Kabelbedrijven berekenen 'digitale' kosten door

Pagina: 1
Acties:

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wat ik net las op internet, (en nog niet op tweakers was tegengekomen):

Kabelbedrijven mogen ‘digitale’ kosten doorberekenen
"De toezichthouder van onder andere de kabelbedrijven vindt dat deze bedrijven een deel van de kosten die zij maken voor het aanbieden van digitale televisie mogen doorberekenen in hun gewone kabelabonnementen. Als reden gaf de Opta aan dat een modern netwerk ‘in ieders belang is’.
De Opta voelde zich genoodzaakt openheid van zaken te geven, omdat dagblad Trouw meldde dat de toezichthouder dure kabel-tv toestaat. Volgens de Opta klopt dat bericht dus niet. Over het prijsbeleid van de kabelbedrijven is nog geen besluit genomen. In de laatste maand van dit jaar hoopt de Opta te kunnen beginnen met een onderzoek naar de kosten van de kabelbedrijven. Pas volgend jaar verwacht de instantie wat te kunnen zeggen over de hoogte van de kabeltarieven.
Volgens een woordvoerder van de Opta kunnen de kabelbedrijven op clementie rekenen bij het doorberekenen van kosten die met het moderniseren van het netwerk te maken hebben. Kabelbedrijven hebben daar ook om gevraagd. Marketingkosten voor bijvoorbeeld de verkoop van digitale tv en telefonie vallen daar niet onder.
De Consumentenbond vindt dat de Opta ‘te ver gaat’. “Als je alleen analoge televisie wilt ontvangen, betaal je toch mee aan de digitalisering van de netwerken. Wij willen dat scheiden”, aldus de Consumentenbond."

Link:
http://www.dna-adviesgroe...tml?id=27881_605_805_2411

Ik vind dit eigenlijk niet kunnen, waarom zou ik betalen voor iets waar ik geen gebruik van maak?! Hoe denken anderen hierover?

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:21
Ik vind dit wel terecht vroeg of laat maakt ieder toch ook gebruik van de nieuwe techniek als de kosten maar beperkt blijven.
Als het alleen betaald moest worden door de gebruikers zou het nooit van de grond komen.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Nederland loopt achter op de markt van Digitale TV. De verkoop van dit produkt komt niet op gang, terwijl het zoveel voordelen heeft. Analoge TV neemt erg veel ruimte in op de kabel, dus wanneer op een gegeven moment het analoge signaal verdwijnt, heeft de kabel nog meer mogelijkheden.

Wanneer digitale TV bij iedereen straks binnenkomt, zullen er ook meer themazenders komen, iets wat nu nog minder interresant is voor de aanbieders, omdat er onvoldoende afnemers zijn. En andersom is het zo, dat als er bijv. weinig themazenders zijn, men het produkt niet aanschaft.

Ik vind het positief dat deze trend ingezet wordt, wanneer iedereen een beetje betaald is er veel meer mogelijk en kost het in verhouding het minst.
Digitaal zal op een gegeven moment toch moeten, dit is imo de beste oplossing

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 00:55

Jag

Ik zie het voordeel van digitale tv voor gewoon PAL eigenlijk niet zo. Alleen het draadloze is handig, verder is het helemaal beter. Bovendien willen we gewoon HD! Dat is pas interessant. Laat ze daar maar in investeren.

• ScuL
  • Laatst online: 06:50
Het is het aloude kip en het ei probleem. De (overgrote meerderheid van) consumenten willen niet digitaal omdat ze het oude prima vinden en geen zin hebben in veranderingen. Er zijn er ook die meer aanbod willen, maar het aanbod komt pas als er meer abonnees zijn. Ook kan het aanbod pas veel groter worden als de oude analoge kanalen worden opgedoekt.

Ik ben van mening dat de enige manier om deze vicieuze cirkel te doorbreken het forceren van digitale televisie is. Dus afkappen dat analoge signaal.. Voorwaarde vind ik dan wel dat de prijs van het nieuwe aanbod gelijk moet blijven aan het oude, en daar gaat UPC dus niet in mee.

(Wat betreft HDTV, indien analoog niet wordt opgedoekt is er sowieso geen toereikende capaciteit voor het toevoegen van zenderboeketten in HD-kwaliteit omdat deze veel meer bandbreedte vreten dan digitale signalen in SD-resolutie [PAL]. Het is dus zo dat zodra de analoge troep de wereld uit is de stap naar HD-signalen een stuk dichterbij komt.)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:23

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

HaaZ schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 11:20:

Digitaal zal op een gegeven moment toch moeten, dit is imo de beste oplossing
Waarom "moet" digitaal?

Zolang het grootste probleem nog blijft bestaan (een decoder per ontvanger nodig en opnames alleen met extra inspanning mogelijk) hoeft digitaal van mij echt niet. Sterker nog: komt het er niet in.
Ik ben tevreden met het aanbod van zenders en heb nog minder zin in uitbreiding als ik daar ook weer extra voor moet betalen.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Dit gebeurd toch overal, indirecte kosten worden doorberekend. Als alle kosten van onderzoek ed. op een nieuw product verhaald moet worden dan komt er nooit iets nieuws.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:13

The Zep Man

🏴‍☠️

Het 'moet' van de kabelmaatschappij. Handig om te monitoren wie wat kijkt.
Zolang het grootste probleem nog blijft bestaan (een decoder per ontvanger nodig en opnames alleen met extra inspanning mogelijk) hoeft digitaal van mij echt niet. Sterker nog: komt het er niet in.
Ik ben tevreden met het aanbod van zenders en heb nog minder zin in uitbreiding als ik daar ook weer extra voor moet betalen.
Maar het gebeurt wel! Waarom denk je dat je bij (bijna) elk kabelabonnement een gratis decoder en gratis digitale televisie krijgt, met exact dezelfde zenders als op de analoge lijn? Omdat ze het willen uitfaseren!

Let maar op: in de toekomst zullen er langzaam meer en meer analoge zenders verdwijnen, die wel digitaal blijven bestaan. Uiteindelijk hou je zo weinig zenders over dat je wel over 'moet' gaan, omdat 'de rest het ook doet'. En pas dan ga je betalen (speciale decoders, speciale abo-kaartjes... :().

Net berekend: in mijn eigen huis heb ik al zo'n 4-5 decoders nodig (en een dual-tuner TV-kaart met zo'n "Common Interface"-slot)... ben benieuwd hoe duur extra kaartjes zullen zijn. :(

In het buitenland doen ze het veel beter. Er is al genoeg hardware beschikbaar om de (gratis, excl. je gewone abbonnementskosten) digitale beelden te gebruiken (losse decoders, DVB-C TV kaarten...). Echter, de Nederlandse kabelexploitanten moeten het idee weer lekker uitknijpen. |:(

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• ScuL
The Zep Man schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 15:26:
[...]
Het 'moet' van de kabelmaatschappij. Handig om te monitoren wie wat kijkt.
Nou dit is niet zo zeer dé reden die hier achter zit hoor. Ze kunnen trouwens helemaal niet monitoren wat je kijkt, ze kunnen alleen zien welke pakketten je afneemt.
[...]
Maar het gebeurt wel! Waarom denk je dat je bij (bijna) elk kabelabonnement een gratis decoder en gratis digitale televisie krijgt, met exact dezelfde zenders als op de analoge lijn? Omdat ze het willen uitfaseren!

Let maar op: in de toekomst zullen er langzaam meer en meer analoge zenders verdwijnen, die wel digitaal blijven bestaan. Uiteindelijk hou je zo weinig zenders over dat je wel over 'moet' gaan, omdat 'de rest het ook doet'. En pas dan ga je betalen (speciale decoders, speciale abo-kaartjes... :().

Net berekend: in mijn eigen huis heb ik al zo'n 4-5 decoders nodig (en een dual-tuner TV-kaart met zo'n "Common Interface"-slot)... ben benieuwd hoe duur extra kaartjes zullen zijn. :(

In het buitenland doen ze het veel beter. Er is al genoeg hardware beschikbaar om de (gratis, excl. je gewone abbonnementskosten) digitale beelden te gebruiken (losse decoders, DVB-C TV kaarten...). Echter, de Nederlandse kabelexploitanten moeten het idee weer lekker uitknijpen. |:(
Analoge signalen worden ook uitgefaseerd, voor 2020 durf ik te zweren dat jij geen analoog signaal meer in je huis binnen krijgt.. Reden? Digitaal is de toekomst. En innovatie en technologie gaat niet stoppen omdat een paar standvastige mensen weigeren over te stappen. Dan doen ze maar niet mee :P

Wat je hier wel aanstipt is een heikel punt dat ook bij de terristrische ontvangst speelt. In heel veel EU-lidstaten is de ontvangst uit de ether gewoon gratis, ook voor de meeste commerciële zenders. Maar in NL zit alles achter slot en grendel.. op de kabel idem (op 95% van de netwerken). Als de "gratis" boeketten, die je anders ook analoog ontvangt, nou FTA gemaakt worden dan kost de investering helemaal niks behalve eenmalig een decodertje. Niks geen abbo's of smartcards in dat geval.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:13

The Zep Man

🏴‍☠️

-ScuL- schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 15:33:
Nou dit is niet zo zeer dé reden die hier achter zit hoor. Ze kunnen trouwens helemaal niet monitoren wat je kijkt, ze kunnen alleen zien welke pakketten je afneemt.
Kom nou: je streamed ergens een data-signaal vandaan. Je moet het aanvragen, dus dat is makkelijk te zien. Misschien dat de kabelmaatschappijen het niet monitoren, maar anderen die er misschien interesse in hebben...

[quote]Analoge signalen worden ook uitgefaseerd, voor 2020 durf ik te zweren dat jij geen analoog signaal meer in je huis binnen krijgt.. Reden? Digitaal is de toekomst. En innovatie en technologie gaat niet stoppen omdat een paar standvastige mensen weigeren over te stappen. Dan doen ze maar niet mee :P[quote]Dit idee had ik ook al, maar ik schatte dat het zelfs eerder (rond 2015?) al wordt uitgefaseerd.
Wat je hier wel aanstipt is een heikel punt dat ook bij de terristrische ontvangst speelt. In heel veel EU-lidstaten is de ontvangst uit de ether gewoon gratis, ook voor de meeste commerciële zenders.
Radiozenders (AM/FM-band) zijn nog gratis. Nederland 1, 2 en 3 tot ergens in 2007.
Maar in NL zit alles achter slot en grendel.. op de kabel idem (op 95% van de netwerken). Als de "gratis" boeketten, die je anders ook analoog ontvangt, nou FTA gemaakt worden dan kost de investering helemaal niks behalve eenmalig een decodertje. Niks geen abbo's of smartcards in dat geval.
Wat ook een nadeel is is dat Media Centers er (nog) moeilijk mee omgaan. Ik las ergens dat sinds kort Media Portal pas een PCI-tuner ondersteund die het digitale signaal je PC in kan sleuren. Voor Windows Media Center Editions schijnt het nog helemaal niet te kunnen.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• ScuL
The Zep Man schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 15:45:
[...]
Kom nou: je streamed ergens een data-signaal vandaan. Je moet het aanvragen, dus dat is makkelijk te zien. Misschien dat de kabelmaatschappijen het niet monitoren, maar anderen die er misschien interesse in hebben...
Hm nee, ik weet niet in hoeverre je een idee hebt van hoe de achterliggende techniek is maar het zit als volgt. Een analoog signaal neemt een bepaalde positie in op jouw kabel.. ik noem 450MHz. Dit kanaal heeft een bandbreedte van 5MHz (voorbeeld). Vanwege het frequentiebereik van de kabel (circa 50 tot 850MHz) en de intervalfrequentie (om storing te voorkomen) is het aantal zenders dus beperkt in analoog formaat.
Maak je van deze bandbreedte een digitaal kanaal dan kunnen er dmv multiplexen en MPEG2 encodering zo'n 5 zenders op de bandbreedte van 1 oude analoge zender doorgegeven worden. (noot: aantal zenders hangt af van MPEG/bitrate verhouding). En nog eens in betere kwaliteit ook..

Feitelijk is de techniek dus hetzelfde, het kopstation stuurt het signaal de wijk in en jij bent de afnemer. Er is geen sprake van een retoursignaal. Sterker nog, bij toepassingen waarbij retoursignalen gewenst zijn (versatel, digitale quizzen, interactieve TV) is er een intern modem vereist in decoder die de reply danwel via analoge telefoonlijnen danwel via IP-verkeer (kabel/DSL) signaal terug stuurt.

Er is geen sprake van dat jouw DVB-C decoder signalen terug kan sturen naar de kabelmaatschappij omdat je zelf niet zo maar iets in die multiplex kan insertern. Als je dit even terug vergelijkt met de oude situatie, dan kan jouw videorecorder op kanaal 33 ook niet in de hele wijk bekeken worden.. zou een mooie boel worden :P
Radiozenders (AM/FM-band) zijn nog gratis. Nederland 1, 2 en 3 tot ergens in 2007.
Mijn fout, ik had er even DVB-T bij moeten zitten. Maar analoge TV in de ether gaat ook zeer spoedig verdwijnen. En de analoge AM/FM banden ook, wordt allemaal DAB.

Van Mediacenters heb ik verder geen verstand maar PC-toepassingen lijken me nog aardig flexibel en aanpasbaar.

Pagina: 1