Toon posts:

[Flash MX 2004] overlappende mc's en muisklikken.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Stel ik heb een grote MC die zowat het hele scherm vult. Mbv. onClipEvent(mouseup) laat ik iets gebeuren zodra er op deze MC wordt geklikt.

Dan leg ik daar een andere, kleinere MC bovenop mbv. _root.attachMovie(); Deze MC heeft een veel hogere diepte, zodat hij is zeker weten bovenop lig; deze mc's overlappen elkaar dus.

maar als ik nu op de kleinere MC klik die erbovenop ligt, triggert flash nog steeds de onClipEvent(mouseup) van de onderliggende MC. Dit is niet de bedoeling. weet iemand wat ik hier aan kan doen?

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-03 10:55

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

en als je MC.onRelease() gebruikt? of onClipEvent(release)

die worden vaker gebruikt dan mouseup

Stoer; Marduq

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:05
een mouseUp wordt algemeen geristreerd.. het is dus geen klik op iets, maar uberhaupt het los laten van de muisknop, waar dan ook binnen je flash movie. Je hebt dus maar 1 mouseUp.

zoals hierboven als wordt gezegd... .onRelease gebruiken.

je kan dus in je script zetten:
Flash ActionScript:
1
2
3
4
5
6
groteAchtergrond.onRelease = function(){
//hier de code die je wil uitvoeren bij een klik op je achtergrond
}
kleineKnop.onRelease = function(){
//hier de code voor de kleine knop
}

Als je kleine knop hoger ligt dan de movieclip op de achtergrond, zal bij een klik op de knop alleen uitgevoerd worden wat daarbij in de onRelease staat, en niet de actie op de achtergrond..

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Verwijderd

Topicstarter
hm, het probleem wordt nog iets ingewikkelder nu. Ik heb onClipEvent(mouseup) verandert in onRelease, maar het werkt niet: hij triggert de onRelease event nog steeds als ik op de kleine klik.

Verder is het ook zo, dat in de grote MC ook nog kleine MCtjes zijn gespawned (_root.groteMC.attachMovie(); ) waar ook op geklikt kan worden. Dit werkte voorheen wel, maar nu niet meer, waarschijnlijk omdat de grote MC als een grote knop wordt gezien.
Ik kan die kleine MCtjes niet buiten de grote MC spawnen, omdat die grote kan bewegen, en die kleine moeten dan meebewegen (en dat gaat uiteraard makkelijk als ze er gewoon inzitten).

Weten jullie hier ook raad mee? :X

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 18:25 ]

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:05
Je maakt een grote MC(groot_mc)...daar hang je een onRelease aan..
vervolgens maar je daar weer een MC van (container_mc)...zonder actie (behalve dat bewegen dat je wil)
je attached de kleine MC's (klein_mc) in de container...niet in de grote MC

je hebt dan dus een container_mc, met daarin zowel de grote MC als de kleine MC's(op een hogere diepte) :
container_mc.grote_mc
container_mc.kleine_mc

[ Voor 4% gewijzigd door sanderb op 14-10-2005 20:05 ]

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams