Vastloper

Pagina: 1
Acties:

• steef321
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2023
Heren,

Al enige tijd stoei ik met mijn Medion 8080.
Zojuist WinXP Pro geinstalleerd en dit leek aanvankelijk goed te gaan. Nog helemaal geen dingen geinstalleerd, dus snelle starts etc.
Maar na een minuut of 5 krijg ik bevroren beeldschermen. Heel vaak vervaagd het beeld eerst nog even, strepen door het scherm waar de muis is geweest e.d. terwijl de comp nog doorreageert op muis en toetsenbord e.d., maar na zo'n 10 secs is het dan toch echt gedaan. Muurvast, ook de taskmanager die altijd meeloopt dus.

In apparaatbeheer geen conflicten. Het is me nog even gelukt om via eigenschappen van het beeldscherm --> adapter --> eigenschappen --> tabblad bronnen allerlei conflicten onder het geheugenbereik te constateren. Sorry, I/O bereik! Wat ik me herinner meldingen als conflicten met PCI brug o.i.d.

Ik denk dat ik het toch in deze hoek moet zoeken, want als ik vanaf de slave HD boot waar nog Win98SE vertoont ie soortgelijke problemen. Plug en play vindt dan een PCI brug naar USB etc. en dan weer een schermfreeze, nog 1x ctr-alt-del mogelijk maar dan zit ie echt helemaal vast.

Ik verdacht eerst steeds mijn HD, maar daar lijkt het nu dus door die tweede boot niet in te zitten. Voorheen verdacht ik mijn CPU ervan te heet te worden vanwege het vele vuil in de ventilator, schoongemaakt inmiddels. In de tijd dat de comp nog goed draaide ging die regelmatig spontaan uit en weer aan totdat die op een goeie dag daarna ook uit bleef. Dus heb ik ooit ook nog gedacht aan een (boot)virus, maar diverse scans leverden niets op en na een ('grondige', geen snelle) format c lijkt mij ook dit redelijk uitgesloten.

Ook bij boot F8 en vervolgens veilige modus, laatste goeie instellingen etc werken niet meer.

Wie o wie helpt mij uit de slapeloze nachten??
Ik zou graag weer even windows komen. Al was het maar om drWatson aan te zetten.
Ik vermoed sowieso een hardwarematig probleem.
Ik probeer het geheugen nog even, mocht dat niets opleveren meld ik het zeer zeker.
Beetje flauw onderwerp zie ik nu maar die kan ik niet meer editen lijkt het :(

[ Voor 7% gewijzigd door steef321 op 13-10-2005 00:01 ]

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Heb je misschien een andere videokaart bij de hand om even te testen? Anders zo veel mogelijk kaarten tijdelijk er uit om zo misschien het bronnenconflict (tijdelijk) op te lossen, maar weet niet zeker of dat gaat werken. Maar goed proberen kan altijd.

public void ik()

• steef321
Daantjuh schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 00:01:
Heb je misschien een andere videokaart bij de hand om even te testen? Anders zo veel mogelijk kaarten tijdelijk er uit om zo misschien het bronnenconflict (tijdelijk) op te lossen, maar weet niet zeker of dat gaat werken. Maar goed proberen kan altijd.
Goed idee. Heb hier nog een tweede pc staan een AMD1333 die prima loopt. Ik heb de twee HD's daarin afgesloten en de 160GB ST03160021A, uit de Medion 8080, waar het om gaat als enige en bootdisk eraan gehangen. Ook hier gaat ie niet eens booten. Mijn conclusie zou dus zijn dat het aan de HD ligt.
Vervolgvraag, altijd lastig, ik weet het, naar de oorzaak. Aan de Medion heeft altijd een overspanningsbeveiliging gehangen, dus dat is onwaarschijnlijk. Wel woonden wij in een huis waar de spanning, om voor de huurbaas moverende redenen, minstens 1x in de week kort uitviel en dan weer terugkwam. Mijn vermoeden is dat de waarschijnlijke schade aan de HD hiermee te maken heeft. Maar is de HD dan het eerste slachtoffer of zijn er ook andere hardwareonderdelen gevoelig(er) voor plotseling 'de stekker' eruit trekken? (en die dus ook binnenkort stuk gaan).

En belangrijker is er een methode om de HD, wellicht onder DOS, te checken op bad sectors en fouten? Welke progje zou ik hiervoor best kunnen gebruiken? Als slave naast een goeie bootHD crasht ook Partition Magic 8 en Ghost 9.0, wat m.i. ook al aangeeft dat er iets behoorlijk mis is met die HD. Wel heb ik inmiddels de 150gieg gegevens er inmiddels redelijk goed vanaf gekregen naar een ext. HD.

En tensoltte, als ik straks een beroep (kan) doe(n) op de 2 jaar garantie en ik zou een nieuwe HD krijgen en de oude moeten meegeven van Medion (want zo schijnt het te werken), vind ik dat niet zo'n prettig idee aangezien er zeer waarschijnlijk nog een heleboel (leesbare) persoonlijke gegevens op staan.
Nogmaals, jammer dat ik de topic niet kan aanpassen tot een meer toepasselijke titel/ onderwerp.

• steef321
Het probleem zit hem in de HD heb ik inmiddels vastgesteld.

Hieronder even wat logjes. Misschien dat mensen hier conclusies uit kunnen trekken.

Ik heb dus al vanalles geprobeerd om die schijf leeg te krijgen, maar er lijken dus nog 6 geopende bestanden te zijn waardoor er 21 gieg aan ruimte wordt ingenomen. Eraser kan ongebruikte ruimte wissen. Probleem lijkt dus te zijn dat ik op geen enkele manier de gebruikte ruimte kan wissen.

Het type bestandssysteem is NTFS.
Volumenaam is Medion 1totpart.

Waarschuwing. Parameter F niet opgegeven
CHKDSK wordt uitgevoerd in alleen-lezenmodus.

CHKDSK is bezig met controleren van bestanden (stap 1 van 3)...
Bezig met verwijderen van beschadigd kenmerkrecord (128, $Bad)
uit bestandsrecordsegment 8.
De bestandscontrole is voltooid.

Fouten. Kan niet doorgaan met CHKDSK in alleen-lezenmodus.
Druk op een toets om door te gaan. . .

Partitieproperties in PM8.0
Error #1523
Cluster beyond end

Partitioncheck for errors:
Error #993
partition contains open files . use the operating system check utility

Analyserapport windows schijfdefragmentatie:
Volume Medion 1totpart (K:)
Volumegrootte = 149 GB
Clustergrootte = 4 kB
Gebruikte ruimte = 21,12 GB
Beschikbare ruimte = 128 GB
Percentage vrije ruimte = 85 %

Volumefragmentatie
Totale fragmentatie = 0 %
Bestandsfragmentatie = 0 %
Fragmentatie van vrije ruimte = 0 %

Bestandsfragmentatie
Totaal aantal bestanden = 6
Gemiddelde bestandsgrootte = 1.022 bytes
Totaal aantal gefragmenteerde bestanden = 0
Totaal aantal overtollige fragmenten = 0
Gemiddeld aantal fragmenten per bestand = 1,00

Fragmentatie van wisselbestand
Wisselbestandsgrootte = 0 bytes
Totaal aantal fragmenten = 0

Mapfragmentatie
Totaal aantal mappen = 6
Gefragmenteerde mappen = 1
Overtollige mapfragmenten = 0

MFT-fragmentatie
Totale grootte van MFT = 35 kB
Aantal MFT-records = 24
Percentage van MFT dat in gebruik is = 68 %
Totaal aantal MFT-fragmenten = 2

--------------------------------------------------------------------------------
Fragmenten Bestandsgrootte Meest gefragmenteerde bestanden
Geen

Windows formatteermogelijkheid:
deze schijf kan niet worden geformatteerd. Sluit alle schijfhulpprogramma's die deze schijf gebruiken af en controleer of de inhoud van deze

schijf in geen enkel venster wordt weergegeven. Probeer vervolgens de schijf opnieuw te formatteren.