[2003] Dual Processor Installaties na OS er al op staat*

Pagina: 1
Acties:

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-02 13:28
Ik weet niet of deze in het juiste forum staat, misschien moet hij toch wel bij hardware ergens staan, maar omdat het een overlapping is en het voornamelijk over Windows (2003 server) gaat, toch maar besloten om hier te posten.

Ik heb 2 vraagjes mbt Dual Xeon/Processor Systemen

1. Klopt het, dat je een Xeon/tweede processor er niet zomaar bij kan zetten en dat er een herinstallatie plaats moet vinden ?
2. Small Business Server 2003 geeft tijdens de installatie de melding dat er meerdere processors geinstalleerd zijn (2 fysieke, doch 4 virtuele). Werken die andere 2 nou wel en valt dit binnen de 1-2 CPU licentie, of moet er echt een andere licentie aangeschaft worden ?

Ben benieuwd naar jullie antwoorden, hoor namelijk verschillende geluiden uit de markt.

Verwijderd

Je kan gewoon een 2de processor installeren alleen met je even de systeem kernel driver aanpassen naar een multi cpu omgeving...niet opnieuw installeren dus.

Daarnaast kan je met SBS tot 2 processoren werken , .... logisch of physiek.
Als je dus 2 xeons hebt met HT werkt dat niet goed..... zet je HT uit en het gaat fantastisch.

Verwijderd

Het valt in ieder geval binnen de 1-2 CPU licentie. Want in feite heb je maar 2 werkelijke CPU's, en zo redeneert MS ook (ze tellen de "HT-CPU's" niet mee) :)

Mijn XP-pro draait prima met een dual Xeon (mèt HT, dus "4 logische CPU's" in taakbeheer bijvoorbeeld), dat is denk ik wel het bewijs.

Over het "bijpluggen van een CPU" heb ik geen idee, ik had beide CPU's er al in voordat ik de install deed . . .

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 11:26 ]

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 07:05
Hier draaien we ook Win2003SBS op een dual Xeon server met hypertreading ingeschakeld, en dit werkt perfect. Alle 4 de logische processors worden herkend en gebruikt.

• Massiefje
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 11:24:
Je kan gewoon een 2de processor installeren alleen met je even de systeem kernel driver aanpassen naar een multi cpu omgeving....
Euhm, sorry :?

Verwijderd

Als het een beetje meezit zal Windows signaleren dat er iets is verandert. Ik denk dat het net zoiets is als je je IDE-controller uit je harware-lijst verwijderd (die zit op je mobo, dus die kan je er niet echt uit halen ;) ). Windows ziet vanzelf dat die IDE-controller er toch is, en installeert zelf de bijbehorende kernel-modules ed). Ik denk dat het nu ook zo zal gaan met een 2e CPU.

En sowieso staat je systeem waarschijnlijk al te boek als "multi-processor PC", omdat je HT hebt ingeschakeld op de 1ste Xeon.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 11:36 ]

• Massiefje
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 11:35:
[...]

Als het een beetje meezit zal Windows signaleren dat er iets is veranderd. Ik denk dat het net zoiets is als je je IDE-controller uit je harware-lijst verwijderd (die zit op je mobo, dus die kan je er niet echt uit halen ;) ). Windows ziet vanzelf dat die IDE-controller er toch is, en installeert zelf de bijbehorende kernel-modules ed). Ik denk dat het nu ook zo zal gaan met een 2e CPU.
Maar uit ervaring weet ik, dat je niet zomaar een IDE-controller softwarematig mag/kan/moet verwijderen. Vind Windows niet zo leuk :+

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Dan moet je een andere HAL installeren, de multi cpu versie.
Die staat als het goed is al standaard in windows.
Is ook bekend als de ACPI driver geloof ik onder Device Manager.

[ Voor 23% gewijzigd door ShellGhost op 14-10-2005 11:40 ]

Verwijderd

Massiefje schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 11:36:
[...]

Maar uit ervaring weet ik, dat je niet zomaar een IDE-controller softwarematig mag/kan/moet verwijderen. Vind Windows niet zo leuk :+
Zelf ooit eens gedaan, de tip uit de GoT-faq opvolgend, toen mijn CDR niets als U-DMA werd herkend in apparaatbeheer ;)

Werkte toen prima overigens :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 11:50 ]

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-02 21:33

-TAZZ-

X

Toevallig deze week uitgevoerd op een HP PL DL385. Wel geen Intel Xeons maar AMD Opterons.

CPU toegevoegd, systeem geboot, nieuwe hardware werd gedetecteerd. Aub rebooten om nieuwe hardware te kunnen gebruiken -> Yes. Systeem opnieuw geboot en beide CPU's actief.

Appeltje, eitje. Werkt als een trein. Windows 2003 gaat er blijkbaar wat beter mee om dan 2000 of NT4.
Opterons hebben geen HT dus multi processor hal was nog niet aanwezig. Ondanks dat een probleemloze upgrade.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:53
HAL options after Windows XP or Windows Server 2003 Setup
On Windows XP and later versions, the ACPI Uniprocessor HAL and the MPS Uniprocessor HAL recognize the existence of more than one processor and report the MP ID. Plug and Play detects that the computer devnode's hardware ID list has changed and moves the devnode back through the "found new hardware" detection process. Therefore, when you add a second processor, the MP files (HAL and kernels) are automatically installed, and you do not have to manually update the driver in Device Manager.

[ Voor 70% gewijzigd door Nielson op 14-10-2005 12:11 ]

Pagina: 1