Toon posts:

Athlon XP 3000+ koelprobleem, 80 graden standaard

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik weet het allemaal niet meer, misschien kan iemand mij helpen. Ik heb gisteren op mijn MSI KM400 moederbord een nieuwe processor en koeler gezet. Ik had en Athlon XP 1800+ met whisperrock koeler (oud). Nu heb ik een Athlon XP 3000+ (Barton) met een nexustek axp 3200 koeler. Het probleem is dat het gewoon te warm is, de pc zet zichzelf uit. Al bij opstarten b.v.

Wat heb ik al gedaan:

- Koelpasta VEEL (dikke klodder) gesmeerd, niet goed
- Koelpasta WEINIG gesmeerd (dun laagje), niet goed
- BIOS geflasht, help ook niks

Het probleem begon toen ik de FSB op 166 MHZ heb gezet, toen herkende windows hem als de juiste processor. Daarvoor stond de FSB op 133 MHZ en toen werd hij asl 1500+ herkend. Ik heb een Everest screenie en daarin staat:

Mobo temp: 32 graden
CPU temp: 80 graden
HD temp: 43 graden

Wie kan me verder helpen?!

Verwijderd

Maak eens je kast open en zet een tafelventilator op je procesoor gericht, het zou een airflow cq fan-probleem kunnen zijn. Kijk ook of er veel stof op je fan zit. Zoja, maak hem eens schoon.

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 09:24

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Heb je misschien nog de voltage van je ouwe proc ingesteld staan? Volgens mij wil die ouwe 1800+ Palomino(?) meer volts dan je nieuwe 3000+ Barton.

EDIT: Het voltage dat Everest geeft is goed. Ben wel benieuwd naar het antwoord op de vraag hieronder: hoe warm is je koelblok? (warm = goed)

[ Voor 34% gewijzigd door _fool op 14-10-2005 10:53 ]

specs

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Weet je zeker dat het koelblok er helemaal goed op zit, kan me dat namelijk niet voorstellen ;)

FSB moet 166 MHz zijn, dat hoort zo te zijn voor jouw cpu :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Kast open gezet en fan is nog nieuw dus geen stof ofzo, nu zakt hij naar 78 graden maar blijft daar op hangen. Hmmm voltage, dit is wat er staat in everest. Ik heb er niet zoveel verstand van dus ik schrijf het ff over:

CPU Core: 1.70 V
Core spanning: 1.65 V
CPU fan: 2596 RPM

Wil je nog wat anders weten?

Koelblok gecheckt, zit toppie ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 10:40 ]

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 22:15
En is je koelblok ook zo heet dat je je vingers er aan verbrand of is ie koud/lauw?

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-05 12:54
Je fan draait wel beetje langzaam voor die snelheid

Verwijderd

Topicstarter
Koelblok is lauw,niet echt heet. Ik kan de fan snelheid niet verhogen trouwens.

Dit is em: http://www.nexustek.nl/axp3200.htm

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Als het koelblok echt niet warm is dan maakt hij of slecht contact of die sensor geeft het niet goed aan. dat zijn wel feiten lijkt me..

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-03 15:43
Dat koelertje ziet er nu niet bepaald super uit, ook al kijk je bij de specs:

Voor een Pentium 3 1.13 Ghz en dan ineens een 3200+ 8)7

Ik weet dat een Barton af en toe best wel een heethoofd kan zijn. Ik heb er zelf ook een met een Zalman 7000 CU er op. Zelfs met deze koeler komt mijn temp in de 60 graden als mijn processor op 1.85 volt draait. Airflow is goed. Op dit moment is het ding 46 Graden op 1.65 volt in een kamer van 25 graden.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb geen idee meer idd. De koeler zit er goed op, de fan is erg erg erg erg stil (draait wel). De koeler zit er goed op, zal ik de koelpasta weg halen?! Of een nieuwe fan halen?

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ja ik dacht nexustek dat dat wel goed was maar nu ga ik wel twijfelen. Ik denk zelf aan maar een nieuwe koeler te kopen, deze:

http://www.specialtech.co...productid=682&cat=0&page=

• Sharkys
  • Laatst online: 20-05 23:50
AMD 64 schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 10:49:
Als het koelblok echt niet warm is dan maakt hij of slecht contact of die sensor geeft het niet goed aan. dat zijn wel feiten lijkt me..
Ja okee, maar aangezien dit systeem onstabiel is, kan je er van uitgaan dat de cpu-koeler slecht contact heeft. Ik zou toch eens kijken of dat ding wel goed contact maakt, of probeer een andere koeler. En owja, te weinig koelpasta is ook niet goed, maar ook zeker niet teveel, zorg er trouwns voor dat die chipjes op de cpu niet onder de koelpasta komen, koelpasta wil wel eens stroom geleiden.

• Sharkys
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 10:54:
Hmmm ja ik dacht nexustek dat dat wel goed was maar nu ga ik wel twijfelen. Ik denk zelf aan maar een nieuwe koeler te kopen, deze:

http://www.specialtech.co...productid=682&cat=0&page=
Ik wil niet vervelend zijn, maar de echte tweaker koopt toch werkelijk geen Qtec, dat is echt cheap ass zooi, en het werkt echt niet top. Koop dan Artic/ Zalman als het stil moet zijn, en anders Coolermaster(duurdere koper series 30+ euro) of Themaltake(is wel herrie), Thermalright enz enz.

[ Voor 6% gewijzigd door Sharkys op 14-10-2005 11:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vervelend niet, verhelderend wel. Ik ga wel ff kijken voor een Zalman koeler.

Waarmee kan ik trouwens die koelpasta troep verwijderen?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 11:04 ]

• Sharkys
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 11:03:
Vervelend niet, verhelderend wel. Ik ga wel ff kijken voor een Zalman koeler.

Waarmee kan ik trouwens die koelpasta troep verwijderen?
Je hebt er speciaal schoonmaak spul voor van Arctic silver... Maar met brandspiritus eerst en daarna met alcohol gaat het ook. En oowja, een oude tandenborstel is goed voor schoonmaken chipjes (beschadigd namelijk niet) en de gladde oppervlakken schoonmaken met wc papier.
Op de tandenborstel kan je gewoon Alcohol doen, op de gladde stukken eerst brandspiritus en dan alcohol en op de core alleen alcohol. Om de koeler schoon te maken gebruik eerst brandspiritus en dan alchol(als die nieuw uit de doos al niet schoon is).

Wat belangerijk is dat je de pasta ook inwrijft in de koeler op de plek waar de core komt, doe dit met een schoon plastic zakje om je vinger. En veeg de koeler weer af met schoon wc papier. Nu lijkt het dat dit geen zin heeft, maar de koeler is nooit 100% glad van de onderkant, je vult zo dus de koeler op om de koeler "nog gladder" te maken.

En als pasta Arctic Silver 5 gebruiken, en wat er stanaard al op de nieuwe koeler zit haal je er af. Met je nagel en de rest met alcohol.

Owja, Alcohol 96%(of meer) krijg je bij de Apotheek, is niet zo duur, en krijg je praktisch nergens anders.

[ Voor 30% gewijzigd door Sharkys op 14-10-2005 11:21 . Reden: foutje ]

Pagina: 1