschap -> netwerk apparaat beheer.
Dan opent zich een scherm met 1 verbinding, die ik actief heb gemaakt, met als device eth0, en nickname ook eth0. Als ik op configure... druk dan zie ik dat mijn ethernet kaart herkend wordt, en bij het tabblad DNS staat:
Hostname: jos.Mshome
primary DNS: [niks]
secondary DNS: [niks]
tertiary DNS: [niks]
DNS search path: [niks]
en bij het tabblad Hosts staat:
IP Name Aliases
127.0.0.1 localhost.localdomain localhost
Dit heb ik zo ook gekregen dmv een tutorial.

Een Samba netwerk heb ik opgezet dmv deze tutorial:
Tutorial

En verder heb ik echt geen idee wat ik moet doen om internet werkend te krijgen, en ik kan ook geen tutorials meer vinden die ik nog niet gehad heb die een antwoord kunnen geven.

Ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven, zo niet mag je alles vragen.

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Controleer is of je een ip adres krijgt?
Console openen en dan ifconfig als ik het goed heb.

• Acid_Schnitzel
  • Nu online
ShellGhost schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:57:
Controleer is of je een ip adres krijgt?
Console openen en dan ifconfig als ik het goed heb.
Als ik ifconfig intyp zegt hij dat ik inet addr 84.27.204.94 heb, maar ik geloof dat ik dit ergens zelf ingevoerd heb, ik kan het niet meer vinden, maar zou het kunnen dat ik dit zelf heb ingevoerd? en waar zou dit dan moeten staan?

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Welke ip adressen hebben de andere computers?
Wanneer dat een ander adres is dan wat er op jou pc staat staat je pc niet op dhcp, wat die waarschijnlijk wel zou moeten staan.
Dat kan je bij de ethernetkaart veranderen als ik het goed heb.

• Acid_Schnitzel
  • Nu online
De computer waar ik nu op zit heeft hetzelfde IP, de andere kan ik nu niet kijken omdat dat laptops zijn die nu niet aanwezig zijn. betekend dit dan dat DHCP wel aan staat?

EDIT: Mijn router config zegt dat DHCP wel aanstaat

[ Voor 16% gewijzigd door Acid_Schnitzel op 14-10-2005 14:09 ]

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-02 22:28

Bob

Als DHCP op de router aan staat moet je er nu nog voor zorgen dat je tegen linux kan zeggen dat je een ip adres via dhcp wil krijgen. Dit staat dikwijls ergens makkelijk bereikbaar in een menu, onder settings ofzo, zoek naar dingen als configure LAN.

• Acid_Schnitzel
  • Nu online
Bob_A schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 14:13:
Als DHCP op de router aan staat moet je er nu nog voor zorgen dat je tegen linux kan zeggen dat je een ip adres via dhcp wil krijgen. Dit staat dikwijls ergens makkelijk bereikbaar in een menu, onder settings ofzo, zoek naar dingen als configure LAN.
Ik heb het gevonden, hij krijgt nu zijn instellingen via DHCP, hij doet het nog niet direct, maar ik ga hem nu even rebooten, kijken wat hij dan doet.

Verwijderd

jos.Mshome toe te voegen aan het /etc/hosts bestand.
[...]
En dit heb ik dus geprobeerd, maar als ik in de "explorer" naar /etc/users wil gaan (ingelogd als root) zegt hij dat die map niet bestaat.
???

• Acid_Schnitzel
  • Nu online
foutje, ik bedoelde dus /etc/hosts ;) die kan hij niet vinden.
Ik ben nu even naar /etc gegaan, en daar kon ik wel een bestand genaamd "hosts" vinden :?
Maar ik heb nu dus het bestand en daar staat in:
127.0.0.1 localhost.localdomain localhost
Ik heb ook maar meteen even geprobeerd om er 84.27.204.94 jos.mshome jos in te zetten, maar ook dan werkt het niet, de foutmelding in het begin is dan wel weg, dus dit kan weg:

Kan iemand mij alleen nog even informatie geven over de foutmelding die ik in het begin krijg, want ik heb echt het gevoel dat er iets is met die jos.mshome waardoor het niet werkt, want volgens mij staan echt alle instellingen goed...

[ Voor 74% gewijzigd door Acid_Schnitzel op 14-10-2005 14:37 ]

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
82.bla is een internet IP adres, dus tenzij je meerdere IP's hebt gekregen van je provider en elke computer zijn eigen unieke IP-adres heeft hoef je die 82.bla helemaal niet in je /etc/hosts te hebben.

127.0.0.1 hoort daar inderdaad te staan dat andere alleen als dat ook echt de naam en het ip van die computer zijn binnen je netwerk.

Heb je dhcp wel aangezet voor eth0? Ik krijg zo een vermoeden van niet.

Dat kun je waarschijnlijk in de gui aanpassen, maar die herriner ik me niet meer echt.

De andere manier is het bestand: /etc/network/interfaces [als root] aan te passen (dat is waar hij in Debian staat).

Voor DHCP heb je daar het volgende in staan:
code:
1
2
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Overigens wat krijg je als je uit een console mii-tool draait?

En rebooten hoeft niet tenzij je je kernel vervangt he ;) wat misschien wel goed is ook RH9 heeft een behoorlijk oude kernel...

Hiervoor kun je /etc/init.d/networking force-reload doen
of iets van ifup eth0 (als ie dan zeurt dat eth0 al bestaat even ifdown eth0 en dan ifup eth0)

[ Voor 5% gewijzigd door Keeper of the Keys op 14-10-2005 15:11 ]

• Acid_Schnitzel
  • Nu online
KeeperoftheKeys schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 15:09:
82.bla is een internet IP adres, dus tenzij je meerdere IP's hebt gekregen van je provider en elke computer zijn eigen unieke IP-adres heeft hoef je die 82.bla helemaal niet in je /etc/hosts te hebben.

127.0.0.1 hoort daar inderdaad te staan dat andere alleen als dat ook echt de naam en het ip van die computer zijn binnen je netwerk.
- volgens mij moet dat 192.168.2.Xniet dus... zijn, kan dat kloppen?

Heb je dhcp wel aangezet voor eth0? Ik krijg zo een vermoeden van niet.
- ja, dat heb ik :)

Dat kun je waarschijnlijk in de gui aanpassen, maar die herriner ik me niet meer echt.
- dat kan inderdaad

De andere manier is het bestand: /etc/network/interfaces [als root] aan te passen (dat is waar hij in Debian staat).
- maar dus niet in RedHat :)

Voor DHCP heb je daar het volgende in staan:
code:
1
2
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

- klopt dus volgens mij ook nu

Overigens wat krijg je als je uit een console mii-tool draait?
- eth0: negotiated 100baseTx-FD, link ok

En rebooten hoeft niet tenzij je je kernel vervangt he ;) wat misschien wel goed is ook RH9 heeft een behoorlijk oude kernel...
- geen idee hoe dat moet ;) dus zover hoeft het denk ik niet te komen

Hiervoor kun je /etc/init.d/networking force-reload doen
of iets van ifup eth0 (als ie dan zeurt dat eth0 al bestaat even ifdown eth0 en dan ifup eth0)
- gedaan, maar wat heeft dit nu gedaan? oh laat maar, ik snap het al :)

[ Voor 5% gewijzigd door Acid_Schnitzel op 14-10-2005 15:37 ]

• Keeper of the Keys
/etc/init.d/networking force-reload heeft je netwerk interfaces opnieuw gestart (met evt. aangepaste instellingen)

Wat is nu je ip adres? (wat zijn de outputs van route en ifconfig
edit:
en cat /etc/resolv.conf
)

Probeer anders met de hand de juiste DNS-servers toe te voegen (de IP's van je providers DNS kun je of op je windows machine uitvinden of op je providers FAQ).

Dat kan ook met gui, of aan /etc/resolv.conf toevoegen.
code:
1
nameserver      x.x.x.x
x.x.x.x is het ip adres van de dns-server.

Je kunt meerdere servers hebben staan, dan gaat hij langs het lijstje van boven naar beneden (i.e. eerste is primary dns etc.)

Als je ook nog deel wil zijn van een domein (bvb. je zit op het netwerk van bla.com en je wil dus niet steeds webmail.bla.com moeten typen) kun je ook nog de regel:
code:
1
search bla.com
toevoegen, dan checkt hij adressen die niet zijn afgetikt (zoals webmail of www etc.) of die in .bla.com te vinden zijn en als dat zo is zoekt hij niet verder anders wel.

voor dat doel kun je natuurlijk ook bookmarks in firefox gebruiken, of je /etc/hosts aanpassen maar dit is ook handig/mooi

Er zijn waarschijnlijk wel rpm's met 2.6.x kernels beschikbaar of die ook voor RH9 zijn weet ik niet, maar dat is de makkelijke manier, de moeilijke manier dan moet jij het zelf compilen. wat ook best te doen is, als je er maar de tijd voor wil nemen

• Acid_Schnitzel
  • Nu online
KeeperoftheKeys schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 15:48:
/etc/init.d/networking force-reload heeft je netwerk interfaces opnieuw gestart (met evt. aangepaste instellingen)

Wat is nu je ip adres? (wat zijn de outputs van route en ifconfig
edit:
en cat /etc/resolv.conf
)
Die geeft het volgende:
-----------------------------------------
; Generated by /sbin/dhclient-script
search Belkin
nameserver 192.168.2.1
-----------------------------------------
Dat ik nergens ingevoerd heb dat ik een Belkin router heb, en hij het wel zegt wil imo zeggen dat hij wel verbinding met de router heeft.

Probeer anders met de hand de juiste DNS-servers toe te voegen (de IP's van je providers DNS kun je of op je windows machine uitvinden of op je providers FAQ).

Dat kan ook met gui, of aan /etc/resolv.conf toevoegen.
code:
1
nameserver      x.x.x.x
x.x.x.x is het ip adres van de dns-server.

Je kunt meerdere servers hebben staan, dan gaat hij langs het lijstje van boven naar beneden (i.e. eerste is primary dns etc.)

Dat heb ik al gedaan, er staat nu een primary en secondary DNS in die ik van de routerconfig heb geplukt. Tertiary en DNS search pad heb ik niet ingevuld (ik kon er geen vinden)

Als je ook nog deel wil zijn van een domein (bvb. je zit op het netwerk van bla.com en je wil dus niet steeds webmail.bla.com moeten typen) kun je ook nog de regel:
code:
1
search bla.com
toevoegen, dan checkt hij adressen die niet zijn afgetikt (zoals webmail of www etc.) of die in .bla.com te vinden zijn en als dat zo is zoekt hij niet verder anders wel.

Is niet echt nodig, ik wil alleen maar gewoon internet

voor dat doel kun je natuurlijk ook bookmarks in firefox gebruiken, of je /etc/hosts aanpassen maar dit is ook handig/mooi

Er zijn waarschijnlijk wel rpm's met 2.6.x kernels beschikbaar of die ook voor RH9 zijn weet ik niet, maar dat is de makkelijke manier, de moeilijke manier dan moet jij het zelf compilen. wat ook best te doen is, als je er maar de tijd voor wil nemen
Ook niet echt nodig, ik heb echt alleen internet nodig :), tenzij dit ook invloed heeft op de werking van internet?
Oja, ik wil er even bijzeggen dat ik dankbaar ben voor jullie tijd ;)

• Acid_Schnitzel
  • Nu online
Internet doet het nu ineens, ik heb volgens mij niks veranderd ofzo, alleen afgemeld en weer aangemeld, en nu werkt hij!

Verdere hulp is niet meer nodig dus, bedankt voor jullie tijd, zonder GoT was dit mij voorlopig nog niet gelukt! _/-\o_

• Keeper of the Keys
Het feit dat je 'andere' dns servers niet terugkomen bij je /etc/resolv.conf betekent dat ze niet lokaal worden gebruikt (voor zover ik weet).

Goed dat het nu werkt.

[ Voor 32% gewijzigd door Keeper of the Keys op 14-10-2005 16:10 ]

• Acid_Schnitzel
  • Nu online
Ik heb nog even een vraag, en dit is waarschijnlijk de domste vraag die ooit gesteld is op dit forum :+

Hoe kan ik in godsnaam de CD-drive benaderen in Linux, ik kan er op google (uiteraard) niks over vinden, en ik snap het niet, ik heb de originele half-life cd erin zitten, en ik kan nergens de "map" vinden van de CD drive :/ :|

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 17:18

TheZoo

Animals Behind Bars

josvg schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 16:34:
Ik heb nog even een vraag, en dit is waarschijnlijk de domste vraag die ooit gesteld is op dit forum :+

Hoe kan ik in godsnaam de CD-drive benaderen in Linux, ik kan er op google (uiteraard) niks over vinden, en ik snap het niet, ik heb de originele half-life cd erin zitten, en ik kan nergens de "map" vinden van de CD drive :/ :|
Toverwoord is volgens mij in dit geval: mount

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

Verwijderd

In Linux is je CD er niet automatisch, iig niet bij RH9
Zoek eens op goolge op het commando mount bijvoorbeeld hier

http://linuxgazette.net/101/lg_tips.html

let vooral op tip3

• Acid_Schnitzel
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 16:42:
In Linux is je CD er niet automatisch, iig niet bij RH9
Zoek eens op goolge op het commando mount bijvoorbeeld hier

http://linuxgazette.net/101/lg_tips.html

let vooral op tip3
Bedankt, hij doet het :D

Pagina: 1