levensduur videokaart na overclock

Pagina: 1
Acties:

• hattorihanzo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-05-2024
Ik ben van plan mijn uiterst trage pc weer eens een keertje te upgraden met een nieuw pci-e mobo, amd 64 processor en een Sapphire X800GTO^2. Uiteraard kies ik voor deze kaart omdat ik gelezen heb dat ie prima te flashen is naar 12>16 pipelines en over te clocken is naar scores waar een 850xt pe jaloers op zou zijn.

Maar is flashen naar 16 pipelines wel veilig? Verkort het de levensduur van je videokaart niet? En de overlock zelf (zoals in de bovenstaande benchmark), als die lukt zonder artifacts, choppy fps en idioot hoge temperaturen, gaat mijn kaartje dan nog een aantal jaartjes mee of is het dan gauw afgelopen? Wat is eigenlijk de maximaal veilige temperatuur?

Ik ben een complete noob op dit gebied en weet dat veel topics hierover gaan, maar het zou fijn zijn als iemand het voor mij samen zou kunnen vatten zonder dat ik 200 pagina's door moet spitten :)

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-07 10:11

frankknopers

Goud is geen geld

Het unlocken van pipelines kan niet leiden tot een kortere levensduur. Een pipeline is gewoon óf defect óf werkend. Wanneer deze defect is zul je veel artifacts zien. Dit is wel weer simpel op te lossen door gewoon het pipeline block weer dicht te zetten.

Het overclocken kan wel negatieve gevolgen hebben voor de hardware. Zo is de koeling van de GTO2 gemaakt voor de snelheid waar hjij op draait. Als je de kaart dan dmv overclocken en flashen 50% sneller laat draaien, kom je tegen de limiet van de standaardkoeler aan.

Het kan zelfs ook nog zo zijn dat de GTO2 een andere printplaat heeft die niet gebouwd is voor de hoge snelheden en de hoge stroomconsumptie van een X850XT.

Ik zou in elk geval aanrader om de stockkoeler te vervangen voor een Arctic Silencer of een Zalman VF700-(Al)Cu. :)

Het overclocken heeft, mits je dus voor goede koeling en een stevige voeding zorgt, niet veel negatieve effecten op de levensduur van de kaart.

Daarnaast is het ook nog eens zo dat computerhardware veel eerder economisch dan technisch afgeschreven is.

Goud is geen geld

Verwijderd

Door pipelines te unlocken wordt je videokaart niet warmer en en wordt de levensduur ook niet verkort :)

Verwijderd

x800 gto2 niet meer te verkrijgen:S ik had hem dinsdag besteld en hij is ook onderweg maar iemand die hem woensdag had besteld kon hem niet meer krijgen. als je die kaart wil moet je ergens kijken in duitsland. want in nl niet meer verkrijgbaar...:(

• hattorihanzo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-05-2024
@Frank_Knopers

Bedankt Frank! Dit wilde ik nou precies weten, want ik ben niet iemand die elk jaar van plan is een nieuwe videokaart te kopen en moet de kaart het dus een tijdje uithouden :)

[ Voor 35% gewijzigd door hattorihanzo op 14-10-2005 14:08 ]

• CyberMonkey
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-04-2025
Volgens het artikel dat de threadstarter postte is de koeler op de x800gto2 nochtans dezelfde als die op de x850xt? Ook de extra stroomconnector is gebleven op deze kaart.

Ik heb de mijne donderdagavond in Duitsland besteld en het geld overgeschreven. Momenteel staat hij nog altijd "op stock", ik hoop maar dat ik er eentje krijg, want het duurt enkele dagen tot de internationale betaling daar toekomt.

[ Voor 10% gewijzigd door CyberMonkey op 15-10-2005 13:38 ]

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
http://www.tweakers.net/pricewatch/125588

op elke site die ik aanklik in die lijst is de kaart gewoon op voorraad 8)7

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:00
IRCfreAk schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 10:58:
http://www.tweakers.net/pricewatch/125588

op elke site die ik aanklik in die lijst is de kaart gewoon op voorraad 8)7