Toon posts:

Ik weet niet hoe ik het moet verwoorden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag, een simpele voordegene die het weet en een moeilijke voor degene die het niet weet.

Windows XP machine (NTFS)
Linuxbakkie (Ext3)

Als ik met de windows machine een share aan het bekijken ben op een Linux machine, hoe is het mogelijk dat deze bestanden zichtbaar zijn. Want Windows kan toch geen Ext3 lezen?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 19:54:
Ik heb een vraag, een simpele voordegene die het weet en een moeilijke voor degene die het niet weet.

Windows XP machine (NTFS)
Linuxbakkie (Ext3)

Als ik met de windows machine een share aan het bekijken ben op een Linux machine, hoe is het mogelijk dat deze bestanden zichtbaar zijn. Want Windows kan toch geen Ext3 lezen?
Windows kijkt ook niet zelf op de Ext3 (whatever that is), dat doet linux voor windows en geeft dat aan windows door op een voor windows verstaanbare taal.

Alles kan stuk.

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-03 16:10
Ze praten hetzelfde protocol, namelijk SMB/CIFS. De samba (SMB) server op je linux machine communiceert weer met het bestandsysteem (netzoals in de reactie hierboven anders uitgelegd wordt). Het wordt lastiger wanneer je de linux schijf in je windows machine zou hangen. Dan heb je een aparte driver nodig om de disk aan te kunnen spreken.

[ Voor 90% gewijzigd door Pwigle op 13-10-2005 19:59 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Bekijk eens wat documentatie op Samba.org :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Titel is wel megavaag BTW.
Die twee machines hebben een gezamenlijk protocol afgesproken om met elkaar te communiceren. Waarschijnlijk SMB. Verder weten de twee protocol stacks ieder hoe ze data op moeten halen van een filesystem en vervolgens verpakken in iets wat ze beiden begrijpen. Dit is in principe het enige wat nodig is. Lees je eens in over het OSI model dan zal je al veel duidelijker worden.
Je windows bak mag (gelukkig) niet direct aan de IO van je linux bak komen

[ Voor 21% gewijzigd door TrailBlazer op 13-10-2005 20:01 ]