Innovatie in de ultra compacts: Ricoh Caplio R3

Pagina: 1
Acties:

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
De Rico Caplio R3 is in september 'stilletjes' geïntroduceerd, maar heeft tot nu toe niet de aandacht gekregen die de cam eigenlijk verdient (naar mijn idee) :)

Wat is er zo innovatief aan dan?

De lens

7,1x optical zoom. Ter vergelijking: de meeste ultra compacts zitten tussen de 36 en 110mm qua zoombereik (3,0x zoom). Niet echt dik wide, ook niet echt tele. Door een nieuw lens-design (Double Retracting Lens System) is het Ricoh gelukt een 7,1x optische zoom in de body te bouwen zonder deze heel dik te maken: de body is maar 26mm dik! :) Het zoombereik is in dit geval 28-200mm. Dat is al heel wat meer wide-angle dan de meeste ultra compacts: die beginnen zoals gezegd vaak bij 36 of zelfs 38mm, en eindigen bij 100 of 110mm in het telebereik. Veel mensen roepen dan gelijk: wat zoveel zoomrange, dat kan nooit een goeie lens zijn! Ik heb zelf een Sigma 18-125mm zoomlens, die heel behoorlijk presteert voor zo'n 'enorm' bereik: ook z'n nog grotere broertje de 18-200mm levert zeer fijne prestaties, zelfs nog beter dan de 18-125 schijnt. Een flinke zoomrange hoeft dus niet gelijk mindere optische prestaties te betekenen.

Vibration Reduction

Ricoh's eigen CCD-shift methode is toegepast in de body waardoor camera shake goed gedempt kan worden. Zeker op het tele-eind voorbij 100mm komt dit goed van pas _o_ De eerste ultra compact met vibration reduction, eindelijk :)

Macro

Macro's mogelijk op 1cm afstand van de cam. De meeste ultra compacts zitten op 5cm tot 20cm voor macro's, wat toch minder mogelijkheden biedt.

Snelheid

Release time lag is gemiddeld 0,09 sec (exclusief focus). Die van mijn Ixus 430 is 0,6 sec. Een behoorlijk verschil: daarnaast is de shooting interval (shot-to-shot tijd) een halve tot een hele seconde afhankelijk van het gebruik van de flitser.

Display

De 2,5" display heeft weinig concurrenten in ultra-compact land: alleen de nieuwste Ixus van Canon heeft ook een 2,5" display, plus nog enkele andere nieuwe modellen. Weliswaar is de pixelcount van het lcd-scherm van de Ricoh niet zo hoog (114,000) maar toch is een groter display fijn om alles goed te kunnen zien: zowel tijdens het schieten als erna bij het bekijken van de foto's.

Specs

5 MP resolutie CCD
7,1x optische zoom, 28~200mm, f/3,3 ~ f/4,8
afmetingen 95 x 53 x 26 mm
gewicht 165 inc accu
ISO range 64 ~ 800
prijs: 300 eur

Pics

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/r3-01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/r3-02.jpg

Links

DPReview aankondiging + specs
DCViews aankondiging
Letsgodigital.org info en specs
Ricoh Caplio R3 productpagina
R3 Sample foto's

[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 14-10-2005 09:59 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Geweldige specs, maar Ricoh's komen over het algemeen toch niet zo denderend uit de reviews?
Jammer dat een optische zoeker ontbreekt; menigeen verklaart me voor gek, maar ik gebruik de optische zoeker van m'n IXUS nog best regelmatig.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:36

Garyu

WW

Voor 300 euro lijkt me dat een mooie concurrent voor Ixusachtige camera's. Al is het wachten op de reviews natuurljik om te zien of ie ook presteert zoals ie belooft. Ik ben ook benieuwd hoe die antishake functie van Ricoh presteert. even afwachten dus...

De grootte van het display kan me eigenlijk weinig boeien, hoewel het bij gebrek aan zoeker natuurlijk wel belangrijker geworden is. Ik had liever een kleiner scherm en wél een zoeker gezien B), maarja, compromissen he.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Specs zijn erg mooi. Maar ik zou hem niet snel kopen. Omdat de 2 voorlopers waar ik foto's van had gezien erg slecht waren. Maar misschien dat ze deze keer stukken beter zijn. Dus eens met garyu, eerst nog maar eens zien en dan geloven.

• Remy

Remy

Topicstarter
Ik heb net als laatste link een sample-page van de R3 toegevoegd, daarmee kan je al een beetje de prestaties ervan zien. Die samples zien er naar mijn idee wel ok uit, voor zo'n ultra compact: je kan natuurlijk geen dSLR-kwali verwachten ;)

prtl: ik gebruik zelf ook de optische zoeker van mijn Ixus regelmatig, doordat ik dat nu gewend ben van de D70: zelfs ook al is het maar een klein rotgat :+ Dat die ontbreekt op de R3 hoeft niet zo'n enorm gemis zijn als het scherm van goede kwaliteit is: bv de anti-reflectie laag bij fel licht enzo.

LinkedIn
Instagram

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
De konica-minolta x1 was toch al veel eerder met een AS systeem? En die is ook nog eens platter dan deze ricoh.. En die heeft ook een 2,5" scherm, zelfs met wat meer pixels (niet zo heel veel meer though, 118.000 tegen 114.000 :P).

[ Voor 36% gewijzigd door Tonio op 14-10-2005 12:52 ]

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
De eerste ultra compact met vibration reduction, eindelijk
.
klopt, de X1 is ook een ultracompact met échte beeldstabilisatie. Maar zelfs daarvoor was er al eentje met beeldstabilisatie --> de allereerste ultracompact met optische beeldstabilisatie = Panasonic Lumix DMC-FX7.

ik vind het jammer dat deze Ricoh geen 640x480 film modus heeft. Natuurlijk, een fotocamera is om foto's mee te maken ;) , maar ik heb een dslr en één van m'n eisen voor een 'compactje voor erbij' is gewoon om ook nog leuke filmpjes ermee te maken, want dát kan m'n dslr nou net niet.

Maar los daarvan is het bereik van 28-200mm wel revolutionair bij een ultracompactje. :)

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Remy schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 10:58:
Ik heb net als laatste link een sample-page van de R3 toegevoegd, daarmee kan je al een beetje de prestaties ervan zien. Die samples zien er naar mijn idee wel ok uit, voor zo'n ultra compact: je kan natuurlijk geen dSLR-kwali verwachten ;)
Foto's zien er netjes uit idd, maar je weet niet hoe de cam fotografeerd als je hem zelf in je hand hebt. Ik zag foto's van de r1 meen ik, en die vertoonde alleen maar bewegings onscherpte. Ook bij veel licht. Dus vandaar dat ik m'n twijfels heb bij dit merk.

• nie-0
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 20:43
Ik heb zelf een Ricoh Caplio R2 sinds zo'n 3,5 maand helaas liet iemand m in het zand vallen en was ik m 7 weken kwijt (gelukkig zonder problemen gratis het binnenwerk vervangen omdat de lens het niet meer deed) toen ik m terug had was iemand zo aardig om hem op de grond te donderen waarna de camera voor hetzelfde euvel terug kon, deze keer gelukkig binnen 2 weken terug! (geen kosten aan verbonden)

Voor de rest vind ik de foto's van de Ricoh goed, helaas vallen ze in het donker soms wat tegen (lees: onscherp, veel ruis). Ik hoop dat de Vibration Reduction het goed doet want bij het maken van foto's met tele zoom is het wat lastig om de camera stil te houden (tegen je voorhoofd drukken heeft weinig zin zonder optische zoeker 8)7 ).
Jammer dat ik dus net wat vroeg ben geweest met het inruilen van mn pentax, als ik wat later was geweest had ik deze zeker genomen (kleiner, groter zoom-bereik, Vibration Reduction)

• Remy

Remy

Topicstarter
Een review op de site van TrustedReviews: http://www.trustedreviews...le.aspx?head=63&page=4613

Beoordeling:
The Ricoh Caplio R3 is an attractively designed and well made camera with a highly unusual list of features, outstanding performance and a very reasonable price tag. The 28-200mm equivalent optical zoom and anti-shake system make it unique, and the exceptionally good macro performance is an added bonus. Picture quality could be better, but on the whole not bad.
Niet slecht dus :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

gium schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:00:
[...]
.
klopt, de X1 is ook een ultracompact met échte beeldstabilisatie. Maar zelfs daarvoor was er al eentje met beeldstabilisatie --> de allereerste ultracompact met optische beeldstabilisatie = Panasonic Lumix DMC-FX7.
En zelfs de FX2 en FX7 hebben voorgangers met OIS/ AS/ IS/ VR (+ namen van Sigma & Ricoh), namelijk de FX1 en de FX5.

Over de KM X1 hoor ik eigenlijk alleen maar negatieve geluiden met een vrij trage sluiter.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-01 11:41
Zijn er nog mensen die hem in de tussentijd hebben aangeschaft? :) Ik kwam hem tegen op DPreview en vond het meteen een interessante camera, door zowel de fabrikant als de lens :). Op Photography Blog is op 13 december een review geplaatst.
The Ricoh Caplio R3 is one of the most usable, intuitive and well-designed digital cameras that I have ever reviewed, but at the same time, however, the images that it produces are some of the worst that I have seen.
En nu is er 15 december weer een nieuwe firmware uitgebracht dus ik ben wel benieuwd naar of er verbeteringen zijn in de kwaliteit :)

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ik zou geen ricoh kopen voordat ik een een beetje heb kunnen testen, ik heb diverse foto's uit een R1 gezien, en die waren echt prut. Zodra het ook maar een beetje donkerder was (dus niet echt donker, maar schemer) kreeg je al een sluitertijd van 1 sec. O.k. hier zit dan wel een "anti-shake-ding" op maar dan blijft 1 sec erg lang. De kleuren waren ook echt niet mooi, maar heel vaal.

Dus ook al is dit een R3, er zal heus wel wat verandert zijn ondertussen. Ik zou eerst wat low-light foto's willen maken, en zien op pc. Specs zien er overigens wel cool uit voor zo'n cammetje

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Oei, wat een berg ruis in het portret van de dame op de sample foto pagina! Totaal onbruikbaar. Het is meer ruis dan wat anders.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Op die sample pagina is het op ISO 100 huilen met de pet. Het is ook niet eens een fijne ruis, het lijken wel dikke klonten van pixels. Zoiets lijkt me toch gewoon niet kloppen - hopelijk helpt een nieuwe firmware daar tegen maar ik denk niet dat het veel zal uitmaken.

Qua specs en design een zeer interesante camera maar uiteindelijk is het allerbelangrijkste het eindresultaat.. en dat is hier werkelijk om te huilen.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-01 11:41
tazzman schreef op maandag 19 december 2005 @ 11:34:
Op die sample pagina is het op ISO 100 huilen met de pet. Het is ook niet eens een fijne ruis, het lijken wel dikke klonten van pixels. Zoiets lijkt me toch gewoon niet kloppen - hopelijk helpt een nieuwe firmware daar tegen maar ik denk niet dat het veel zal uitmaken.

Qua specs en design een zeer interesante camera maar uiteindelijk is het allerbelangrijkste het eindresultaat.. en dat is hier werkelijk om te huilen.
Op Photography Blog spraken ze ook al over dat het gewoon niet lijkt te kloppen met die ruis. Is het trouwens 'gebruikelijk' dat er voor een nieuwe camera al 2 firmware update's zijn verschenen in nog geen 2 maanden?
Pagina: 1