Toon posts:

Hulp nodig bij keuze tv/capture kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal
dit wordt waarschijnlijk een enorm standaard newbie thread helaas heb ik, na de FAQ te hebben gelezen nog geen afdoende antwoord kunnen vinden daar ik een knucklehead ben die zaken persoonlijk uitgelegd moet krijgen.

Het volgende is aan de hand:

Ik wil graag VHS banden overzetten naar DVD
ik ben in het bezit van een normale snelheid computer (amd athlon 2600+ 1024 geheugen gforce4 128mb videokaart etc. Niet state of the art maar wel goed lopend, helaas geen firewire daar mijn videorecorder daar niet mee is uitgerust)
Ik heb een Pinnacle Moviebox USB gekocht (niet de deluxe versie). Daar mijn Hiermee kan ik echter alleen mpeg2 opnemen (geen andere optie mogelijk) rechtstreeks waardoor de gecapturde beelden "slechts" 4gb per uur zijn.
Hierdoor is het, nadat ik het filmfragment heb bewerkt in studio9 en heb opgenomen op dvd toch redelijk blokkerig op mijn tvtoestel, zeker als het concerten aangaat waarbij veel beweging is en lichteffecten.
Ik heb gehoord dat capturen naar AVI veel grotere bestanden (+/- 20gb p uur) oplevert en na bewerken en branden veel betere kwaliteit beeld geeft op tv.
klopt dit?

Welke tv kaart/capture kaart of whatever geeft dit gewenste resultaat?
En welke software dien ik hierbij te gebruiken
Ik heb een budget van rond de 100 euro voor de hardware, software koop ik apart en zit niet in dat budget.
De computerzaak hier in de stad raadde mij een Pinnacle pctv kaart stereo aan voor 69 euro, maar op de verpakking daarvan stond ook alleen maar mpeg1 en mpeg2 op.

Nogmaals excuses voor het stereotype newbie eerste thread onderwerp... maar ik kom dr echt niet uit }:O

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-02 21:25

Caveman

whahoehaha

Je doel is duidelijk, VHS naar DVD. Naar mijn bescheiden mening moet je een kaart kopen die direct naar mpeg2 kan capturen, dan heb je de minste bewerkingen (tenzij je nog allerlei effecten enzo wilt toevoegen) En je moet niet vergeten dat VHS niet zo'n beste kwaliteit heeft, dus het resultaat zal nooit meer worden dan je band.
Ik zou een voor een Hauppauge tv-kaart gaan (pvr-serie, een 150 zou ruim voldoende zijn) Die hebben een hardware mpeg encoder aanboord, dus weinig cpu gebruik en gelijk geschikt voor dvd. Met een dvd author programmatje kan je er dan nog een leuk menutje bij maken ect.
Wil je voor effecten en bewerking gaan, dan zit er meer werk aan en kun je beter capturen naar een loseless codec, zoals dv of Huff, maar dan krijg je grote bestanden, die na bewerking weer omgezet moeten worden naar mpeg2 en dan geauthored naar dvd. In dat geval is het niet wijs om een hardware mpeg kaart te pakken (mpeg is niet zo geschikt voor bewerking, het is meer een eindproduct, het kan wel, maar....) Wat voor kaart je dan moet pakken, tja dan kan je beter toch maar ff rond zoeken in dit forum. Ik zou dus niet alleen naar capture kaarten kijken maar ook naar tv-kaarten, die hebben allemaal de mogelijkheid voor het aansluiten van externe apparaten en kunnen net zo goed cappen als de reguliere capture kaarten ( en zijn over het algemeen nog goedkoper ook, :) )

[rml][ TV Kaart(en)]De Kwaliteit ervan[/rml]

edit:
Mijn ervaring met pinnacle is ronduit slecht te noemen, het is wel een grote speler op de markt wat betreft dit soort producten, maar ik zou er niet zo snel meer 1 kopen. oa de software die pinnacle erbij levert is redelijk buggy ...to say the least ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Caveman op 14-10-2005 09:31 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Hier misschiern ook nog wat nuttige info:

Analoge Video Capturen; welke hardware kiezen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit alles doorgelezen. Ook de aanbevolen topics en ben tot de conclussie gekomen:

Mijn doel is om de kwaliteit van de vhs zonder verlies of pixeligheid op dvd te branden.
Dit gebeurt via de Pinnacle Moviebox usb helaas wel met pixeligheid op het eindresultaat, deze zet dan dus ook alleen om naar mpeg2).
Dan heb ik volgens mij toch echt een capture kaart nodig die vhs naar lossles zet (Wat dus bestanden van +/-20 gb oplevert) zoals bijvoorbeeld avi
Toch?

Als ik zo kijk zie ik dat canopus dan eigenlijk de enige is die dit echt goed voor elkaar krijgt.
Alleen daar zit dan ook een prijskaartje van dik 150 tot 300 euro aan. Zoals bijvoorbeeld de canopus advc50
Klopt dit?
Of zijn er goedkopere wijzes om dit te doen, Zonder in het bezit te zijn van bijv een digitale videocamera.

vriendelijk bedankt alvast voor het helpen van deze noob

• The_Doman
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 20:14:
Mijn doel is om de kwaliteit van de vhs zonder verlies of pixeligheid op dvd te branden.
Dit gebeurt via de Pinnacle Moviebox usb helaas wel met pixeligheid op het eindresultaat, deze zet dan dus ook alleen om naar mpeg2).
Dan heb ik volgens mij toch echt een capture kaart nodig die vhs naar lossles zet (Wat dus bestanden van +/-20 gb oplevert) zoals bijvoorbeeld avi
Toch?
Met welke bitrate capture je met die Pinnacle Moviebox?
Wat ik zo snel kan vinden over die USB box kan deze maximaal capturen met MPEG2 in 12Mbit.
Dit zou toch best wel een fatsoenlijk resultaat moeten geven...

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-02 21:25

Caveman

whahoehaha

De pinnacle moviebox heeft geen hardware mpg encoder aanboord (dit gebeurt softwarematig) dus het resultaat is afhankelijk van de prestaties van je pc. De het blokkerig is ligt denk ik aan je instellingen, volgens mij zou je met dat ding toch tot goede resultaten moeten kunnen komen.
Maare zoals ik al zei en hauppauge prv 150 doet voor mij de truuk, uitstekende resultaten...

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

Topicstarter
Cavie schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 20:50:
De pinnacle moviebox heeft geen hardware mpg encoder aanboord (dit gebeurt softwarematig) dus het resultaat is afhankelijk van de prestaties van je pc. De het blokkerig is ligt denk ik aan je instellingen, volgens mij zou je met dat ding toch tot goede resultaten moeten kunnen komen.
Maare zoals ik al zei en hauppauge prv 150 doet voor mij de truuk, uitstekende resultaten...
De grootste reden waarom ik wil capturen is omdat ik videobanden heb van concerten die ik graag op dvd wil hebben.
Deze concerten bevatten onder andere stroboscoop effecten en andere lichteffecten.
Als ik die video's omzet is het tijdens die momenten erg blokkerig.
Als ik dan kijk naar dvd's van andere mensen die dit niet hebben en zie dat ze dan dik 250 euro uitgeven voor een canopus voel ik mijn portomonee al zachtjes in snikken uitbarsten.

Maar, als jij me inderdaad kan vertellen dat die hauppaugepvr150 dit ook kan,is dat DE kaart voor mij.
zou je me dan ook kunnen vertellen wat een redelijk nette prijs is voor deze kaart?

Is het trouwens zo dat bijv een hauppaugepvr500 (of in ieder geval hoger dan 150) nog beter resultaat geeft?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 21:40 ]

• The_Doman
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 21:39:
De grootste reden waarom ik wil capturen is omdat ik videobanden heb van concerten die ik graag op dvd wil hebben.
Deze concerten bevatten onder andere stroboscoop effecten en andere lichteffecten.
Als ik die video's omzet is het tijdens die momenten erg blokkerig.
Tja dat soort opnames geven ook op mijn PVR150 kaartje blokjes, ook bij hoge bitrates.
Dan gaat er toch niets boven een goede softwarematig encoder.
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 21:39:
Maar, als jij me inderdaad kan vertellen dat die hauppaugepvr150 dit ook kan,is dat DE kaart voor mij.
zou je me dan ook kunnen vertellen wat een redelijk nette prijs is voor deze kaart?

Is het trouwens zo dat bijv een hauppaugepvr500 (of in ieder geval hoger dan 150) nog beter resultaat geeft?
Tja, de PVR150 (MCE) is wel een leuk (goedkoop) kaartje , maar heeft helaas toch wel wat gebreken:
Gevoeliger voor slechte (VHS) video signalen, de oudere PVR250 deed het beter op dat gebied.
Zeer slecht verwerking van het composite signaal (zeer slecht comb filter!) en er zijn nog steeds problemen met het geluid via de externe audio line-in :( :(
Pvr-150/mce Geluidsopname Niveau In Te Stellen?
De PVR500 is technisch identiek aan de 150, alleen zitten er 2 gecombineerd op 1 kaart.
Officieel wordt deze ook alleen ondersteund door Windows MCE.

Maar hoe zit het nu met die Moviebox USB, deze heeft toch een hardware encoder?
Ik lees:
MovieBox USB Video Capture Formats:
MPEG2
connected to USB 2.0 port: MPEG2 Data rate 1-12Mbit/s
connected to USB 1.1 port: MPEG2 Data rate 1-6Mbit/s
MPEG1
MPEG1 Data rate 1.15 -3Mbit/s

Met die 12 Mbit zit je ook ongeveer aan de maximale waarde van de Hauppauge kaartjes.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Met zowel de PVR150 als PVR250 heb ik geen problemen met concerten overzetten naar DVD. Zolang je maar zorgt voor een strak signaal, s-video ingang en hoge bitrate. Ik doe dit regelmatig (heb nog diverse VHS banden liggen die naar DVD moeten) en ik zie geen blokkerigheid. En geloof me, ik ben best kritisch :)
Mocht je een PVR toch niet goed genoeg vinden, dan rest weinig meer keuze dan, zoals je al aangeeft, een Canopus ADVC te nemen en de stream software matig te vertalen naar mpeg. Let wel dat dit een erg langdradig process is.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
ok
Dus tot nu toe begrijp ik het volgende:
Het maakt niet uit of ik een hauppauge of een moviebox heb, daar de output hetzelfde is.
De moviebox heeft dus een interne hardware encoder??

Dan zal het dus inderdaad met tweaken moeten gebeuren, ik ben namelijk niet echt bereid om 250 euro neer te leggen voor een canopus.

Eerst de verbinding:
Mijn vhsrecorder heeft een coax uitgang en een scart uitgang. De ingangen van de moviebox zijn tulip (de drie bekende kleuren) en een svideo. De uitgang zijn hetzelfde afgezien van een kabeltje wat van de moviebox naar de usb2.0 van de pc loopt die standaard in de verpakking zat.
Wat is hier de optimale verkrijgbare verbinding?

dan:
Ik gebruik studio 9.4 compleet geupdate, dit is naar mijn weten het enige programma wat de moviebox ondersteund en herkend.
Hoe kan ik dit programma het beste instellen/tweaken voor het beste resultaat? (qua bitrates en schuifjes en weet ik wat al niet).

De mpeg2 bestanden die ik tot nu toe gemaakt had en had opgeslagen op mijn harde schijf waren zo goed als niet in te laden in bijv een ulead dvdmovie factory omdat deze daardoor vastliep (meerdere welbekende dvd maak programma's geprobeerd).
Alleen studio 9 wilde meewerken om een dvd te maken. Ik vind alleen hetm aken van een menu en hoofdstukken erg moeilijk mee, iemand suggesties of tutorial daarvoor?

Om deze thread niet de spuigaten uit te laten lopen mogen jullie me uiteraard ook emailen op:
cdrpro2@hotmail.com

mensen ik wil nog wle heel even zeggen:
ik waardeer dit echt heel erg dank u _/-\o_

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hey! Mijn topic. :P
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 20:14:
Toch?
Dat levert je misschien een betere kwaliteit op ja, en capturen naar avi kan zeker nuttig zijn als je je opgenomen beelden wilt gaan nabewerken.
Wil je het echter direct naar dvd branden is dit bijzonder nutteloos. Leuk dat je in een lossless formaat als avi opneemt: Je gaat het waarschijnlijk toch niet als avi op DVD fikken, dat wordt alsnog MPEG2. Wanneer deze conversie plaatsvind maakt eigenlijk niet uit, het is qua snelheid alleeen praktischer als dit al realtime en hardwarematig gebeurd.
Cavie schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 20:50:
The_Doman schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 21:59:
Maar hoe zit het nu met die Moviebox USB, deze heeft toch een hardware encoder?
Ik lees:
MovieBox USB Video Capture Formats:
MPEG2
connected to USB 2.0 port: MPEG2 Data rate 1-12Mbit/s
connected to USB 1.1 port: MPEG2 Data rate 1-6Mbit/s
MPEG1
MPEG1 Data rate 1.15 -3Mbit/s

Met die 12 Mbit zit je ook ongeveer aan de maximale waarde van de Hauppauge kaartjes.
Ik dácht dat de Moviebox USB geen hardware encoder had. Mocht ie die wel hebben lijkt het er iig op dat ze het proberen geheim te houden. :X (Toen ik ooit aan het zoeken was kon ik het niet duidelijk vinden op de site. 8)7)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• The_Doman
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 23:55:
Dan zal het dus inderdaad met tweaken moeten gebeuren, ik ben namelijk niet echt bereid om 250 euro neer te leggen voor een canopus.
Inderdaad, dan kan je bijna netzogoed een DV camera kopen met analoog in., dit geeft dan dezelfde functionaliteit.
Mijn vhsrecorder heeft een coax uitgang en een scart uitgang.
Wat is hier de optimale verkrijgbare verbinding?
Bij een standaard VHS recorder gebruik je gewoon de composite verbinding (meestal gele tulp).
Als je een S-VHS video hebt dan gebruik je de S-Video aansluiting.
De mpeg2 bestanden die ik tot nu toe gemaakt had en had opgeslagen op mijn harde schijf waren zo goed als niet in te laden in bijv een ulead dvdmovie factory omdat deze daardoor vastliep (meerdere welbekende dvd maak programma's geprobeerd).
Heb je ook ook Tmpgenc Dvd Author geprobeerd?, Deze zou toch zonder problemen moeten werken..
http://www.pegasys-inc.com/en/download/tda16.html

Verwijderd

Topicstarter
Heb je ook ook Tmpgenc Dvd Author geprobeerd?, Deze zou toch zonder problemen moeten werken..
http://www.pegasys-inc.com/en/download/tda16.html
geweldig dit werkt inderdaad goed.
Heb ik alleen nog een beetje hulp nodig bij wat de beste instellingen zouden zijn in studio 9 tijdens het makken van de mpeg2
en eventuele aanwijzingen mocht dit nodig zijn bij andere zaken die hiermee te maken hebben.
_/-\o_
Pagina: 1