Font hinting, wie kan het ?

Pagina: 1
Acties:

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik zit met het volgende.

Als ontwikkelaar ben ik bezig met een applicatie, draait op WindowsXP en het betreft een Client/Server applicatie (geen web/html).
De gui is zodanig ontworpen dat het gebruik erg makkelijk is. Bijna alle windows mogelijkheden zoals minimise/maximize/scrolling etc zijn gestript van de schermen.Ook het uiterlijk is custom, het ziet er niet als een windows applicatie uit. De positie en grootte van de schermen zijn vooringesteld. Het complete beeldscherm wordt bedekt met een achtergrond bitmap waarop de dialogen worden weergegeven.

Probleem is echter dat het slechts voor 1 resolutie is ontworpen (1280*1024). Hierop is alles gebaseerd. Alle informatie past perfect op het beeldscherm, waarbij gebruik gemaakt wordt van 1 bepaald font (nu een bitmap font).

Verschillende klanten hebben gevraagd of het ook mogelijk is om de applicatie in lagere resoluties te draaien (voor op bv een bedrijfslaptop die meestal geen 1280 resolutie aankunnen of op 15" FTF schermen.).

Aangezien het een fixed gui is moet dus alle informatie die op een 1280 resolutie zichtbaar is ook goed weergegeven worden op minimaal 1024*768 resolutie.

De enige mogelijkheid is het inzetten van een kleiner font grootte zodat teksten zichtbaar blijven en niet 'uit het scherm lopen'.
Aangezien de applicatie bestaat uit meer dan 700 schermen is het ondoenlijk deze allemaal aan te passen. Na onderzoek is gebleken dat er een perfecte oplossing is met minimale inspanning voor de ontwikkelaars, nl het scalen van het font en dynamisch op runtime bepalen welke grootte gekozen moet worden afhankelijk van de gekozen resolutie.

Echter een lastig probleem komt hierbij om de hoek kijken. De resoluties schalen niet lineair. Dat wil zeggen dat de stap van 1280*1024 -> 1024*768 niet overeenkomt met het kiezen van een kleinere font grootte binnen hetzelfde lettertype. Of de letter is in de breedte niet correct of de hoogte klopt niet. Hierdoor vallen teksten net buiten het scherm of er is teveel ruimte over.

Ik heb zelf geexperimenteerd met het scalen van een font in een font editor (FontLab). Ik schaal het font zodanig dat deze de exacte grootte heeft voor een bepaalde resolutie. Dit werkt prima, echter na het scalen ziet het geconverteerde font er niet mooi uit. Deze is rafelig en er is duidelijk te zien dat er afrondingsfouten ontstaan.

Na veel lezen op internet heb ik gevonden waar dat aan ligt en hoe dit normaliter opgelost wordt.
In Truetype/Opentype fonts wordt dmv hinting aangegeven hoe een font weergegeven moet worden op een output device zoals een beeldscherm in bepaalde resoluties. Dit is een soort tabel waarin het font in bepaalde gevallen wordt getweakt zodat deze mooi blijft.
Ik ben echter geen caligraaf en heb nog nooit zelf fonts gemaakt en ik snap dus niet erg veel van dat hinting. Het is echt een vak apart !
Hier op het werk is geen kennis aanwezig, dus ik vraag hier of iemand tips kan geven waar ik moet zoeken. Hebben grafische bureaus kennis om een font te scalen en zodanig te hinten dat deze voldoet ? Ik denk dat iedereen die wel eens een font zelf heeft ontworpen in aanraking komt met het font hinting.

Voor de duidelijkheid wil ik nog even expliciet aangeven waar ik naar zoek :

- Neem een bestaand font (truetype/opentype)
- Met een font editor scalen naar de gewenste grootte voor een kleine reeks van mogelijke resoluties
- Hinting correct maken voor die resoluties
- Dit geconverteerde font opslaan, hernoemen naar een andere naam
- Dit nieuwe font (of evt meerdere) in de applicatie gebruiken

Als ik naar spelletjes kijk zie ik wat mogelijk is, nl het weergeven van de GUI in verschillende resoluties met behoud van informatie. Teksten zijn relatief even groot in de door de gebruiker gekozen resolutie. De gui van de applicatie dient ook zo mee te schalen.

Kan iemand hier iets over roepen ?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:36

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Het enige dat ik hierover kan roepen is dat je met flash ook hinting kunt gebruiken. Toevallig vandaag op mn opleiding ter sprake gekomen.
Maar in flash wordt het voornamelijk gebruikt voor tweens.

Geen idee of je er wat aan hebt maar miss het vermelden waard :P

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Nee, Flash heb ik niets aan. Ik moet een font bestand hebben die Windows compatibel is en bij de installatie van de applicatie in de fonts folder wordt geplaatst.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Wat voor type bitmap font is het precies? Een serie plaatjes? Omdat bijvoorbeeld de .fon bitmapfonts in Windows al die hinting niet perse nodig heeft, maar daar zit je met de limiet dat je maar een beperkt aantal formaten kan kiezen voordat het gewoon (nearest neighbour) omhooggeschaald wordt. Als het maar om een paar resoluties gaat moet dit niet zo lastig zijn, je moet alleen een font editor hebben die bitmap fonts kan uitspugen.

Het laten hinten door een designbureau (en (goed) font-design in het algemeen) is wel behoorlijk prijzig.

teveel zooi, te weinig tijd

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

-Wat een ontzettend ranzig design: Ervan uit gaan dat het alléén op 1280x1024 gebruikt word.
-Windows Vista gaat scaling/zoming support van windows. Ik denk alleen niet dat je hierop wil wachten...
-Is een GUI redesign geen optie?
-Als je determined bent om tóch font hinting te gaan toepassen, weet je zeker dat het goed gaat komen? Vaste breedtes en hoogtes zouden nog wel eens roet in het eten kunnen gooien.
-Hou je ook rekening met het feit dat 1280x1024 5:4 verhouding is, en XGA (1024x768) een 4:3 verhouding? Dat zou mogelijk ook een struikelblok kunnen vormen, net als dat laptops steeds meer een breedbeeldverhouding reso hebben.

TweakBlog

Verwijderd

Correct me if I'm wrong, maar als je de fixed gui van 1280x1024 in 1:1 verhouding herschaalt naar 1024x768 dan houd je ruimte over op het scherm. Bij een herschaling met verhouding 1:1 heb je amper omkijken naar je lettertype(n)1. Echter, omdat je vraagstuk gaat over lettertypen in andere verhoudingen, is je fixed gui toch enigzins flexibel en heb je vast geen px afstanden gebruikt voor de positie en afmetingen van je schermen.

Gegeven mijn idee dat je fixed gui niet zo fixed is als het lijkt, hoop ik dat je tekst evenmin fixed is opgenomen in de uitwerking. Dat gezegd, zou ik zelf enkel de lettergrootte veranderen en de verhouding van de letter niet veranderen, waardoor enkel meer witruimte aan het einde van regels of blokken tekst ontstaat.

Stel dat de volgende vraag van klanten straks is om de applicatie in een andere taal aan te bieden, waardoor teksten met andere lengte moeten worden getoond. Dan wil je ook geen >700 schermen bijwerken, omdat ze tot op de letter nauwkeurig op de NLse tekst zijn afgesteld.

Terug naar mijn opmerking om de verhouding van de letter niet te willen veranderen. Een belangrijk deel van een lettertype wordt gevormd door de verhoudingen. Door te herschalen op een andere dan 1:1 verhouding verruïneer je meestal een lettertype. En daarmee je tekst. Daar zal hinting (enkel aanwijzingen voor het rasteren van de letter) weinig aan veranderen. Zie het onderstaande voorbeeld gemaakt in Adobe Photoshop. De look 'n feel van de letters èn de leesbaarheid veranderen nogal.

Afbeeldingslocatie: http://img446.imageshack.us/img446/6318/examplefontproportions3uf.th.png

Jullie gebruiken vast een kleiner en un-aliased lettertype en misschien kun je om te laten zien hoe de verandering binnen jullie applicatie is, laten weten om welk lettertype het gaat en bij welke grootte(s) het standaard gebruikt wordt?

Als je per se met hinting aan de slag wilt gaan, dan kun je wellicht het beste contact opnemen met de auteur van je huidige lettertype. Die zal vast uitgebreide kennis hebben op het gebied van hinting en weet daarnaast hoe het zit met auteursrechten en licenties.

Bij spellen worden verschillende oplossingen gehanteerd om verschillende schermresoluties te ondersteunen. Wat ik heb gezien is dat soms de schermresolutie wordt gewijzigd, waarbij de verhouding tussen de mogelijke resoluties 1:1 is. Wanneer resoluties mogelijk zijn die niet in 1:1 verhouding tot elkaar staan, dan blijft het lettertype nog 1:1 maar zijn vlakken/ruimten beschikbaar voor het uitvullen van tekst of beeld.

1) Elk font kent een lettergrootte waarbij de standaard en vette letter op elkaar gaan lijken, omdat beide de (afgeronde) breedte van 1px hebben. Gebruik je bij 1280x1024 een lettergrootte van 10px en herschaal je 1:1 naar 1024x768 dan wordt de lettergrootte 8px en ben je het verschil tussen standaard en vette letter kwijt.

[ Voor 190% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 16:23 . Reden: Te vroeg op "Verstuur bericht" geklikt *dom!*. ]

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:07

Pelle

🚴‍♂️

Ruudjah schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:02:
-Wat een ontzettend ranzig design: Ervan uit gaan dat het alléén op 1280x1024 gebruikt word.
Misschien was dat wel iets dat in het technisch ontwerp met de klant is afgesproken? Jij weet helemaal niets van de overwegingen om dit te doen af, dus misschien is het slim daar niet te snel over te oordelen.
-Is een GUI redesign geen optie?
Euh..
Aangezien de applicatie bestaat uit meer dan 700 schermen is het ondoenlijk deze allemaal aan te passen.
Beter lezen :z
-Hou je ook rekening met het feit dat 1280x1024 5:4 verhouding is, en XGA (1024x768) een 4:3 verhouding? Dat zou mogelijk ook een struikelblok kunnen vormen, net als dat laptops steeds meer een breedbeeldverhouding reso hebben.
Kijk maar:
Echter een lastig probleem komt hierbij om de hoek kijken. De resoluties schalen niet lineair. Dat wil zeggen dat de stap van 1280*1024 -> 1024*768 niet overeenkomt met het kiezen van een kleinere font grootte binnen hetzelfde lettertype. Of de letter is in de breedte niet correct of de hoogte klopt niet. Hierdoor vallen teksten net buiten het scherm of er is teveel ruimte over.
Al met al zeg je niet zo veel boeiends dus, Ruudjah ;)

• Robbbert
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-03 12:58
De juiste lettergrootte bij verschillende resoluties is toch niet zo moeilijk?

Ik heb zelf in een OpenGL programma dat ik een tijdje geleden gemaakt heb de volgende bereking staan om de lettergrootte te bepalen: fontgrootte = 0.025 * resy.
Hierin is resy de verticale resolutie.
Bij deze berekening is de fontgrootte bij 640x480: 0.025 * 480 = 12pt.
Bij 1600x1200: 0.025 * 1200 = 30pt.
Bovenstaande werkt in mijn geval perfect.

Bij breedbeeldresoluties en andere verhoudingen kan de ruimte tussen de tekst en de rand aan de zijkanten groter of kleiner worden, maarja je kan niet alles hebben :). Je zou misschien de tekenafstand afhankelijk kunnen maken van de horizontale resolutie. Verder is het verstandig altijd een beetje extra ruimte vrij te laten.

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:01
Pelle schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 15:51:
[...]

Misschien was dat wel iets dat in het technisch ontwerp met de klant is afgesproken? Jij weet helemaal niets van de overwegingen om dit te doen af, dus misschien is het slim daar niet te snel over te oordelen.
En als het bedrijf zegt dat je op je kop moet gaan staan doe je dat ook?

Lijkt mij dat als jij het programma maakt je uiteindelijk bepaald hoe het word, een ontwerp dat alleen in een bepaalde resolutie werkt is natuurlijk nie thandig waar je zelf nu ook achter komt.

Ik vind dat je als "professional" moet kijken naar wat een bedrijf nodig heeft niet naar wat ze denken te willen.

Verwijderd

Eskimootje schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 16:22:
[...]

En als het bedrijf zegt dat je op je kop moet gaan staan doe je dat ook?

Lijkt mij dat als jij het programma maakt je uiteindelijk bepaald hoe het word, een ontwerp dat alleen in een bepaalde resolutie werkt is natuurlijk nie thandig waar je zelf nu ook achter komt.

Ik vind dat je als "professional" moet kijken naar wat een bedrijf nodig heeft niet naar wat ze denken te willen.
Helemaal mee eens Eskimootje!
Je gaat hier wel erg kort door de bocht Pelle!

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
Ik ben het toch met Pelle eens omdat wij domweg de redenen van dit design niet kennen. Zo op het eerste gezicht zeg ik ook dat het een k*tontwerp is, gebaseerd op mijn kijk op de wereld en gui-design in het algemeen. Echter, misschien zijn er wel ontzettend goede redenen om het tóch op deze manier te doen.
Anyway, het al dan niet slechte gui-design bashen helpt de TS bepaald niet verder met het oplossen van zijn probleem dus ehm, [/ot] dan maar ;)

met een hamer past alles

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

Al met al zeg je niet zo veel boeiends dus, Ruudjah
Jij ook niet echt, behalve dan dat je mijn argumenten om zeep probeert te helpen, wat je niet heel erg goed lukt. Anyway, laten we die discussie via mail voeren als je daar verder nog behoefte aan hebt, GoT is hier niet echt de plaats voor.

Mijn Windows Vista GUI oplossing lijkt mij overall gezien de beste. Dus een soort van tool, waarmee je het scherm ant-aliased kunt zoomen. Dan kan je het 5:4 verhouding scherm gemakkelijk op iedere reso weergeven, omdat je simpelweg kan zoomen naar de juiste grootte bijbehorend bij de juiste reso. Ik weet alleen niet of dergelijke plugins/tools/code bestaat en of dat compatibel te maken is voor jouw applicatie. Het is gemakkelijk, simpel te implementeren en misschien zelfs relatief goedkoop.

Zie het een beetje als het verschil tussen echt zoomen in een browser zoals Opera dat kan. Die pakt gewoon de hele pagina, en zoomt die in. Het beeld klopt dan nagenoeg altijd. Bij tekst zoomen wat IE doet gaat het fout, omdat er vaste breedtes en hoogtes gebruikt worden. Het ontkoppelen van de aspectratio van het lettertype is daarbij een oplossing, echter zal je bij verschillende schermen verschillende aspectratios moeten gaan gebruiken. Hier zit je denk ik ook niet op te wachten, om dit per scherm in te stellen.

Verder zal je voor iedere verhouding een ander lettertype moeten maken, behalalve bij grotere reso's dan SXGA (1280x1024). Tenzij je dus de applicatie beeldvullend wil houden.

TweakBlog

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
De reden voor dit design is historisch. Deze applicatie is nu zo'n 10 jaar in gebruik. De gui is ontworpen na deskundig onderzoek op het gebied van ergonomie, waarbij de kleurstelling, type objecten en dialoog weergave optimaal zijn ingesteld. Oorspronkelijk een 16 bits applicatie die in de loop der jaren naar 32 bits is geport en nu uiteindelijk op Windows Xp (prof) draait.

Aangezien het een custom made applicatie is voor een specifiek marktsegment is tot nu toe geen reden geweest voor de klant om multiple resoluties te gebruiken.
Echter zijn de laatste ontwikkelingen zodanig, ook gezien het meer mobiel gebruik en de introductie van TFT schermen dat deze wens nu wel aanwezig is en op den duur ook noodzakelijk.

Ik ben zelf geen font deskundige, maar ik heb wel een testcase gemaakt waarbij de complete gui meeschaalt met het gekozen lettertype. Dus als een dialoog exact in het midden van het scherm staat en relatief gezien een bepaalde grootte heeft tov het complete scherm en het lettertype van die dialoog wordt aangepast naar een andere fontgrootte, de dialoog inclusief alle velden, buttons en andere gui elementen automatisch meeschalen.

Teksen die wat hoogte en diepte betreft blijven dan altijd (exact) passend binnen de dialoog en de onderlinge afstand tussen de gui objecten blijven ook relatief gezien gelijk.

Ik heb berekend welke grootte een lettertype moet hebben als het scherm van 1280*1024 naar bijv. 1024*768 wordt gezet. Met een font edit programma (FontLab) heb ik het font dat gebruikt wordt gescaled met de juiste hoogte en breedte verhouding. Het verkregen font, welke een truetype is, heb ik daarna opgeslagen als een nieuw font (met een nieuwe naam).

Zodra ik de resolutie van 1280*1024 naar 1024*768 zet EN het font van de dialoog verander in het door mij gefabriceerde font blijkt dat de dialoog relatief gezien exact gelijk is zoals ontworpen. Alle teksten passen en de objecten hebben de juiste afstanden. De grootte van de dialoog is tevens exact even groot als in de hogere resolutie.

Het enige probleem wat ik heb is dat het nieuwe font niet erg mooi is.

Zoals je begrijpt is dit een prima manier om niet alle 700 schermen aan te passen, ik kan dit in de class structuur oplossen zodat alle schermen weten welk font te kiezen op een bepaalde resolutie.

Een truetype font is schaalbaar in elke vorm dan ook. Echter het weergeven op een output device zoals een monitor of een printer zal afrondingsproblemen geven en daarmee niet zulke mooie letters.
Op de microsoft site staat een artikel die exact beschrijft wat het probleem is en hoe dat opgelost kan worden.

http://www.microsoft.com/...rueTypeHintingVersus.mspx

Uiteraard is het jamer dat er uitgegaan is van 1280*1024 en geen andere resoluties. Maar dat is nu eenmaal zo, kan ik niets aan veranderen.
De gui niet meer fixed zetten is ook geen optie. De grafische interface IS de applicatie !
En 700 schermen aanpassen ook niet, dat is te kostbaar (ontwikkeltijd en testtijd).

Het is niet interessant of een font wat misvormd wordt in hoogte of breedte, als de GUI maar past en de letters kwalitatief goed zijn.

Ik heb wel aangegeven dat de applicatie niet elke resolutie zal ondersteunen, er zal alleen gebruik gemaakt worden van 1024, 1280 en 1600 resoluties.
Dus in princiepe heb ik 3 fonts nodig, ieder geschikt voor 1 resolutie !

Verwijderd

De TS merkt op dat de applicatie beeldvullend is en dat het font dynamisch op runtime kan worden geschaald. Als dat zijn enige probleem is, vermoed ik reeds dat hij in staat is om de rest van de applicatie te herschalen. Van 5:4 naar 4:3, 8:5 of welke verhouding dan ook. Daar kan de TS misschien iets over opmerken voor we verder meedenken over Windows Vista GUI-achtige oplossingen.

Uit mijn eigen ervaring met GUIs weet ik dat veel tijd en zorg wordt besteed aan de verhoudingen binnen bijv. formulieren. Omdat het makkelijker leest, minder muisgesleep betekent, etc. Daarom vraag ik me af waarom de TSer een andere verhouding dan 1:1 kiest om te schalen? Is "beeldvullend gevoel" zo belangrijk dat geen opvulzwart gebruikt kan worden bij schermresoluties anders dan 4:3? En daarmee is het "uit verhouding zijn van de letters"-probleem ook opgelost.

Ten slotte heb ik nog even de handleiding van FontLab (4.6) erbij gepakt in verband met de opmerking over "dmv hinting aangegeven hoe een font weergegeven moet worden op een output device zoals een beeldscherm in bepaalde resoluties". Het gaat in de handleiding namelijk om een andere vorm van resolution dan screen resolution. Bij lettertypen slaat resolutie op bijv. dots-per-inch (dpi), waarbij een printer met 1200dpi in de categorie hoge resolutie valt en een computerscherm met 96dpi in de categorie lage resolutie. Als een goed lettertype wordt gebruik (bijv. Verdana), dan is de hinting correct en zal het lettertype consistent zijn op verschillende afmetingen (bijv. 8px of 10px).

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 22:59 . Reden: oeps, TS had net reply gepost.. even lezen.. ]

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik kan de GUI alleen schalen mbv het inzetten van een bepaald font in een bepaalde puntgrootte die vast is ingebed in het font. Met behulp van WIndows API kan je een truetype font programmatisch rekken in elke gewensde grootte, echter geldt dit niet voor de niet font objecten en de dialogen zelf.

De beperking van het slechts kunnen kiezen van een font met puntgrootte op een dialoog is een beperking van de ontwikkelomgeving waarin de applicatie is gebouwd.

Ik kan dus in principe naar elke aspect ratio schalen, zolang er een font te vinden is (of te converteren is) in dat aspect ratio.

De keuze om niet 1:1 te schalen komt vanuit de wens voor de perfecte oplossing, waarbij in de 3 resoluties het beeldvullende scherm incl de dialogen exact gelijk zijn.
Echter is mijn kennis op font gebied zodanig dat ik niet kan inschatten of dit wel mogelijk is. Kijk, als een expert mij kan vertellen waarom het niet kan en wat de haken en ogen zijn kan ik besluiten een andere oplossing te zoeken. Gezien mijn tests met een eigen geconverteerd font was ik wel positief, aangezien met deze methode vrijwel volledig wordt voldaan aan de wens. Afgezien van de kwaliteit van het font wel te verstaan.

Als het niet kan, dan zal er iets anders gezocht moeten worden. Dus een echte font hinter kan daarover uitsluitsel geven. Ik ga nu nog voor de 100% oplossing.

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ben ik te simpel als ik zeg dat een computer scherm geen papier is :? Je zit met een beperkt aantal pixels waar je letter uit is opgebouwd.

Tenzij je relatief "grote" letters hebt zal schalen toch altijd kwaliteitsverlies geven. Immers is een lettertype bedoeld om uit bijvoorbeeld 11 pixels te bestaan, als je hier dan 10 van maakt zullen toch ergens de verhoudingen scheef moeten gaan. Bijvoorbeeld als bij de E de horizontale streepjes op 11px evenredig zijn verdeeld, dan is dat compleet onmogelijk op 10px, het middelste streepje zal of te hoog, of te laag komen te staan. Idem voor schalen naar 12px. Nu zal dat effect bij een E nog wel meevallen, maar zo zal toch elke letter iets buiten proporties worden, lelijk dus.

De beste kans op een goed resultaat lijkt mij naar een apart lettertype voor de andere resoluties zoeken, een lettertype dat bedoeld is om uit het aantal pixels te bestaan waar je uiteindelijk naar up of down scaled.

Verwijderd

Okido, dank voor je toelichting!
Klinkt als een bijzonder product.

De wijze waarop de applicatie in de testcase schaalt vind ik praktisch. Je hebt nu echter wel twee inputs: schermafmetingen en letter(type)grootte. Volgens mij kun je de laatste elimineren, want de letter(type)grootte heb je -zij het eerder- bepaald op basis van de schermhoogte. Ook als je wilt compenseren voor eventuele pixelafronding.

Stel dat je in de testcase het lettertype enkel proportioneel aanpast. Dan neem ik aan dat in de applicatie witruimte ontstaat, omdat het scherm bij de 5:4 verhouding altijd smaller is dan bij een 4:3 of 8:5 verhouding. Deze witruimte kan worden weggewerkt door (a) het lettertype aproportioneel te schalen of (b) de applicatie enkel proportioneel te schalen.

Ik begrijp goed dat je kiest voor optie (a), maar dan loop je niet enkel tegen de kosten van ontwikkeling, implementatie en onderhoud van nieuwe aproportionele lettertypen (met bijbehorende hinting), maar ook tegen de esthetiek en ergonomie van een nieuw aproportioneel lettertype. Terwijl het huidige lettertype juist een (getest) onderdeel is van de ergonomie.

Ik vraag me af: leest een screenshot van de huidige applicatie in andere verhouding (even snel via Photoshop) nog even prettig als eerst? En geef a.u.b. geen cent voor elke gebruiker die opmerkt dat het lettertype binnen zijn applicatie verschilt van de documentatie of van de afdruk van zijn collega met andere schermafmetingen.. Het verschil in de letters in mijn eerdere voorbeeld vind ik aanzienlijk.

Stel dat je kiest voor optie (b). In dat geval is enkel de schermhoogte nodig (want specificatie was landschape scherm (b>h) en 5:4 verhouding is kleiner dan de andere schermverhoudingen). De schermbreedte voor de applicatie kan gesteld worden op: schermhoogte x 5:4. Rest van het scherm uitvullen met bijv. zwart. Dan heb je toch je inputs voor de bepaling van posities en afmetingen in de applicatie.

De keuze tussen opties (a) en (b) zal vermoedelijk neerkomen op: vinden we beeldvullend belangrijker of een mooi lettertype? Wat mij betreft doet deze vraag afbreuk aan de ergonomische aspecten van je huidige lettertype en betekent beeldvullend niet direct een exacte kopie. Denk bij dit laatste aan de belevenis van een uitzending op gewone en breedbeeld televisie: los van elkaar lijkt het allebei beeldvullend, maar naast elkaar heb ik op die ene toch wel een erg brede kop :)

Samenvattend zie ik de voordelen van verschaling met enkel 1:1 verhouding:
• nog steeds geen bewerking van ong. 700 schermen nodig;
• behoud van de ergonomische kwaliteit van het huidige lettertype;
• voorkoming kosten ontwikkeling, implementatie, onderhoud voor nieuwe lettertypes.
• voorkoming kosten service & support doordat drie lettertypen en verhoudingen in gebruik zijn.

Maar ik ben ook benieuwd naar het oordeel van een professioneel hinter. Wellicht kan Linotype, de graphic design professionals van MonoType, de Nederlandse type designer Max Kisman of iemand uit een typografie-nieuwsgroep je hierin helpen. Keep us posted, please.

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Of je bewerkt alle 700 schermen via een simpel programma'tje, dat in de bronbestanden de font size property opzoekt en die aanpast?

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Aangezien op 1024*768 de Windows fonts er prima uitzien en dat elk font zo zijn eigen aspect ratio heeft kan ik mij niet voorstellen dat er niet een font bestaat die voldoet aan de hoogte/breedte verhouding binnen de applicatie. Wellicht is het een idee om een eigen font te laten ontwerpen, wellicht gebaseerd op een reeds bestaand font dat erg lijkt op de huidige.

Heeft iemand enig idee hoeveel zo'n ontwerp zou kunnen gaan kosten ?
Ik kan ervan uitgaan dat er een afweging gemaakt moet worden door de opdrachtgever wat de ontwikkelkosten zijn voor aanpassing van de applicatie tegenover het laten ontwerpen van een eigen font. Gezien de importantie en toekomst van de applicatie zou het goed mogelijk kunnen zijn dat een nieuw ontwerp wel gekozen kan worden. Maar ik zou het wel interessante info vinden om een indicatie te hebben over welke bedragen gerekend worden.

Verwijderd

Ben een beetje laat, maar toch:

Ga gewoon kijken hoe de resolutie schaalt tov je standaardresolutie. Is er in de hoogte en breedte een even grote schaalfactor van bijvoorbeeld 0.75, dan is er geen probleem. Zijn de hoogte en breedte schalen verschillend, dan neem je gewoon die factor die het meeste verschaalt en verschaalt met die factor op het font in de hoogte en de breedte?
Pagina: 1