TFT scherm en de warmte van de zon

Pagina: 1
Acties:

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-08 13:19
Op een zonnige dag als vandaag schijnt de zon vol binnen via de ramen recht op de TFT schermen waarvan ze aardig heet worden.
De schermen zelf worden op zich al heet, maar dit is meer interne warmte. Is het schadelijk voor het scherm om zonlicht te ontvangen op het scherm?

Waar iemand voor zit (schaduw) is de temperatuur normaal, het overige deel van het scherm is echt 5x zo warm.

Verwijderd

dan zou ik toch beter anders plaatsje voor je scherm zoeke.. ik weet nix van TFT schermen(heb zelf CRT) maar tog denk ik niet dat het volkomen gezond is...

Verwijderd

Triloxigen schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 17:08:
Op een zonnige dag als vandaag schijnt de zon vol binnen via de ramen recht op de TFT schermen waarvan ze aardig heet worden.
De schermen zelf worden op zich al heet, maar dit is meer interne warmte. Is het schadelijk voor het scherm om zonlicht te ontvangen op het scherm?

Waar iemand voor zit (schaduw) is de temperatuur normaal, het overige deel van het scherm is echt 5x zo warm.
Ik weet niet wat voor TFT jij hebt, maar mijn TFT schermen (2 losse 17" TFT, 1iMac en 1 laptop) worden NOOIT warm uit zichzelf.

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-08 16:02
Ik ken je probleem, ik heb er zelf last van. Ik heb een zwarte tft voor een raam staan waar recht de zon opschijnt. En daar wordt ie aardig heet van. Ik zelf blindeer daarvoor t bovenste stukje raam, zodat m`n tft net geen zon opvalt.

Misschien dat die folie werkt, van dat melkwitte spul, te koop bij de praxis, miss dat t net voldoende is dat er wat minder zon op je tft komt

En internte warmte, ken ik ook. Bovenkant van me scherm voelt als de zon niet schijnt altijd lauw aan, de rest gewoon koud (aan de bovenkant zitten ook ventilatiegaten) Overigens heb ik een Iiyama 17" tft

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Bender
Even voor de duidelijkheid, de zon schijnt op de VOORkant van het scherm niet op de achterkant. Allu folie ervoor is dus niet echt praktisch ;)

Het zijn trouwens Dell 2005FPW's

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-07 20:39
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 17:15:
[...]

Ik weet niet wat voor TFT jij hebt, maar mijn TFT schermen (2 losse 17" TFT, 1iMac en 1 laptop) worden NOOIT warm uit zichzelf.
niet ?.....ook niet aan de bovenkant ?

als ik bij mij aan het scherm zelf voel zal 't zo'n 30graden zijn denk ik (ook helemaal onderin)......bovenop zal ie al gauw 40grdn zijn ! (iiyama h540s)

[ Voor 6% gewijzigd door Mr. Detonator op 13-10-2005 18:05 ]

Verwijderd

Mr. Detonator schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 18:04:
[...]

niet ?.....ook niet aan de bovenkant ?

als ik bij mij aan het scherm zelf voel zal 't zo'n 30graden zijn denk ik (ook helemaal onderin)......bovenop zal ie al gauw 40grdn zijn ! (iiyama h540s)
Nee echt niet. Ik heb er trouwens de hele avond eens op gelet nu, en mijn los TFT scherm of zelfs deze van mijn laptop worden dus echt niet warm... helemaal niet.

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:20
mijn 19'' tft Iiyama (Prolite E481S) wordt ook warm, scherm zelf niet erg. maar aan bovenkant toch echt wel warm/heet.. tja dat krijg je als de voeding erin zit.. doe je niks aan :)

Verwijderd

consolefreak schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 22:59:
mijn 19'' tft Iiyama (Prolite E481S) wordt ook warm, scherm zelf niet erg. maar aan bovenkant toch echt wel warm/heet.. tja dat krijg je als de voeding erin zit.. doe je niks aan :)
De backlight is natuurlijk ook een lamp... Die worden van nature ook vrij heet :)

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-07 16:59

Martijn02

/* No Comment */

Tijdje geleden stond bij ons op kantoor het raam open, en scheen de zon vol op mijn Dell 2405FPW. Dat ding is zo fel dat je er niet eens zo veel last van hebt als de zon er vol op schijnt, en ik zat ook wel lekker met mijn rug lekker in de zon.

Maar ik merkte het op omdat een deel van het scherm ineens wat vreemde kleuren ging weergeven. Ik voelde aan het scherm, en de oppervlakte was loeiheet. Toen toch maar snel het raam dichtgedaan, dat scheelde enorm veel in (stralings)warmte van de zon. De vlek trok gelukkig weer weg, en ik heb er niets blijvends aan over gehouden. Maar ik ben wel geschrokken... En het raam blijft hier 's morgens dicht als de zon op mijn monitor staat.

• Bender
Ja, dat heb ik dus ook..
Beetje relaxt het zonnetje erop en beetje op je gemak werken. :)

Maar ik vraag me af of er blijvende schade kan ontstaan.
Pagina: 1