Toon posts:

Temperatuur troubles

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik begin een nieuwe thread voor dit onderwerp omdat de situatie nogal complex is en niet direct een vergelijkbaar geval terugvind.

Systeem: Mobo P4P800, processor p4 2.4ghz , 1024 ram
Graca eerst radeon 9600 NU radeon 9800

Probleem: comp crashed telkens tijdens het gamen en nooit tijdens andere applicaties
Kan computer dan enkel herstarten door stroomkabel 5sec te verwijderen en dan opnieuw in te pluggen
Ondernomen stappen: nieuwe vga card: upgrade van radeon 9600 naar 9800
Nieuwe cooler op cpu

Heb Motherboard Monitor geïnstalleerd en net na crash geeft die telkens +-40°c aan.

Met oude cooler en behulp van een traditionele huis tuin en keuken ventilator kan ik de temp onder de 40° houden en bijgevolge crashes vermijden, neem ik hem weg crasht systeem na +-10min gamen.

1) Is dit niet een enorm lage temp (40 a 42°) om te crashen
2) Hoe kan ik temp van videokaart weten en zo miss achterhalen dat het probleem toch nog bij de kaart ligt.
3) Help plz, wordt er gek van en mijn vriendin nog meer van die ventilator :p

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

vergeet niet dat motherboard monitor maar een simpel stukje software is die een sensor uitleest, als die sensor niet lekker werkt en dus een verkeerde waarde aangeeft kan de temp in werkelijkheid een stuk hoger zijn.
Controleer eens of je koelblok nog goed bevestigd zit en de fan goed draait, haal hem er het liefst een keer af en maak het contactoppervlak schoon met een beetje alcohol, doe er dan een _heel_ dun laagje Arctic Silver oid op en monteer het blok opnieuw ;)

Kijk dan of de temp gedaald is :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren een volledig nieuwe cooler geplaatst + nieuwe coolpasta aangebracht en probleem blijft hetzelfde.
Vandaar deze thread, dacht een zwaarder cooler probleem wel ging oplossen, maar blijkbaar niet.
Kan de sensor niet stuk zijn? En hoe kom ik dit dan te weten?

Aangezien het enkel tijdens het gamen is, zou het niet kunnen dat probeleem toch bij videokaart ligt?

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
Dus als ik het goed begrijp kun je vanalles doen, zonder dat de pc crasht.. Dan lijkt me dat de proc en de northbridge niet te warm worden.

Als ie alleen tijdens gamen vastloopt, dan klinkt het iig aannemelijk dat het probleem bij je videokaart ligt. Anders zou je tijdens een game eens met je vingers aan het koelblok van je videokaart moeten voelen (als je daar bij kunt, ligt een beetje aan de soort koeler wat er op zit). Als deze vrij koel is, dan maakt de koeler slecht contact met je GPU. Als hij warm is, en je kan je vinger er even op laten, dan lijkt me dat de temp. van je videokaart in orde is. Als hij zo heet is dat je maar héél even het koelblok kan vasthouden, dan lijkt me de temp. redelijk hoog.

Voor processoren en chipsets is bovenstaande ruwe "temperatuur-meting" een grove indicatie, alleen zou het zo kunnen zijn dat het bij videokaarten misschien niet werkt, aangezien ik verhalen hoor over videokaarten die soms 80 a 90 graden worden, en nog stabiel werken. En bij die temperaturen kun je mijns inziens het koelblok ook maar heel even vasthouden voordat je je vinger verbrand.

Afhankelijk van je videokaart (ik weet 't alleen voor een 6600 GT-kaart) kun je je videokaart-temp. vinden in beeldscherm-instellingen, advanced, en dan het tabblad van je videokaart, en daar kun je hem vinden (in ieder geval bij mijn kaart, bij ATI weet ik het niet)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Volgens mij ligt het niet aan de temperaturen, die lijken mij prima in orde. Wat voor voeding heb je? Wat zijn je verdere specs? Heb je al Memtest gedraaid om te kijken of het geheugen goed is? En loopt de computer vast, of krijg je een blauw scherm? Sinds wanneer heb je het probleem? Al vanaf het begin?

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 09:40
idd, zou volgens mij ook voedingsprobleem kunnen zijn. tijdens spelletjes ga je veel meer van je graka vragen, dus die gaat ook meer stroom nodig hebben ...
welke voeding heb je ?

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

Verwijderd

Topicstarter
Heb een voeding van 350 W atm
lijkt me echter raar dat de voeding zonder problemen alles aankan als ik er de gewone kamerventilator opzet, want dan crasht comp nooit.
Comp loopt niet vast of geeft geen blauw scherm, valt gewoon plots uit. Kan dan de comp enkel herstarten na een 10-tal seconden de stekker uit te trekken.

Mem test heb ik nog niet geprobeerd,

Probleem doet zich niet van in het begin voor, slechts sinds midden deze zomer

Heb ondertussen ook al een andere graka (van radeon 9600 naar 9800)

Merci voor de hulp alvast

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Welk merk voeding is het?

Verwijderd

Topicstarter
Weet ik niet, zit op werk atm
Maar kan iemand me uitleggen hoe voeding probleem kan opgelost worden door er een ventilator op te zetten??? Daar verliezen jullie me even hoor (nogmaals: probleem is opgelost als ik er grote kamerventilator opzet...)

Verwijderd

Ik denk dat die ventilator wel bewijst dat de temp de oorzaak is, of iemand moet nog met een sterk argument komen???

Probeer eens voor elk warmteproducerend onderdeel te achterhalen wat de werkelijke temp is en daarbij niet teveel vertrouwen op interne sensoren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 16:08:
Ik denk dat die ventilator wel bewijst dat de temp de oorzaak is, of iemand moet nog met een sterk argument komen???
.
Tx for the support! Hoop nu enkel dat je gelijk hebt :p
[b][message=24385246,noline]
Probeer eens voor elk warmteproducerend onderdeel te achterhalen wat de werkelijke temp is en daarbij niet teveel vertrouwen op interne sensoren.
enige suggesties hoe die zelf te meten?
heb al nieuwe cpu cooler (zalman 7700, en crasht nog steeds, dit was dus 40€ in het water gesmeten
Mijn graka was eerst een radeon 9600 nu 9800, lijkt me sterk dat beide coolers kapot zijn
deze zitten omgekeerd in comp (cooler naar beneden) en ik kan op zowel de bovenkant
van kaart als op de cooler zelf een tijdje (+-1min) mijn vinger houden zonder pijn te voelen.....
zou een algemene case cooler de opl kunnen zijn?
en wat zijn goede coolers voor een deftige prijs in die categorie??

of zijn de sensoren toch het prob (cpu gaat echt nooit boven 42°c)??
o

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 16:34 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Ik zou zeggen: laat de pc een paar dagen draaien met tafelventilator er tegenaan. Ik ben er niet van overtuigd dat dit het probleem zal verhelpen. Ik geloof het pas als de pc dan nonstop 48 uur geen problemen geeft. Want er willen nog wel eens wat vreemde situaties zich voordoen, waarbij het probleem lijkt te zijn opgelost, maar toch nog weer terugkomt. En probeer toch eens een andere voeding :X. Proberen kan geen kwaad, wij willen je alleen maar helpen.

• Chewy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07-2022
Als je ff paar uurtjes prime95 draait, dan weet je tenmisnte of het aan de temp van je cpu/mem ligt, of het probleem toch ergens bij je videokaart zit.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Dit klinkt als een voedingsprobleem. Lees met bv speedfan eens je voltages uit

Speedfan: www.almico.com/speedfan.php

Instagram / YouTube

Pagina: 1