Toon posts:

Hoge temps waterkoeling

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb vandaag mijn waterkoeling weer ingebouwd, deze bestat nu uit de volgende dingen:

Black ice 2 radiator (120*240)
Asetek Antarctica cpu blok
Dangerden nv-68 gpu blok
Eheim 1038 pomp

Nu heb ik de volgende HW:
AMD Athlon 3500+ Winchester (23 idle 27 stressed)
XFX Geforce 6800 GT 256 MB PCI-e (79 idle!!!!!! en stressed weet is zo niet)

Maar die temp van de gpu is volgensmij veels te hoog, en als ik aan het koper voel van het koelblok is dat ook gewoon nog koud, wat zou ik moeten doen, het blok vaster aandraaien?

Thx alvast

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Als dat blok geen goed contact maakt blijft het blok koud en de kaart heet. Inderdaad dus kijken of die er wel goed op zit.

Verwijderd

Topicstarter
heb het blok vaster gedraaid maar dat heeft niet mogen helpen, morgen nog maar es verder kijken, zag bij een site dat ze de veren boven hadden gedaan, miss is dit een idee dan druk je het blok meer op de kaart.

• DhoTjai
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Heb je er teweinig/geen koelpaste erop gedaan?

Verwijderd

DhoTjai schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 08:51:
Heb je er teweinig/geen koelpaste erop gedaan?
dan nog hoor je niet zOoon hoge temp te hebben lijkt me

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11-2025
misschien zijn je sensors gewoon niet goed. Dat is tog gewoon low budget troep. probeer is gewoon te gaan gamen dan wordt die veel heter. kijk dan in je log van rivatuner hoe heet die is geweest tijdens het gamen. als die echt heel heet is geweest moet je artifacs hebben gezien. als dat niet het geval is is je sensor gewoon gaar.

(ik heb zoizo geen goede ervaring met die temperaturen, het zijn zoizo maar indicaties. het klopt nooit. beste kan je er gewoon een PT-100 aan hangen :P (temperatuur afhangkelijke weerstand))

>PC specs<

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
PT100 is dik en is 100 euro.... dus absoluut useless :+

Verwijderd

Voel even aan de andere kant van de kaart of de gpu heet wordt, zo ja probeer de gpu blok er beter op te plaatsen.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02 22:04

E-Vix

Nu met sneeuw!

Als je de veren tussen je kaart en je koelblok hebt gedaan dan heb je kans dat de veer in ingedrukte staat net zo dik is dat je koelblok geen of bijna geen contact maakt met je GPU. Dus verplaats de veren naar boven het koelblok en kijk dan nog eens.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• KappeNou
Vandread schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 10:19:
PT100 is dik en is 100 euro.... dus absoluut useless :+
[offtopic] het was natuurlijk zoizo een grapje.. btw een beetje PT100 kost minimaal 1000 euro, een echt nauwkeurige 2000/5000€ :+

>PC specs<

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

ik heb dit ook gehad met mijn waterkoeling op de 7800gtx. je moet kijken of het blokje overal contact maakt met de HEATSPREADER (even in hoofdletters want dat is belangrijk) er loopt een grijze randje langs de processor op je videokaart dat soms net wat hoger kan zijn als de processor zelf. hierdoor kan het zijn dat je wel contact maakt met dat randje,maar niet met de processor zelf. een beetje harder (niet _te_ hard) aandraaien is dan het devies. hoe hard? gebruik je gezond verstand, en echt kracht zetten hoeft nooit nodig te zijn...

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
hey

Ik heb het nu anders gedaan, heb heem nu vaster gedaan en de veren enz aan de andere kant, resulaat 81 graden. Ik heb wel ontdekt dat er een knik zit een slang er naartoe zou dit van invloed kunnen zijn?

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

ja, denk het wel...maar 81 is nog steeds te veel...ook met knik...kan je hem nog vaster schroeven?

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
ja vaster kan wel, maar kan ik dan niets verprutsen aan de kaart ofzo. Heb het water ff gevoeld, dat is miss een keer net 20 graden ofzo, miss wel kouder, en het koper van het blok is ook harstikke koud...

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:17

Snippertje

Light up your life

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 16:59:
ja vaster kan wel, maar kan ik dan niets verprutsen aan de kaart ofzo. Heb het water ff gevoeld, dat is miss een keer net 20 graden ofzo, miss wel kouder, en het koper van het blok is ook harstikke koud...
Als het koper van de kaart gewoon koud aanvoelt maakt hij geen goed contact. Mijn waterblok van mijn 6800GT maakt wel goed contact en die voelt lauw/warm aan.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Verwijderd

Topicstarter
Hey ik heb de knikken in de slangen nu gefixed, maar de temps zijn nog steeds kut. Ik snap et niet meer, ik snap vooral niet dat het koper van het block en het water zo koud blijven

• KappeNou
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 15:48:
Hey ik heb de knikken in de slangen nu gefixed, maar de temps zijn nog steeds kut. Ik snap et niet meer, ik snap vooral niet dat het koper van het block en het water zo koud blijven
kijk dan of die echt goed contact maakt met je Core :?

>PC specs<

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Post anders even een foto ofzo.. Dan kunnen de mensen die er verstand van hebben hier misschien meteen wel zien wat er niet/wel goed zit.

Verwijderd

Leg een stukje carbonpapier op de core (geen koelprut), Schroef het blokje erop, haal het blokje eraf en kijk of het blokje helemaal zwart is, als dat niet zo is is er geen goed contact met de core.

Verwijderd

wat gebruik je als koelwater? zit er genoeg in? zit er geen lucht in het systeem?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 15:48:
Waarom zou je het niet meer snappen? Want dat snap ik dus weer niet :P

Er wordt toch gezegd door je mede tweakers dat het blok niet goed zit. Dat heb je imo nog steeds niet verholpen.

Wat je eigenlijk had moeten doen is het contact checken voordat je alles in elkaar zette. Als je koelpasta op de core doet pak je het blok en druk je hem er lichtjes op. Er moet dan een haarscherpe afdruk van de core staan op de onderkant van het blok. Als je het zo doet kan het nooit fout gaan.

Mijn advies; sloop die shim van je kaart af. Veel te link die dingen.

Verder hoor je vaak dat het niet te strak mag en dat het koelblok niet te zwaar mag zijn etc.. Geloof me, die kaarten kunnen flink wat hebben. Het waterblok op mijn kaart zat zo strak dat de kaart met moeite in het slot ging..zo krom stond het. Gaat prima en perfect contact.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:31:
wat gebruik je als koelwater? zit er genoeg in? zit er geen lucht in het systeem?
Zn CPU is wel goed, dus daar hoef je niet te zoeken waar jij zoekt.

Zelfde geld voor knik in de slang trouwens. Is niet goed natuurlijk, maar dat kan nooit van die hoge temps geven.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 16:37 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:48

sapphire

Die-hard pruts0r

juistem, goed strak !!
ik heb in de bodem van me videokaart het ATI +PCI-e logo en het nVidia logo gedrukt staan zo strak zat het blok op deze kaarten :)

Gabriël AM5

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Zit er niet toevalig lucht in dat blok ?

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
TrIsTaN_tDb15 schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:51:
Zit er niet toevalig lucht in dat blok ?
JA JE BENT SUPER! THNX MAN! :'( Lees jij ook ooit iets? Nee dat is al langs gekomen...

probeer eerst even alleen CPU op de waterkoeler, en de graka even met de luchtkoeler, voel de hele tijd aan het water blokje, word je vinger koud, is het blokje goed, graka fout (gemonteerd) blijft je vinger of iets anders gewoon "warm" dan is het blokje fout!

Verwijderd

Zoals al eerder gezegd is; voel even aan de andere kant van de kaart.
als het daar ook voor geen meter warm is is de sensor gewoon kut, maar als het daar heet aanvoelt... schiet mij dan maar lek :P

[ Voor 189% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 17:26 ]

Verwijderd

sapphire schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:42:
juistem, goed strak !!
ik heb in de bodem van me videokaart het ATI +PCI-e logo en het nVidia logo gedrukt staan zo strak zat het blok op deze kaarten :)
Jep.. bij een goed gemonteerd blok lees je na verloop van tijd gewoon te tekst af die op de core staat.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Koelpasta op core ---> koeler erop en daarna er weer af, zie je afdruk is het goed :)
Btw shim eraf hoeft niet, bij Geforce 6800 kaarten ligt de shim swieso al een stuk lager als de core :)
Veel succes

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
KappeNou schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 10:31:
[...]

[offtopic] het was natuurlijk zoizo een grapje.. btw een beetje PT100 kost minimaal 1000 euro, een echt nauwkeurige 2000/5000€ :+[offtopic]
offtopic:
Voor reefers/tanks etc is een van 100 euro anders meer dan genoeg, kan nou niet zeggen dat die zoooo onnauwkeurig zijn. iets van 2 of 3 tiende afhankelijk van de temp range, dus ook voor een pc meer dan genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Thx allemaal voor de vele reacties, ik zal het bovengenoemde allemaal proberen en even de nodige foto's posten. Maar zou ik het blok in theorie ook zo vast kunnen draaien dat ik de core sloop of is dat onmogelijk?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02 22:31

Epsilon

Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 14:32:
Thx allemaal voor de vele reacties, ik zal het bovengenoemde allemaal proberen en even de nodige foto's posten. Maar zou ik het blok in theorie ook zo vast kunnen draaien dat ik de core sloop of is dat onmogelijk?
In theorie wel, praktijk niet eigenlijk.

Zorg dat je veren gebruikt, dat zorgt ook voor zekerheid dat het blok ALTIJD goed zit. De druk is dan in ieder geval voldoende. Te veel koelpasta heb je niet snel. Te weinig eerder, maar ook dat valt mee.

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb het euvel gevonde, naja jullie eigenlijk, de core maakte maar voor ong 2/3 contact met het blok. Ik heb maar gekozen voor de eenvoudigste oplossing, AS5 geleid beter dan lucht. De temps zijn nu ong 41 idle en 47 stressed, met mijn fans op 7v. Denken jullie dat ik nog betere temps moet kunnen halen of zal dit wel ong het max haalbare zijn?

thx allemaal

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:09

drooger

Falen is ook een kunst.

Het is (vind ik) wel oke zo, als je gaat overclocken, dan zou er misschien nog wel een paar graden uit te halen zijn.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-02 22:01
inderdaad wat geeft hij aan met de luchtkoeling en check het pasta spul ook maar even extra.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Pagina: 1