[XP] Dualboot maken met DOS 6.22*

Pagina: 1
Acties:
  • 348 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Talzaroff
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01-2022
Ik heb een "oude" computer staan (P4, 1,7 GHz) met Windows XP erop. Nou wil ik graag op een aparte partitie DOS 6.22 installeren om wat oude programma's (en games) te kunnen spelen die XP niet meer pakt. Ik heb nog een setje originele installatiediskettes en een opstartdiskette van DOS 6.22, en heb daarnaast PartitionMagic en BootMagic.

Heeft iemand ervaring met het installeren van DOS op een aparte partitie, zodat je (via BootMagic) twee OS's kunt draaien op één PC?

Ik ben al wat aan het proberen geweest, maar kom er niet uit. Als ik de PC opstart met de DOS opstartdiskette, kan ik wel mijn CDRom spelers vinden, maar geen enkele vaste schijf (ben het hele rijtje van c: t/m z: langsgegaan). Wie kan me hiermee helpen?

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:22

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Maak eerst eens een fat-partitie aan ;)

Rail Away!

Verwijderd

Kijk eens of je met PartitionMagic je XP partitie kunt verkleinen en daarnaast een FAT16 partitie aanmaakt, weet niet zeker of DOS 6.22 FAT32 ondersteund...

Als je die partitie hebt gemaakt dan booten met de DOS Installatiediskette, partitie formatteren, en DOS installeren, daarna van XP CD opstarten om je bootmanager zover te krijgen dat je in zowel DOS als XP kan komen..........

Verwijderd

waarom moeilijk doen ?
installeer gewoon een dos emulator
http://dosbox.sourceforge.net/news.php?show_news=1

met deze kun je ook de snelheid aanpassen, zodat van die super oude spellen toch nog beheersd kunnen draaien.

Ik draai er al mijn favorite oude spellen mee, Crusader, X-Com, ......

• Talzaroff
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 09:44:
Kijk eens of je met PartitionMagic je XP partitie kunt verkleinen en daarnaast een FAT16 partitie aanmaakt, weet niet zeker of DOS 6.22 FAT32 ondersteund...

Als je die partitie hebt gemaakt dan booten met de DOS Installatiediskette, partitie formatteren, en DOS installeren, daarna van XP CD opstarten om je bootmanager zover te krijgen dat je in zowel DOS als XP kan komen..........
Kijk! Daar heb ik wat aan :)
Dat kan helpen, want volgens mij heb ik hem gewoon NFTS geformatteerd... Maakt het ook nog uit of het een 'primary' of 'logical' partitie is?

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:10

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

dos 6.2 ondersteunt geen fat32. fat16 partitie moet je dus maken. naast je bestaande ntfs partities. Je moet wel zorgen dat je een primary partitie maakt.

btw een p4 1,7 is ook al te snel voor dos games ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Hubert op 14-10-2005 09:48 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:56

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Zolang XP op NTFS-geformateerde partities staat wordt het erg lastig om bij je schijven te komen. Er zullen vast trucjes voor zijn, maar om op een simpele manier vanuit je dos omgeving ook bij je XP-omgeving en je harde schijven te komen moeten die dus minimaal allemaal FAT32 geformateerd zijn en wellicht FAT16 zoals fridgeman zegt!

Edit: En wat Hubert dus inmiddels bevestigd (sneller leren tikken)

[ Voor 10% gewijzigd door vanenkelen op 14-10-2005 09:50 ]

• Talzaroff
Mijn XP is op een FAT partitie geïnstalleerd, maar de rest is NFTS. Ik zal vanavond eens proberen de boel aan de gang te krijgen. In ieder geval bedankt voor de hulp.

Sommige DOS spellen draaien heel goed op zo'n snelle bak hoor, maar ik zal wel zien hoe goed de rest het doet. DOSbox ken ik wel, maar veel spellen kreeg ik daarmee niet aan de praat, of ze draaiden gewoon nog trager dan de bedoeling was. Bovendien vind ik een DOS spel spelen in een window met Windows op je achtergrond niet echt tof ofzo ;)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Talzaroff schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 10:03:Bovendien vind ik een DOS spel spelen in een window met Windows op je achtergrond niet echt tof ofzo ;)
Dat is een kwestie van <Alt>+<Enter> en je draait full screen.

Abort, Retry, Quake ???

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:31

Salandur

Software Engineer

Talzaroff schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 10:03:
Mijn XP is op een FAT partitie geïnstalleerd, maar de rest is NFTS. Ik zal vanavond eens proberen de boel aan de gang te krijgen. In ieder geval bedankt voor de hulp.
Als je XP op een FAT partitie installeert is dat automatisch FAT32, die zal je dus vanuit dos niet kunnen vinden.

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

Verwijderd

Talzaroff schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 10:03:

Sommige DOS spellen draaien heel goed op zo'n snelle bak hoor, maar ik zal wel zien hoe goed de rest het doet. DOSbox ken ik wel, maar veel spellen kreeg ik daarmee niet aan de praat, of ze draaiden gewoon nog trager dan de bedoeling was. Bovendien vind ik een DOS spel spelen in een window met Windows op je achtergrond niet echt tof ofzo ;)
Vreemd hoor, ik kan gewoon alle oude spellen spelen. Ik zal het anders zeggen, ik ben er nog geen tegen gekomen waarbij het niet werkt, en ik heb er toch een hoop.

De standaard snelheid is meestal te traag maar dat kun je snel verhelpen door enkele keren op CTRL-F12 te drukken. (increase emulation speed) Daarbij je kunt ook full screen spelen.
gevalletje RTFM ? ;)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit past allemaal beter in WOS :)
NOS > WOS

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:10

Sabbi

je denkt aan mij.

Heb je niet nog ergens een 1GB dump hardeschijf liggen ofzo? Zo ja klik die erbij, installeer bootmagic op je eerste schijf en installeer daarmee MS-dos op je 1 GB schijf. Makkelijkste oplossing, want dos wil eigenlijk niet booten als het achteraan een hele grote schijf moet wonen, en je dos partitie vooraan zetten wil je ook niet.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik pas de topictitel nog even ietsje aan:
DOS op een XP-pc > [XP] Dualboot maken met DOS 6.22*
Anders misschien al eens naar iets als vmware of virtual pc gekeken?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

sanfranjake schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 17:23:

Anders misschien al eens naar iets als vmware of virtual pc gekeken?
Is het niet een idee om gewoon een bootflopje te maken met DOS 6.22, Als je dan zorgt dat je iets hebt als NTFSDOS, kan je gewoon op je XP partitie´s komen. (ik heb een bootdisk van WIN98, met cd-rom ondersteuning en NTFSDOS, werkt best goed.)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 18:31 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je ook aleens naar dosbox gekeken?

Verder kun je misschien dos 7.0 gebruiken. Deze ondersteunt wel fat32.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
bij een populair duits computerblad (CT magazine) zat 3 weken geleden een gratis versie van vmware 4.5 (1 jaar license)

ik zou overigens Vmware adviseren, voor rond de 189 euro kan je dan prima dos draaien, (en andere Os'jes waarmee je wilt klooien) dan heb je de nieuwste versie (5.0)

[ Voor 9% gewijzigd door Zwelgje op 14-10-2005 21:29 ]

A wise man's life is based around fuck you

• aZuL2001
Nu lijkt *mij* gamen in een vmware machine nu niet echt een pretje.

Heb je de compatibiliteits modus van XP al eens geprobeerd ?
XP heeft een uitgebreidere ondersteuning voor oude/dos toepassingen dan 2000.

[ Voor 52% gewijzigd door aZuL2001 op 14-10-2005 22:09 . Reden: compatible verhaaltje added ]

Abort, Retry, Quake ???

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
aZuL2001 schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:08:
Nu lijkt *mij* gamen in een vmware machine nu niet echt een pretje.

Heb je de compatibiliteits modus van XP al eens geprobeerd ?
XP heeft een uitgebreidere ondersteuning voor oude/dos toepassingen dan 2000.
oude dos games (en daar hebben we het over) gaan prima hoor

moderne games kan je idd vergeten

A wise man's life is based around fuck you

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Zwelgje schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:13:
[...]

oude dos games (en daar hebben we het over) gaan prima hoor

moderne games kan je idd vergeten
Diezelfde moderne games die sowieso niet op DOS draaien? ;-)

• aZuL2001
racoontje schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 09:29:
[...]
Dan installeer je toch nog een virtual machine met Windows ? })

Abort, Retry, Quake ???

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
racoontje schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 09:29:
[...]
Denk dat Zwelgje bedoelt dat je het spelen van nieuwe spellen in vmware kan shaken. Er wordt een vrij basic videokaartje geemuleerd namelijk. Je kan zeker met dos gewoon fullscreen gaan. Merk je niks van. M'n broertje doet dat ook voor wolfenstein, stunts, summer games en such :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1