Athlon 64 X2, AI-Booster en CNQ - invloed op games

Pagina: 1
Acties:

• Red Lion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 18:44
Ik heb veel topics gelezen zowel in VB als ook PMG, maar ik ben het volgende nog niet tegen gekomen.

Allereerst, mijn system specs:
X2 3800+
A8N-SLi
7800GTX TOP
2x512 Corsair (2.5-3-3-6)
2x200GB Samsung SATA2

Okay, gaat ie dan. Spellen spelen gaat uiteraard heerlijk met dit systeem. Alles op high etc. Nu heb ik een probleem met CounterStrike (1.6), NFSU2 en GTS: SA. Als ik een tijdje (30 min tot 45 min) aan het spelen ben, of een paar keer naar de desktop ga, gaat het spel steeds sneller lopen. Vooral in CS is het irritant als je online speelt, want dan loop je sneller dan de rest en houdt de server je na 10 passen tegen, laat je weer rennen, houdt je weer tegen, etc. Maar ook in de andere spellen is het hoogst irritant als je in eens sneller gaat lopen/rijden/vliegen/bewegen. Het enige dat werkt is een reboot, maar dat is niet echt flex om na ieder half uur te moeten doen.

Nu heb ik verschillende dingen geprobeerd.
Forceware 77.77, 77.77(asus) 78.01, 81.82 en 81.84 heb ik geprobeerd: geen verschil.
Cool'n'Quiet aan/uit: geen verschil.
Verschillende resoluties en settings (AA en AF enzo) in game: geen verschil.

Kan iemand mij helpen? Is het een geheugen probleem? Want na een reboot doet ie 't weer even goed. Of een dual-core probleem? Of is het de GTX die zichzelf hoger klokt en dus de boel sneller laat lopen? Ik sta open voor suggesties en ideeën.

[ Voor 8% gewijzigd door Red Lion op 14-10-2005 21:12 . Reden: system specs in post gezet. ]

Nothing to see here folks, please move along.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

aex351

I am the one

het lijkt erop dat je cpu mogelijk teveel werk moet doen of teweinig geheugen in je pc bijvoorbeeld. Ik heb gelijksoortige dingen gehad, maar dan vaak met winamp bijvoorbeeld.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Red Lion
aex351 schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 00:02:
het lijkt erop dat je cpu mogelijk teveel werk moet doen of teweinig geheugen in je pc bijvoorbeeld. Ik heb gelijksoortige dingen gehad, maar dan vaak met winamp bijvoorbeeld.
2x512MB zou niet te weinig moeten zijn. En m'n X2 3800+ zou ook alles ruim aan moeten kunnen. M'n oude systeem (3000+ met Ti4200 en 512 RAM) kon CS 1.6 en NFSU2 ook zonder problemen aan.

Wie biedt meer? :P

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Woei, het Half-Life 1 speedhack fenomeen. Heb je dit ook bij singleplayer? Anders is het vrij simpel te verklaren.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 20:14
Hij zegt toch dat het ook met andere spellen gebeurt...

Verwijderd

Ah, dit komt me bekend voor, maar dan door andere spellen...

Heb je toevallig iets van Cool-'n-Quiet aanstaan (of sowieso iets wat de clockspeed terugbrengt? Ik heb dit probleem gehad met unreal, en daar werd bij het starten van het spel de CPU-snelheid gedetect.

Omdat de snelheid opschakelde in het spel (belasting), liep het veel te snel, en werd je door netwerkcommunicatie om de zoveel tijd ergens "vast" gehouden.

Bij unreal was het oplosbaar door -cpuspeed=xxxx (in Mhz) toe te voegen; je zou even moeten uitzoeken of jouw spellen ook iets dergelijks hebben waarmee je handmatig de speed kan setten. Kan dat niet, schakel dan gewoon uit dat je CPU teruggeschakeld wordt.

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 07:09
heel vreemd... Als het allemaal niet lukt gewoon windows opnieuw installen. Ik zou het verder ook niet weten. het is waarschijnlijk een klein simpel dingetje wat niemand weet. Windows opnieuw installen bespaard een hoop tijd en frustratie :P nouja GL

>PC specs<

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:08
Volgens mij is het een dual core probleem. Om het uit te testen moet je de processor affiniteit van het spel eens op 1 van de cpu's zetten. Dat doe je via taakbeheer en dan rechtermuisknop op het proces en dan de affiniteit op cpu0 of cpu1 zetten.
Ik heb via deze site http://www.amdzone.com/mo...de=thread&order=0&thold=0 een dual core hotfix van Microsoft gevonden die dit soort problemen voor me opgelost heeft. Enige voorzichtigheid is geboden want je patcht je Windows kernel. Overigens alleen voor XP Engels 32 bits.

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Ik dacht dat die hotfix alleen maar bruikbaar was wanneer C&Q gebruikt wordt....

Mijn systeem draait ook veel te bagger in sommige games... ga die hotfix eens proberen vanavond..

[ Voor 40% gewijzigd door Darth Malak op 14-10-2005 11:31 ]

• Red Lion
Bedankt voor de reacties!

Nou, ik heb CnQ dus wel aan staan in de bios en proggie ook geïnstalleerd. Maar ik heb deze dus ook een keer erafgegooid en in de bios uitgezet, maar toen bleef het probleem. Ik ga zometeen even testen of de affiniteit met 1 core uitmaakt. Maar is het niet zo dat je dat iedere keer moet instellen als je het spel (of programma) opnieuw opstart?

@ Floppus: bij UT2k4 heb ik dus geen probleem, dat is het gekke.

@ KappeNou: ik hoop van harte van niet! Heb ik niet zoveel zin in :|

@ biobak: ik heb inderdaad over die hotfix gelezen. Je moet 'm appart aanvragen bij Microsoft en staat dus niet op de win-update-site. Maar nogmaals: als ik CnQ uitzet in de bios blijft het probleem aanhouden. Bovendien is deze hotfix niet voor mijn probleem bedoeld.

EDIT:
Okay, NFSU2 en GTA: SA lopen weer prima zodra ik de affiniteit naar 1 core gooi. Maar zoals ik al dacht: zodra ik het spel opnieuw opstart, staat de affiniteit weer op 2 cores. Iemand een idee?

Ps: Dit topic hoort nu eigenlijk thuis in PMG. Modje?

[ Voor 23% gewijzigd door Red Lion op 14-10-2005 12:50 . Reden: correctie in post ]

• Darth Malak

Darth Malak

Sith Lord

Die hotfix is gewoon te downloaden via diverse AMD forums...

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=76434
Red Lion schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 11:56:
Bedankt voor de reacties!

Nou, ik heb CnQ dus wel aan staan in de bios en proggie ook geïnstalleerd. Maar ik heb deze dus ook een keer erafgegooid en in de bios uitgezet, maar toen bleef het probleem. Ik ga zometeen even testen of de affiniteit met 1 core uitmaakt. Maar is het niet zo dat je dat iedere keer moet instellen als je het spel (of programma) opnieuw opstart?

@ Floppus: bij UT2k4 heb ik dus geen probleem, dat is het gekke.

@ KappeNou: ik hoop van harte van niet! Heb ik niet zoveel zin in :|

@ biobak: ik heb inderdaad over die hotfix gelezen. Je moet 'm appart aanvragen bij AMD dacht ik (?) en staat dus niet op de win-update-site. Maar nogmaals: als ik CnQ uitzet in de bios blijft het probleem aanhouden.

EDIT:
Okay, NFSU2 en GTA: SA lopen weer prima zodra ik de affiniteit naar 1 core gooi. Maar zoals ik al dacht: zodra ik het spel opnieuw opstart, staat de affiniteit weer op 2 cores. Iemand een idee?

Ps: Dit topic hoort nu eigenlijk thuis in PMG. Modje?

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:08
Red Lion schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 11:56:

@ biobak: ik heb inderdaad over die hotfix gelezen. Je moet 'm appart aanvragen bij Microsoft en staat dus niet op de win-update-site. Maar nogmaals: als ik CnQ uitzet in de bios blijft het probleem aanhouden. Bovendien is deze hotfix niet voor mijn probleem bedoeld.
De hotfix lost ook een bepaald timingsprobleem op bij een dual core systeem. Ik gebruik vanwege overclocken ook geen C&Q maar ik heb na het draaien van de hotfix geen problemen meer met wazig lopende spellen (bijvoorbeeld de King Kong Demo).

• Red Lion
biobak schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 12:57:
[...]

De hotfix lost ook een bepaald timingsprobleem op bij een dual core systeem. Ik gebruik vanwege overclocken ook geen C&Q maar ik heb na het draaien van de hotfix geen problemen meer met wazig lopende spellen (bijvoorbeeld de King Kong Demo).
Hmmm... Dus jij gebruikt geen CnQ, maar toch deze fix. Ik lees overal dat het dan niet hoeft, maar goed. Nog een vraagje: ik draai WinXPpro SP2 32-bit NL. Is dat laatste een groot probleem (ik gok op 'ja', maar je kunt altijd hopen :9 )

• Darth Malak

Darth Malak

Sith Lord

Deze fix schijnt alleen te installeren op 32-bit English.

• Red Lion
Darth Malak schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 16:01:
Deze fix schijnt alleen te installeren op 32-bit English.
Op die link van jou stond ook een link naar de A64 drivers. Die heb ik geïnstalleerd. Ik heb nu ook geen last meer van die meuk, zonder dat ik affiniteit instel. Maar m'n prestaties schijnen er wel onder te lijden.
Heeft iemand misschien een oplossing die permanent is en geen groot prestatieverlies tot gevolg heeft?

• Darth Malak

Darth Malak

Sith Lord

Bij mij heeft die patch in ieder geval zeker GEEN prestatiewinst tot gevolg gehad.... ik gebruik (gelukkig) geen C&Q dus misschien is dat het.

Maar geen haartje die er over denkt om C&Q te gaan gebruiken.

• Red Lion
Hmmm.. performance verlies door de AMD64 processor driver viel toch mee (nihil). Dus probleem lijkt opgelost.

Nog een ander item: er stond bij mij een hele tijd een 'onbekend apparaat' in m'n hardware lijst. Was een ACPI apparaat. Nadat ik Asus Ai Booster had geïnstalleerd (2 uur geleden), werd ie wel herkend. Nu blijkt dat Ai Booster niet icm met CnQ kan werken, dus heb ik dat weer uitgezet. Wat doet AiB nu: iedere keer als m'n cores 'flink' belast worden (50% ieder, dus 100% oude stijl), gaat m'n FSB met 5% omhoog van 200MHz naar 210MHz. Cores dus van 2.0GHz naar 2.1GHz. Dat laatste kan geen kwaad, maar dat eerste baart me meer zorgen. Ik weet namelijk niet of de rest van m'n systeem dat zo leuk vindt. Aangezien AiB niet kan werken met CnQ enabled, heb ik 't dus weer aan staan, zodat m'n FSB mooi gelijk blijft. Iemand die hier iets meer van weet (of het kwaad kan etc.), laat het dan even weten.

Ps. Ik weet nog steeds dat dit topic al sinds een paar posts in PMG hoort, dus als een modje zo vriendelijk zou willen zijn...

Verwijderd

Als je een modje op iets aan de draad wil wijzen, heb je helemaal links boven (net rechts onder Henk) deze staan: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif.

Daarmee kan je het topic rapporteren, en melden wat er mee aan de hand is :)
(Heb ik in dit geval alvast voor je gedaan)
---------------------------------------------------

Persoonlijk zou ik ook AiB niet inschakelen; hoogstwaarschijnlijk kan je de driver wel laten staan, maar de functionaliteit van het automatisch overklokken uitschakelen.
Als je wil overclocken is het BIOS nog steeds je beste vriend ;)

Als dan toch de functionaliteit van AiB uitgeschakelt is (maar de driver wel nog geïnstalleerd staat), zie ik niet in hoe dit CnQ nog in de weg kan lopen. Theoretisch gezien zou je gewoon CnQ weer moeten kunnen gebruiken.

Verwijderd

Het probleem wat je had is dat windows standaard niet behoorlijk met cool n quiet kan omgaan.
Als je in je bios cool n quiet aanzet maar je hebt de processor driver niet geinstalleerd gaat het fout.
Als je cool n quiet gebruikt (of powernow) moet je de amd processor driver installeren.
nfsu2 was bij mij onspeelbaar (ging een beetje snel) tot ik de cpu driver gebruikte.
ut2004 heeft het altijd goed gedaan.

• Red Lion
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:15:
Het probleem wat je had is dat windows standaard niet behoorlijk met cool n quiet kan omgaan.
Als je in je bios cool n quiet aanzet maar je hebt de processor driver niet geinstalleerd gaat het fout.
Als je cool n quiet gebruikt (of powernow) moet je de amd processor driver installeren.
nfsu2 was bij mij onspeelbaar (ging een beetje snel) tot ik de cpu driver gebruikte.
ut2004 heeft het altijd goed gedaan.
Same here. Bedankt allemaal voor de reacties. Het loopt nu prima en lekker vlot. :)

@ Floppus: Heb ik weer wat geleerd, dank :)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-02 11:58
ik zit atm ook te worstelen met san andreas. Het lijkt erop als windows tijdens het spelen van cpu's switched waardoor je de hele tijd sneller en langzamer gaat.
Toen ik QnC had aanstaan schoot alles echt voorbij. Nu het uitstaat heb ik af en toe nog last haperingen, meestal een tijdje nadat de pc aanstaat wordt het steeds erger.
Iemand al een concrete oplossing hiervoor. ik ga nu even die affiniteiten proberen maar dat is natuurlijk niet relaxed om dat elke keer te moeten doen.
Pagina: 1