Toon posts:

Indesign CS Vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na 1.5 jaar ervaring te hebben met photoshop 7.0 en daar de meeste ins en outs wel te hebben ontdekt, ben ik maar eens begonnen aan indesign CS.

Na pagemaker (vondt ik niet zo lekker werken...) is Indesign toch een stukje gebruiksvriendelijker en in mijn ogen lijkt het ook meer op photoshop, toch heb ik enkele vraagjes:

In photoshop ben ik gewend om in het tools menu op het kleine zwarte pijltje te klikken om bijvoorbeeld te switchen tussen recangler tool en eclipse tool, zie de screenshot op de volgende link.

screenshot

Echter als ik klik om van het ene model naar het andere model wil gaan.....gebeurt er niets....wat doe ik verkeerd?

vraag nummer 2
Kan iemand me vertellen hoe de layer structuur werkt in Indesign, ik ben na een dagje proberen er in ieder geval wel achter dat deze anders werkt dan in photoshop. Text in een aparte layer zetten lukte me nog niet zo goed, maar ik merkte dat elke tekst al gewoon versleepbaar is en eigenlijk al als een layer op de achtergrond ligt?

Wie kan me duidelijkheid geven in beide kwesties?

Thanx alvast.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Ik denk dat je beter met Illustrator aan de gang gaat, Indesign heeft eigenlijk als tegenhanger Quark Xpress en is een DTP-applicatie. Je mag daar dus vanuit gaan dat eventueel artwork al wordt aangeleverd in vector of pixelformaat en gebruikt Indesign voornamelijk om tekst en illustraties te rangschikken.

Wat betreft layers in Indesign (als ik het goed heb - ik ga even van Illustrator uit waarbij ik er van uit ga dat Indesign meer als Illustrator dan als Photoshop werkt) - er wordt niet voor elke scheet (lees: tekst) een nieuwe layer gemaakt. Het layersysteem is simpeler en shapes en tekst zelf kunnen aparte blending modes en opacity hebben, in tegenstelling tot het alles-per-layer systeem van Photoshop. Een layer zelf bevat alle aparte objecten (shapes, tekst) in een soort boomstructuur.

[ Voor 45% gewijzigd door Yoozer op 14-10-2005 11:29 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• Willem
  • Laatst online: 16:05
eckzit:
Echter als ik klik om van het ene model naar het andere model wil gaan.....gebeurt er niets....wat doe ik verkeerd?
Iek nie snap.
Wat bedoel je met model?
eckzit:
vraag nummer 2
Kan iemand me vertellen hoe de layer structuur werkt in Indesign, ik ben na een dagje proberen er in ieder geval wel achter dat deze anders werkt dan in photoshop. Text in een aparte layer zetten lukte me nog niet zo goed, maar ik merkte dat elke tekst al gewoon versleepbaar is en eigenlijk al als een layer op de achtergrond ligt?
Gewoon hetzelfde als in Photoshop. :) Wat je per layer wel weer hebt is een aparte hyrarchie.. je kunt (net als in Illustrator overigens) per layer aangeven of een object "on top" ligt of niet. Verder werkt het layer systeem exact hetzelfde. Let er wel even op dat het kan gebeuren dat wanneer je een nieuwe layer aanmaakt, deze niet gelijk actief hoeft te zijn. Wat je dan dus even moet doen om per se in die layer een tekstvak aan te maken is even op de layer klikken.

Controle: Kijken of de border van bijvoorbeeld je tekstvak overeenkomt met het kleur blokje dat op de layer staat aangegeven in je palette.

Motor onderhoud bijhouden

Verwijderd

Topicstarter
in iedergeval al bedankt voor de snelle reply!

De bedoeling is ook dat ik nu de dtp kant van adobe wil gaan verkennen......photoshop in combinatie met MS publisher heeft namelijk ook zo zijn beperkingen.......;-)

Verwijderd

Topicstarter
willem169 schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 11:22:
[...]

Iek nie snap.
Wat bedoel je met model?
model, bedoelde ik tool mee....dus switchen van de vierkant naar de eclipse tool....zie de screenshot.

• Willem
Raar, als je op de -in dit geval- elipse drukt en je muisknop lang ingedrukt houdt zie je vanzelf de rectangle verschijnen.

• Dark Blue
  • Laatst online: 20-04 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik snap dat je het ene na het andere leert, maar je ziet wel het verschil tussen pixelprogramma's zoals Photoshop en vectorprogramma's zoals Illustrator en InDesign?

Ze hebben dan wel min of meer dezelfde tools, maar InDesign is geen 'professionelere versie' van Photoshop :) .

Ik vind het een beetje scheef dat je ze hier zo direct met elkaar vergelijkt namelijk...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-04 10:06

Pelle

🚴‍♂️

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 11:05:
Wie kan me duidelijkheid geven in beide kwesties?
De InDesign handleiding. Dat is dat mooie boekje wat je erbij kreeg toen je het kocht :)

Verwijderd

Topicstarter
problem solved.

maar toch weer een ander probleempje:

Waneer ik een plaatje vanaf mijn HD naar indesign sleep is deze onscherp....ookal is het een hoge resolutie foto.

als ik dit naar pdf omzet blijft het onscherp. (in pagemaker was dit onscherpe op je screen voornamelijk ter performance verbetering)

Wie weet hoe het komt dat deze afbeeldingen onscherp zijn?

Het lijkt op een te lage dpi instelling maar kan zo snel niet vinden waar dit in te stellen...

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 18:39 ]

Verwijderd

probeer eens je viewsettings high te zetten,.. dus in windows gewoon rammen op W :P

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-04 15:17

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 21:56:
probeer eens je viewsettings high te zetten,.. dus in windows gewoon rammen op W :P
Onder 'view' kun je uit drie display types kiezen; de 1ste is de snelste en minder memory consuming de 2 daaropvolgende steeds beter

En hoe zet je dat plaatje in indesign? via de place functie? zo niet gebruik dan de place functie (en bij het xporteren naar pdf kun je je dpi's (voor color/zwart-wit enz) gewoon instellen

[ Voor 24% gewijzigd door Pendaco op 14-10-2005 22:18 ]

• Willem
Maar naar PDF exporteren nog steeds onscherp?
Dan is er echt wat mis met je image. :)

• Willem
tenzij je PDF export settings gebruikt waarbij hires images worden gedownsampled.
Check die ook even zou ik zeggen. :)

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-04 05:37

alienfruit

the alien you never expected

De InDesign handleiding. Dat is dat mooie boekje wat je erbij kreeg toen je het kocht :)[/quote]

Welke handleiding? Ik heb er geen boekje bijgehad alleen een soort van reclamefolder :+ Maar geen echte handleiding... alleen digitaal en natuurlijk de video dvd ;)

Verwijderd

Werken in Layers is in princiepe vrij gemakkelijk.
ls jee een aantal layers hebt en je selecteerd een object in je layout dan zie je in het layerpalette naast een bapaalde layer een klein vierkantje verschijnen, door dit naast een andere layer te slepen verplaats je je object naar die layer.
De layer die in het palette het hoogste staat, is ook de hoogste(voorste) layer
Binnen in de layers kun je de objecten dus ook nog naar voor of naar achter brengen
Dus het is niet nodig om text die voor andere text moet komen te staan in een andere layer te plaatsen zoals je dat bij Photoshop doet
In Indesign zul je dus een beperkt aantal layer gebruiken dat hoogstens uitgebreid wordt als je een publicatie maakt die in meerdere taalversie moet worden uitgebracht

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een vertaling van een Duits woord. Ik ben nl. bezig om een website te vertalen.

Het gaat om het volgende woord:

Überfüllungsvorlagen

Dit staat onder Indesign onder Venster en dan de 2e van onder.
Misschien dat iemand de NL versie heeft?

Ik heb zelf de Duitse: versie Adobe Indesign CS 3.0

Bedankt alvast!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

WG is natuurlijk niet je persoonlijke vertaalbureau. Als je het perse nodig hebt, waarom installeer je dan geen 30day trial versie met de Nederlandse taal? :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Pagina: 1