Toon posts:

Welk licht voor sfeervolle interieur foto's

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag foto's maken van interieurs / woonkamers met dit sfeerbeeld :

Afbeeldingslocatie: http://www.hendershazel.nl/resized_pictures/abbot.jpg

Het gaat om nogal grote setting : 9 x 7 meter
Omdat het een showroom is, is de hoogte beperkt tot 2,70 mtr (wit plafond)
Verder heeft de camera nog ongeveer 2 meter extra ruimte (staat dus vrij dicht op de set)

Met welke verlichting kan ik deze sfeer bereiken ? Moet ik werken met soft boxen (hoe groot, hoeveel vermogen ?) of met studiolampen (geven deze warmer licht ?) of een combinatie ?

De schaduweffecten op de wand en vloer moeten bijvoorbeeld wel zichtbaar blijven zonder dat de boel onderbelicht wordt. Dat geeft naar mijn idee nu net de sfeer.

Wie heeft wat praktische tips voor mij ?

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Het valt me op dat de schemerlampjes op de foto uit zijn, dus het zal sowieso iets met een flink aantal lampen gaan worden vermoed ik.

• Arjen Tempel
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Aangezien er geen bewegende dingen op de foto staan, kun je een lange sluitertijd nemen. De sterkte van je verlichting is dus ondergeschikt aan de juiste verdeling van het licht,
Op je voorbeeld foto staat links van de camera de belangrijkste lichtbron. Dat kun je zien aan de schaduwen onder de tafels en van schemerlamp op de muur. Die worden allemaal veroorzaakt door deze ene lichtbron.
Aan het ontbreken van de schaduw achter de rechter eettafelstoelen, kun je zien dat er rechts nog een klein beetje is bijgelicht, omdat anders de donkere schaduw achter deze stoelen te nadrukkelijk aanwezig zou zijn op de foto.

Ik denk niet dat hier gebruikt is gemaakt van een (grote) softbox. Want dan waren de schaduwen van de schemerlampen zachter geweest. Dus een flinke (flits)lamp links van de camera met rechts een 2e lamp of een reflectiescherm.

Wat de kleurtemperatuur betreft: die corrigeer je als je in RAW schiet gewoon achteraf op de PC aan de hand van een goede witbalans kaart, bijv. een WhiBal. Dan maakt het weinig uit wat voor licht je gebruikt, zolang je gemengd licht maar voorkomt: 'warm' buitenlicht dat door een raam op een deel van je onderwerp valt, terwijl je de rest van de scene met 'koud' licht inflitst.

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Arjen Tempel schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 08:05:
Aangezien er geen bewegende dingen op de foto staan, kun je een lange sluitertijd nemen.
Mwah, een lange sluitertijd zal altijd gepaard gaan met meer ruis (warmere sensor enz), dus het is fijner om gewoon een flinke bak verlichting te hebben, en een korte sluitertijd daardoor.

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 20:38
Dit effect, dat lijkt op het licht dat door een paar grote ramen binnenvalt, krijg je alleen met grote lichtbronnen en/of reflectieschermen, eventueel aangevuld met een puntlicht voor de accenten.

Grote softboxen zijn duur, als alternatief kun je ook indirect flitsen of grote piepschuimplaten o.i.d. als reflectiescherm gebruiken. De balans tussen de verschillende lichtbronnen is belangrijk om geen donkere hoeken op de foto te krijgen.

Bij lange belichting krijg je (als je digitaal werkt) inderdaad meer ruis, en bovendien krijg je meer invloed van eventueel aanwezige gloeilampen of TL's. Flink wat flitsvermogen en een kortere sluitertijd leveren denk ik het beste resultaat op.

Verwijderd

Topicstarter
Ha, hier kan ik mee aan de slag ! Bedankt voor de uitgebreide antwoorden.

Welk type lampen moet ik gebruiken ? Als ik bijvoorbeeld kijk bij FalconEyes bestaan er 250, 500, 600 en 900 W/S systemen. Heb ik voldoende aan 900 voor zo'n grote set ?

Of kan ik beter met permanente lichtbronnen werken om de boel goed uit te lichten ?

Verwijderd

Arjen Tempel schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 08:05: 'warm' buitenlicht dat door een raam op een deel van je onderwerp valt, terwijl je de rest van de scene met 'koud' licht inflitst.
Psst, buitenlicht (daglicht) is veel ‘koeler’ van kleurtemperatuur dan flitslicht. Flitslicht is praktisch hetzelfde qua kleurtemperatuur als direct zonlicht.

Een heel mooie manier van interieuren fotograferen staat beschreven in The Negative, van Ansel Adams. In het kort komt het hier op neer: ’s Nachts fotograferen, met een lange sluitertijd en met een lamp de kamer stuk voor stuk belichten. Dit wordt schilderen met licht genoemd. Daarna één voor één alle lampen aan en uit doen, zó dat het licht uit lampen niet een overbelichte vlek op de foto vormt. En als laatst nog een foto overdag maken voor de ramen.

Met een analoog toestel zou je alles op één negatief kunnen doen, met een digitale cam kun je beter een aparte foto voor de ramen maken, en deze op de computer in je met licht geschilderde foto knutselen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 07:24 ]

Pagina: 1