Toon posts:

3e SATA schijf wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb de zoekfunctie van got en google vrij intensief gebruikt, maar ik heb niets kunnen vinden dat mij tot nu toe heeft kunnen helpen, ik hoop dat jullie dat nu kunnen.

Ik heb zojuist een nieuwe HDD gekocht (Maxtor DiamondMax 10 250 GB SATA). Het is de 3e HDD die ik in mijn systeem hang. Ik heb een ASUS k8n-e deluxe, die heeft 2x sata poorten en 4x sata_raid poorten. 2 andere schijven (1x WD 200g sata en 1x Maxtor 200g sata) zijn verbonden met de 2 poorten vlak bij de AGP slot en werken prima. De nieuwe HDD zit in de SATA_RAID1 poort onderin op het moederbord.

Ik heb silicon image sil3114 softraid 5 controller geinstalleerd. In BIOS (geupdate naar de nieuwste versie k8ne1011) ziet hij de HDD niet. Ik heb de volgende instellingen in BIOS: "Silicon Image mode" staat op SATA Mode, "Internal SATA IDE Interface" staat op enabled. Bij opslagbeheer in windows ziet hij de schijf echter niet. Ik heb een beetje lopen prutsen met SAM van silicon en RAID Mode in bios, maar daar kwam niet echt iets uit, waarschijnlijk omdat het maar 1 schijf is. in SAM en bios van RAID ziet hij de schijf wel, maar ik kan er niets mee behalve low-level format (ook gedaan, niets geholpen).

Bij apparaatbeheer > eigenschappen van raid controller ziet hij de schijf wel (zie screenshot).

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/g.vankeulen/sil.jpg

Is het mogelijk om die SATA_RAID poort zo in te stellen dat hij die 3e schijf gewoon als 3e sata drive ziet in windows? Ik zit een beetje met mijn handen in het haar, zoveel verstand heb ik er ook niet van.

b.v.d.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 03:32 ]

Verwijderd

Ik ken het bord niet, maar ik lees dat je iets geïnstalleerd hebt als een softraid 5. Wellicht heb je in het BIOS de silicon image poorten ook op RAID-modus staan (zie boekje mainboard).

Als dat zo is, moet je eerst een raid-array definiëren; de controller speelt de informatie over de raid-arrays in die gevallen dan door aan het OS, als ware de raid-array een harddisk.
Heb je geen harddisks als raid geconfigureerd, dan geeft de controller dus ook geen info's door.

Aangezien we het over één schijf hebben, is er sowieso geen sprake van een raid-array; je kan dus het beste in het BIOS de silicon image configgen voor non-raid. (indien mogelijk).
Anders kan je evt. een raid-array maken bevattende 1 disk (niet echt zinvol) in RAID-0 of JBOD modus.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 02:06:
...
Ik heb de volgende instellingen in BIOS: "Silicon Image mode" staat op SATA Mode,
...
Dat had ik al er bijgezet. Ik kon die optie ook op RAID Mode zetten, maar dan moet je idd een raid array maken, wat niet lukt met 1 schijf.

In BIOS > Boot > Hard Disk Drives Menu ziet hij nu wél 3 schijven.
1st Drive [3m-WDC WD2000JD -00]
2nd Drive [4M-MAXTOR 6B200M0]
3rd Drive [02:60-0 MAXTOR 6L2]

Maar nog steeds ziet windows opslagbeheer hem niet.

Verwijderd

En in Configuratiescherm - Computerbeheer - Schijfbeheer staat dus ook niets? (Waarschijnlijk is dat wat je bedoel met opslagbeheer, maar wil het toch even zeker weten)

Verwijderd

Topicstarter
Ja opslagbeheer van computerbeheer. Sorry dat ik dat er niet duidelijk bij had gezegd.

Verwijderd

Ik heb precies het zelfde, toevallig dit,

Zelf heb ik ook een Asus k8n-e Deluxe,

2x 160gig Maxtor SATA in Raid 0 (op nvidia raid)
en een nieuwe HD gekocht: Maxline III 250gig SATA

In configuratie scherm zat wel een icoontje van silicon waar je informatie van de schrijf kon vinden, alles goed net als in de topic start, maar verder was ie onvindbaar (in o.a. schijfbeheer)

Nu heb ik m`n raid ff in silicon image 3114 gehangen, en dus de maxline 3 in nvdia sata porten.
Maar nu zie ik wel rechts onderin "hardware veilig verwijderen" waar ik op kan klikken en ik mn HD zie : 7L250S0 (Maxline 3). Dus windows ziet hem wel maar kan hem nergens configureren.

(EDIT: Keb ff een IDE schijf erbij gehangen maar die ziet ie wel gewoon, ff verder kloten in BIOS en Drivers)

(EDIT2: ff wat pics:)
Afbeeldingslocatie: http://a-vugt.tweakdsl.nl/HD1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://a-vugt.tweakdsl.nl/HD2.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2005 19:48 ]

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Uhm

Wij (lees: hier thuis) hebben een ASUS P4P800 -e Deluxe geloof ik en daar zitten 5 óf 6 hdd's in.
dus 2 gaan standaard op de SATA poort, en die andere 3/4 gaan op de SATA_RAID port. En wij hadden hetzelfde probleem: hij zag ze niet. Wat moesten we doen: Tijdens het opstarten zie je nadat ie je IDE drives laat zien zo'n "IDE RAID Configurator" en daar konden wij inkomen met CTRL+F7 als ik het goed heb. Daar beland konden we de 3/4 SATA_RAID hardeschijven 'aanmelden' bij het systeem.

Optie 2: Dit is ook bij een Maxtor Maxline III 300GB SATA op een Gigabyte GA-K8nf-9 en daar kon ik in de bios een feature Disablen genaamd 'Configure S-ATA as RAID'. Die op Disable gezet en ik kon me HDD gebruiken :)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Na een BIOS reset (alle overclock instellingen weg -.- ) zag de windows installatie de Raid en maxtor maxline hd. Nu nieuwe windows geinstaleerd en alles werkt weer.
Wel jammer dat ik een hele nieuwe windows installatie nodig had, maar was er toch wel weer aan toe......... (8>

• zzz16
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:52
Ik heb voor tijdje terug ook een nieuwe sata schijf gekocht
250 gig maxtor

Deze kreeg ik ook niet aan de praat op mijn mobo MSI k8n Neo 2 platinum
Van alles geprobeerd tot ik op het idee kwam laat ik partition magic eens installeren
Probleem opgelost !!!! installeer een nieuwe partitie en klaar :D 250 gig tot mijn beschikking

Nou kan je natuurlijk ook een nieuwe partitie maken met de windows setup

Hoop dat het je lukt

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-03 01:34

ThaHandy

Discovery Channel

webfreakz.nl schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 19:49:
[..]
daar kon ik in de bios een feature Disablen genaamd 'Configure S-ATA as RAID'. Die op Disable gezet en ik kon me HDD gebruiken :)
jup,

hangt allemaal af op welke poort de HD is aangesloten, op welke mode de poort staat in de bios(raid/sata/IDE) EN welke driver er worden gebruikt :)

aangezien jij geen raid gebruik is het makkelijker om in de bios in de stellen dat de sil3114 in Sata moet werken en de bijbehorende sil3114 Sata driver :) en hopelijk gaat de rest vanzelf

[ Voor 15% gewijzigd door ThaHandy op 16-10-2005 20:51 ]

Pagina: 1