Audigy en Asus A8V mb

Pagina: 1
Acties:

• thamarty
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-02 19:19
Hoi,

Ik heb het volgende probleem. Dit is de config waar ik mee draai:

Asus A8V moederbord
Athlon XP 64 s939 3000+
Asus Geforce Ti 44000 128mb
Creative SB Audigy Platinum
3com pci network card
1 gb ddr 333 2x256 + 1x512 (single channel dus)

Als ik een koude start maak en ik start een willekeurig spel op dan heb ik problemen met het geluid. Het overstuurt, kraakt het lijk wel een soort distortion geluid en dit lijkt het ergste bij hdd activiteit. Ik heb enorm veel topics hier gelezen maar geen 1 oplossing lijkt de juiste. Als ik me systeem 1 keer reboot dan gaat het wel goed?! De pci latency aanpassen helpt niet.. en ik heb alle mogelijke drivers voor zowel video als geluid geprobeerd inclusief een volledige nieuwe install van de pc. Kan iemand mij verder helpen? Ohja ik ben nieuw hier mocht mijn post verkeerd staan dan mijn excuses. :)

[ Voor 15% gewijzigd door thamarty op 13-10-2005 07:41 ]

• thamarty
Niemand een idee???

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Als je alles hebt geprobeerd dan heb je zeker de kaart ook al in een ander pci slot gedaan?

• thamarty
Ja heb ik ook gedaan, maar met me vorige intel chipset was er geen probleem en nu met me nieuwe athlon 64 met Asus A8v en via chipset is het ellende.

Ik ga anders wel eens met creative mailen.. wie weet helpt het...

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 19:00

@r!k

It is I, Leclerq

a8v heeft een via chipset he, daar maakt het uit in welk pci slot je hem steekt. Ik heb gelezen dat je hem in de 3e moet steken om te laten werken, probeer dat eens.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• thamarty
Oke dat ga ik proberen!
Bedankt voor de tip.
Ik laat nog weten of het geholpen heeft.

Verwijderd

thamarty schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 12:32:
Oke dat ga ik proberen!
Bedankt voor de tip.
Ik laat nog weten of het geholpen heeft.
Dit topic ga ik volgen...heb hetzelfde probleem hier.

Verwijderd

Inderdaad, als meervoudig ;) A8V-Deluxe owner kan ik zeggen dat het verstandig is de geluidskaart in slot 4 te zetten (geteld vanaf agp slot).

In het boekje van het bios staat een irq sharing tabel. Dan zie je dat slot 4 niet geshared is (pag 2-16). Gebruik je geen lan, dan kan je slot 2 gebruiken.

Ik zou als ik jou was ook nog de laatste bios versie erop zetten met de asus update (windows tool).
ftp://ftp.asus.com/pub/ASUS/mb/flash/AsusUpdt61002.zip
De duitse ftp site (nu niet bereikbaar) heeft altijd de meest recente versies.

Oh ja, ik zou in het bios PCI Delayed Transaction aan zetten, en never ever die pci latency veranderen!

edit: aanvullingen

suc6

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 13:06 ]

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 19:00

@r!k

It is I, Leclerq

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 12:43:
Inderdaad, als meervoudig ;) A8V-Deluxe owner kan ik zeggen dat het verstandig is de geluidskaart in slot 4 te zetten (geteld vanaf agp slot).

In het boekje van het bios staat een irq sharing tabel. Dan zie je dat slot 4 niet geshared is (pag 2-16). Gebruik je geen lan, dan kan je slot 2 gebruiken.

Ik zou als ik jou was ook nog de laatste bios versie erop zetten met de asus update (windows tool).
ftp://ftp.asus.com/pub/ASUS/mb/flash/AsusUpdt61002.zip
De duitse ftp site (nu niet bereikbaar) heeft altijd de meest recente versies.

Oh ja, ik zou in het bios PCI Delayed Transaction aan zetten, en never ever die pci latency veranderen!

edit: aanvullingen

suc6
Daar ging het idd om, pak het pci slot dat niet geshared is, dat was toen bij mij de oplossing in ieder geval.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• thamarty
Oke ff voor de duidelijkheid.

Welke pci sloten zijn niet geshared?
De 2e en de 4e? Want hij zit bij mij dus in de 4e en ik heb wel dit probleem.
Wat wel opvalt trouwens is dat het alleen lijkt te gebeuren met EA games.

Ik gebruik een lan kaartje apart en niet de onboard dus dat betekend dat ik de 2e ook kan gebruiken??

En iemand nog ervaring met hardware acceleratie van de geluidskaart binnen directx?

• thamarty
Ik heb de bios geupdate naar de laatste versie.
De geluidskaart zit in slot 4.
De nieuwste drivers staan geinstalleerd, de pci delayed transaction staat aan.

Bij een koude start ruis..
Bij een warme start geen ruis..

Ik snap er niets meer van...

Iemand nog tips?

• cool_zero
Zie het nu pas, maar het verschil tussen een koude en warme boot kan liggen in het aanbod van stroom door de voeding bij het initialeseren van de kaart. Ik heb ooit eens meegemaakt dat een ati radeon 9700 die goed werkte op mijn systeem op een socket 754 van asus niet werkte bij een koude start en bij een warme start wel. Mijn ati radeon 9700 deed het echter toen wel goed met een koude start. We hebben toen maar gewisseld.

Als dit het probleem is waar je last van hebt zou je voordat je windows start na een koude boot even op de reset knop kunnen drukken en dan zou je geen last meer hebben van de ruis. Ik denk niet dat de voeding het probleem was maar dat er wat mis ging op het moederbord. Wat je zou kunnen proberen is te kijken of je de hd's wat later kan laten detecteren in de bios. Sommige biosen hebben deze optie. Andere geluidskaart wil misschien ook helpen.(net als het wisselen van de twee dezelfde ati's) Voor de rest heb ik er geen oplossing voor, want ik heb het zelf ook nooit kunnen oplossen.

• thamarty
Ik heb iig niet een hele zware voeding.
Het gaat hier dan ook om een audigy platinum incl. bay.
Ik heb best veel apparaten in de pc zitten dus wellicht zou een zwaardere voeding iets kunnen doen.

De voeding die er nu in zit is een 300 watt Aopen.
Misschien heeft het nut een 400 watt erin te zetten?
Wat voor merk zou ik dan moeten nemen?

Waar kan ik die optie voor later detecteren van HDD vinden?

Of is het een idee autodetectie van hdd uit te zetten en met de hand erin te zetten?

[ Voor 5% gewijzigd door thamarty op 15-10-2005 22:59 ]

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb je je CPU driver geinstalleerd? dit was bij mij het probleem 8)7

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• thamarty
Ja dat heb ik ook gedaan.
Wat vreemd is is dat als het al een voeding probleem zou zijn ik maar niet kan begrijpen dat een mp3tje afspelen prima gaat maar zodra ik visualisatie aanzet op full screen onder mediaplayer de ruis begint.

Dus het is de combinatie koude start, 3d applicatie enn geluid. hmmm toch voeding te laag?

[ Voor 5% gewijzigd door thamarty op 15-10-2005 23:11 ]

• cool_zero
Zoals ik al zie denk ik dat het vervangen van een voeding weinig zal uithalen. Ik denk dat er gewoon wat misgaat op het moederbord. En vooral met een Aopen voeding zal het toch goed moeten werken. Gaat het wel goed als je direct na een koude start even reset en dan naar windows gaat?

• thamarty
Nope dat heb ik nu ook uitgetest en dan heb ik ook die problemen.
Windows moet helemaal geladen zijn en als ik nu na het laden van Windows de pc reboot gaat het wel goed.

Ik heb er trouwens wel allemaal neon inzitten kan dit er iets mee te maken hebben?

[ Voor 21% gewijzigd door thamarty op 16-10-2005 00:17 ]

• cool_zero
thamarty schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 00:13:
Windows moet helemaal geladen zijn en als ik nu na het laden van Windows de pc reboot gaat het wel goed.
Dan denk ik dat het niet hetzelfde is als mijn ati probleem en vermoed ik toch dat je het wat meer in de drivers moet zoeken. (AMD64 driver, via 4in1, geluidskaart driver enz.)
Ik heb er trouwens wel allemaal neon inzitten kan dit er iets mee te maken hebben?
Dat zal dan ook wel niet het geval zijn, maar je kunt het natuurlijk altijd even uitproberen ;)

• thamarty
Nou je houd het niet voor mogelijk maar het is opgelost.
Toen je het over drivers had bedacht ik mij dat ik sinds ik dit systeem bouwde er een oude 3com pci 100mbit kaartje in had gezet.

Ik had deze vervangen voor een realtek 100mbit kaartje want ik dacht nog 3com is beter enzo.

Dus ik denk ok even koude start en dan muziekje in mediaplayer afspelen met full screen visualisatie en ja hoor krassen en slecht geluid.
Dus ik de 3com uitgeschakeld en weer mediaplayer gestart en wat schetst mijn verbazing!? Geen ruis!!! Toen weer de netwerkkaart aan en weer ruis.

Dus ik heb nu me realtek kaartje er weer inzitten en alles draait prima.
De ruis deed zich dus niet voor met schijfactiviteit maar met netwerkactiviteit.

Bedankt allemaal voor de hulp!!! _/-\o_
Groetjes Martin :)
Pagina: 1