High-end systeempje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-02 20:17
Informatie, gebruiksdoel, budget

Ik wil een nieuwe PC die lekker snel is want de huidige is troep. Heb op het moment een AMD 2000+ XP met een Ti4600 Geforce 3. Te langzaam! Ik wil een systeem hebben die de laatste games lekker vloeiend kan laten lopen en waarmee ik zo'n 4 jaar mee vooruit kan (wat ik met mijn vorige systeem ook kon). Budget wat ik in gedachte heb is rond de 1000-1200 euro. Mag iets meer of minder zijn, afhankelijk van de redenering.

Daarnaast heb ik een Prometeia Mach I dus ik ben zeker van plan alle overclock capaciteiten eruit te halen die erin zitten.

Eigen boodschappenlijstje met alle relevante specificaties

Ik ben nog niet helemaal klaar met mijn lijst maar ik zat te denken aan een AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB) omdat er 0,09 micron gebruikt wordt en dit doorgaands een lager voltage oplevert wat weer handig is met overclocken. Daarnaast heb ik voor dualcore gekozen omdat het gewoon handig wordt met het oog op morgen.. en de langzaamste in de X2 serie omdat deze waarschijnlijk aardig te overclocken is (hoorde van 2 Ghz naar 2,6 Ghz met alleen Air-cooled, wat dan weer zou moeten betekenen dat hij redelijk dichtbij de FX-57 komt?)

Als videokaart had ik in gedachte een Geforce 7800 (ik zag GT, GTX en GTX Extreme maar weet niet precies de verschillen ertussen) omdat ik een persoonlijke voorkeur heb voor Nvidia en omdat het een hele goede kaart moet zijn.

Voor moederboord ben ik nog onzeker. Ik dacht aan een nForce 4 maar wellicht dat een ander moeder boord beter is voor overclocken.

Geluidskaart heb ik al, RAM moet ik nog uitzoeken, waarschijnlijk RAM wat snel is al bedenk ik me dat ik niet zeker weet of DDR of DDR2 de keuze gaat worden. Ik las dat DDR2 sneller is maar langere access time heeft.

Hardeschijven, USB etc. ben ik wel redelijk over uit.

Onderbouwing van het boodschappenlijstje (waarom heb je hiervoor gekozen?)
Zie vorige alinea

Vragen over het boodschappenlijstje (waarop loop je vast? waarom twijfel je?)

Ik twijfel over de OC capaciteit van de AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester, concrete informatie hoe het zou werken op een prometeia was niet beschikbaar.

De Geforce 7800 heeft 3 varianten schijnt het, de onderlingen verschillen waren mij nog niet duidelijk. (Is het het verschil in prijs waard?) daarnaast.. kan ik beter wachten op de volgende generatie zodat hij in prijs zakt of duurt het nog een tijd? (ik wil maximaal 2-3 maanden wachten)

Moederboorden zijn niet mn sterkste kant, vooral niet als ik eentje wil hebben die goed overclockbaar is. Daarnaast, de 939socket wordt vanaf 2006 door AMD vanaf gestapt. Is het dus wijs om een systeem te kopen die gebruik maakt van deze socket met het oog op een eventuele upgrade in de toekomst? Of zal het nog zo lang duren voordat die nieuwe socket geintegreerd is (met mogelijkheden tot betaalbare snelle processoren die goed te overclocken zijn) dat het het wachten niet waard is? (langer dan een jaar)

Ik twijfel tussen DDR en DDR 2 ram, daarnaast ben ik onzeker wat ik het beste kan nemen om te overclocken, maar dat is 1 van de kernvragen, het overclocken. Het moet een systeem zijn waarmee ik relatief het goedkoopst mee uitben terwijl ik de snelste prestaties neer kan zetten. (Anders vind ik mijn Prometeia dus overbodig omdat ik niet het maximaal haalbare eruit haal)

Tot slot een hele andere vraag, met de ontwikkelingen met de Multicore (>2 cores) en met name de Cell processor in de PS3, vraag ik mij af of dualcore nog wel lang stand houdt, immers als in de nabije toekomst Multicore processoren uit gaan komen, inflateerd de AMD dualcore dus eigelijk enorm snel. Heeft iemand over dit onderwerp een helder blik? Er is vrij weinig informatie over te vinden op google, behalve dat de developer van de Cell-processor aan het onderhandelen is voor afnamen aan andere partijen

Bronnen (waar heb je gezocht? hoe had je gezocht? wat had je doogenomen?)
Tomshardware, Google, Tweakers, verschillende Athlon 64 x2 OC database sites, benchmarktest results en Tweakers forum.

Alvast bedankt voor het lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

Totdat de M2 socket van AMD uit is ondersteunt AMD64 alleen maar DDR, dus over DDR2 hoef je geen zorgen te maken.

De AMD X2 3800+ is inderdaad een goede keus...
Overclocker he... he raadt op zijn minst het moederbord aan wat ik gebruik, hoewel in jou geval een SLI versie misschien beter is. ( zie signature ). De DFI Lanparty UT NF4 serie is gemaakt voor overclocken. Geheugen voltages tot 4volt.... Alles los in te stellen!

Harde schijf, zou je geen raptors willen gebruiken? Als je snelheid wilt dan is de raptor de weg. De 74Gb versie is top!

voor de rest, niets aan te merken :-)
BTW. De cell processor zal nooit echt een "desktop" processor worden, ja hij is snel maar.. umm niet ontworpen voor desktop gebruik.

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137486

Zijn er ook bepaalde games die je voorkeur hebben en die je veel zal gan spelen? Dan kun je je videokaart daarop afstellen. Battlefield 2 loopt bijvoorbeeld beter op ATI kaarten, maar F.E.A.R. zal het waaschijnlijk beter doen op Nvidia kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Het nadeel van een X2 wanneer je die wilt gaan overklokken zijn de twee cores.
Wanneer er een tussen zit die niet helemaal lekker is kan je daardoor niet goed overklokken.
Dan kan je beter voor een 4000+ gaan die een single core heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
Ik vind het een beetje lastig om nou al te zeggen welke games ik ga spelen. Battlefield lijkt me leuk.. maar wie zegt dat ik in de toekomst niet daalijk een spel heb die alleen "goed" loopt op een ATI kaart? Beetje jammer dat er zulke afwegingen gemaakt moeten worden bij het aanschaffen van een nieuwe 3d kaart.

Dat over de X2 cores is natuurlijk waar, the chain is as strong as the weakest link. Kan er niet van te voren geinformeerd worden naar de steppingcode zodat je zeker weet dat het goeie cores zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 21:49
Zoals hierboven al staat aangegeven kun je het beste gaan voor een DFI bord. Deze kunnen een hoog voltage geven aan het RAM. Goedkoop en zeer goed overklokbaar geheugen (vooral op DFI) Is Twinmos Speed Premium pc3500 (2 x 512).

Als je lang wacht worden zakken de prijzen van de Nvidia 7800. Maar hoe lang wil je wachten. Als je nu gaat voor de 7800 GT heb je een kaart met een redelijk goede prijs-kwaliteitsverhoudeng.

Bespaar niet op de voeding!

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124681

killingdjef schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 11:10:
Kan er niet van te voren geinformeerd worden naar de steppingcode zodat je zeker weet dat het goeie cores zijn?
Sommigen doen er moeilijk over, anderen niet . . . Gewoon ff zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

ShellGhost schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 10:01:
Het nadeel van een X2 wanneer je die wilt gaan overklokken zijn de twee cores.
Wanneer er een tussen zit die niet helemaal lekker is kan je daardoor niet goed overklokken.
Dan kan je beter voor een 4000+ gaan die een single core heeft.
Lmao, dat geldt natuurlijk ook voor elke processor. Dat zou je toch moeten weten. :/

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
Iets wat ik vergeten te vermelden was was dat ik zwar grafische applicaties wil gaan gebruiken (als games dat nog niet waren)

Ik las trouwens ernet ook nog het Geforce 7800 topic.. en daarin wordt geinsinueert dat de geforce overclockbaar is en dat er echt merkbaar verschil is! dat klinkt wel heel mooi om waar te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Grafische kaart:
7800GT heeft lagere snelheid dan de 7800GTX, ander versies zoals extreme, hebben waarschijnlijk gewoon een ietsjes sneller geheugen. De 7800GT heeft de beste performance/prijs verhouding en gaat waarschijnlijk ook de beste overklokker worden (procentueel gezien)

CPU:
De X2 3800+ zou een hele goede overklokker zijn en heeft natuurlijk 2 cores :9 Lijkt me min of meer de beste optie (ook een zeer goede performance/prijs).
Aan multi-core CPU's moet je nog niet gaan zitten denken.

Geheugen:
Tja, AMD64 s939 kan alleen iets beginnen met DDR (niet DDR2) dus lijkt me de keuze voor de hand liggend. Als je graag wil overklokken neem je best een geheugen dat al hoger kan draaien dan de officiele PC3200: PC4400 ofzo. Dit zal al genoeg kosten en ik zou dan ook niet veel geld meer uitgeven aan geheugen met extreem lage timings of andere zaken.

Verder:
Moederbord: gewoon een kwalitatief moederbord met nForce4 Ultra of nForce4 SLI van de goede moederbord-bakkers met lekker veel mogelijke instellingen m.b.t oc.
Zeker ook voor een goede stabiele voeding zorgen met veel juice op de 12V lijn als je wil overklokken.
En ook de koeling in al zijn aspecten niet vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Xadeon schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 11:25:
[...]

Lmao, dat geldt natuurlijk ook voor elke processor. Dat zou je toch moeten weten. :/
Tuurlijk weet ik dat, alleen met een X2 heb je "dubbel" zoveel kans op een "brakke" core.
Maar ik dacht, laat ik het toch maar even vermelden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
Anoniem: 144949 schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 15:43:
Grafische kaart:
7800GT heeft lagere snelheid dan de 7800GTX, ander versies zoals extreme, hebben waarschijnlijk gewoon een ietsjes sneller geheugen. De 7800GT heeft de beste performance/prijs verhouding en gaat waarschijnlijk ook de beste overklokker worden (procentueel gezien)

CPU:
De X2 3800+ zou een hele goede overklokker zijn en heeft natuurlijk 2 cores :9 Lijkt me min of meer de beste optie (ook een zeer goede performance/prijs).
Aan multi-core CPU's moet je nog niet gaan zitten denken.

Geheugen:
Tja, AMD64 s939 kan alleen iets beginnen met DDR (niet DDR2) dus lijkt me de keuze voor de hand liggend. Als je graag wil overklokken neem je best een geheugen dat al hoger kan draaien dan de officiele PC3200: PC4400 ofzo. Dit zal al genoeg kosten en ik zou dan ook niet veel geld meer uitgeven aan geheugen met extreem lage timings of andere zaken.

Verder:
Moederbord: gewoon een kwalitatief moederbord met nForce4 Ultra of nForce4 SLI van de goede moederbord-bakkers met lekker veel mogelijke instellingen m.b.t oc.
Zeker ook voor een goede stabiele voeding zorgen met veel juice op de 12V lijn als je wil overklokken.
En ook de koeling in al zijn aspecten niet vergeten.
Bij het overclocken van de graphics kaart moet ik zeker een andere koeling op die kaart zetten? Ik las dat de GTX standaard op 430 draait... bij sommige fabrikanten wordt ie op 450 geleverd.. maar de max zonder artifacts is 515. Komt een GT in de buurt van die 515 of trekt die dat bij lange na niet?

Ik zou volgens jou dan dus PC4400 RAM moeten nemen met het oog op de toekomst als ik upgrade? of is het al gelijk nuttig vanaf het moment dat ik overclock?

Wat ik mij tot slot nog afvraag. Ik las dat 2.6 Ghz haalbaar is met aircooled overclocking. Met een prometeia.. waar moet ik dan aan gaan denken? 3.2 ghz o.i.d.? Als dat het geval namelijk is, dan is de clockspeed (dus overal performance?) hoger dan de FX 57 waar je nu zo'n 1000 euro (750 euro meer dan de x2) voor betaald.
ShellGhost schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 15:54:
[...]

Tuurlijk weet ik dat, alleen met een X2 heb je "dubbel" zoveel kans op een "brakke" core.
Maar ik dacht, laat ik het toch maar even vermelden. :)
relatief gezien (als de foute en goede cores verhouding constant blijft bij een verhoogde productie van het aantal cores) wordt er toch ook "dubbel" zoveel bij gemaakt? (dual core kan je immers niet verkopen met 1 core) dus dan de kans even groot blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-05 12:53

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Alleen heb ik eens gelezen dat het geheugen bij AMD vooral om timings gaat, en minder om MHZ, met andere woorden, is het niet slimmer voor hem om gewoon goed pc3200 2-2-2-5 geheugen te nemen en dit op de goede manier te dividen, dus ongeveer tussen de 210 en 250 zou ik zeggen.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Multicore is niet alleen op de toekomst gericht, nu heb je er ook al profijt van,
ga maar is na wat er gebeurt als je met veel applicaties tegelijk werk.
Hij zal het als een HyperTreading manier zeg maar verdelen over de 2 cores,
Applicaties die alleen overweg gaan met hypertreading ziet de amd x2 dus ook netjes als een hypertreading cpu.
Je kunt tov de gewone a64 met de dualcore dus veel beter dualtasken.
je ziet dan ook 2 cpu's in taakbeheer en apperatenbeheer :p

Bovendien heb ik alleen maar goede reviews gezien, ook tov de fx serie, ook bij deze cpu kun je geen pijl trekken aan de hand van Mhz, de FX mag er dan wel meer hebben maar dat betekend niet gelijk dat een X2 ook zoveel moet halen om hem bij te houden.

http://techreport.com/rev.../athlon64-x2/index.x?pg=5

Dit is wel een mooie review om te zien hoe hij het tegen een veel duurdere FX55 doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

DualDevil schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 18:02:
Alleen heb ik eens gelezen dat het geheugen bij AMD vooral om timings gaat, en minder om MHZ, met andere woorden, is het niet slimmer voor hem om gewoon goed pc3200 2-2-2-5 geheugen te nemen en dit op de goede manier te dividen, dus ongeveer tussen de 210 en 250 zou ik zeggen.
en memory divider is afteraden, daardoor moet de processor afentoe op het geheugen wachten... hiermee doe je dus een groot deel van je overclock teniet, koop maar lekker memory dat veel MHz loopt en wat hogere Latency's dan met een driver te knoeien

verder heeft een 7800GT 20 Pixel Pipes en de 7800GTX 24... dus je moet niet naar die MHzen kijken

[ Voor 1% gewijzigd door GoldenSample op 14-10-2005 16:51 . Reden: anders type je even driver... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DualDevil schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 18:02:
Zeker voor een X2 kan je niet voor genoeg geheugenbandbreedte zorgen. Ik zou echt wel geheugen kopen dat je standaard zonder divider kan laten lopen op een HTT van 250. Het voordeel is dan ook dat de Timings bij deze snelheid worden behouden. Als je wil gaan overklokken maar je kan gewoon niet verder omdat je geheugen bottleneck is terwijl de cpu wel verder kan, is dat heel frustrerend (en ik spreek uit ervaring).
Hou er trouwens ook rekening mee dat Bijvoorbeeld CL3 bij 500MHz een pak sneller is qua timings dan CL3 bij 400MHz. M.a.w. naargelang je je geheugen sneller laat draaien, worden ook de timings strakker, als dat geen leuke bijwerking is :9

@TS zulk geheugen kopen is heel leuk voor overklokken dus, heeft niets te maken met het oog op de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

GoldenSample schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 19:34:
[...]

en memory driver is afteraden, daardoor moet de processor afentoe op het geheugen wachten... hiermee doe je dus een groot deel van je overclock teniet, koop maar lekker memory dat veel MHz loopt en wat hogere Latency's dan met een driver te knoeien

verder heeft een 7800GT 20 Pixel Pipes en de 7800GTX 24... dus je moet niet naar die MHzen kijken
Driver?!! lol je bedoelt divider :X , maar zoals Dualdevil al eerder vertelde; de Athlon64 heeft niet veel baat bij hoog geklokte mem, maar dus meer aan een mem met lage timings. P4 heeft daar in tegen wel meer baat bij hoog geklokte mems en minder met lage getimed mems.

edit: betreft timings/mhz, hoe hoger je mem klokt, hoe losser de timings, maar dat is logisch. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Xadeon op 13-10-2005 21:50 ]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
Anoniem: 144949 schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 15:43:

Geheugen:
Ik zat even in de pricewatch nog te kijken en het viel me op dat alles vanaf PC4200 DDR2 ram is. En dat kon naar mijn weten niet samen met de proc die ik in gedachte had. Of kijk ik nu heel erg verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Je kijkt idd dan verkeerd. Kijk ff hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
Goed, ik heb even verder uitgeplozen en kwam hierop uit. We komen er wel...

512MB x 2 (1GB) PC4400 DDR, CL3 (PQI, PQI4400-1024DB) € 214,50 (te twijfelen om er 2 gb van te maken)

AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB) € 339,95

DFI Lanparty UT nF4 D, nForce4 (PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID, 1394) € 113,- OF DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D, nForce4 (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) € 129,90 (is SATA II de extra kosten waard)

Western Digital Raptor WD740GD, 73GB (10000rpm, SATA, 8MB) € 165,80 (puur voor mn OS en geinstalleerde programma's.Omdat er ook RAID op zit twijfel ik of ik er beter geen 2 in Raid0 kan nemen)

Asus GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) N7800GTX/TOP/2DHTV € 491,07 (De TOP was de snelste geloof ik)

Aerocool Aeropower Black/Silver, 550W (ATX) € 78,39 (Twijfel hier over)

Creative Soundblaster Audigy 2 ZS € 56,86 (Geluidskaart, heb nog een SB Audigy 1 platinum eX... misschien dat het toch slim is om die te vervangen met een )

kom ik op 1345,32 uit als ik niets wijzig aan bovenstaande plaatje. Komt nog een Dvd writer bij, een setje om de proc aan te sluiten op mn Prometeia etc., maar ik heb toch nog een gevoel alsof er nog een paar items beter kunnen.

Alvast bedankt voor het lezen :)

EDIT: wat ik er nog vergeet bij te zeggen, wat misschien duidelijk maakt waarom ik "maar 74Gb (of 74Gbx2)" neem, is omdat ik mn oude harde schijven aan een netwerk PC schakel. Waardoor ik dus zo'n 500 gb heb om te downloaden en stuff op te slaan.

[ Voor 10% gewijzigd door killingdjef op 14-10-2005 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

Net je bovenstaande lijst doorgenomen.
Ik raad de Ultra-D aan ;-) maar dat is een persoonlijke voorkeur denk ik.
Mmm, let op je hebt een ATX2.0 voeding nodig dus de voeding zal je anders moeten kiezen ( ik heb een antec truepower 500W ATX2.0 bijvoorbeeld )

Mmm...voor de rest klopt alles wel!

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
waar het me eigelijk vooral omgaat is dat mn voeding genoeg Watt heeft voor mn overclock capriolen en dat hij lekker stil is want ik ben van plan hem goed te isoleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

killingdjef schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 16:24:
waar het me eigelijk vooral omgaat is dat mn voeding genoeg Watt heeft voor mn overclock capriolen en dat hij lekker stil is want ik ben van plan hem goed te isoleren
30A en dit maar op 1 12V rail, lijkt me een beetje min als je zwaar wilt gaan overklokken met jou huidig boodschappenlijstje.
Heeft overigens wel een mooie cablesleeving.
Let ook goed op het geluidsniveau! -> reviews
En vergeet niet te controleren of alle gewenst connectoren aanwezig zijn:
The big flaw of the power supply unit is that for such a powerful unit, the lack of a single dedicated PCI-E VGA cable is a crime. A large portion of the people that will buy such a powerful unit will usually have a very strong VGA card. I did not even ask for two PCI-E connectors for those with SLI systems, but at least o­ne is necessary at this point in time. Surely you can use the adapters that come with almost every such VGA card but obviously it is not nearly as effective.
Als je een goede oc wilt halen, moet je voeding zeker ook stabiel zijn. Lees dus goed reviews na, en misschien een tipje voor oerstabiliteit en lekker veel vermogen (maar een minder gunstig prijskaarte): TurboCool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Ik zou zeker niet bezuinigen op de voeding, zeker gezien je wilt overklokken en eventuele sli/crossfire opstelling in de toekomst. Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de Thermaltake Silent Purepower 680watt, kost je alleen wel ongeveer 130 euro. >:)

Pagina: 1