Toon posts:

Laptop hele dag aan?

Pagina: 1
Acties:
  • 317 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc staat meestal zo'n 16-18 uur per dag aan. Ik heb een simpele vraag: kan een laptop dat ook aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
De meeste laptops wel, maar of het altijd even goed is voor de laptop is een heel ander verhaal. Over beide is zeer veel te vinden. Lees eens wat reviews door en zoek ens wat rond op ons forum :) Het is wel de bedoeling dat je wat tijd steekt in je topicstart. Zie daarover Algemene gedragsregels (Netiquette). Breid je bericht nog even uit met alle info die je al had verzameld :)

[ Voor 13% gewijzigd door sanfranjake op 13-10-2005 05:01 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gezocht, maar ik kon niets vinden. Misschien ligt het aan m'n zoektermen, maar als ik wat had gevonden had ik dit topic niet geopend.

Ik heb via Notebookreview.com ook reviews gelezen van de laptops waar ik tussen twijfel (Vaio FS315 en iBook G4) maar kon niets vinden over het onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 02:33

Mentalist

[avdD]

Nah, no problemo. Mijn laptop heeft nu 5 dagen uptime, en dat wil zoveel zeggen als dat ik 5 dagen geleden ergens voor gereboot heb. Weet niet meer waarvoor..

Waar moet je ff op letten? Warmte. Schakel speedstep/powernow in, want als je systeem zolang aanstaat wil je toch dat de fan niet na een paar uur opwarmen constant blijft loeien. De fan van mijn Asus A1300 slaat nooit aan als ik niks doe..

Bovendien kan het fannetje dan te snel verslijten, en fannetje kapot > laptop ook snel kapot.

En de harddisk. Kijk hoe warm die in je laptop wil worden. Als ik aan de behuizing in de buurt van de harddisk voel bij mijn laptop is het een beetje lauw, Samsung 40GB 5400rpm. Volgens speedfan is de HD 44 graden. Warm, maar rampen zullen nog niet geschieden.

Het is wel mogelijk dat je laptop iets korter meegaat 24/7. Doh, hij maakt meer werkuren/dag ;).

Serieus, als je laptop niet 24/7 kan draaien zonder grote problemen, dan heb je toch wel een ontiegelijk brak ding.

Verder is er geen enkele reden waarom 4 uur/dag achter elkaar veel slechter zou zijn dan 24/7. Na een uurtje is de laptop normaal toch wel compleet opgewarmt, vanaf dat punt maakt het niet meer uit.. Goed, hij koelt nooit meer af, maar dat kan in theorie zelfs beter zijn dan steeds die temperatuurwisselingen.

Zelfde met desktophardware, desktop HD's enzo. Mijn ervaring : alles kan 24/7, als je maar wil.

Bij laptops kan dus alleen koeling een probleem zijn. Is het ding stationair en wil je zekerheid, schaf dan een laptopkoeler aan, weet je helemaal zeker dat het goed gaat. De rest van de hardware heeft er geen enkele moeite mee, dingen als chips en PCB maakt het echt niets uit. Er zit geen geestje in dat kapot gaat bij overuren. De grootste problemen moet je nog wel bij de HD zoeken - en die kan ook bij normaal gebruik de geest geven.

[ Voor 32% gewijzigd door Mentalist op 13-10-2005 05:16 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En wellicht zonder accu draaien aangezien die snel achteruit gaat als ie altijd aan netstoom hangt.

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

BraveWorld schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 05:16:
En wellicht zonder accu draaien aangezien die snel achteruit gaat als ie altijd aan netstoom hangt.
Integendeel, ik heb eens een accu een tijdje los in de kast laten liggen. Een paar weken maar, en toen was ie dood. ALTIJD aan netstroom laten hangen! Ik heb er nog niets van gemerkt dat de accu achteruit zou gaan.. Dat gebeurd pas als je je accu los van netstroom gaat bewaren..

[ Voor 15% gewijzigd door Mentalist op 13-10-2005 05:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Met losse accu's heb ik geen ervaring, maar het verbaast me zeer dat ie kapot gaat. Lijkt me een productiefoutje.

Zelf werk ik meestal op netstroom en heb daardoor inmiddels een gare accu die mijn laptop geen seconde meer van stroom kan voorzien. Dat is een verschijnsel wat vaker beschreven wordt. En zelfs in de handleidingen wordt vaak geadviseerd eens in de zoveel tijd volledig op accu te werken om die te ontladen en goed te houden.

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-09 21:28

TetsuoShima

low energy output

Over batterijen in het algemeen:

Een constant opgeladen batterij verliest zijn maximale energiewaarde sneller dan een gedeeltelijk geladen batterij. (wil zeggen, als je er voor zorgt dat de batterij constant vol is gedurende bv. 1 maand en je test dan hoe lang je laptop loopt op die batterij, dan zal dat korter zijn dan als je de batterij gedurende die maand constant half opgeladen hebt gehouden en hem daarna volledig oplaadt en test hoe lang je laptop loopt op die batterij)

Een volledig ontladen batterij heeft last van hetzelfde probleem.

De ideale lading om een batterij te bewaren is rond de 50 à 60 %.

De gemiddelde laptop-batterij begint zijn maximale energieopslagcapaciteit automatisch te verliezen na ongeveer 500 laad-ontlaad-cyclussen.

Vermits er zeer weining mensen zijn (denk ik) die hun laptop gedurende meer dan een week aan de netstroom gebruiken, zie ik ook niet direct het nut in om de batterij te verwijderen... Ik bedoel, waarom koop je anders een laptop... Toch niet om de hele week aan de netstroom te hangen zeker... ;)

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:23

The Zep Man

🏴‍☠️

TetsuoShima schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 09:01:
Vermits er zeer weining mensen zijn (denk ik) die hun laptop gedurende meer dan een week aan de netstroom gebruiken, zie ik ook niet direct het nut in om de batterij te verwijderen... Ik bedoel, waarom koop je anders een laptop... Toch niet om de hele week aan de netstroom te hangen zeker... ;)
Kopen niet, maar een 2e handsje (met een goede accu!) gebruiken als Linux-router... 8)7

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 16:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een fatsoenlijke laptop kan zonder problemen 24/7 aanstaan. Ik heb een jaar of 2 een laptop als firewall voor mijn kabelaansluiting gebruikt, zonder problemen. Nooit crashes, nooit te warm.
W3ird_N3rd schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 05:17:
[...]

Integendeel, ik heb eens een accu een tijdje los in de kast laten liggen. Een paar weken maar, en toen was ie dood. ALTIJD aan netstroom laten hangen! Ik heb er nog niets van gemerkt dat de accu achteruit zou gaan.. Dat gebeurd pas als je je accu los van netstroom gaat bewaren..
En ik heb nog nooit goede ervaringen met laptopaccu's gehad. Zowel met Toshiba als Dell. De Dell had ik vanaf nieuw en na 1 jaar was de accu volkomen onbruikbaar, leeg na 10 minuten. Nooit veel op de accu gewerkt, zeker 99% van de tijd op netstroom.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j86
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08-2024

j86

Over batterijen in het algemeen:

Een constant opgeladen batterij verliest zijn maximale energiewaarde sneller dan een gedeeltelijk geladen batterij. (wil zeggen, als je er voor zorgt dat de batterij constant vol is gedurende bv. 1 maand en je test dan hoe lang je laptop loopt op die batterij, dan zal dat korter zijn dan als je de batterij gedurende die maand constant half opgeladen hebt gehouden en hem daarna volledig oplaadt en test hoe lang je laptop loopt op die batterij)

Een volledig ontladen batterij heeft last van hetzelfde probleem.

De ideale lading om een batterij te bewaren is rond de 50 à 60 %.

De gemiddelde laptop-batterij begint zijn maximale energieopslagcapaciteit automatisch te verliezen na ongeveer 500 laad-ontlaad-cyclussen.

Hmmm, ik ben zo iemand die onderhand NOOIT gebruik maakt van de batterij van de laptop.
Het voordeel is dat ik hem op de bank kan gebruiken, naar andere mensen mee kan nemen, films kijken enzo, maar altijd op het netstroom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

ik ben testmanager geweest van een teststraat van 30 Toshiba's die 24/7 aanstonden voor de test van een ERP-systeem. Geen enkel probleem. Thuis heb ik nog een oude compaq-laptop al een jaar of twee als torrent-machine lopen. Het enige waar ik rekening mee hou is dat de airflow naar buiten niet gehinderd wordt (heb soms de neiging om stapels papier erop te leggen die dan blijven liggen)

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08 10:02
....
offtopic:
Ik doe softwareontwikkelingen bij klanten, en daar werk ik volledige dagen op mijn laptop... Dus ja, dat ding hangt een hele dag aan de netstroom... Een laptop is niet enkel gemaakt om zonder netstroom te werken hé.

Maar in ieder geval, mijn laptopje thuis staat ook regelmatig meerdere dagen aan, en daar heb ik eigenlijk nog geen problemen mee... (laptop is ondertussen 3 jaar oud, en héél regelmatig gebruikt...)

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Same here. Ken echter ook mensen die hun batterij uit de laptop halen als ze op netstroom werken. Is hier wat voor te zeggen of is dit onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja, punt is dat de meeste nieuwe laptops van het netstroom af vreten, op het moment dat de
accu vol is.. word die met rust gelaten

vroegah, liep het voor wat ik weet altijd via de accu.. zodoende werd ie wat sneller lui
en ging ie een stuk minder lang mee

(mijn (acer) laptop staat ook af en toen 4dagen achter een aan, met powernow wel aan maar volgens mij gaat je fannetje hier echt snel van slijten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Heb die van mij ook een tijdje gebruikt als huis-tuin-en-keuken-experimentele-server om wat te klooien, die heeft toch al met al (inclusief reboots) ook wel langer dan een maand gedraaid en vandaag de dag staat ie nog regelmatig dagenlang aan. Nooit problemen mee gehad. Dit beteft een "oude" Fujitsu-Siemens Lifebook E (P3 733).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik mijn laptop als een soort desktop. Altijd aan. Geen problemen op hardware gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:52

KingCrash

Angry Rabbit

Mijn Dell D800 staat 90% v/d tijd a/h stroom. Ik heb het apparaat nu 1.5 jaar en de accuduur is afgenomen van 4 uur naar een krap uur. Of dit 'gewoon' verlies is, of verlies doordat de notebook vaak a/h stroom staat...geen idee.

iemand een adresje voor cheape Dell notebook accu's O-)

Angry Rabbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 11:34
Zonder het hele topic te lezen.
Neem een Hitachi E7K60 hdd.
Die zijn gemaakt voor 24u p/d 24/7 gebruik.

Je zult er geen spijt van krijgen.
Plus ze zijn 7200rpm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

RS_003 schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 15:23:
Zonder het hele topic te lezen.
Neem een Hitachi E7K60 hdd.
Die zijn gemaakt voor 24u p/d 24/7 gebruik.

Je zult er geen spijt van krijgen.
Plus ze zijn 7200rpm :)
Soms vraag ik me af of jij voor Hitachi werkt :+

Maarre, 7200rpm, ik heb 1-2-3 geen meetresultaten bij de hand maar weet vrij zeker dat een laptop met zo'n disk net een paar minuutjes korter deed op accu.. Ofwel, de disk vroeg meer energie > meer warmte. Mijn 5400rpm schijfje is al best warm, is de kans met zo'n 7200rpm niet groter dat ie oververhit?

Of ga je hier alvast uit van de laptopkoeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:19
W3ird_N3rd schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 18:53:
[...]

Maarre, 7200rpm, ik heb 1-2-3 geen meetresultaten bij de hand maar weet vrij zeker dat een laptop met zo'n disk net een paar minuutjes korter deed op accu.. Ofwel, de disk vroeg meer energie > meer warmte. Mijn 5400rpm schijfje is al best warm, is de kans met zo'n 7200rpm niet groter dat ie oververhit?

Ik heb een D610, 14 inch (klein en compact) met 7200 rpm schijf. Het punt is dat het verschil met een 5400 rpm schijf vrijwel nihil is wbt stroomverbruik en warmte. Sterker nog, het hangt meer af van het merk harde schijf, zo zitten er relatief grote verschillen tussen de verschillende HD fabrikanten qua warmte afgifte en prestaties.

Het grote voordeel van een 7200 rpm schijf is natuurlijk dat de bottleneck (wat de harde schijf meestal is) toch iets verminderd wordt. Maar om heel eerlijk te zijn is het verschil tussen een 5400 rpm en 7200 rpm ook weer niet zo groot (maar mocht het bijv. een optie zijn zoals bij Dell, dan zou ik het altijd doen..).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

W3ird_N3rd schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 05:17:
[...]

Dan heb je pech gehad of iets fout gedaan, dat het bij jou een keer is gebeurd wil niks zeggen over 100 andere gevallen.

Als je je notebook lang aan laat staan, (dagen of meer) aan de netvoeding. Haal je je batterij eruit op 40% charged. Je bewaart hem koel en hij zal het minst in levensduur verliezen. Zie hieronder hoe snel batterijen achteruit gaan bij een temperatuur van 40 graden, in een laptop wordt je batterij vaak zelfs warmer dan dat vandaar dat je hem er beter uit kan laten als je hem toch niet gebruikt.

Ik raad je aan deze site te volgen voordat je uitspraken over batterijen doet, ik heb er veel van geleerd.

http://www.batteryuniversity.com/

Afbeeldingslocatie: http://www.batteryuniversity.com/images/parttwo-34.gif

Als je daar geen zin in hebt is hier een samenvatting:

Simple Guidelines

Avoid frequent full discharges because this puts additional strain on the battery. Several partial discharges with frequent recharges are better for lithium-ion than one deep one. Recharging a partially charged lithium-ion does not cause harm because there is no memory. (In this respect, lithium-ion differs from nickel-based batteries.) Short battery life in a laptop is mainly cause by heat rather than charge / discharge patterns.

Batteries with fuel gauge (laptops) should be calibrated by applying a deliberate full discharge once every 30 charges. Running the pack down in the equipment does this. If ignored, the fuel gauge will become increasingly less accurate and in some cases cut off the device prematurely.

Keep the lithium-ion battery cool. Avoid a hot car. For prolonged storage, keep the battery at a 40% charge level.

Consider removing the battery from a laptop when running on fixed power. (Some laptop manufacturers are concerned about dust and moisture accumulating inside the battery casing.)

Avoid purchasing spare lithium-ion batteries for later use. Observe manufacturing date. Do not buy old stock, even if sold at clearance prices.

If you have a spare lithium-ion battery, use one to the fullest and keep the other cool by placing it in the refrigerator. Do not freeze the battery. For best results, store the battery at 40% state-of-charge.

[ Voor 5% gewijzigd door Pixal op 13-10-2005 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik laat mijn laptop continue draaien wanneer het kan, het wordt regelmatig uitgeschakeld om getransporteerd te worden. Daarna weer verder draaien, enige probleem is oververhitting als je een laptop langdurig wilt laten draaien. Vooral laptop harde schijven zijn een klassieker, volgens de grote laptop-leverancier die aan het onderwijs laptops levert. Sneuvelen laptop harde schijven na verloop van tijd praktisch altijd, deze onderdelen mogen volgens de datasheets max 55°C warm worden, anders gaan ze dood. Laptop harde schijven krijgen geen airflow in de laptops, dus ze worden langzaam maar zeker gaar, helemaal gaar als de zon erop schijnt en de temperatuur stijgt richting 60+ °C. Ik zie aan de hoge school minstens 1/3 van de laptops op RMA gaan om een harde schijf te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-09 21:38
Bedankt voor de handige links en informatie Hoedje. Dit is erg bruikbare informatie.

Ik heb me ook altijd afgevraagd of je bv je batterij niet beter uit de laptop kon halen als je op netstroom draaide. En ik liet mijn batterij meestal tot onder de 10 procent komen voordat ik begon met opladen om de chargecycle volledig te gebruiken. Maar dat heeft dus weinig nut blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ga ik zo ff lezen :)
Pixal schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 19:20:
[...]

Dan heb je pech gehad of iets fout gedaan, dat het bij jou een keer is gebeurd wil niks zeggen over 100 andere gevallen.
Nou, ik heb een batterij die ik altijd aan netstroom liet hangen, meerdere, en die bleven erg lang op hun volledige capaciteit. Leg ik één keer een batterij voor een paar weken in de kast, is ie morsdood (echt dood.. laptop werkte er geen seconde meer op, hij ging gewoon onmiddelijk uit).
Als je je notebook lang aan laat staan, (dagen of meer) aan de netvoeding. Haal je je batterij eruit op 40% charged. Je bewaart hem koel en hij zal het minst in levensduur verliezen. Zie hieronder hoe snel batterijen achteruit gaan bij een temperatuur van 40 graden, in een laptop wordt je batterij vaak zelfs warmer dan dat vandaar dat je hem er beter uit kan laten als je hem toch niet gebruikt.

Ik raad je aan deze site te volgen voordat je uitspraken over batterijen doet, ik heb er veel van geleerd.
Thanks :). Ik spreek slechts uit eigen ervaring.. En die was duidelijk.

Nu ga ik de batterij van mijn laptop ook ff tot 40% ontladen en dan haal ik 'm eruit. Nooit geweten dit idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

_Jona_ schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 19:38:
Bedankt voor de handige links en informatie Hoedje. Dit is erg bruikbare informatie.

Ik heb me ook altijd afgevraagd of je bv je batterij niet beter uit de laptop kon halen als je op netstroom draaide. En ik liet mijn batterij meestal tot onder de 10 procent komen voordat ik begon met opladen om de chargecycle volledig te gebruiken. Maar dat heeft dus weinig nut blijkbaar.
Als je het tegen mij hebt?? Beter om dat niet te vaak te doen inderdaad, en noem me maar Pixal :P

Af en toe wel lekker leeg, maar dat is eigenlijk alleen om het metertje in de batterij te resetten zodat de aanduiding overeenkomt.

In mijn auto hangt een laptop die heel veel resets nodig had om weer bij te komen, toen ik hem kreeg deed hij 2 uur met een batterij. Na 4 minuten zei hij 0 procent, als ik de waarschuwingen negeerde ging hij 2 uur door met op 0 procent werken. Die is jaren lang door mn pa gebruikt, die had hem op z'n bureau staan met de stekker en batterij erin. Full time. Is overigens een p433, vandaar jaren :)

[ Voor 31% gewijzigd door Pixal op 13-10-2005 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-09 21:38
Sorry :P Verkeerde persoon bedankt.... Ok dan, bedankt Pixal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]W3ird_N3rd schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 19:44:
[...]
@W3ird_N3rd:

en leg je hem ook ff in de koelkast dan.. want dan gaat ie nog net iets langer mee :*)

-edit: ik denk, ff gamen tot me accu op 40% staat.. dus ik gooi speedswitch op vol vermogen (1.8ghz turion), binnen 15minuten stond ie op 40... jaja van 100 naar 40 in 15 minuten..

zal maar niet zeggen wat er allemaal aan me laptop hangt, want dan vind je het niet gek dat ie leeg gezogen word >:)

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 11:34
W3ird_N3rd schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 18:53:
[...]

Nee dat niet, maar als ik eenmaal achter een merk sta promoot ik dat aardig ja (IBM *Kuch* *kuch* :P )

Nu is het antwoord al geveven, maar ook even van mij: Nee, dat maakt bijna tot niks uit.
Sterker nog, ik heb 3 van die E7k60's gehad voor de verkoop en ze werden minder warm dan mijn 5K80 5400rpm die eerst in mijn T42(P) zat.

Verder zijn ze imho juist stiller, en scheelt het maar paar minuten, en dat merk je dus totaal niet op een accu die 4+ uur meegaat :)
Pagina: 1