[XP] Gast account beveiligen en harde schijf afschermen*

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Henkpaulus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 08:22
Hoi hoi,

Ik heb even een kort vraagje, als ik een gast account aanmaak en daarop inlog dan is het mogelijk om nog in de c partitie te kijken.
Maar is het ook mogelijk om dat uit te zetten ?
Ik bedoel eigenlijk als mensen inloggen onder een gastaccount dat ze alleen maar words en excel kunnen gebruiken en voor de rest alleen de programma's kunnen starten die op het buroblad staan.
En geen verbinding met het internet kunnen maken ?

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Welk OS? Uiteraard Windows, maar welke versie?

• Henkpaulus
Glaanieboy schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 20:27:
Welk OS? Uiteraard Windows, maar welke versie?
Ooh sorry helemaal vergeten
Het gaat hier om Windows Xp Pro

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Policies?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Meestal als je policies instelt is dat lokaal voor alle gebruikers.

Wat misschien wel kan is verschillende groepsbeleiden maken in gpedit.msc en wanneer je inlogt onder gast met een inlogscript die policie laden, andere gebruiker dan gewone policie laden (met inlog script)

Alleen weet ik niet of dat kan, maar het is een idee.

[ Voor 68% gewijzigd door Oid op 13-10-2005 20:41 ]

• Glaanie
  • Nu online

Glaanie

Ja, volgens mij wel (reactie op Borromini). Helaas heb ik daar wat weinig ervaring mee, maar ik denk als je gpedit.msc intikt in Start -> Uitvoeren (of Run als je een Engelse versie hebt), je dan in de Group Policy Editor komt, daar kan je voor de groep Gast of Guest kiezen met de opties wat ze wel en niet mogen. Ik weet echter niet of daar iets van 'Blokkeer inhoud van C:' ertussen staat.

[ Voor 6% gewijzigd door Glaanie op 13-10-2005 20:40 ]

• Oid
  • Niet online

Oid

Kan je mij vertellen waar ik voor een groep kan kiezen dan?

Misschien raar, maar als ze niet op de c schijf mogen komen, hoe wil je dan een programma runnen?

Zoja dat kan wel, dan kan je alsnog met cmd op c schijf komen?

is er een reden waarom je een gast niet op je c schijf zou willen hebben?

[ Voor 68% gewijzigd door Oid op 13-10-2005 20:45 ]

• Glaanie
  • Nu online

Glaanie

Kan dat niet in het linkerpaneel? Nogmaals, ik weet het niet zeker, daar ik geen XP Pro machine tot mijn beschikking heb. Ik heb het echter weleens gezien bij iemand die een policy instelde voor Guest accounts, maar dat was weer een tijdje geleden. Misschien dat ik mij vergipst heb, zo ja, dan bied ik mijn excuses aan voor het versturen van de TS in de verkeerde richting...

• Henkpaulus
Thijmen schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 20:42:
Kan je mij vertellen waar ik voor een groep kan kiezen dan?

Misschien raar, maar als ze niet op de c schijf mogen komen, hoe wil je dan een programma runnen?

Zoja dat kan wel, dan kan je alsnog met cmd op c schijf komen?

is er een reden waarom je een gast niet op je c schijf zou willen hebben?
Op die pc kunnen namelijk meerdere mensen komen, en daardoor ook dingen wissen/bekijken die niet voor hun bedoelt zijn.
De programma's die hun mogen kijken/starten komen dan op het buro blad

• wboevink
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-03 22:01
Microsoft Shared Computer Toolkit for Windows XP is a powerful new software tool for shared computers in classrooms, school computer labs, libraries, and public places. It helps make it easy for anyone to set up, safeguard and manage reliable shared computers.

http://www.microsoft.com/...B716077A84&displaylang=en

Misschien hiermee?

• Henkpaulus
Ik zal dat eens gaan proberen, jammer dat er geen makkelijkere manier is.
Maar als het zo ook werkt ben ik weer tevreden.
:)

• wboevink
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-03 22:01
Programmaatje downloaden, door de wizard heen lopen (met tekst en uitleg) en klaar. Hoe makkelijk wou je het hebben? In ieder geval succes.

• Oid
  • Niet online

Oid

Misschien is er nog andere manier:

Namelijk op je c schijf via beveiligen, alle rechten wegnemen voor de gebruiker/groep gast.

mapopties: eenvoudig delen van bestanden gebruiken (aanbevolen), uitschakelen en dan rechtenzetten, en een tijd wachten, bij mij liep die vast maar probeer het zou ik zeggen!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik pas de topictitel nog even aan, zodat onder andere je OS vooraan de topicitel staat per de Windows Operating Systems - Policy. Wat had je zelf allemaal al geprobeerd? Wel zo handig om te weten, aangezien er ontzettend veel te vinden is :)
Gast account inschakelen en dan niet op de partitie > [XP] Gast account beveiligen en harde schijf afschermen*
Thijmen schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 21:01:
Namelijk op je c schijf via beveiligen, alle rechten wegnemen voor de gebruiker/groep gast.
Hoe ga je dan de dingen opstarten waar je nog wel bij moet kunnen?

[ Voor 26% gewijzigd door sanfranjake op 13-10-2005 21:49 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• the_shadow
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Ik zou zelf NTFS restricties opleggen voor het Guest account, zodat deze nog wel (door jou aangegeven) programma's kan starten (en de map %windir% kan lezen), maar de rest van de hardeschijf niet kan bekijken of beschrijven (dus in ieder geval geen list folder contents (voor de hele hd) en alleen maar read en execute voor de office map en de windows map).

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• barkey
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-08-2022

barkey

runtime error, goed he....

als je toch met policy edit aan de gang gaat, vergeet de "search" en "run" niet uit het start menu te halen ;)

did not reach the following recipient(s):

• the_shadow
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Als de gebruiker geen "list folder content" heeft, kan hij niet alsnog de folders doorzoeken, geloof ik hoor ;)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Pagina: 1