cd-rom en muis prob

Pagina: 1
Acties:

• asmoday
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05-2023
Ik probeer Debian te installeren op een oude pc, alleen mijn cd-rom en muis krijg ik maar niet aan de praat.
Het is een standaard ATAPI-IDE cd-romspeler (merkloos) en de muis is een seriele logitech 3-button, volgens mij pilot.
Die zijn zeker weten ondersteund, dus ik moet iets fout doen.
Bij de installatie, moet je op een gegeven moment de driver device modules kiezen. Onder cd-rom staan alleen de proprietary cd-romspelers. Daar kan ik niet een standaard ATAPI cd-rom kiezen. Onder misc heb ik ook gekeken, alleen daar stond ook niets, wat mij geschikt leek.
En voor de muis, die moest je later pas installeren, met de installatie van X, heb ik aangegeven dat het een serial mouse was. Heb later nog via gpm hier wat aan veranderd, maar dit mocht ook niet baten.

Iemand suggesties?

Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
ALs het een ATAPI-cdrom is hoef je daar geen extra modules voor te laden; hij werkt namelijk al standaard. Makkelijk he *D

Over die muis: klopt de seriele poort wel die je hebt opgegeven? Overigens hebben gpm en de muis onder X niets met elkaar te maken.

• asmoday
Dus die cd-rom moet het gewoon doen?
Maar als ik een cdrom probeer te mounten zegt ie wel dat hij geen device kan vinden.
Ik weet de exacte melding zo niet meer (zit nu op school).

En dat met die muis, dat zou idd wel kunnen. Zal ik nog wel ff opnieuw proberen.

Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Het zou inderdaad handig zijn als je het commando dat je gebruikt voor het mounten en de foutmelding even post... We wachten vol spanning af ;)

Verwijderd

Muizen zijn vaak een probleem in de xfree3.x serie. Gewoon een beetje proberen, ouwehoeren en hij doet het wel. En wat die cdrom betreft. Er kunnen verschillende fouten zijn. Misschien probeer je de cdrom te mounten met "mount /dev/cdrom /mnt/cdrom", maar is de symlink er niet tussen /dev/hdb --> /dev/cdrom . Of het mount point bestaat niet(de dir. /mnt/cdrom). Misschien zit er wel geen cdrom/media in de cdrom speler. Misschien probeer je hem te mounten met "mount /dev/hdb1 /mnt/cdrom" ipv "mount /dev/hdb /mnt/cdrom". Als je de foutmelding post weten we meer.

Verwijderd

Als je een seriele muis wilt gebruiken zorg er dan voor dat je poort op ttyS0 (com1), ttyS1 (com2)staat en als muis kies je gewoon voor automatisch.
En niet vergeten te klikken op aply :)

Verder geeft Hulzzz het verhaal van je cdrom speler goed weer.

• asmoday
Dit staat in mijn fstab
:/dev/cdrom
/cdrom iso9660 defaults,ro,user,noauto 0 0
Dan moet je toch om te mounten gewoon "mount /dev/cdrom /mnt/cdrom doen?
Kan morgen pas die foutmelding posten helaas.

Pagina: 1