[XP] Downloaden gamen en multitasken*

Pagina: 1
Acties:

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Korte uitleg : Tot nu toe staat er bijna altijd een downloadtaak te draaien met 50-100kb/sec, hiernaast gamen is geen probleem. Waarschijnlijk door de lage cpu belasting van de torrent client en de cpu, een p4-3000 met HT.

Nu het heugelijke nieuws ; over enkele dagen krijg ik een upgrade van de internet connectie van 1024 naar 6192 down. Dit zal dan hopelijk resulteren in een download snelheid die de 500-600kb per seconden gaat halen. Is dit te doen naast gamen/werken of ga je dan echt prestatie verlies merken door de veel grotere harddisk activiteit ?

Als dit het geval is koop ik wel een 2e handsje puur voor het downloaden, ik neem aan dat je zat hebt aan een duron o.i.d. met wat HD's eraan ?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
HaseMike schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 10:28:
Als dit het geval is koop ik wel een 2e handsje puur voor het downloaden, ik neem aan dat je zat hebt aan een duron o.i.d. met wat HD's eraan ?
Uiteraard.

Wat downloaden betreft ik merk zelf altijd dat bittorent nogal veel cpu inneemt, vooral als de download al even bezig is. Maar qua harddisk activiteit zorgt 600kB/s echt niet voor problemen hoor.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Denk dat je zeker wel meer cpugebruik zal hebben. En als je online games speelt zul je mogelijk ook meer last hebben van lag.

en voor specs van mogelijke 2e pc zou je eens in dit topic kunnen kijken.
welke pc spec's voor een thuis servertje??

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Wij hebben wide open ADSL (8mbits), maar halen ongeveer maar 5,5Mbits ivm afstand tot centrale. We kunnen een downloadsnelheid halen van 650KB/s. Zelfs als iemand downloadt met 400KB/s (van een FTP) is het voor de rest in huis al bijna onmogelijk te surfen, laat staan gamen.

• L.N.
  • Laatst online: 22:28
Ik denk dat het wel mee zal vallen.

Gamen en downloaden doe ik tegelijk, maar misschien ben ik niet zo'n veeleisende gamer. Ik merk geen verschil tussen gamen met en gamen zonder upload. Ik heb een 10mbit-verbinding van de uni en trek continu 1 MB/s dataverkeer en dit is geen probleem op mijn AMD Athlon 2800+ met 1 GB mem. Ik gebruik hiervoor 2 dc++ clienten die samen max 30% CPU gebruiken en 50 MB mem. Sharen en gamen van dezelfde harde schijf heeft wel veel invloed op het gamen, maar zodra het sharen van een andere schijf gebeurt niet...

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:20
Die extra harde schijf activiteit zal je bijna niet merken. Je harde schijf kan met meerdere tientallen MB's per seconden lezen/schrijven, dus die halve MB per seconden kan er wel vanaf ;) Hooguit een paar secondes extra laadtijd.

Wat CPU en Memory betreft moet je gewoon kijken naar je downloadprogramma, en is het een kwestie van trial en error. Zoek een lekker licht programma.

Hetgene waar je gewoon voor moet uitkijken, is dat je up- en download niet zodanig dicht komen te zitten, dat de ping gigantisch omhoog gaat, en je veel lag krijgt. Dit is ook gewoon een beetje proberen, door te kijken hoe ver je kan gaan met dat spel en downloadsnelheid :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Welke Windows versie verwacht je dit allemaal mee te gaan doen? :)

• HaseMike
  • Niet online
Bedankt voor de reacties !

Ik draai windows xpsp2 op een : p4-3000 met HT, 1gig ram, 1x160gb(sata) en 1x200gb(ata), een 6800gt, audigy geluid en een philips 1640 brander.
Die ata disk gebruik ik voor downloads, de sata = boot + programma's

Als torrent client gebruik ik Bitspirit, deze gebruikt weinig resources.

We gaan het gewoon proberen en als het niet lukt zet ik een simpel pc-tje met een 200gb schijf erbij om te downloaden.

• DhoTjai
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Het moet geen problemen leveren.
Zit hier op een P4 2,86Ghz , Abit ic7, 1024MB ram, GF6600GT
Tenzij je bt client, meer peers krijgt . Bijv. bij mijn abc bt client -> over de 400 peers en cpu load stijgt naar 100% . Ook gebeurt dit met bitcomet...

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Multitasking?

2600+
1 GB Ram
1050 GB aan HD's

800 kb/s van BT 50 kb/s up
5 Firefox schermen
6 MSN schermen
IRC
WoW (windowed nog wel)
Allerlei achtergrond zut

En nog weinig problemen. :)

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

• HaseMike
  • Niet online
Ik heb even rondgezocht maar er schijnt nog niemand een vergelijk te hebben gemaakt van framerates in fps shooters, met en zonder torrents die aanstaan.

Ik merk toch een verschil met 3 download taken samen rond de 350kbsec en zonder dat dit soort zaken aanstaan (bitspirit). Met azureus is het nog erger. Van de week zal ik eens een vergelijk maken met een paar games met/zonder torrent downloads aan. Zal de resultaten hier wel posten.

Hier in Duitsland heb je al een volledige pc (Semp64-2600/256mb/80gig/cd/kast/voeding) voor 199, die kan ik dan dag en nacht aan laten staan. Wie weet haal ik die 199 weer terug in stroomkosten t.o.v. de pentium bak ;)

[ Voor 21% gewijzigd door HaseMike op 14-10-2005 19:34 ]

• HaseMike
  • Niet online
Het heeft even geduurd maar ik heb een benchmark gedraait met en zonder bittorrent download :

Test setup :
p4p800 met p4-2,4 @ 3ghz met Hyperthreading
1GB ram, 6800gt, audigy
160gb Sata, 200gb Pata harddisks
Windows xpsp2

Zonder bittorrent (Bitspirit) : Aquamark 57,400

Met bittorrent (bitspirit) : Aquamark 45,120

Bitspirit had 3 tasks draaien met 600kb down, 35kb up per seconde.
Een performance verlies van 21%, en hier en daar een schokje tijdens de benchmark.

<EDIT> : bij 1 task en 40kb down, 10kb up : 55.832

Dus het lijkt erop dat de cpu overhead voor het bijhouden van de grote aantallen connecties, alsmede de diskaccess, toch meer invloed hebben op je systeem dan algemeen gedacht met bittorrent clients. Dan heb ik het nog maar niet over Azuerus die erg veel resources vraagt van je systeem... </EDIT>

Toch een substancieel verschil, ben beniewd wat een d820 - x2 3800+ en dergelijke multi-core cpu's voor verschillen te zien geven. Als iemand een vergelijkbaare benchmark wil doen op zo'n machine, zal interessant zijn.

Doordat ik ook nog veel svcd2dvd draai, heb ik ondertussen die 199 euro pc besteld. Ik denk dat dat een betere en goedkopere keuze is dan een multi-core.

[ Voor 29% gewijzigd door HaseMike op 31-10-2005 08:46 ]

Pagina: 1