Probleem met NEC ND-3520 DMA op Asus A8N-SLI, S939, nForce4.

Pagina: 1
Acties:

• tommy6
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09-2021
Sinds een week heb ik een nieuwe pc. Een Althlon XP 64 X2 4200+ op het bovenstaande moederboord. Het systeem loopt heerlijk, echter zit ik met 1 probleem. Uit mijn vorige pc heb ik een Asus cd-rom speler en bovenstaande Nec dvd brander overgezet. Jumpers hetzelfde laten staan. Beide drives aangesloten met de "cd-rom kabel" die bij het moederboord zat. Nu heb ik wanneer ik de primairy IDE controler driver voor de Nec op 'DMA if available' zet het probleem dat de pc vastloop zodra er een cd/dvd in gespeeld wordt. Zodra het laadje dicht gaat en hij begint met lezen, loopt hij direct muurvast met een blauw scherm. Wanneer de IDE driver op 'PIO' staat, heb ik het probleem niet, maar voor branden is dit niet echt snel. Heeft iemand een suggestie waar dit door komt en wat er aan te doen valt. Alvast bedankt.

Verwijderd

Verwijder ff de controller onder apparaatbeheer en start opnieuw op. Indien deze weer op pio komt te staan zou ik even de kabel vervangen voor een andere 80 pins ide kabel.

• tommy6
Uit zichzelf stond ie ingesteld op DMA if available. Heb hem handmatig dus op PIO gezet, aangezien hij dus vast liep iedere keer. Gebruikte eerste de Asus driver, maar ben op advies van iemand anders hier op het forum over gegaan op de standaard Windows XP driver. Met de Asus driver zag de device manager de controler als 1, nu zijn apart de primary, secondary etc te zien. Is het eventueel mogelijk dat de cd-rom kabel die bij het moederboord zat geen DMA ondersteund? Of zou het kunnen dat in de bios de controler op DMA gezet moet worden (als dat mogelijk is)?

[ Voor 10% gewijzigd door tommy6 op 13-10-2005 22:48 ]

• tommy6
Heb net in de bios gekeken en daar staat alles goed. Kan het eventueel ook aan de firmware liggen?

[ Voor 38% gewijzigd door tommy6 op 14-10-2005 09:36 ]

Verwijderd

Indien je een 40 aderige kabel gebruikt, moet dma33 / ultradma1 moeten werken, maar ik sluit om gezeur te voorkomen, dvd drives liever met een 80 pins kabel aan. Gebruik je nu ook een 80 aderige ide-kabel?
Ik zou zoieso de windows drivers eerst maar gebruiken, maar afhankelijk van de chipset (nforce4 of via) op je moederbord zou ik daar de meest recente drivers eens voor downloaden als de standaard windowsdriver niet werkt.

• tommy6
Heb net de firmware geupdate. Het probleem blijft aan. Windows ziet hem via de primary ide driver gewoon op UDMA 2 staan en in de bios ook. Na de crash ziet windows de error als een hardware failure. Zal het ook eens met een andere kabel proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door tommy6 op 14-10-2005 15:52 ]

• tommy6
Heb nieuwe kabel aangesloten, udma kabel ipv de standaard ide die er in zat en nu werkt ie perfect. Iedereen bedankt voor de reacties.
Pagina: 1