[PHP/Alg] Ervaring met iDeal internetbankieren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.464 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 10:34
Ik ga wellicht op een website iDeal implementeren als betaalmethode naast Paypal. Nu weet ik van Paypal dat de integratie vrij makkelijk is, maar over iDeal kan ik heel weinig vinden. Ik lees alleen op de
Rabobank: "Dit vereist relatief veel IT-kennis."

Alleen voorbeelden kan je pas downloaden als je bent aangemeld. Heeft iemand ervaring met een dergelijke implementatie, en de complexiteit ervan? Ik werk in PHP, maar ook ervaringen in andere talen zijn welkom.

[ Voor 26% gewijzigd door mocean op 13-10-2005 18:07 . Reden: Te vroeg ALT-s ]

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 12:47

killercow

eth0

bij de ing kun je redelijk snel en gemakkelijk een aansluiting krijgen, reken wel op echte integratie documenten (die ik heb zijn 40+ pagnina's dik), en bevatten elke stap van het 20 stappen tellende proces in detail.

Er zijn bij de ing ook voorbeeld scripts te downen, heb echter geen idee basic of uitgebreid die zijn.

De implementatie in php zou op een regeltje of 500 moeten kunnen denk ik. (beetje netjes, met comments etc)

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Waarom mail je de Rabobank niet?

Heb je trouwens dit gelezen? http://www.mediafact.nl/comments.php?id=9851_0_1_0_C

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

-NMe-

Lijkt me onzin,
ik heb hier een rabobank aansluiting en een ing aansluiting (ookal heb je er maar een nodig, dit ivm redundancy) en ik kan met normale (klant rekeningen) en onze eigen zakenlijke abnamro rekeningen gewoon betalen.

Je moet gewoon internet bankieren hebben, misschien dat ze dat bij mediafacts neit helemaal juist begrepen hebben. (vindt zowiezo dat die site nooit echt het "blog journalisme niveau" ontstegen is, facts checken is mischien te omslachtig)

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb overigens nog even met een collega gesproken, die samen met ING een iDeal promotie toer doet langs bedrijven. Hij vertelde dat de ING bank uitgebreide informatiepakketten heeft (met voorbeeldcode in o.a. PHP), en dat het helemaal niet zo moeilijk is.

Er zijn voor zover ik weet een paar opties, maar de meest voor de hand liggende optie is dat je een webservice gebruikt om een order (order id en orderbedrag) door te geven aan een payment provider (waarvan de ING er dus 1 is), en vervolgens de gebruiker redirect naar zijn/haar internetbankieromgeving. Daar betaalt hij de order met het meegegeven order id en voor het meegegeven orderbedrag, waarna de leverancier kan checken of de betaling gedaan is voordat de bestelling definitief wordt gemaakt.

HTH :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Best logisch dat hij zegt dat het helemaal niet zo moeilijk is. Hij zit namelijk in een promotieteam. Dus of dat nou zo objectief is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het is ervoor gemaakt om geimplementeerd te worden. Dus écht moeilijk kan het niet zijn :P. Ze moeten wel zeggen 'relatief moeilijk', anders worden ze door alle html noobs gebeld waarom het niet werkt; en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Ik ben momenteel bezig met de implementatie van een betaalsysteem van een third party, dus een soort interface tussen creditcardaanbieders, en sinds kort ook iDeal. Dat is ook gemakkelijk te implementeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 21:33
Heeft er iemand inmiddels al meer ervaren met het implementeren van het iDeal systeem?

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 10:34
ChiLLeR schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 17:14:
Heeft er iemand inmiddels al meer ervaren met het implementeren van het iDeal systeem?
Ik heb inmiddels weinig meer info, omdat de klant iDeal even had geparkeerd, maar binnekort ontvang ik gegeven van 'een' bank met alle details. Er schijnen ook PHP voorbeelden bij te zitten maar ik heb nog nergens wat concreets kunnen vinden helaas.

Ik vind het ook wel er slecht van iDeal dat je eerst moet aanmelden, en betalen, voordat je iets te zien krijgt van code-voorbeelden.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 16:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zit er min of meer middenin, een aantal voorbeelden heb ik gekregen. Het komt er op neer dat je via XML bij de bank een aantal requests 'POST'. Dit via SSL met certificaat (niet verplicht voor e testomgeving afaik).

Een document met uitgebreide specificaties heb ik voor handen, echter vraag ik me af of het de bedoeling is dat dat in het publieke domein terecht komt ;) .

Maar iDeal bestaat er in een aantal smaken. Als je voor een 'kleine' webshop iets wil maken kan je beter de iDeal 'kassainterface' gebruiken. De applicatie draait dan bij de bank. Het is in feite dan niets anders dan een grote shortcut naar 'internet bankieren' van de afnemer. De andere optie is dat je volledig middels XML een eigen interface weer geeft (draait dus 'intern'). Dit is echter erg complex, alleen al omdat je hier echt goed mee uit kan kijken. Want het risico voor de applicatie ligt dan bij de afnemer (persoon die een contract met de bank heeft dus). Gemiddeld zit hier 65 uur werk in. En dit is zeker het geval.

Maar mocht je meer info nodig hebben, neem contact op met je bank. Ze willen maar al te graag dit product verkopen ;) .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

LauPro schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 19:35:
[...]

Maar mocht je meer info nodig hebben, neem contact op met je bank. Ze willen maar al te graag dit product verkopen ;) .
Nou, ik heb heel andere ervaringen. Wellicht is het bank-afhankelijk; maar ik weet dat er ook banken zijn die niet al te snel zijn met reageren; en er rustig 2 weken over doen om met informatie op de proppen te komen

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Mee eens, de banken zijn bar traag, de abn nam er zelfs 2 maanden voor om uberhaupt te bellen.

Bij de ING kun je je direct inscrhijven, en ook meteen een voorbeeld code downloaden.
Bellen naar de ING werkt ook, er is een manager voor iDeal die meteen de nodige acties kan ondernemen (je krijgt daadwerkeljik de persoon met de database voor z'n neus aan de lijn :) )

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Tja, tijd voor een andere bank denk ik dan. Mijn ervaring is iig dat ze de zaakjes snel in orde hebben. Wellicht dat ze voor klanten die alleen de kassainterface af nemen wat lagere prio hebben >:) .

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik ben vrijwel klaar met het integreren van iDEAL bij een klant (via de Rabobank).

Mijn algemene indruk is (let wel, dit gaat over de Rabobank):
  1. Weinig aandacht besteed aan de functionele kant: de klant had echt geen flauw idee wat hij moest doen en moest alles aan mij overlaten.
  2. Veel technische documentatie, maar niet echt overzichtelijk. Ik zoek me lens als mijn klant me iets logisch vraagt (bijvoorbeeld: kan ik op mijn factuur ook het rekeningnummer van de klant laten zien). Veel zaken heb ik uitgevonden door het gewoon maar te proberen.
  3. FAQ is waardeloos. Er staan een paar vragen en antwoorden in die nogal vanzelfsprekend zijn. Voor de echte antwoorden mag je dan weer in de technische documentatie duiken.
  4. Je kunt een test account aanvragen en hierop testen. Dit is erg prettig. Ik heb hier alleen twee problemen mee gehad.
    • ik kon alleen maar creditcard betalingen testen, terwijl mijn klant geinteresseerd was in webbetalingen. Misschien fout ingesteld door de Rabobank of de klant, maar nogal knullig.
    • de test site is een andere versie dan de productie site. Iets preciezer: op de test site kon ik vrij eenvoudig via injection klantgegevens onderscheppen, op de productie site was dit onmogelijk.
  5. De technische helpdesk was redelijk vlot.
Ik las hierboven dat ING voorbeeld php-scripts heeft, deze heb ik bij de Rabobank niet gezien :| . Had me waarschijnlijk veel tijd bespaard. Misschien hebben andere banken hun zaken beter op orde. Ben wel benieuwd eigenlijk....

[ Voor 1% gewijzigd door KabouterSuper op 15-12-2005 10:43 . Reden: typo ]

When life gives you lemons, start a battery factory

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

De voorbeeldscripts die ik heb gekregen komen dacht ik van een centrale instantie. Volgens mij hebben alle banken dezelfde interface voor iDeal, alleen de afhandeling verschilt per bank.

Verwijderd

Ik heb iDeal laast geimplementeerd op een site en ik moet zeggen dat het nou niet het meest ideale systeem is.

Dit is trouwens via de ING

- Documentatie is niet overzichtelijk en moeilijk leesbaar (5x lezen over 1 zin met termen waarvan je niets snapt is niet echt prettig)
- Dashboard (control panel van iDeal) is een nachtmerrie van een webdesigner. Functioneel is het niet en ziet er ook niet uit
- Het is geschreven door een duits bedrijf, dus sommige fout meldingen en JSP errors (op het dashboard en tijdens het testen) zijn dus ook in het duits.
- Test gegevens staan in de productie files (zoals ip adressen die niet kloppen en teksten)

Maar voor de rest werkt het wel redelijk kwa betalingen dan :)

Alleen de terug koppeling die gedaan wordt naar de site is met een GET en hakt je huidige params van je URL af. (das een bugje maar dat zouden ze pas later oplossen) Ik zou veel liever zien dat zien dat ze dit als POST doen. (Zoals paypal dit ook kan)

Nog een te kort aan iDeal vind ik dat je geen "recurring" betalingen kan doen. Iets wat PayPal, iBill en ccBill wel kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2005 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aphx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-10-2024
Onlangs heb ik me ook verdiept in iDeal. Het klinkt leuk, één betalingssysteem ontworpen middels een samenwerking van grote banken en ik dacht, dat moet wel een mooi veilige manier van bankieren zijn. Maar ik blijf met die ene vraag. Hoe weet je nou zeker dat een website die je doorverwijst naar jouw bank je werkelijk doorverwijst naar jouw bank en niet naar een pagina die er op lijkt? Je geeft al je inlog gegevens prijs, hebben ze nog nooit van phishing gehoord? Maar misschien zie ik iets over het hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

aphx, tja, dat is natuurlijk altijd mogelijk...

Ik heb net een systeem geimplementeerd van ING(?) genaamd Twyp. Hier zit ideal ingebakken samen met nog wat andere zaken. Het implementeren hiervan was eigenlijk niet zo heel veel werk, ben er een werkdag mee bezig geweest. De betalingsgateway is ook gemakkelijk te stylen naar je huisstijl dmv css (nog niet gedaan tho).

De helpdesk was redelijk behulpzaam bij eventuele vragen, maarjah, is nog even wachten tot het allemaal live gaat om te zien hoe het werkt met twyp->ideal.

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 18:52
Dat bericht is van mijn hand. Achteraf bleek dat de Postbank zijn medewerkers verkeerd heeft voorgelicht. Zie o.a. http://www.mediafact.nl/comments.php?id=9905_0_1_15_C25

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dokter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 16:48
Ik heb iDeal basic van de ING geïntegreerd via ASP.
Achteraf gezien had ik dit in elkaar kunnen boxen in een paar uurtjes, maar dankzij bizar veel fouten in de handleiding heeft veeel langer geduurd. Sommige fouten in de handleiding waren cruciaal voor de werking. De fouten zouden snel verbeterd worden.

De basic integratie kan na een betaling wel een betalingId meesturen in een XML bestand maar niet via GET of POST. Dit vond ik erg jammer.

Een tip: bel vooral op als je dingen tegen komt. Dat gaat veel sneller dan tickets aanmaken in het Dashboard.

Leuk detail: op het moment dat je gaat betalen verschijnt er heel groot links boven ING, maar de ING-bank staat niet in het rijtje van banken die je kunt selecteren. Dit is omdat de ING voornamelijk zakelijke rekeningen heeft en daarme kun je niet betalen bij de ING en Postbank. Verwarring alom bij de klant en bij mij in eerste instantie ook. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emboss
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08 12:52
Dr.Dokter schreef op Wednesday 04 January 2006 @ 14:49:
Ik heb iDeal basic van de ING geïntegreerd via ASP.
ASP niet ASP.NET? Heb je daar op het internet info over kunnen vinden? Ik kom er echt niets over tegen.

All my life, I always wanted to be somebody. Now I see that I should have been more specific.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 10:22

JayVee

shibby++!

Ik heb vorige week een project voor een klant opgeleverd die gebruik maakt van Rabobank Internet Kassa. Bij RIK kan je naast credit cards ook iDEAL als betaal oplossing gebruiken.

Wij hebben het gebeuren geschreven in PHP en dat is niet moeilijk voor iemand met ervaring in PHP. Het komt erop neer dat je een formulier moet posten naar de Rabobank site, meer is niet nodig (wel mogelijk!).
Ik moet wel zeggen dat de documentatie van RIK erg slecht is (Nederlands en Engels door elkaar, je moet het vijf keer lezen, begrippen worden door elkaar heen gebruikt, etc) en de samenwerking met Paysquare ook niet soepeltjes verliep. De support desk werkt wel snel gelukkig.

Het kost je dus redelijk wat moeite om het te implementeren, maar als het eenmaal draait werkt het prima.

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aphx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-10-2024
UltimateB schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 16:20:
aphx, tja, dat is natuurlijk altijd mogelijk...
Misschien is het beter om de winkel een verzoek tot betaling te laten doen aan de bank. En vervolgens zelf via de bank authoriseren in plaats van doorlinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 17:10
Ik ben ook gevraagd om een dergelijk systeem in elkaar te zetten, is er nergens een soort tutorial te vinden? Echt ver kom ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 09:39
KabouterSuper schreef op donderdag 15 december 2005 @ 10:41:
  1. ik kon alleen maar creditcard betalingen testen, terwijl mijn klant geinteresseerd was in webbetalingen. Misschien fout ingesteld door de Rabobank of de klant, maar nogal knullig.
??? iDEAL != creditcard betalingen

Ik heb succesvol iDEAL Advanced kunnen integreren in onze website en moet zeggen dat ik het best vond meevallen. Geen abo-kosten bij de ING, dus maar gewoon ingeschreven. De documentatie vluchtig doorgelezen om enigszins te weten wat de functies zijn, maar als je in PHP kunt coden snap je zelf verder wel wat er gebeurd. De voorbeeldscripts als basis genomen voor onze pagina's. Omdat ik al direct nadat het mogelijk was iDEAL had aangevraagd, stonden er wel nog wat bugs in de aangeleverde voorbeeldscripts, maar het loopt allemaal super nu.

Edit: Oud topic dit :)

[ Voor 47% gewijzigd door MIster X op 04-02-2006 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 21:33
Inmiddels heb ik bij een klant ABN AMRO Internetkassa geimplementeerd. Opzich was dit niet eens zo ingewikkeld, kwestie van formulier posten naar de internetkassa server en wat afhandeling maken. Echter stuurde test server GET requesten en de productie server POST requesten, dit was nogal raar dus.
Ook in de internetkassa zelf zaten nogal wat foutjes die ABN (Ogone zo heet de software) aan het aanpassen is.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Ogone is gewoon een grote online betaal pooier (om het zo maar even te noemen), net als tripledeal en multipay.

vreemd dat de ABN niet zelf het werk uitvoert, maar het aan hen overlaat.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavvie
  • Laatst online: 10-05-2021
Ik heb hier een webshop in php, maar ik snap niet hoe ik nu ideal moet intergreren.. de manual... daar kan ik echt geen touw aan vastknopen!!

Ik lees hier dat het vrij simpel moet zijn door het de action van het form aan naar de postbank te laten doorverwijzen maar welke waardes moet ik daarmee meesturen dan?

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Je hebt toch de manual, daar lijkt me prima in gedefinieerd staan wat je moet posten :?

Of wil je een kant-en-klaar oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavvie
Nou de manual kan ik geen touw aan vast knopen er staan voorbeelden in maar ik kom niet echt uit wat ik nou moet gebruiken. En er staan alleen maar HTML voorbeelden in, geen PHP voorbeelden.

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 21:46

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

In de manual staat ergens een form met allemaal hidden veldjes, die moet je invullen en op de website van ideal moet je nog wat configgen en dan werkt het? (basic versie iig)

Het echte werk gebeurt bij de basic versie ook niet op je shop website maar op de website van de bank...jij hoeft alleen maar een formpje te posten (wellicht nog een check scriptje of het bedrag wel klopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavvie
Koetjeboe schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:19:
In de manual staat ergens een form met allemaal hidden veldjes, die moet je invullen en op de website van ideal moet je nog wat configgen en dan werkt het? (basic versie iig)

Het echte werk gebeurt bij de basic versie ook niet op je shop website maar op de website van de bank...jij hoeft alleen maar een formpje te posten (wellicht nog een check scriptje of het bedrag wel klopt)
Dat is die HTML code (Hascode benadering) neem ik aan?
Want volgende de manual moet je daarvoor kiezen als de klant meerdere artikelen wil bestellen.
Maar het probleem daar bij is dat je ieder artikel moet opnemen en dat form... of snap ik het nou nog niet? Want als mijn klant 30 verschillende artikelen besteld krijg je een form van hier tot tokyo

Twitter | Linkedin

Pagina: 1