notebook CPU undervolten

Pagina: 1
Acties:

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:30
Ik ben sinds kort in het bezit van een Fujitsu-siemens amilo a 1650 notebook voor mijn studie.
Nu wil ik graag proberen of ik het stroomvebruik (dmv oa undervolten) wat kan verlagen omdat ik soms lang moet werken zonder stopcontact in de buurt(of ze zijn allemaal bezet).

Ik ben begonnen met crystal cpuid (wat ik ook gebruik om mijn desktp pc te overklocken).
Aangezien de laptop bij normaal school gebruik toch bijna nooit van zijn laagste setting (4x200) af komt wilde ik beginnen door te kijken op welk voltage deze sneheid haalbaar was (standaard = 0.95).
maar het is mij niet gelukt om een lager voltge in te stellen (gecontroleerd met cpu-z), hogere voltages lukken wel.

Hierna heb ik het geprobeerd met rightmark cpu clock utility, met het zelfde resultaat:
alleen voltages boven 0.95 zijn instelbaar (lager gat het lijstje niet).

Ik kan op de maximum setting: 10x200 wel het voltage verlagen: 1.4 --> 1.05.
nu denk ik dus dat hij op 800mhz ook met en lager voltage toe moet kunnen maar ik kan dit niet proberen. Ik denk dat dit komt door een bios restrictie maar dat weet ik niet zeker.

verdere informatie:

Amilo A 1650:
sempron 3300+ (s754)
chipset: ati radeon sr480 (rev 01)
southbridge ati sb400
bios: phoenix R01-A1G (08/09/2005)
(ik in de bios niets! cpu gerelateerds instellen)

nu is mijn vraag: is er iemand die weet of en zoja hoe ik toch een lager voltage in kan stellen.

mocht iemand info tekort komen zal ik deze er bij zetten

bij voorbaat dank

edit: typos

en wat ik zelf geprobberd heb: ge googled (op vanalles en nog wat) gekeken op de website van de tooltjes en de bios onderzocht) zonder resultaat

excuuses voor de misschien wat onduidelijke titel

[ Voor 12% gewijzigd door martijnve op 13-10-2005 16:02 ]

• MarijnvdZaag
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 17:17
Ik denk niet dat een hardware mod te doen is, aangezien ik alleen maar mogelijkheden ken om weerstanden te verlagen (niet dat ik dit soort mods ooit doe btw).

Dus dan moet je gewoon een ander bios hebben lijkt me. Je kan op goed geluk wat biossen proberen, maar misschien inderdaad handig om eerst nog wat te onderzoeken zoals je nu doet. Sjaah verder weet ik het ook niet... ;)

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

er is een centrino ondervolt topic met een nuttige tool.
Wellicht dat die tool ook voor jouw proc werkjt... Misschien kun je een andere tool vinden.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

• martijnve
j-w schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 15:58:
er is een centrino ondervolt topic met een nuttige tool.
Wellicht dat die tool ook voor jouw proc werkjt... Misschien kun je een andere tool vinden.
heb al 2 tools geprobeerd, waaronder deze.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Denk dat er voor dat platform weinig te redden is...

Verwijderd

Waarom niet een accu erbij aanschaffen ? Lijkt me makkelijker en stabieler. Misschien ook een advies om een dubbele install te maken zodat je 1 OS dermate stript dat er amper wat op de achtergrond draait zodat dit ook weer scheelt in verbuik, zeg maar een voedings install en een accu install, doe hetzelfde hier en haal een hoop meer tijd daarmee uit mijn accu :)

• martijnve
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 16:09:
Waarom niet een accu erbij aanschaffen ? Lijkt me makkelijker en stabieler. Misschien ook een advies om een dubbele install te maken zodat je 1 OS dermate stript dat er amper wat op de achtergrond draait zodat dit ook weer scheelt in verbuik, zeg maar een voedings install en een accu install, doe hetzelfde hier en haal een hoop meer tijd daarmee uit mijn accu :)
accu's kosten geld --> ik is arme student :P
die 2 install's ga ik denk ik wel doen, bedankt voor de tip :P
Pagina: 1