Verbinding binnen LAN weg na 5 min op 1 computer

Pagina: 1
Acties:

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-04 19:21

curry684

left part of the evil twins

Topicstarter
Ik heb een probleem. Waarbij het probleem eigenlijk is dat ik niet een probleem heb en m'n buurman wel :)

Al sinds een jaar of 2 deel ik mijn 8/1mbit ADSL met m'n buurman. Na een beginperiode met brakke apparatuur ben ik overgestapt op fatsoenlijke hardware omdat dat toch wel stukken beter werkte: een Draytek 2600 als modem+router en een Linksys WRT54G voor mijn eigen LAN met wireless. Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/curry/networklayout.png

Dit werkte perfect tot afgelopen weekend. Opeens meldde de buurman dat bij hem internet continu platlag. Gezien het feit dat ik destijds reeds enkele uren op IRC zat vond ik dit een ietwat vreemde melding, dus gingen we er even naar kijken. Blijkt dus dat hij "om de tijd" verbinding krijgt, wat 5 minuten perfect werkt, en daarna is heel internet onbereikbaar, en tegelijkertijd werkt op mijn hele LAN achter de Linksys alles nog perfect tot aan het ontvangen van mail op de server aan toe. Dat sluit dus de ADSL-verbinding zelf uit als schuldige ;)

Ergo het moet achter het LAN liggen. Ik bij hem geprobeerd de Draytek te pingen. Dit werkt perfect. Op de Draytek ingelogd om de gateway te achterhalen, en die pingen: 100% packet loss. Dat maakt het al fascinerend omdat hij dus dezelfde router perfect kan bereiken als ik, alleen voor hem komt het niet verder dan dat en voor mij wel. Even verder spelen: telnet 192.168.1.2 80 vanuit zijn computer komt perfect op mijn webserver aan, evenals SMTP en POP3. Dus het hele LAN werkt gewoon foutloos vanuit hem bezien. Dit was het punt waarop ik besloot dat de verbinding tussen hem en de router de schuldige moest zijn.

Dus heb ik zijn kabel in een andere netwerkkaart ingeplugd (hij heeft een A7N8X Deluxe mobo met 2 ethernetadapters aan boord). Same problem, dus geen fubar netwerkkaart. Ik heb in de Draytek de kabels van mij en hem omgewisseld. Same problem, dus geen fubar modem. We hebben de kabel tussen hem en het modem vervangen. Same problem, dus geen fubar kabel. Ik heb mijn laptop aan zijn kabel gehangen, en het zou je verbazen maar same problem, dus ook z'n computer is niet fubar.

Probleem is dat ik nu dus geen enkel idee meer heb wat er dan wel fubar zou moeten zijn 8)7 De Draytek werkt al 2 jaar op dezelfde firmware, dus dat kan het probleem ook niet zijn. Maar wat het dan wel is.... help me eens :X :X :X

Enige wat me nu tijdens het typen van dit topic nog te binnen schiet is dat Tiscali "ergens begin oktober" een software update op onze DSLAM ging doen, en dat zou best eens eind vorige week of dit weekend geweest kunnen zijn. Maar dan nog, waarom zou dat achter het modem problemen veroorzaken? :?

Professionele website nodig?

Verwijderd

curry684 schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 01:07:
Enige wat me nu tijdens het typen van dit topic nog te binnen schiet is dat Tiscali "ergens begin oktober" een software update op onze DSLAM ging doen, en dat zou best eens eind vorige week of dit weekend geweest kunnen zijn. Maar dan nog, waarom zou dat achter het modem problemen veroorzaken? :?
kan niet, er is fysiek gezien niks mis met de Draytek poort?

heb je de stroom al een keer van dat ding gehaald? :P

• curry684

curry684

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 01:23:
[...]

kan niet, er is fysiek gezien niks mis met de Draytek poort?
Kabels omgewisseld tussen Linksys en buurman: probleem bleef bestaan bij buurman en eigen LAN bleef perfect :/
heb je de stroom al een keer van dat ding gehaald? :P
Dat nog niet, maar wel gereboot :) Is in principe hetzelfde :)

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-04 19:20
En als je de buurman op jouw linksys router doet ?, ipv van op de draytek ? Of gaat dat fysiek niet zo handig (lengte van kabels etc, weet de situatie niet ;)) ?

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Kun je de Draytek niet eens een harde reset geven? In de handleiding vind je vast wel hoe dat moet (resetknop een seconde of 10 indrukken ofzo). Soms wil dat nog wel eens wat rare problemen oplossen die met een soft reset blijven bestaan. Je moet 'm dan alleen wel even opnieuw instellen waarschijnlijk.

Als ik je probleem zo eens overzie dan zou ik het namelijk toch in de Draytek zoeken.

Verwijderd

buur heeft volgens mij gewoon last van een gateway hijacker

doe is ipconfig goed nakijken

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 01:48 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 01:47:
buur heeft volgens mij gewoon last van een gateway hijacker

doe is ipconfig goed nakijken
Software fout op de pc is in princiepe uitgesloten dmv de test met een laptop van Curry. ;)
SHuisman schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 01:41:
En als je de buurman op jouw linksys router doet ?, ipv van op de draytek ? Of gaat dat fysiek niet zo handig (lengte van kabels etc, weet de situatie niet ;)) ?
Is wel interessant als test om het probleem te isoleren, wellicht niet als permanente situatie omdat Curry blijkbaar blij is met de extra nat-firewall.

Ik ga mee met de optie voor de zo hard mogelijke reset. :) Ook een keer het ip van buurman gewoon handmatig instellen op 192.168.1.3.

[ Voor 5% gewijzigd door Voutloos op 14-10-2005 01:56 ]

{signature}

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:14

Klippy

Still Game

Het enige verschil dat er dus is, is dat jij een router op de Draytek hebt aangesloten en je buurman een PC. Als jij je laptop direct op de Draytek zet heb je ook een probleem, dus die Draytek heeft problemen met een PC om een of andere reden.

Het verschil in gedrag tussen jou Router en een Windows PC weet ik zo niet, maar dat kan dus misschien wat zijn met DHCP (al vraagt XP ook niet standaard elke 5 minuten een IP adres) of een andere instelling, maar ik na zo snel ook niks zinnigs bedenken.
Lijkt me dat de PC ergens op wacht dat die Draytek om een of andere reden niet geeft, want het is niet zo dat een PC je modem laat vastlopen, want jij hebt nog internet.
Als het precies om de 5 minuten is kan je wel uitzoeken wat XP doet na 5 minuten, maar ik weet niet of die 5 minuten zo letterlijk zijn.
Gezien het feit dat het eerst wel werkte en het op 2 PC's gebeurd is het dus een Draytek probleem inderdaad.
Maar als je dat moet uitzoeken ben je denk ik sneller af met een firmware update (dat kan nooit kwaad na 2 jaar).

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Voutloos schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 01:55:
[...]
Software fout op de pc is in princiepe uitgesloten dmv de test met een laptop van Curry. ;)
[...]
Is wel interessant als test om het probleem te isoleren, wellicht niet als permanente situatie omdat Curry blijkbaar blij is met de extra nat-firewall.

Ik ga mee met de optie voor de zo hard mogelijke reset. :) Ook een keer het ip van buurman gewoon handmatig instellen op 192.168.1.3.
tja,, dacht dat ik het allemaal goed gelezen had ' laptop aan zijn kabel gehangen, en het zou je verbazen maar same problem' zie ik nu, tis laat..

kmoet maar is gaan pitten (60km gefietst vandaag en nog op, das nie goed!) :D

ik vote ook voor hard resetten

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 02:03 ]

• curry684

curry684

Topicstarter
SHuisman schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 01:41:
De Draytek staat in de meterkast die tegen de puterkamer van de buurman aanligt. De Linksys staat 20 meter in loze leidingen verstopte UTP-kabel verderop en is dus niet echt een optie voor ompluggen ;)

Sowieso geen permanente oplossing omdat die extra router er niet voor niets staat: niet dat ik m'n buurman niet vertrouw maar ik neem m'n NDA's wel serieus met wat ik allemaal aan bedrijfskritische data op m'n netwerk heb slingeren van diverse bedrijven.

Statisch IP voor buurman regelen is ook nog een optie, die heb ik idd nog niet geprobeerd. Wellicht iets in de DHCP, alhoewel ie tijdens "het probleem" nog wel een IP heeft en zelfs z'n gateway kan benaderen. Statisch IP kan wmb ook een permanente oplossing zijn als het werkt :)

Firmware kom ik liefst niet aan, ik heb destijds iets van 5 of meer firmwares moeten uitproberen voor ik er 1 had die stabiel was op BaByXL. In de eleasenotes van 2.5.6 (ik run 2.5.4) vind ik ook geen changes die hierop betrekking zouden kunnen hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door curry684 op 14-10-2005 02:10 ]

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-04 11:09
offtopic:
Met wat maak je zulke plaatjes

Sorry voor de offtopic ;(

• Aragornwj
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:32

Aragornwj

Blerf

//offtopic

Visio waarschijnlijk :)

MEEHH!!!!

• Stamgastje
Hey Curry, is het opgelost? Ik vond het nogal een apart probleem namelijk dus ik ben benieuwd naar de oplossing. :)

• curry684

curry684

Topicstarter
Nog niet de kans gehad om bij de buurman van alles te proberen :)

Het plaatje is inderdaad uit Visio 2003 komen rollen :)

• endeavor334
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08-2021
Als ik dit zo lees, dan vermoed ik ook een dhcp probleem bij de draytek. Je zou eens met een packetsniffer aan de gang kunnen gaan om te kijken welke pakketjes heen en weer gaan en metname de pakketjes rond die 5 min.

De linksys heeft volgens mij een vast IP. Je kan kijken of het probleem ook optreed als je de Linksys op dhcp zet. Als dat zo is kun je er bijna 100% uigaan dat het een dhcp probleem is.

Voor elk probleem is er een oplossing. Dus dat is het probleem niet. De oplossing dat is het probleem.

• curry684

curry684

Topicstarter
Als ik de Linksys op DHCP zet werkt m'n web/mailserver niet meer :+ Ik ga morgenavond de buurman op static IP rossen.

• Stamgastje
Een ander probleem dat ik voorbij zag komen:
Netwerk stopt er zomaar mee

Wellicht dat het eenzelfde soort probleem is?

• hazelip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-04 14:12
Een maat van me had zoiets. Na het opstarten was er een internetverbinding en na een paar minuten hield het op. Pingen etc ging nog wel, maar internetten ho maar. Ook een andere browser wilde niet baten.

Hij had kabelinternet en zijn pc stond direct op z'n surfboard modem aangesloten.

Waarschijnlijk had hij iets vreemds geïnstalleerd, want na het draaien van systeemherstel en het teruggaan naar een eerder opgeslagen punt was het probleem verholpen.

Misschien kan je buurman dat proberen. Weet je nooit wat het geweest is, maar mogelijk wel een oplossing.

Verwijderd

geen virus?

ik had het zelfde probleem met 1 computer hier in het huis.
na ongeveer 5 minuten viel de verbinding weg, maar het gekke was dat intern alles nog perfect werkte (thuis webserver voor test sites).
en op de rest van de computers werkte alles nog perfect.

• curry684

curry684

Topicstarter
Ik ga iig nog eens dubbelchecken of mijn laptop het ook heeft, want idd blijf ik er ook bij dat het alleen aan zijn kant van het verhaal kan zitten. Ik ga nu dus aan mezelf twijfelen of mijn laptop er ook last van had toen ik dat probeerde 8)7

• Stamgastje
En?

• curry684

curry684

Topicstarter
Tsk ongeduldig mannetje :P

Ik had de tijd nog niet genomen om het uitgebreid op te schrijven, en ik wilde sowieso graag even zeker weten dat het nu goed zat, maar het is opgelost :)

Maandagavond toen ik bij hem binnenkwam was het probleem er weer. Hij heeft dit weekend Windows opnieuw geinstalleerd dus dat was het sowieso al niet ;)

Iig: Static IP gemaakt, leek te werken, terug op DHCP, dood, terug op static IP, werkt. Welzeker 5 minuten, want toen was het weer op beide manieren onherstelbaar stuk. Kabel overgeplugd in mijn laptop, net zo dood als op zijn computer. Wel IP, wel LAN, geen WAN.

Dus toen maar het grofste geschut: factory reset op de Draytek via het menu, exact dezelfde instellingen teruggezet als vantevoren, en ping -t www.tweakers.net aangerost. Het werkte 5 minuten..... 10 minuten.... en ook 20 minuten, en toen ging ik naar huus om CSI te kijken. Maar gisteravond kreeg ik een SMSje (jaja van de buurman, goed he die moderne communicatie :+ ) dat alles nog steeds perfect liep.

Uiteindelijk snap ik nog steeds niet wat er mis was, de instellingen waren naderhand identiek aan ervoor, het lag niet aan DHCP, en ik snap nog steeds niet hoe 2 verschillende computers met static IP op dezelfde poort geen stabiele verbinding kunnen krijgen als m'n Linksys met static IP op dezelfde poort dat wel al ruim een jaar kan. Maar het is in ieder geval opgelost nu \o/

Pagina: 1