TV Out kwaliteit van huidige videokaarten (gforce6/7 Ati X).

Pagina: 1
Acties:
  • 1.104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik zoek een nieuwe (agp) videokaart. Ik wil geen spellen spelen, maar ik wil wel graag een goede tv-out. Ook zou ik graag willen dat de kaart passief gekoeld is. Welke zouden jullie aanraden?

Ik heb al wat op het forum gezocht en met google. Maar ik heb niets nieuwers dan 2002 kunnen vinden over tv-outs. Is het tegenwoordig geen issue meer? Zijn ze allemaal goed? Het lijkt mij dat met die htpc's toch een goede tv-out belangrijk is?

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:14
Naar mijn mening zijn daar niet zo veel verschillen in, ik denk echter dat een kaart met een SCART uitgang de beste kwaliteit geeft.
Maar TVout heeft niet echt veel voordelen vind ik.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

TV-outs zijn op de een of andere manier moeilijk goed te krijgen voor videokaart makers. Je hebt namelijk zo ongeveer altijd gezeur met zwartwaarden, beeldvullend krijgen en dergelijke.

Mijn ervaring is dat heel veel mensen vrij snel tevreden zijn met de kwaliteit van de hedendaagse TV-outs en veel echt grote problemen zijn ook wel zo'n beetje de wereld uit. Helaas ben ik nogal kritischer dan de meeste mensen (zoals collega boven mij ;)) en vind ik het allemaal nog maar matigjes :o.

Ik heb zelf nu een aantal kaartjes gehad in mijn zoektocht naar een fatsoenlijke TV-out, een Matrox G450, een Nvidie Gforce2, een 4mx, een radeon 7000SE, een 8500 en nu een radeon 9700pro. Ik heb overigens voor die laatste duurdere modellen gekozen omdat bij kaartjes die goedkoop zijn alleen maar een composiet (gele plug zegmaar :P) aansluiting aanwezig is en niet een hogere kwaliteit S-video aansluiting.

De absolute kwaliteit van de Matrox was heel erg goed, maar met die kaart had ik veel problemen om het beeld goed en vloeiend te laten zijn, de nvidia's van destijds wilden mijn tv maar niet mooi beeldvullend krijgen en met de goedkope ati had ik kwaliteitsproblemen op mijn eigen monitor.

De duurdere Ati's waren wel vrij ok, de 8500 had dan helaas wel weer veel last van "tearing" (dat het beeld halverwege de frame soort en met van scheurt door synchronisatieproblemen) en de laatste kaart die ik heb geprobeerd: de 9700pro is echt wel vrij goed. Kleuren zijn ok, beeldvullend, software werkt vrij goed, maar ook nu heb ik soms problemen. Soms werkt-ie gewoon niet, soms vallen de kleuren weg. Niets wat een uit-aanzet actie of eventueel een reboot niet op kan lossen, maar echt ideaal is het niet. En het is ook lang niet zo mooi als de RGB uitgang van mijn DVD speler het doet.

De nieuwe generatie kaarten (X serie van ati en Gforce 6/7 serie van nvidia) lijken wel een heel stuk beter te zijn en ook bij de wat goedkopere modellen goed gericht op HTPC eigenaren, maar daar heb ik zelf helaas weinig ervaring mee.

Hier wellicht wat interessante links:
over de kwaliteit van oudere goedkope kaartjes:
kwaliteit van goedkope radeons (7000/9000's of vage merken)

Heel recent topic dat HTPC's behandeld en waarin ook veel te lezen is over videokaarten (al is het overzichtelijker om dat specifieke onderwerp in een apart topic te hebben denk ik :))
De ultieme HTPC bouwen.

En als alternatief kan je de TV-out de TV-out laten en een tweede VGA aansluiting zo aansturen zodat hij via SCART-RGB aangesloten kan worden op de TV (vereist durf, tweaken en solderen :)), als je daarover wil praten, kan dat in dit topic:
RGB-scart met een HTPC

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 13-10-2005 16:19 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:59
Ik denk dat je met een all-in-wonder kaart van ati wel goed zit. Die heeft een tv-out en een tv-in.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• labtech
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04-2019
Ik heb in mn HTPC een Radeon 9250 van ..... zitten...
(shit, weet de fabrikant niet meer, zal straks ff kijken en editten), waarr ik zwaar tevreden over ben. Hiervoor zat er een GF5200 in, wat een ongeloofelijk rood beeld gaf.

Zowiezo heb ik betere ervaringen met ATI kaarten en TV out dan met Nvidia. Ik zou voor 4 eurotientjes eens een Radeon 9250 van Asus of MSI proberen. Wel via SVHS aansluiten.

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
JvS schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 16:12:
...de 9700pro is echt wel vrij goed. Kleuren zijn ok, beeldvullend, software werkt vrij goed, maar ook nu heb ik soms problemen. Soms werkt-ie gewoon niet, soms vallen de kleuren weg. Niets wat een uit-aanzet actie of eventueel een reboot niet op kan lossen, maar echt ideaal is het niet. En het is ook lang niet zo mooi als de RGB uitgang van mijn DVD speler het doet.

De nieuwe generatie kaarten (X serie van ati en Gforce 6/7 serie van nvidia) lijken wel een heel stuk beter te zijn en ook bij de wat goedkopere modellen goed gericht op HTPC eigenaren, maar daar heb ik zelf helaas weinig ervaring mee.
De 9700pro heb ik ook (hercules). Er lopen 2 irritante lijnen over het beeld, waar niets tegen lijkt te helpen (alle instellingen en soorten kabels wel zo ongeveer geprobeerd). Ik vermoed dat iemand ooit achter zo'n kabel is blijven hangen en iets kapot heeft getrokken. Vroeger was hij wel goed :-) De problemen die je beschrijft, komen mij niet bekend voor.

Ik ga mijn geluk eens beproeven met een MSI GForce 6200. Ik hoop dat de lijnen dan weg zijn en ik een redelijk beeld krijg :-) Erg bedankt voor de info!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik weet niet of het nog steeds geldt, maar Nvidia kaarten met een Conexant chip zijn goed. Ik heb er eentje gehad en de tv-out kwaliteit was prima (hoewel het nog steeds beter kan, als ik vergelijk met m'n xbox). Het beeld fullscreen krijgen was niet altijd gemakkelijk. Ik vraag me af of Nvidia drivers tegenwoordig een optie voor overscan hebben zodat het beeld gevuld wordt. Zo niet, dan kan je nog tooltjes gebruiken als TVtool (lees die site maar eens door, want is wel interessant).

Ik vraag me af welke tvout chips er voor ATI kaarten zijn, en welke de beste is.
Tegenwoordig heb ik een Club3d ATI radeon 9800pro en deze heeft wel de allerslechtste tvout die ik ooit heb gezien. Het beeld is vaag, kruimelig, flets... en er valt geen drol aan in te stellen. Ik zou willen weten of er voor ATI kaarten ook een tooltje is zoals TVtool zodat ik misschien nog iets in kan stellen.

• i-beast-a
  • Laatst online: 05-02-2024
Goed subject is dit!!!
Ik zit met exact dezelfde vraag.
Welke kaart is goed voor mijn nieuwe HTPC???

Ook ik zoek een kaart met een goede tv-out. In ieder geval Svideo.
AGP of PCI-e maakt niet uit....moederbord moet ik ook nog uitkiezen.
Maar wat is nu een goedkoop en goed kaartje? Het hoeft natuurlijk geen 3d grafische krachtpatser te zijn.

Ik heb zelf altijd nvidia kaartjes gebruikt maar daarbij was het beeld niet lekker in te stellen om het goed beeldvullend te maken. Werkt dit beter met ATI kaartjes??

Welke chippies worden er gebruikt om tv-out/svideo uit te sturen? Zit daar nog verschil in??

Ik vind dit best een lastige keuze want er zijn weinig reviews van goedkope kaartjes. Alleen kaarten met veel grafisch geweld worden tot in de treuren ge-reviewd.

HELP!!! :-)

Verwijderd

ik heb nu een 9800 pro en ben zeer te spreken over de SVHS out :)

• Slogra
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 12:29:
ik heb nu een 9800 pro en ben zeer te spreken over de SVHS out :)
Welk merk is de jouwe? Want mijn 9800 pro van Club 3d heeft juist ongelooflijk slechte tvout.

• i-beast-a
Slogra schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 12:49:
[...]

Welk merk is de jouwe? Want mijn 9800 pro van Club 3d heeft juist ongelooflijk slechte tvout.
Het blijkt dus toch echt wel lastig om een goed kaartje voor een HTPC te vinden!!

3D is niet echt van belang, alleen de TV-out moet van top-kwaliteit zijn......

Iemand ooit een review van videokaarten gezien waarbij de tv-out kwaliteit wordt vergeleken???

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-02 13:26
In de c't wordt vaak ook de kwaliteit van de TV uitgang getest.
Vanaf de Geforce4 komen de nvidia kaartjes er over het algemeen als beste uit.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

FatalError schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 14:17:
hehe, grapjas. Alle gforce4 kaartjes hebben een nvidia chip :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

De meeste videokaarten ondersteunen tegenwoordig gewoon compenenten uit. Me broertje kreegt zelfs ze kabel bij zijn 6600GT.

En de TV-Tool is nvidia only als ik het goed heb. Dat was nogal balen toen ik overgestapt was naar een atie kaart.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2005 20:01 ]

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Da's heel leuk natuurlijk maar er zijn maar weinig TVs (CRTs) die een component signaal vreten.

[ Voor 8% gewijzigd door Dr. Strangelove op 16-10-2005 20:01 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Gewoon compenente over de scart. Zo adapter van drie tulp naar scartkost ongeveer 5 euro en zijn bij de betere winkels te verkrijgen. Alleen hele oude tv's ondersteunen het niet, maarja bij zulke oude tv's is het ook niet waard aangezien die zowie niet meer zo mooi beeld hebben. (tvs die meer dan 10 jaar oud zijn.)

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 09:29
Leuke threat, deze wordt ge-bookmarked...

Anywayz, ik ben momenteel met een erg goedkope HTPC bezig (oude hardware), daar heb ik momenteel een Matrox G450 dual-head in zitten en ik heb er niets dan lof over, Clone van beeld werkt goed maar je merkt dat de desktop wel wat langzamer is helaas :-( maar dit is bij mij geen probleem. DVDmax feature zorgt ervoor dat je overlay op het primary scherm automatisch full-screen op je 2e-scherm (TV) wordt weergegeven en dit ook in de goede resolutie (768x576)... bovendien zorgt deze kaart voor een correcte weergave van interlaced materiaal!!! (iets waar volgens mij ALLE andere merken problemen mee hebben). Deze kaart heeft standaard Composite+SVideo uitgang, maar als je kunt solderen heb je 1-2-3 een RGB-Scart > op website matrox zijn schemas beschikbaar (dit is dus een echte TV-RGB uit en niet de rechtstreekse VGA-op-TV manier).

Volgens de meeste fora is de G400-DH nog beter geschikt omdat deze ook in DOS (en booten) op de TV kan weergeven en zover ik begrepen heb, werkt de overlay op primary en secundary schermen tegelijk...

Deze kaarten zijn verder (meestal) passief gekoeld en voor 30a40 euro op de meeste veilingsites/marktplaatsen te vinden...

Als iemand nog een betere kaart weet, met hedendaagse specs wil ik het ERG graag horen! Verder zijn de kaarten van TNT tot ongeveer GF3 o.i.d. nog altijd goed aan te sturen via het programma TVtool...

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
ik heb een 9600xt en de kwaliteit van het beeld is zeker goed te noemen, maar het beeld goed krijgen is moeilijk, of het beeld is te breed of niet hoog genoeg. De optimale instellingen heb ik nog niet gevonden helaas.

Last.fm
Films!

Verwijderd

Ik heb zelf ook erg lang gezocht naar een goede analoge tv-out.
Zelf heb ik nu een GF4-Ti4600 met een Connexant CX25871 tv-out chip, en daar ben ik zeer tevreden over. (overigens de zelfde chip die de Xbox gebruikt voor tv-out :)) Op advies van de site van TV-Tool wat ik uiteraard gebruik in combinatie met deze chip. Erg mooi beeld.

Helaas zijn er geen kaarten die per definitie zijn uitgerust met deze chip, maar wat ik destijds gedaan heb is iedereen met een GF4 in V&A gespamt :P

Ik heb daarvoor een GF3 met een philips SA7108 gehad, waar ik niet ontevreden over was, had het mooiste en diepste zwart wat ik heb gezien, beter dan menig stand-alone speler, maar voor desktop/text e.d. was hij toch wat minder, maar nog steeds beter dan menige kaart die ik heb gezien.
Gebaseerd op vele claim dat ati goede tv-out had heb ik een radeon 7000, 9250 en 8500 gehad, maar dat was allemaal bagger. Vrienden van me met 9700, 9800SE en 9600Pro/XT hebben allemaal duidelijk minder beeld dan ik.

Dus mijn advies, zoek een wat oudere geforce met een Philips SAA7104A, Philips SAA7108A of een Connexant CX25871 in combinatie met TV-Tool geeft dat gewoon het beste beeld voor een analoge CRT televisie. (let bij die philipsen op, dat die A erachter staat, zonder A zijn ze goed voor video, maar minder voor desktop/text)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2005 20:17 ]

• FatalError
JvS schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 19:54:
[...]

Uit de tests waar nvidia EN ati kaarten aan meedoen uiteraard:)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Morgoth
  • Laatst online: 05-02 20:36
FatalError schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 23:22:
[...]

Uit de tests waar nvidia EN ati kaarten aan meedoen uiteraard:)
Als het een geforce4 test is komen er geen ati kaarten aan te pas. :P

• i-beast-a
http://www.anandtech.com/systems/showdoc.aspx?i=2568

In het complete systeem dat hier wordt besproken zit een leuke video-kaart met vrijwel alle aansluitmogelijkheden die we willen.

Is dit dan een goede keuze???

Je zou zeggen van wel als de HTPC bouwers deze kaart uitkiezen!

• i-beast-a
MSI NX6600LE-TD256E 256MB PCI-E

dit zou een kaartje zijn wat erg lijkt op de kaart in de review op anandtech.

en nog passief gekoeld ook.

Iemand hier nog goede/slechte berichten over??

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 11:12
Ik heb een Ati 9550 via s-video aangeslote op een 72cm Sony breedbeeld en die geeft perfect beeld. Ik ben behoorlijk kritisch en het heeft wel wat voeten in aarde om het goed te krijgen. Qua kwaliteit ben ik heel wat gewend, in de TV wereld ontkom je niet aan de hoeveelheid BARCO monitoren die helemaal in orde moeten zijn. Vergeleken daarmee is het natuurlijk wel wat minder maar het is voor mij wel goed genoeg. Belangrijk punt is denk ik hoe de instellingen van je videokaart staan.
Welke resolutie bekijken jullie op je TV? Ik heb via PowerTools de resolutie van mijn mediacenter op 720x576 (768x576 kan ook, erg ingewikkeld om uit te leggen) (PAL norm) staan en dat is zeker erg goed te noemen.. Heel bijzonder is dat je alleen bij deze resolutie in de instellingen van de videokaart ineens een extra mogelijkheid krijgt. Bij TV staat onder aanpassingen ineens de moeglijkheid om video-modus aan te vinken. Dit lijkt op het eerste gezicht geen goed plan, alle lettertjes op je desktop staan op tv te trillen als een gek, maar dat veranderd als je MediaCenter bijvoorbeeld start. Alles is zeer scherp, kleurvol en strak.
Loop ook eens door de instellingen van MediaCenter, daar kun je met testfilmpjes je tv calibreren. Daar is bij mij alles nog wat beter van geworden (ook normale TV dus).

• i-beast-a
hmm, nog even iets om over na te denken....
Nvidia heeft dus in b.v. de 6600 serie de pure-video techniek zitten voor specifiek tv-aansturing.

http://www.nvidia.com/page/purevideo.html

Dit klinkt allemaal erg interessant.... MAAR....
Je moet er dus wel voor behoorlijk wat geld een stuk decoder software bij kopen om de boel ook te kunnen gebruiken.

http://www.nvidia.com/object/dvd_decoder.html

Heeft ATI ook zoiets, maar dan natuurlijk liefst gratis :-)
En zijn er mensen die deze techniek gebruiken??

[ Voor 5% gewijzigd door i-beast-a op 18-10-2005 11:34 ]

• Mangafan2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03-2025
Ik heb XFX 6600 GT daar zitten veel extra's op dacht ik :P zoek maar uit.

• maartn
  • Laatst online: 21-10-2025
Vraag ik me toch wat af.

Stel je koopt een nieuw asus moederbord.. en je hebt alleen pci-e mogelijkheid..
Je zoekt een kaart die support heeft voor tvtool.. maar dat houd volgens de tvtool site op bij FX serie.

Dan vraag je je af of een 6200 of 6600 nvidia wel goed werkt? Met TVrool.

Iemand op dit forum had het al genoemt.. iemand met goeide ogen hehe.

Kijk, het gaat niet alleen om het beeld op te vullen.. je kan dat zelfs zonder tvtool prima in de nvidia settings doen tegenwoordig. Maaaaaaaaaar.. waar het dus wel om gaat is het zwart/wit contrast en de dvd kwaliteit die je zonder tvtool niet kan krijgen.

Ik weet niet hoe het heet, er is geloof ik een speciale term voor. Mijn beeld is 99% zo mooi met tvtool als mijn hifi dvd uitgang qua beeld.

Probleem is dus, de nieuwe 6200-6600 etc serie.. werkt dat 100% met tvtool?
Zo niet is het probleem dat er geen FX serie met PCI-e is.

Er staat in pricewatch 1 met pci-e maar ik geloof dat dat een foutje is.. ik weet niet hoe ik dat kan melden aan een mod maar volgens de verkoop sites geven ze AGP aan i.p.v. pci-e

Tenzij ik het verkeerd zien natuurlijk en pci-e geen express is.

pricewatch: Club3D Geforce FX5200 128MB DDR (AGP, DVI) CGN-348ATVD

Die kan wel werken met tvtool wat die zit onder de 5900. Als het klopt dat dit idd PCI-E is (Express) dan koop ik die zeker, omdat hij dan door tvtool herkent zou worden volgens tvtool.com site.

Als dit (zoals het lijkt in de webwinkels toch AGP is) dan wil ik graag dat even melden dat me dat vandaag opviel.

Maar als iemand weet wat ik bedoel.. en de zelfde kwaliteit op tv krijgt met een 6200 of 6600 tvout en je dus geen tvtool nodig hebt omdat het veel beter is, is dat natuurlijk helemaal top.

Let in dat geval als je wil eens goed op de donkerwaarde. en natuurlijke kleuren die je van tvtool krijgt.

Dat conexiant (sorry voor me spelling) een goed beeld geeft ligt niet alleen aan de tvchip, maar voornamelijk aan de manier hoe tvtool de tv-chip direct kan aanspreken. Helaas gaat dat met de nvidia drivers alleen via windows api's die niet de tvchip aanspreken maar directx of overlay (als ik het goed heb) Dat is nu juist de reden waarom tvtool ook zo mooi beeld (kan) geven.

Blijft voor htpc een moeilijk besluit.

Een 2e vga uit.. zou idd om gezet kunnen worden naar scart, als dat net zo goed beeld of zelfs nog beter beeld geeft zou ik dat best een keer willen maken.. als ik er uit ben welke pci-E kaart ik moet kopen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 20:04:
Gewoon compenente over de scart. Zo adapter van drie tulp naar scartkost ongeveer 5 euro en zijn bij de betere winkels te verkrijgen. Alleen hele oude tv's ondersteunen het niet, maarja bij zulke oude tv's is het ook niet waard aangezien die zowie niet meer zo mooi beeld hebben. (tvs die meer dan 10 jaar oud zijn.)
Mjah, heb je het over RGB component of over YUV (YPrPb) component... In het laatste geval; ongeveer 2% van de televisies in nederland zal dat ondersteunen. De rest dus echt niet...

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Modbreak:Niet offtopic "ff" je vraag ergens tussendoor stellen svp

[ Voor 87% gewijzigd door JvS op 24-11-2005 14:03 ]

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Verwijderd

Ik begrijp dit nou nooit..
Ik zit al jaren met de kwaliteit van tv-out in m'n maag en dan lees ik weer.. "matrox, goed ja maar ati gaat ook prima en nvidia wordt ook steeds beter".
Maar ondertussen is mijn laatste ervaring (oke wel een 3,5 jaartje geleden alweer) op basis van positieve recensies: een ati all-in-wonder 7500 en de kwaliteit is niet gewoon matigjes maar gewoon dramatisch bagger (vooral contrast/zwart=zwart) vergeleken met de output van de xbox met xbmc om maar eens een dwarsstraat te noemen.
Ik ga pas weer een multimediapc bouwen als iemand mij kan bevestigen dat het nivo 3,5 jaar geleden echt bagger was vergeleken met nu en mij kan vertellen wat ik dan wel kan kopen..

• BruT@LysT
  • Laatst online: 13-10-2025

BruT@LysT

Fear and Loathing

Ik vind de TV out van mijn Radeon 9700 erg goed. Zeker omdat sinds in de drivers de mogelijkheid bestaat om tijdens het afspelen van video in een soort 'video modus' te schakelen die een beeld naar je tv stuurt van 720x576 en is ook een stukje scherper. Dit stel je in op de plek waar je ook 'overscan' aan en uit kan zetten. De Geforce kaarten die ik hiervoor heb gehad (allemaal t/m GF4 Ti4600) waren allemaal slechter. Minder mooie kleuren en een vreemde horizontale lijn ergens in het beeld (wel erg onduidelijk hoor). Maar de ATi was duidelijk veel beter. Hoe het tegenwoordig zit weet ik niet.
Overigens, dat een tv ouder dan 10 jaar niet goed is is onzin, mijn tv ziet er nogsteeds gloednieuw uit maar is al 12 jaar oud, een vlakke sony 100hz trinitron 72cm, lekker scherp en erg mooie kleuren. Zo kom ik ze maar zelden tegen in de winkel tegenwoordig :)

• maartn
Toch misschien voor mij ook een doorslag om van nvidia af te stappen.
Sorry ik vind dat dus echt slechte kwaliteit die tvout. Tvtool ontwikkelingen zijn gestopt omdat de maker van tvtool geen schema's en layouts van de nieuwe nvidia kaarten meer kreeg van nvidia, daardoor ontstond een soort van ruzie.
Ik begrijp al jaren niet waarom nvidia niet een betere driver schrijft voor hun tvchips. Zeker nu iedereen meer wil doen dan alleen 3D gaming.
Dus nvidia werk in godsnaam aan je tvout!

Als iemand mij kan vertellen dat de Nvidia 6600 (PCI-e) beter is met TVout dan mijn oude Nvidia V7100 Combo deluxe van Asus (Heeft een conexiant aan boord) Dan lees ik dat graag.

Want agp zal ik niet meer kopen.. het moet dus echt PCI Express worden wil je er straks met die nieuwe moederborden nog wat aan hebben.

Maar ik begrijp van veel mensen dat ATI beter vinden. Weet je ookal ben ik best Nvidia fan.. ik ga dit bijna geloven ook.

-Xbox heeft ati aan board geloof ik
-Media center pc's die compleet zijn hebben 9 van de 10 keer ati R. aan boord

Dat zegt dus al genoeg.. dan denk ik dat Readion een betere tv out heb dan nvidia.

Beter is een relatief woord. Ik denk dat de TV out van Nvidia wel goed is maar dat de drivers van nvidia slecht geschreven zijn op dit gebied.

ati doet dat denk ik beter.

Als het zo is dan een X300 goedkope ATI PCI-E voor nog geen 100 euro (dacht ik) beter beeld geeft dan een simpel mX400 kaartje van Nvidia dan wil ik dat graag weten.

Waarom ik de oude kaarten van nvidia noem? Gek genoeg omdat die nog steeds de beste TVchips hebben. Heel dom en krom hehehe ik weethet, maar het is echt zo.

http://ssl.jbmedia.de/cardbase/cardbase_query.asp?lang=en

Let vooral op : CX25871 das een van de beste TVout Chips.

Kijk:

http://ssl.jbmedia.de/cardbase/cardbase_query.asp#tablestart

Zie je hoe oud??

Kijk ik weet niet of ati ook een CX chip heeft. Maar goed de meeste zijn tevreden over ati (denk ik) alhoewel als ik het forum lees van tvtool willen ze wel allemaal die ondersteuning.

Of tvtool met een PCI-Express kaart van Nvidia werkt dat weet ik niet, en dat hoop ik snel van iemand te weten te komen anders stap ik 100% over op ATI.

• maartn
Ik was nog een ding vergeten.

http://www.conexant.com/products/entry.jsp?id=794

Dit is de laatste TV chip met van dit bedrijf de beste hdtv out. of als je HDTV out heb dat ook op een gewone normale TV kan inpluggen en je beeld er niet stuk van gaat, zou ik dat ook graag van iemand willen leren. Dus of dat geen kwaat kan.

Heb gewoon een sony triniton groot beeld met s-vhs in. Geen hdtv als ik het goed begrijp :)

En anders ga ik conexant wel een keer mailen om te weten hoe ik dan een programma kan schrijven zoals tvtool (Voor mensen die nvidia hebben en geen ati)

dit is belangrijk om goed te bestuderen.. het kost veel geld een nieuwe kaart zeker als je nu agp heb en er niets meer aan heb en pci-E moet hebben. Doe net als ik diep onderzoek naar TVout of jij daar wel 800 euro voor neer wil leggen!

Dit meen ik, anders voor alleen de games is het veel te duur!

• dangerpaki
  • Laatst online: 09:45
ati heeft ook een dvd decoder, alleen die is dus alleen te verkrijgen geloof ik als je de orginele driver cd van ati hebt. want die is opde site alleen verkrijgbaar als een update.
het heeft trouwens ATI multimedia center.

nou ben ik zelf van plan een 6 serie nvidia te kopen om mijn 9800 pro te vervangen. en heb ik dus ook vand e purevideo gehoord. het werkt dus in alle applicaties die directdraw gebruiken voor de video output. zoals wmp etc.
maar of het echt effect heeft vraag ik me af. over dit soort technologien wordt natuurlijk altijd heel mooi gedaan en blijkt achteraf niet veel verschil uit te maken.

ik wee wel dat ati 9xxx serie wordt onderssteund door Divx player voor divx decodering. en dat de laatste drivers ook smp decodering ondersteunen in wmp.

maar qualitatief maakt het volgens mij niet veel uit.
heb zelf nvidia en ati gebruikt (ti4200 en 9800 pro) en meot zeggen alhoewel de ati wat moeilijker is qua instelling van drivers etc. voor de tv out het qulitatief toch net wat beter beeld geeft maar ook qua formaat wat betere placing heeft op de tv en je eingenlijk bijna niks van het beeld kwijtraakt wat bij nvidia wel het geval was.

• maartn
PureVideo, ja dat ken ik ook. Maar jij heb het meer over functies en mogelijkheden.
Dat is leuk en ook zeker belangrijk, maar je kan beter letten op kwaliteit!

Dvd onboard decoder heeft niet veel te maken met de TVout kwaliteit snap je? Is alleen een goed iets zoals sommige dure kaarten ook mpeg2 decoders aan boord hebben.
Je heb dan geen hollywood Plus kaart meer nodig.
Mar buiten dit, de machines van tegenwoordig zijn zo snel in het decoderen van Xvid DivX mpeg etc dat je geen aparte hardware daar meer voor nidig hebt, een Hollywood + kaart al helemaal niet.
Enige voordeel van de Hollywood + is de tvout natuurlijk, die is 100% goed en geeft dus strak dvd kwaliteit beeld. Maar we willen geen 2 video kaarten in onze machines. We willen juist uitvinden wat de beste tvout is en dan een acceptable 3d mogelijkheid voor de games.

Maar tvout ondersteuning en kwaliteit gaat voor alles, zelfs voor leuke functies (die zijn eventueel altijd nog stoftware matog op te lossen.. denk aan tvtool of andere tvout software)

Als de PCI-Express versie van Nvidia 6600 werkt met tvtool.. zou ik dat graag willen weten.. en als iemand die heeft wil je dan even kijken of ie een CX25871 of CX25875 dus 1 tot 5 chip heeft?

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Als je een plasma of LCD tv hebt voldoet vrijwel iedere videokaart die 2 beeldschermen kan aansturen (en dat is tegenwoordig bijna standaard). Dan gewoon de tv aansluiten via DSUB of DVI/HDMI, dat geeft het beste beeld dat je maar kunt krijgen imo.

• maartn
Ja plasma, maar das een beetje duur grapje nu.
Meeste mensen hebben denk ik nog steeds s-vhs in en scart

Maar misschien is VGA -> SCART wel een optie om het beeld beter te krijgen dan met S-VHS al heb ik me twijfels er bij persoonlijk.

Verwijderd

Vroegah had ik een Matrox G450 en daarvan was de tv-out vergeleken met de videokaarten die ik daarna heb gehad nog altijd superieur.

Ik heb daarna echt van alles gehad. Van een ATi Radeon 9250 met een tv-out die niet om aan te zien was tot mijn huidgie XFX 6600 PCI-E passief waarvan de tv-out alweer iets beter is dan van het ATi prul.

Maar de oude videokaart van Matrox had echt de beste scherpte en kleuren. Ook de software was perfect; het beeld van je media speler komt standaard full-screen op je TV dus nooit geklooi met instellingen.

Mijn conclusie: de kwalitiet van tv-out van de huidige videokaarten is nog altijd belabberd. Ik begrijp ook niet dat ze het op een Playstation 1 wel kunnen om superscherp beeld door te geven en via een videokaart voor de PC (die het driedubbele kost) nog steeds niet.

Zowel de beeldkwaliteit als de driver/software was met mijn oude Matrox kaartje nog altijd het beste. Ik zat daarom net nog te kijken op de site van Matrox of zij niet inmiddels weer een passief videokaartje PCI-E hadden met TV-out. Als enige passieve en betaalbare kaart zag ik de G550 PCI-E 32MB met dual DVI en tv-out (via extra kabeltje). Volgens mij is dat daarom nog altijd de beste koop voor een HTPC. Toevallig al iemand ervaring met dit kaartje die dat kan bevestigen???

Het zal allemaal wel komen dat de LCD/Plasma TV's tegenwoordig allemaal VGA/DVI/HDMI aansluitingen hebben. Dus tv-out is toch stervende... Maar de mensen die nog een CRT tv hebben of die willen houden of juist kopen die worden weer overgeslagen met een goede verbinding tussen PC en TV.

Misschien dat Apple ons volgende week kan verassen als Steve Jobs met nieuws komt over hun nieuw te lanceren producten, waarbij ik op een HTPC hoop! :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 16:36 ]

• Denizz
  • Laatst online: 19-02 21:47
Ik sluit mijn TV aan met HDMI (met DVI convertor ertussen, dacht dat mijn X800 XT-PE HDMI ingang maar dat is dus de X1800 8)7) en het beeld is gewoon perfect. Zeer scherp, etc. Maar daar heb jij natuurlijk niks aan ;) .

Ik hoor altijd dat de nVidiea's betere TV out hebben. En ik denk dat het minstens aan te raden is om er een met scart te nemen, van composite word je niet echt vrolijk...

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 13:56

Apache

amateur software devver

[...]

nope, helemaal niet :)

Enkel die *censuur* 4mx kaartjes, gf4ti kaarten hadden vaak een externe chip, connexant, philips, oid erop zitten, k'heb zelf vaak philips 7104 of 7108 chips op die kaarten zien zitten.

GF4TI4600 golden sample die ik had ben ik steeds wel vrij tevreden over geweest, had een philips 7108, max res was 800*600 maar voor de rest was het beeld goed, hoewel ik hem een tijd lang met tvtool heb moeten aansturen om overscan goed te krijgen, uiteindelijk hebben de detonators tvtool ingehaald & voorbij gestoken.

Nu heb ik een radeon 9800 pro, 1024*768, overscan werkt, geen zwarte balken zoals andere die wel hebben, dus ook weer tevreden, af en toe komen er lijntjes naar beneden gerolt, maar bijna niet merkbaar en ligt waarschijnlijk aan de gigantische hoop kabels die hier achter m'n bureau liggen waar de tv-out kabel ook tss loopt, en die is dan ook weer belachelijk lang voor een korte afstand (15M voor 1M oid ;)).

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

[...]

Hij bedoelt dus dat de nVidia kaarten pas vanaf GF4 beter zijn dan de rest. Vergelijk je een ander merk kaart met bijv. een nVidia GF3 dan zal dat andere merk wellicht een betere tv-out hebben.

• FatalError
Eindelijk iemand die het snapt:)

[ Voor 5% gewijzigd door FatalError op 02-01-2006 16:45 ]

Verwijderd

Ik begrijp erigenlijk niet wat het voordeel is van scart t.o.v. een videokaart met zo'n gele tulp video-out erop want daar kan je met zo'n scartblokje toch gewoon scart van maken? En de S-video is toch sowieso beter dan de gele tulp? Althans hier wel...

Weet iemand eigenlijk een losse videokaart met scart? Kan daar niet op zoeken in de diverse pricewatch sites.

Verwijderd

Moet deze topic niet in de videokaarten rubriek? Meer respons denk ik...

• Sv3n
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 16:41:
Ik begrijp erigenlijk niet wat het voordeel is van scart t.o.v. een videokaart met zo'n gele tulp video-out erop want daar kan je met zo'n scartblokje toch gewoon scart van maken? En de S-video is toch sowieso beter dan de gele tulp? Althans hier wel...
De meeste tv's accepteren s-video en composiet op de scart aansluting maar ook rgb en dat geeft beduidend beter beeld dan s-video of composiet. Alleen hebben maar heel weinig kaarten native rgb support.
Weet iemand eigenlijk een losse videokaart met scart? Kan daar niet op zoeken in de diverse pricewatch sites.
Verwijderd in "RGB-scart met een HTPC"

Last.fm
Films!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02 21:17
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 16:41:
mits je tv ECHT svideo signaal snapt,
anders maakt het geen bal uit.
waar ik last van heb is dat bij hoge contrasten mijn tv het opgeeft,
maar verder nergens problemen mee,
full-screen krijgen is een kwestie van goede driver *toch nog best belangrijk* met goede instellingen,

heb een nvida gforce 5200 ultra
en had hiervoor een radeon 9200se
allebei perfect beeld mee gehad zonder enig tooltje te gebruiken,
kwestie van ff diep in de instellingen duiken
en dat de ultra kleurveranderingen doorgeeft kan aan vanalles liggen
ik heb er iig geen last van.

[ Voor 49% gewijzigd door FireDrunk op 03-01-2006 16:59 ]

Even niets...

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-02 17:02
Ik zat te denken om dit kaartje te kopen:
MSI 5100 Bulk
http://cool-prices.nl/ind...--2,sgid--143,artId--2623

Maar ik kan er nergens iets over vinden.
weet iemand hoe de tv out van deze kaart is?

Ik heb nu een gforce4 mx waar ik redelijk tevreden over ben
kan ik de kwaliteit hiermee vergelijken?

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

Verwijderd

Tsja, die is GF5 dus eentje hoger dan die van jou.

Ik zelf heb GF6 en vind de kwaliteit van de tv-out vergeleken met mijn good old Matrox G450 benedenmaats.

Maar ze zeggen wel dat de nVidia kaarten vanaf GF4 sowieso een betere tv-out hebben dan de ATi's, dus er is (behalve Matrox) niet eens een alternatief.

Het is geen duur kaartje dus ik zal het gewoon proberen! En post nog even je bevinding als je wilt hoe de tv-out vergelijkbaar is met je oude kaartje. Maar hee, ik zie een DVI, een VGA en een tv-out op dat kaartje zitten. Dus anders koop je toch gewoon een Sony Bravia LCD tv erbij? :)

Verwijderd

Ik ga me er ook maar eens mee bemoeien.
Hallo daar.
Ook ik heb nog steeds een geforce mx400 met conexant ship.
Ik moet binnen kort ook een andere videokaart hebben om dat ik straks met 2 monitoren wil werken en ook 1 aangesloten wordt met dvi kabel van 5 meter.
Ik heb 2 andere kaarten geprobeerd bij de coputerboer op voorwaarde dat ie terug kon als het nils was met de tv-out.
1 x raden wat er nog steeds in mijn pc zit.
In combi met tvtool heb ik nog geen betere tv-out gezien.
Zit bijna te twijfelen of ik nu een tweede pc nodig ben met alleen hardware voor mijn divxvid gebeuren.

Ik weet het ook niet meer. :'(

• maartn
Ik keek ook toevallig even op de matrox site.

Waarom nu? maken ze er een van maar 32mb ram?
Dat model G550? leek gewoon een perfecte oplossing, maar straks zit je met Vista en is 32MB Vram weer te weinig.

Nu weet ik niet of je alleen meer ram nodig hebt voor dat Aero gedoe hehe als dat het enige is valt het nog mee.

Hij is overgens wel betaalbaar. Als er tussen ATI en nVid niets beter is dan maar matrox
(Ik word TVTOOL een beetje zat, zeker om dat de maker er dus mee is gestopt het te verbeteren)

Verwijderd

Heeft iemand deze kaart al?

http://www.informatique.n...n/iqshop.cgi?M=I&A=501199

Perfect voor 2D, 2x DVI, passief, tv-out, ik denk iedeaal voor een HTPC.

En niet te duur en voorradig...

Verwijderd

Eigenlijk zijn er maar 2 acceptabele opties:

1). een acceptable ouderwetse tv-out: Matrox videokaart

2). forget tv-out en koop een nieuwe LCD tv (zoals de Bravia) en gebruik de DVI van any videokaart.

Ik denk dat met het oog op de toekomst optie 2 de beste keus is, want zoals hierboven al gezegd wordt: die Matrox kaart gaat niet met Vista werken, MCE werkt er ook niet op, en je wilt niet op Matrox wachten voor andere kaarten en/of drivers.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2006 02:39 ]

• Arnold-D
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06-2025

Arnold-D

Nad - Feel The Power

ik heb een aopen 6600gt
die geeft mooi beeld bij mij.. volop scherm en alle kleuren..
en kijkt wel mooi op een tv van 51cm

NAD 320BEE, NAD 512, Sony 32p3000, Kimber kable....

Verwijderd

Ik heb zelf op dit moment een gewone 6600 maar vond de oude matrox toch veel mooier :)

• Sv3n
  • Nu online
Het beste is volgens mij de X800ve AIW die heeft RGB scart output, ik heb em zelf niet omdat ik geen 150 euro ga betalen voor een upgraden van s-video naar rgb scart maar als ik binnekort om wat van reden dan ook een nieuwe videokaart nodig heb dan weet ik wel ;)

Last.fm
Films!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Sapphire 9800 pro SVHS super strak beeld de XT ook. De Asus 9800 pro is minder... :P Even ter info... :P

• maartn
Dat pureVideo werkt dat nu ook gewoon met DivX? Xvid bijv in windows media player?
Of werkt PureVideo alleen maar op VOB files, die indruk heb ik namelijk.

Ik denk dat ik er uit ben waarom het helemaal geen goed beeld geeft. Iedereen die ooit een Geforce 2MX440 heeft gehad en toevallig TVTOOL draaide weet dat ie een externe TV chip heeft.
Bijv Conexant, Philips SAA etc.

Op die manier kon dus de maker van TVTOOl schema's krijgen van die TV decoders, dus kon hij ze software (TVTOOL) steeds beter maken. Daarom kon je dus ook een veel betere kleur op tv krijgen. Logisch, zijn software 'spreekt'de TV chip direct aan zonder langs routines van windows te gaan (dacht ik_) Voordeel spreekt voor zich.

En nu ? Tja, nu is Mr Nvidia een beetje boos? Omdat meneer Tvtool een beter beeld op tv krijgt hebben ze ruzie hehehehe. Ongelopelijk he? ja gaat om geld! de klant komt altijd pas op de tweede plaats lijkt het wel grrr!
Dus zegt Mr TVTOOL nou dan stop ik nu met de nieuwe versies, want als jullie in Geforce 6600 de TVChip gaan integreren PLUS ik krijg geen uitleg hoe jullie tv chip werkt zoals op de oude tv chips, dan is het feest over.

Natuurlijk doet TVTOOL 9.7 het met 6600 en 6600 GT. Maar na mijn testen.. zie ik geen voordeel meer tenopzichte van de MX of oude versie's met (externe TV chip)

Voorbeeld:

Ik druk op TVMODE start een film in bijv media player. doe mijn ogen goed open en wat zie ik.. zwart is WEER te licht. Zwart beeld moet zwart zijn zoals op je monitor tijdens het kijken van een video, niet grijs zoals een video out ZONDER TVtool.

Op me oude Geforce MX440 bijv met alleen al een simpele Chrontel 7007 tv Chip, was zwart zwart, wit zo wit als op mijn pc-monitor. en alle kleuren zoals (bijna) DVD.

Wat zien we nu op een kaart van meer dan 200 euro? TVTOOL heb geen zin meer, ow ja het start op.. ja hoor.. of het je beeld kan vergoten geen idee misschien is dat het enige wat nog werkt haha. Maar het gaat bij TVTOOL om juiste DVD kleur op je tv!!!

Nvidia bespaard kosten dus, haalt de tv chip er af, zijn ze eigen tvchip als MV Integrated naast de core.. en hoppa.. tvtool = dood. kleuren op tv zijn weer zoals vroeger (toen tvtool er nog niet was)

Dus nu is de keuze OF een goede kaart voor games ? --> 6600 +
En geen goed TV beeld
(Of iemand is er achter dat de 2e VGA uit zo mooi is als op je monitor dan kan dat ons nog redden)

Of

een video kaart die ouder is, MET externe Chrontel of nog beter Conexant TV chip.

Pfffffffffff wat een gezeur man!

Nvidia maak $&#^$%* je drivers beter voor TV out!!!!!!!!!!! waarom zou je anders een tvout op je kaart zetten man damn!!

Nu de magie? PureVideo ?? ik wil weten VOOR ik iets koop.. of dit net zo mooi is als tvtool. Of dit niet alleen voor dvd is maar OOK voor streaming video EN DivX.

Andere optie is de te zien of VGA naar TV zo'n kabel.. dan een betere optie is.

Onthoud, zwart moet zwart zijn NIET grijs op tv.
Als je de instellingen gaat veranderen in nvidia opties.. wordt zwart donkerder ja.. maar nog steeds grijs.

Stop een DVD in je player en kijk es op tv als de film start.. de naam van de film etc.. zie hoe mooi zwart het beeld om de text heen is? Zo krijg je dat ook met tvtool en een kaart van nvidia van nog geen 50 euro :S

Maar goed.. misschien heb iemand al een beter idee.. maar als ik niet beter vind.. gaat mijn 6600 het huis uit..

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Deze is imho een nette oplossing voor TV-out van degelijke kwaliteit:
http://www.asus.nl/produc...3=0&model=591&modelmenu=1

Passief gekoeld (voor gebruik in htpc) & HDTV output.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• maartn
De 6600 serie van nVidia is idd mooi, heb zelf een XFX.
Maar de TV-Chip zit geintegreerd.

De naam die nvidia er aan geeft is MV Chip.
Dit is niet de video (game play chip) Maar deze chip zorgt voor TV-OUT.

Dus helaas heeft die 6600 geen externe (on board) tv-encoder chip van het merk conexant, philips, chrontel etc enz.

Ik ben aan het kijken of ik niet een VGA-SCART kabel kan gaan kopen. Zelfs Trust heeft een oplossing hier voor. (maar of dat een goed beeld geeft, geen idee)
Kan het ook zelf maken maar zo technisch ben ik niet, dus daar durft ik even niet aan.

{ VGA 2 } -----------------------> SCART TV IN

Zoiets :) Misschien beter dan s-vhs.

• maartn
Goede morgen,

Toch wil ik hier even op terug komen. Op mijn laatste antwoord.

Ik zit net een dvd rip te kijken en heb voor de gein es FFDshow geinstalleerd.
Hm, ik snap het niet helemaal, het beeld is gewoon perfect man hehe.

Vreemd dat de normale Divx codec dan zo ander beeld kan geven? of ja kan ook aan mij liggen natuurlijk :P

Als ik de tv gewoon wat donkerder zet is het prima.\

Kreeg van iemand een aanbieding om een Geforce 6610 te kopen (een OEM versie) de laatste versie van nvidia met conexant TV encoder.
Dat is dus HET beste wat je kan krijgen op tv, dit is 100% te vergelijken met Matrox beste kaarten.

Maar nu, hoe gek ook zit ik zeer te twijfelen.. ik bedoel wil ook netr achter uit gaan op techniek.. dan kan je weer geen games goed spelen (ach iedereen kent dat gevoel wel hier)

Nu kan er starks wel in mijn nieuwe asus bord 2 PCI kaarten. Dus ja 1 voor video 1 voor games.

Maar nogmaals, ik snap het niet of ik zit nu een gewoon perfecte rip te kijken, maar mijn beeld is identiek 80% aan echt dvd.

Hoewel ik nog steeds niet echt opgewonden ben van PureVideo.

Mooi is wel dat nvidia in purevideo de tvout voorrang gefet op je vga. Dus loopt je vga niet gelijk dan zal je tvout dat zeker zijn, die heeft voorrang op bijv een vertraging van de cpu.

Maar om nu te zeggen dat het beeld beter is dan een gewone encoder van intervideo.. hmzz ik zie geen verschil (nog niet)

Al met al, blijf ik er bij dat DVI uit, dus echt VGA uit het aller beste is. Of idd iemand met gewoon 2 VGA kaarten in 1 pc :)
Ik las dat dat kon dus ja waarom niet? Voor TV kan je dan een goedkoper pci nemen 1 met een externe encoder ipv nvidia's eigen MV tv chip (integrated)
En je zet dan op PCI-E 1e slot gewoon de hoofd kaart.

Geen idee maar ik dacht laat ik het es zeggen.. misschien vind iemand het wel een goed idee.. hoe XP er mee omgaat weet ik niet, weet wel dat de bios het zou moeten aan kunne anders zou er ook geen SLI zijn (dacht ik)

Groeten!!

Verwijderd

ik werk gewoon met een Matrox parhelia PCI 256,nu ongeveer 1 jaar in gebruik,tot grote voldoening,vermits ze gewoon met alle pci sloten compatible is kan ik ze altijd zonder problemen als 1é of als 2é card gebruiken,was het gewoon beu altijd verschillende kaarten uit te proberen,kost je na een tijd meer dan 1 supergoede.

http://www.matrox.com/mga...o/products/dl256/home.cfm

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 06:58:
ik werk gewoon met een Matrox parhelia PCI 256,nu ongeveer 1 jaar in gebruik,tot grote voldoening,vermits ze gewoon met alle pci sloten compatible is kan ik ze altijd zonder problemen als 1é of als 2é card gebruiken,was het gewoon beu altijd verschillende kaarten uit te proberen,kost je na een tijd meer dan 1 supergoede.

http://www.matrox.com/mga...o/products/dl256/home.cfm
Maakt die kaart lawaai?

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-02 06:21
als je het bedrag voor die kaart kan betalen, is een 2nd party coolertje peanuts.

• Sv3n
  • Nu online
Fonk_ schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 05:24:
Kreeg van iemand een aanbieding om een Geforce 6610 te kopen (een OEM versie) de laatste versie van nvidia met conexant TV encoder.
Dat is dus HET beste wat je kan krijgen op tv, dit is 100% te vergelijken met Matrox beste kaarten.
Dat is het dus niet, want het beste beeld krijg je gewoon met rgb output, een paar posts hierboven noem ik een kaart die dat heeft, met rgb output heb je in principe gewoon dezelfde kwaliteit als de uitgang van een dvd speler, svideo zal die kwaliteit nooit halen :)

Last.fm
Films!

• FatalError
Een goede svideo uitgang kan heus wel beter zijn dan een slechte rgb uitgang:)
De Geforce 6 serie heeft imo een zeer degelijke tv-out kwaliteit.

• megamuch
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

ik ga hier zwaar offtopic maar toch ook niet ;)

Wat is het voordeel van een htpc tov een gemodde xbox?

Voordeel xbox:
De xbox maakt weinig lawaai,
De tv out (icmb RGB SCART kabel) is van uitstekend kwaliteit,
De remote control werkt prima met mediacenter software
Speelt elke exotische codec af
prijs?

Nadeel xbox:
Je kan niet opnemen
prijs?

Waarom dan moeilijk doen met 'slechte' (relatief) tv-outs van de ati/nvidia/matrox jongens? Wat is het grote voordeel van een htpc dan?

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• FatalError
xbox is niet snel genoeg voor hdtv en heeft geen hdtv uitgang:)

Verwijderd

Fonk_ schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 05:24:
...
Al met al, blijf ik er bij dat DVI uit, dus echt VGA uit het aller beste is. Of idd iemand met gewoon 2 VGA kaarten in 1 pc :)
...
Bedoel je nou te zeggen dat het via VGA een mooier beeld geeft dan via DVI??? :?

• megamuch
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

FatalError schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 21:24:
xbox is niet snel genoeg voor hdtv en heeft geen hdtv uitgang:)
True, maar is er al zoveel hdtv spul op de markt dan?

Ik slaap als ik in .nl ben bij m'n moeder en die heeft zo'n panasonic 42" plasma hdtv ding staan. Wat kijkt men? Gewone ouderwetse kabel TV (UPC is wat langzaam met digi tv box opsturen).

HDTV uitzendingen zijn er dus (in .nl) nog zo goed als niet, de DVD die sporadisch wordt gekeken is ook niet HDTV.

Dus mijn vraag is dan weer, is HDTV voor de komende +/- 2 jaar wel belangrijk om in die afweging mee te nemen?

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Verwijderd

Mijn beeld ( vind ik ) rete slecht van me 6800le ( van Aopen ) zelfs als ik een film in pal-resolutie uitzend, echt waardeloos.. naja, ik blijf erbij dat ik een 2e dvi output kan selecteren, binnenkort nieuwe tuner, dvd en shit hopen dat dit wat word! :D

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-02 21:29

Metalfreak

Hoije woh!

Maar hoe zit dat nu met dual-screen? Ik heb nu nog een geforce 2 Ti die geen dual-screen ondersteuning heeft en wil eens gaan upgraden (ja, nu al... :D )Maar ik wil dan wel een kaart waarbij ik niet elke keer als ik tv heb gekeken de bureuabladiconen moet herschikken omdat die een max. resolutie heeft van 800x600... TV-Tool heeft de irritante gewoonte om gewoon terug te schakelen naar 1280x1024, maar als ik dan opnieuw opstart, gaat 'ie automatisch weer terug naar 800x600. Nu heb ik bij het opstarten wel weer een scriptje gemaakt dat de resolutie weer goed zet, maar mijn hele bureaublad staat dan overhoop...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• maartn
Hmm weet niet meer precies. Maar ik las dat de 2e vga uitgang ook dvi heet? en dat je die op een tv kan aansluiten met de juiste middelen. (maar goed, zo veel verstand heb ik er niet van, ik kijk puur naar het resultaat op beeld)

Mijn s-video op XFX Geforce 6600GT is prima. Probleem is idd dat je toch veel verschil in codecs ziet. Raad dus ook iedereen aan om gewoon FDShow te gebruiken ipv Divx.
Althans dat werkte voor mij beter. Kleuren zijn mooi nu en idd geen witte waas over het beeld.
Of het hier met die codec te maken heb geen idee, maar dit is puur me bevinding.

Die 6610 koop ik ook niet, dat is gewoon zonde van me geld nu ik dit zo zie. Als ik straks een nieuw asus bord koop waar 2 kaarten in kunnen zal ik misschien een tweede kopen. Zolang ie dan maar pci-E is anders kan je geloof ik geen 2 video kaarten in 1 windows systeem gebruiken.
Geen idee, dit is puur me gedachten. Correct me if i'm wrong.

Dus 1 pci-e slot voor de Matrox? en 1 pci-e slot voor een Gforce of ATI voor games.
Weet niet of dit kan, maar zou te gek zijn.
Dan zou je zelfs 4 monitoren kunnen aansluiten geloof ik.

• NeORay
  • Laatst online: 22-02 14:48
wat ik me nou eigenlijk afvraag,
Waarom zouden we eigenlijk aansluiten via tv-out?
Heb je mss niet een betere kwaliteit met een vga->scart adapter??
Ik heb hier verder weinig verstand van dus mss slaat t nergens op maar t was zomaar een gedachte..

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

megamuch schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 01:34:
[...]

True, maar is er al zoveel hdtv spul op de markt dan?

Ik slaap als ik in .nl ben bij m'n moeder en die heeft zo'n panasonic 42" plasma hdtv ding staan. Wat kijkt men? Gewone ouderwetse kabel TV (UPC is wat langzaam met digi tv box opsturen).

HDTV uitzendingen zijn er dus (in .nl) nog zo goed als niet, de DVD die sporadisch wordt gekeken is ook niet HDTV.

Dus mijn vraag is dan weer, is HDTV voor de komende +/- 2 jaar wel belangrijk om in die afweging mee te nemen?
Vanuit de VS komt genoeg HD-materiaal dat het interessant is om er serieus rekening mee te houden. TV-series met name.

[ Voor 3% gewijzigd door Shiver23 op 09-02-2006 12:24 ]

PSN: Shiver23

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 17:25
Vraagje:
Ik heb hier een Sony KLV-23HR3 LCD-TV staan. Dit is een LCD-TV met een resolutie van 1366x786 met alleen een composite (gele tulpstekker) en S-Video ingang. Verder heb ik een Leadtek GeForce 7800GT in mijn PC zitten. Nou is de vraag of ik ook mijn TV-Out op HDTV kan zetten via de S-Video kabel, aangezien er geen HDMI ingang op de TV zit. Dat lukt namelijk niet via de nVidia drivers. Kan het dan wel op een andere manier?

[ Voor 13% gewijzigd door masser120 op 09-02-2006 13:57 ]

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 14:28

Willem2

Ω is futile

masser120 schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 13:56:
Vraagje:
Ik heb hier een Sony KLV-23HR3 LCD-TV staan. Dit is een LCD-TV met een resolutie van 1366x786 met alleen een composite (gele tulpstekker) en S-Video ingang. Verder heb ik een Leadtek GeForce 7800GT in mijn PC zitten. Nou is de vraag of ik ook mijn TV-Out op HDTV kan zetten via de S-Video kabel, aangezien er geen HDMI ingang op de TV zit. Dat lukt namelijk niet via de nVidia drivers. Kan het dan wel op een andere manier?
Volgens mij ondersteunt Nvidia HDTV alleen analoog over de component uitgang op sommige van hun video kaarten (vanaf 6600 serie). Via de S-Video of composiet uitgang gaat dat dus iig niet lukken.

Hoewel mijn TV op S-Video ingang wel reageerde op component signaal (en het niet echt leuk vond). Je kunt het proberen, moet je wel de goede driver pakken want de laatste serie (8x.xx) van Nvidia ondersteund HDTV niet volgens mij. De 77.xx serie wel iig.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Verwijderd

mp-tje schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 12:19:
wat ik me nou eigenlijk afvraag,
Waarom zouden we eigenlijk aansluiten via tv-out?
Heb je mss niet een betere kwaliteit met een vga->scart adapter??
Ik heb hier verder weinig verstand van dus mss slaat t nergens op maar t was zomaar een gedachte..
Kan jij me 1 link geven waar ik een VGA -> scart adapter kan kopen? Denk het niet want het bestaat niet :)

• Sv3n
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 15:20:
[...]

Kan jij me 1 link geven waar ik een VGA -> scart adapter kan kopen? Denk het niet want het bestaat niet :)
http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/
RGB-scart met een HTPC

;)

Last.fm
Films!

• masser120
Willem2 schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 14:49:
[...]

Volgens mij ondersteunt Nvidia HDTV alleen analoog over de component uitgang op sommige van hun video kaarten (vanaf 6600 serie). Via de S-Video of composiet uitgang gaat dat dus iig niet lukken.

Hoewel mijn TV op S-Video ingang wel reageerde op component signaal (en het niet echt leuk vond). Je kunt het proberen, moet je wel de goede driver pakken want de laatste serie (8x.xx) van Nvidia ondersteund HDTV niet volgens mij. De 77.xx serie wel iig.
Kan het wel met een adaptor dat Composite signalen omzet in S-Video signalen?

En waarom ondersteunt de oudere 77.xx versie wel HD en de 8x.xx niet 8)7 Ik zie hier toch wel bij TV-voorkeuren staan "1080i/720p/576i/etc", alleen zijn ze grijs vanwege het feit dat ik dus via s-video de beelden doorgeef.

• NeORay
Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 15:20:
[...]

http://www.mcsnet.nl/nl/dept_12.html voor 15 euro als ik me niet vergis

EDIT: kzie daar ook nog een vga naar component adapter. als je daar dan weer een scartadapter aanhangt ben je er ook (kweet niet hoe de kwaliteit dan nog is..)
http://www.mcsnet.nl/nl/dept_86.html

EDIT2: en check ook deze --> wel wat duurder spul maar t bespaart me weer een dure videokaart met super tv-out denk ik...

[ Voor 50% gewijzigd door NeORay op 09-02-2006 21:51 ]

Verwijderd

mp-tje schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 21:40:
[...]

http://www.mcsnet.nl/nl/dept_12.html voor 15 euro als ik me niet vergis

EDIT: kzie daar ook nog een vga naar component adapter. als je daar dan weer een scartadapter aanhangt ben je er ook (kweet niet hoe de kwaliteit dan nog is..)
http://www.mcsnet.nl/nl/dept_86.html

EDIT2: en check ook deze --> wel wat duurder spul maar t bespaart me weer een dure videokaart met super tv-out denk ik...
Eerste: Dat is VGA naar scart!

Tweede: heb je nog een converter bij nodig

Derde: ja, is een heel kastje!

Een simpele, kant en klare oplossing met een mooi beeld van VGA naar scart bestaat gewoon niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2006 23:08 ]

• NeORay
Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 23:06:
[...]

Eerste: Dat is VGA naar scart!

Tweede: heb je nog een converter bij nodig

Derde: ja, is een heel kastje!

Een simpele, kant en klare oplossing met een mooi beeld van VGA naar scart bestaat gewoon niet.
1e: kan ik die met een kabel ertussen niet alsnog andersom gebruiken?
2e: bedoel je daarmee de scartadapter of nog weer iets anders?
3e: nah best netjes toch? een nieuwe videokaart kost me hetzelfde.

dus ik kan met een van deze drie alternatieven niet beter uit zijn dan met gewoon s-video?

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 14:28

Willem2

Ω is futile

masser120 schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 19:38:
[...]

Kan het wel met een adaptor dat Composite signalen omzet in S-Video signalen?

En waarom ondersteunt de oudere 77.xx versie wel HD en de 8x.xx niet 8)7 Ik zie hier toch wel bij TV-voorkeuren staan "1080i/720p/576i/etc", alleen zijn ze grijs vanwege het feit dat ik dus via s-video de beelden doorgeef.
Er schijnen bepaalde series te zijn met een bios probleem waardoor je dat niet kunt selecteren; dat probleem heb jij dus niet zo te zien.

Waarom zou je composiet om willen zetten naar S-Video? Daar wordt het beeld echt niet beter van. Elke extra conversie slag levert over het algemeen kwaliteits verlies op. Als je component naar S-video bedoelde; daarmee krijg je volgens mij niet je felbegeerde HDTV te pakken, omdat HDTV naar mijn weten niet over een S-Video ingang ondersteund wordt.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• masser120
Willem2 schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 13:21:
[...]

Er schijnen bepaalde series te zijn met een bios probleem waardoor je dat niet kunt selecteren; dat probleem heb jij dus niet zo te zien.

Waarom zou je composiet om willen zetten naar S-Video? Daar wordt het beeld echt niet beter van. Elke extra conversie slag levert over het algemeen kwaliteits verlies op. Als je component naar S-video bedoelde; daarmee krijg je volgens mij niet je felbegeerde HDTV te pakken, omdat HDTV naar mijn weten niet over een S-Video ingang ondersteund wordt.
Hmppf... :( Dus je wilt zeggen dat deze HDTV überhaupt geen HD signalen kan uitzenden? Okey, dat is dan wel stom :(

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-02 23:54
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 20:04:
Heb je het nu over composiet over component? Voor zover ik weet heeft alleen Loewe wat (CRT) TV's gehad die component over SCART aan kon, anders gaat je dat echt niet lukken met een SCART blokje, dan heb je een converter nodig ;)
Component, composiet en SCART RGB zijn wel 3 totaal verschillende dingen...

Maar ik ben wel nieuwsgierig of er videokaarten zijn met component out (dus 3x rca). Mijn JVC tv heeft alleen een component aansluiting voor Progressive Scan/High Definition, dus... :)

EDIT:
Hmmmz, ik zat niet helemaal op te letten. Mijn 1e opmerking was al gemaakt door MikeyMan op pagina 2 ^^

[ Voor 7% gewijzigd door Shadow_Zero op 28-02-2006 00:25 ]

• maartn
Sv3n schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 19:51:
[...]

Dat is het dus niet, want het beste beeld krijg je gewoon met rgb output, een paar posts hierboven noem ik een kaart die dat heeft, met rgb output heb je in principe gewoon dezelfde kwaliteit als de uitgang van een dvd speler, svideo zal die kwaliteit nooit halen :)
Hmm.. ach ja ik bedoelde meer dat het de laatste (Nieuwe series van Nvidia 6) is die ondersteund word door TVTool.
Of het echt mooier beeld geeft weet ik niet, maar wat ik wel altijd zie is een groot verschil met me ouder nvidia en bijv de nieuwe .. die balken dus ze zwarte balken bij een 16:9 film zijn nog steeds niet zwart genoeg.

Ik weet het, klinkt gek en ik bedoel ook niet om full screen te krijgen of die balken weg te zoomen want die horen er gewoon anders is de aspect ratio weer klotuh hehe

Nee, kijk maar es goed.. neem een oude (ondersteunende kaart voor tvtool) en zie het verschil.
Dan pas zie je dat het pik en pik zwart is.. en niet grijs of dof of een beetje grijs glanzend zoals zonder tvtool.

Al is de 6600 van nvidia al wel een stuk beter dan vroeger als je het zou testen tegen een MX kaart zonder tvtool (hulp)

Maar ja ik kan gewoon niet terug geen in snelheid.,. en alleen voor mooier beeld gaan hmm sja. ik dacht ach ik wen er wel aan.. zo erg is het nu ook weer niet. Meer een luxe probleem denk ik hehehe

Maar let maar es goed op je beeld.. de kleuren van het daadwerkelijke beeld (dus niet de balken) is wel 100% beter dan alle kaarten voor de 6600 series.

Je kan idd in windows wel wat doen aan kleuren.. maar toch word dan weer het geheel donkerder.. Hue werk wel een beetje maar nooi zo goed als tvtool dat kon.. tvtool is uit productie plus de ondersteuning voor 6 series is niet meer aanwezig omdat nvidia de tv encoder in hun chip hebben gebakken.

Vandaar dat ik het over die ene versie had 6610 dacht ik.. das de enige die wel werkt uit de 6 series met of zonder tvtool.. en ook meteen de high end tv chip van conex.

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-02 23:54
Heeft de 6200 serie van NVidia niet ook HDTV (component) out?
Over de s-video aansluiting zeg maar, die dan alleen wat meer pins heeft.

Verwijderd

FatalError schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 14:17:
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1916966,00.asp

• FatalError
De c't had het over de electrische eigenschappen van de tv aansluiting, zoals bandbreedte en kleur.
Daar waren de nVidia's over het algemeen beter.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 19:52

Dennahz

Life feels like hell should.

Ik heb een geforce FX 5500 en heb gewoon een s-video kabel gebruikt. (Geen scart gedoe, gewoon s-video in op m'n TV gebruikt). Beeld is prima, films zijn gewoon scherp en heb verder niks te klagen :)

Wel is het jammer dat veel films blijkbaar niet 16:9 zijn, zodat het niet helemaal beeldvullend is (Zwarte balken boven & onder). Dit lijkt mij aan de betreffende DVD liggen.

Twitter

Verwijderd

Na deze thread te hebben doorgeworsteld heb ik (nog) geen duidelijk beeld of de Nvidia's PureVideo en/of ATI's Avivo een significante verbetering van met name de TV out kwaliteit tot gevolg heeft.

Ik heb een Nvidia FX5200 met de meest recente Nvidia driver, maar deze wil ik vervangen door een moderner Video kaart met goede TV out eigenschappen omdat o.a. mijn Display Properties gedurende het gebruik niet consistent blijven. Bovendien heeft de FX5200 geen S-video uitgang maar dat was indertijd bij aanschaf geen issue voor mij :-)

Ik heb (o.a.) PCzapper basic als applicatie draaien en ik heb een Hauppauge WinTV-PVR 150 mce toegevoegd aan mijn XP/SP2 die ik (ook) als Personal Video Recorder (incidenteel) gebruik. De beeld kwaliteit op mijn TV is minder sprankelend dan de originele bron (TV kabel signaal, DVD's via recorder), maar het valt mij wel mee ondanks dat de FX5200 een composiet uitgang heeft.

Op basis van mijn bevindingen en uitganspunten (geen spelletjes / goede TV out) opteer ik voor de prettig geprijsde Sapphire ATI X1300,256MB TV-out,DVI-I,AGP8x,retail (Avivo en passieve koeling).
Met de S-video output verwacht ik een verbetering van mijn huidige TV out kwaliteit, maar of dat verschil (incl. Avivo) groot zal zijn?

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 10:18
Op basis van mijn bevindingen en uitganspunten (geen spelletjes / goede TV out) opteer ik voor de prettig geprijsde Sapphire ATI X1300,256MB TV-out,DVI-I,AGP8x,retail (Avivo en passieve koeling).
Met de S-video output verwacht ik een verbetering van mijn huidige TV out kwaliteit, maar of dat verschil (incl. Avivo) groot zal zijn?
Ik kijk wel eens films via mijn laptop met Ati Rage Mobility die een gele tulpuitgang (composite?) heeft, en thuis via een S-Video output van mijn Radeon X800 XT PE.

Ik moet zeggen dat S-Video een stuk mooier beeld geeft. Het beeld is strakker en de kleuren zijn beter te onderscheiden. Ook kun je met de Catalyst drivers je TV instellen op de PAL resolutie 756xnogiets, en dan kun je het beeld extra scherp maken voor je tv.

Denk dat je zeker verschilt zult gaan zien!

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Verwijderd

Ik heb inmiddels mijn Nividia FX5200 vervangen door een Sapphire Ati Radeon X1300 Pro (met Zalman ventilator :-). Inderdaad, met S-video out, de meest recente Catalyst driver en Avivo is de verbetering in TV out kwaliteit significant.

Bovendien heb ik met de Catalyst driver geen inconsistente dual view problemen (zie dual view Nvidia thread elders). Mijn Hauppauge Scheduler wordt nu default op de primary display (i.p.v. de secundary [TV] displayed...
Pagina: 1