Toon posts:

Zeer vreemd probleem met netwerkkaarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

even situatieschets ... netwerkje met 300 clients en 5-tal servers. Op gegeven ogenblik kan client A, geen verbinding meer maken met server X.

Client A ===> Kleine Switch ====> Centrale Switch 1 =====> FIBER ======> Centrale Switch 2 ====> Server X

Aan die ene kleine switch hangen nog een 10-tal andere clients die de server wel perfect kunnen bereiken.

=> Netwerkkabeltje vervangen = geen oplossing
=> Software op client vervangen (gewoon nieuwe win2k) = geen oplossing
=> Netwerkkaart bij client vervangen = oplossing.

Opgelost denk je ? Mis ! Even later neem je de zogezegd defecte kaart en plaats je die in een ander toestel, guess what, ze werkt prima !!!

In het begin had ik dit probleem bij 1 à 2 toestellen op 300, de laatste tijd zijn dat er al 20 op 300. Dan ben ik even met een packet sniffer in de weer geweest en heb ik eens ping sessies gaan monitoren. Een ECHO REQUEST van de client komt netjes aan op de server, de ECHO REPLY wordt door de server netjes verstuurd maar komt nooit op de client aan. Omgekeerd een ECHO REQUEST wordt vanop de server netjes verstuurd maar komt nooit op de client aan.

Lijkt dus alsof mijn netwerkkaartje in de client pakketjes van het mac van de server systematisch overboord kiepert, kan dat ???? En als dat kan, hoe komt het dat het zich herstelt bij het verplaatsen van PC.

Zijn voor 75% DLINK DFE 530 TX netwerkkaarten en een aantal SIS PCI Fast Ethernet kaartjes.

Iemand ideetjes?

PS Broadcast berichtjes van ServerX komen wel aan op de Client. (Broadcast pakketen meestal ARP requests)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2005 15:45 . Reden: De PS Nog even toegevoegd ]

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-04 11:09
Dit is wel heel vaag ja. Doe je dit ook in dezelfde computersystemen allemaal? Ik zou eens contact opnemen met de leverancier van die kaarten en moederboarden. Gebeurt dit ook onder het zelfde OS?

Edit, zijn dit switches die ook een IP adres hebben? En zo ja, tot hoever haal je dan je pings?

[ Voor 22% gewijzigd door wallywally op 14-10-2005 09:42 ]

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 16:46
Gebruik je telkens hetzelfde poortje op die 'kleine switch' ?
Misschien is dat poortje gewoon niet helemaal jofel ? Iets anders kan ik me zo 1-2-3 ook niet bedenken.

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-04 11:09
Sleepie schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 09:43:
Gebruik je telkens hetzelfde poortje op die 'kleine switch' ?
Misschien is dat poortje gewoon niet helemaal jofel ? Iets anders kan ik me zo 1-2-3 ook niet bedenken.
Lijkt me niet als hij de netwerkkaart in andere PC's zet. Dit is overgens ook waar ik meteen aan dacht.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 02:38

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Klinkt als de kleine swtich die niet functioneerd. ALs je de pc (even) direct op de grote switch aansluit doet hij het dan ook niet? Zou gewoon de mac table van de kleine switch vol gelopen zijn? Als je de kleine swtich repowered vervanderd er niks?

(typisch 4k groot, 6bytes per mac adress = 600 mac adress, wat minder is dan de 300 die jij noemt, maar alshet netwerk meer omvat dan die 300 kan het uiteraard)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-04 13:23
Dit klint zelf mij, als leek dus, in de oren als een fout mac tabel in een switch. Zeker als het bij meerdere computers voorkomt.
Met het wisselen van die kaart wissel je natuurlijk het mac adres en dan is het (tijdelijk) verholpen.

Kan je die switches anders resetten ofzo? Off iig de tabellen leegpleuren?
Pagina: 1