Toon posts:

SMS opslaan in database

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor school moeten we een applicatie maken waarbij we eventueel (indien dit realiseerbaar is) zouden willen implementeren dat je via SMS iets kan sturen.
Deze gegevens worden dan gebruikt om in de database waarop de applicatie gebaseerd is te zetten (of er iets in aan te passen).
Aangezien we nog niet weten in welke programmeertaal het project gemaakt moet worden kan ik jullie nog niet veel technische details geven. Het wordt alleszins een keuze uit: Java / VB.Net / Oracle-Developer, met een oracle databasesysteem.

Heeft er iemand ervaring met het ophalen van gegevens uit SMS en die te gebruiken in je applicatie/database? En in welke taal is dit (het makkelijkst) te realiseren?

Hardwarematig is het denk ik het beste om gewoon een GSM aan een PC te verbinden en de SMS'jes naar dit toestel te sturen (aangezien het maar een demo-situatie is).
Of hebben jullie hier ook andere mogelijkheden voor misschien?

Ik kijk uit naar jullie reacties :)

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

Sms is gewoon een stukje text met wat extra parameters.

De vraag is dus eerst: hoe ga je de SMS ontvangen?

Via een GSM?
Via een programma dat een verbinding heeft een een serviceprovider?
Dat laatste is wat moeilijker om voor elkaar te krijgen, maar natuurlijk wel makkelijker om er vervolgens van alles en nog wat mee te doen.

Je GSM aan je pc hangen en zo iets doen, kunnen ze je ongetwijfeld in IT vertellen.

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Verwijderd

Je zou ook nog een modem kunnen nemen, en dan inbellen op een SMS server van bijvoorbeeld KPN. Dat komt dan netjes op de telefoonrekening te staan. Als je hem ook insteld als automatisch opnemen dan kan je met bepaalde software ook SMSjes ontvangen.

/me heeft ooit met VisualBasic een gsmconnector gemaakt voor SMSjes, opslaan/uitlezen in/uit een mysql database.
De database beheer je dan met een andere applicatie, in mijn geval met PHP / Apache.

search @ GoT [ sms database ] in P&W
search @ GoT [ sms service ] in P&W
search @ GoT [ sms ] in P&W

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 00:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
megamuch schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 23:48:
Sms is gewoon een stukje text met wat extra parameters.

De vraag is dus eerst: hoe ga je de SMS ontvangen?

Via een GSM?
Via een programma dat een verbinding heeft een een serviceprovider?
Dat laatste is wat moeilijker om voor elkaar te krijgen, maar natuurlijk wel makkelijker om er vervolgens van alles en nog wat mee te doen.

Je GSM aan je pc hangen en zo iets doen, kunnen ze je ongetwijfeld in IT vertellen.
Ik denk dat dit gewoon gaat verlopen door een GSM aan te sluiten op een Server. Dit aangezien het maar dient om het concept aan te tonen (is niet de bedoeling dat het veel geld gaat kosten, is ook niet nodig denk ik)

De vraag is natuurlijk nog hoe de gegevens van de ontvangen SMS'jes (op die gsm) opgehaald kunnen worden en gebruikt kunnen worden in de database van de applicatie...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 00:10 ]

Verwijderd

als je samenwerkt met een extern bedrijf als Mobillion krijg je de SMS als XML aangeleverd (MO SMS) en stuur je ook SMSjes terug via XML (MT SMS).
Op die manier kun je ook premium SMS versturen ipv alleen maar flatrate.

Dit is denk ik de makkelijkste methode, zij verzorgen de afhandeling via de SMSC servers van de providers in binnen en buitenland. Jij hoeft enkel een XML post en request te implementeren

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 00:34 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 00:09:
De vraag is natuurlijk nog hoe de gegevens van de ontvangen SMS'jes (op die gsm) opgehaald kunnen worden en gebruikt kunnen worden in de database van de applicatie...
En alleen het 1e deel van de vraag is echt interessant, een stringetje in en uit een DB halen is zo moeilijk verder niet. ;)

{signature}

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 00:09:
AT commando's. Bij een modem die ik gebruik bijvoorbeeld kun je met AT+CMGR=1 een SMS uitlezen die op plek 1 op de kaart staat.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:24
kijk bvb naar gsm-link: http://gsm-link.sourceforge.net/
en naar smslink: http://smslink.sourceforge.net/

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:35

TeeDee

CQB 241

Erkens heeft dit ook werkend. Zou zeggen, neem eens een kijkje op zijn site en/of neem contact met hem op.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-04 12:07
Je kunt ook eens kijken naar de broncode van float's Mobile Agent, waarmee je SMS kunt verzenden en ontvangen van een hoop SonyEricsson-telefoons. Dat ding spuugt gewoon de pdu-gegevens (googlen!) in een tekst-bestand die je dus kunt uitlezen :)

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Gebruik een GSM welke AT commando's ondersteund, dit is veel makkelijker dan een GSM waarnaar je binary gegevens moet sturen.

Nokia heeft een PDF met alle AT commando's, zoek deze via Google.

Ik heb zelf diverse keren een dergelijke applicatie gebouwd. Momenteel draait er een in Delphi geschreven service van mij in diverse kroegen welke SMSjes uit een Nokia 3310 (niet aan te raden!) in een MySQL database opslaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.debrasserie.nl/fotos/large/Zaterdag24sept/IMG_8104.JPG

Helaas kan ik de source niet vrijgeven, maar kan je natuurlijk wel helpen.

[ Voor 56% gewijzigd door jelmervos op 14-10-2005 09:47 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

TeeDee schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 09:02:
Erkens heeft dit ook werkend. Zou zeggen, neem eens een kijkje op zijn site en/of neem contact met hem op.
* Erkens moet nog steeds een soort van "howto" maken :X
krijg heel veel van dit soort vragen namelijk :+

Zelf heb ik een nokia gsm aan mijn server gehangen en dan ben gnokii lees ik de SMSjes in welke ze vervolgens in de database gooit, en dan is het simpel de db uitlezen :)
Zoals ik met mijn signature doe :)

[ Voor 6% gewijzigd door Erkens op 14-10-2005 11:33 ]

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Ik heb eens een applicatie in JAVA gemaakt die de smsjes via AT commando's uit een Siemens telefoon (werkt waarschijnlijk ook bij andere telefoons) leest en dan in een bestand opslaat. Om ze later weer te geven op een scherm op feesten e.d. Houdt er wel rekening mee dat je niet bij alle telefoons de smsjes als plain text uit kan lezen maar dat dit meestal in PDU Formaat gebeurt. Op het moment dat ik de applicatie schreef was daar nog niet zoveel informatie over te vinden als nu, maar ik heb veel gehad aan de volgende website: http://www.dreamfabric.com/sms/.

If I can't fix it, it ain't broken.

• Roeligan
  • Laatst online: 22-07-2025

Roeligan

Feyenoord

[slightlyofftopic]
@Erkens
Ik snap niet helemaal hoe jij je sig dynamisch hebt gemaakt :? Of ppas je deze gewoon aan na elk SMS bericht?

[ontopic]
Leuk idee eigenlijk, ga het ook maar eens doen voor de kroeg waar ik de site van onderhou (spam: www.cafemes.nl)

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Roeligan schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 11:56:
[slightlyofftopic]
@Erkens
Ik snap niet helemaal hoe jij je sig dynamisch hebt gemaakt :? Of ppas je deze gewoon aan na elk SMS bericht?
ik heb gewoon een scriptje geschreven welke een POST doet naar gathering.tweakers.net met daarin mijn nieuwe signature ;)

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

toen was ik nog niet eens geregistreerd hier :o
ja dus, zelf bedacht ;)

• Roeligan
  • Laatst online: 22-07-2025

Roeligan

Feyenoord

hmmmm zit nog te bedenken hoe ik dit ga aanpakken. Mijn server staat in redbus, om nou een gsm in een rack te leggen...

Ik zou thuis op mijn ontwikkel/fileserver wel een gsm kunnen hangen, maar das ook niet echt best practise...

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Roeligan schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 12:56:
hmmmm zit nog te bedenken hoe ik dit ga aanpakken. Mijn server staat in redbus, om nou een gsm in een rack te leggen...

Ik zou thuis op mijn ontwikkel/fileserver wel een gsm kunnen hangen, maar das ook niet echt best practise...
da probleem heb ik nu ook, heb nu een deel van mijn site nog thuis draaien. Wat ik ga doen is wat webservices schrijven waarmee mijn server in redbus kan communiceren met mijn server thuis en andersom :)
Zo ligt de GSM dan thuis, en die stuurt straks het bericht door naar mijn server in redbus. En als er een SMS gestuurd moet worden dan gaat het natuurlijk de andere kant op.
Overigens mag je vaak geen "losse" onderdelen hebben in een datacenter...

[ Voor 5% gewijzigd door Erkens op 14-10-2005 13:00 ]

Pagina: 1