Toon posts:

HD ruimte kwijt, errug vaag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een quantum fireball cr13.0A met een capaciteit van, ja hoor, 13Gb. De schijf is opgedeeld in twee partities van dezelfde grootte.

Het probleem is dat ik zowel in fdisk als partition magic 1 Gb. kwijt ben :?
De schijf heeft volgens deze programma's een capaciteit van 12Gb. In het verleden was dit niet zo en kon ik gewoon 13 gieg gebruiken.

Iemand enig idee waar de verloren Gb is gebleven en hoe ik die weer terug krijg?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:39

Exirion

Gadgetfetisjist

Een schijf van 13GB is 13 miljard bytes groot, maar zoals je weet is een gigabyte 1024*1024*1024 bytes. Als je 1 partitie hebt dan heb je afgerond misschien net 13GB, maar met twee partities waarschijnlijk toch afgerond 12GB.

Ter toelichting: fabrikanten hanteren 1 miljard bytes als een GB, terwijl een GB officieel 1024*1024*1024 bytes is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Die berekening ken ik inderdaad. Als ik het rekensommetje uitvoer kom ik in totaal op 12,08Gb uit (afgerond).

Daarmee blijf ik dus nog steeds wat ruimte missen.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:39

Exirion

Gadgetfetisjist

Je partitionering en formattering kosten ook ruimte! Doe niet zo moeilijk joh :) Ik heb een 40GB schijf waarvan ik er ook maar 39 van kan gebruiken of iets dergelijks. Dat is altijd al zo geweest met harde schijven.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein