Toon posts:

[XP] Kaal maken Dell Dimension?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Krijg binnenkort m'n Dimension (3000) binnen van Dell. Vanwege de gebruikelijke eigenzinnigheden van fabrikanten als Compaq, HP en Dell is m'n eerste neiging om de Dimension meteen leeg te mikken, drivers op te sporen en zelf een volledige installatie te doen vanaf m'n eigen XP Pro.

Maarre....... ik heb alleen geen enkel idee of ik risico's loop. Weet iemand dat?

Kijk, als je exact weet welk merk en type hardware erin zit kun je van bijna alles wel een drivertje opsporen.

Nu zit er in deze PC niet veel wat drivers behoeft: enkel een on-board videokaart en een combo DVD-lezer/CD-brander. Weet iemand bijv. wat die Dell-figuren voor moederborden gebruiken?

Zitter er nou in zo'n Dell hardware zaken die zodanig ge-mod zijn dat de computer het enkel doet met die Dell_restore_disk? Of zijn het gewoon allemaal gangbare componenten?

Poeh... wat een vragen!!

Alvast bedankt voor evt. reacties

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:55
ik weet alleen dat Dell (vroeger) aparte voedingen gebruikt(e), maar cd en dat soort shit werkt als een tiet, net als HD en geheugen. Alles is redelijk standaard voor zover ik weet... Iig nooit problemen gehad met herinstall ofzo...

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:33
Krijg je geen lijstje met specificaties bij je PC dan, als je die koopt :?

Anders kijk even in je apparaatbeheer VOOR je gaat formatteren om dan op te schrijven welk merk en type spullen er in zitten.

Als laatste optie kan je altijd nog voor je gaat formatteren een diagnostische tool draaien, zoals bijvoorbeeld AIDA32

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Als je gewoon Everest installeert weet je gelijk welke hardware erin zit. Kan je daarmee aan de gang.

Maar volgens mij levert Dell zelf een aparte cd met drivers erbij, en anders kan je aan de hand van het modelnr de drivers ook op hun site vinden.

Het is echt niet zo dat die pc alleen maar op de bijgeleverde "Dell software" werkt. :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

dreeke schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 23:37:
Als je gewoon Everest installeert weet je gelijk welke hardware erin zit. Kan je daarmee aan de gang.

Maar volgens mij levert Dell zelf een aparte cd met drivers erbij, en anders kan je aan de hand van het modelnr de drivers ook op hun site vinden.

Het is echt niet zo dat die pc alleen maar op de bijgeleverde "Dell software" werkt. :)
Dat zou ik niet te hard zeggen. Ik heb een keer een HP pc opnieuw geïnstalleerd met Windows XP. Na de installatie wilde de firmware van de DVD-brander echter niet meer updaten omdat de driverversie anders was dan die van HP.

Bij Dell loopt het echter zo'n vaart niet. Die vallen prima zelf opnieuw te installeren. Mocht het zo zijn dat er toch geen apparte cd met drivers meegeleverd wordt, dan moet je eerst even de drivers die geïnstalleerd staan (of de recovery partitie) veilig stellen voordat je door gaat met het opnieuw installeren :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:47
Ik heb een laptop van Dell een Inspiron 510m en deze heb ik bij ontvangst ook meteen opnieuw geïnstalleerd.
Ik wilde ook niet al die shit van Dell en demo's erop hebben.
Dit kun je prima doen met de bijgeleverde restore cd's aangezien deze standaard kaal is en alles wat er op stond apart kunt installeren, of niet natuurlijk ;-)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:37
of je gaat naar de support site van Dell, voert je servicetag in en je krijgt automatisch je eigen driverpagina voor je eigen systeem. makkelijker kan 't niet.

Overigens valt de hoeveelheid extra's die Dell installeerd wel mee.

[ Voor 20% gewijzigd door PROnline op 13-10-2005 08:29 ]

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:12

AirX

Tweak Guru

Op je PC staat een service tag, deze invullen op de download site van Dell en je krijgt meteen alle drivers die bij jouw systeem horen. Fluitje van een cent, dus doen :Y) (als ik een nieuwe Dell onder mijn hoede krijg format ik hem ook altijd meteen B) )

[ Voor 1% gewijzigd door AirX op 13-10-2005 08:30 . Reden: typo en iemand was mij voor ;) ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Naast bovenstaande tips - dell levert op z'n C: schijf geloof ik ook in de C:\Drivers\ directory alle drivers mee - als je die backupped (kan ook C:\Dell\Drivers zijn) ben je ook al een heel eind :)

Ik pas verder je topic titel nog even aan zodat het OS in je topic titel staat, probeer daar aub ook zelf op te letten voortaan :)

Verwijderd

Met je service-tag op je machine kun je, op de dell support site, precies die drivers binnen halen die je nodig hebt voor jouw configuratie. Idd een heel goed idee om gelijk de machine te herinstalleren, doe ik ook altijd meteen als eerste. Wat heb je aan al die trial-troep!

Verwijderd

AirX schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 08:30:
Op je PC staat een service tag, deze invullen op de download site van Dell en je krijgt meteen alle drivers die bij jouw systeem horen. Fluitje van een cent, dus doen :Y) (als ik een nieuwe Dell onder mijn hoede krijg format ik hem ook altijd meteen B) )
Goed ik moet de glazen van mijn bril maar eens poetsen 8)7

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:33

FastBunny

Give it the Works !

Je krijgt een cdtje met alle drivers die je nodig hebt erbij ;) Scheeld met downloaden, en er zit keurig een Windows XP cdtje bij welke gewoon een kale XP installeerd zonder Dell software.

Verder kun je je cdspelers, harddisks etc gewoon wisselen. Verder zijn het OEM-versies van Intel Desktop borden.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad. Ik doe op Dell's altijd een schone installatie en dat gaat met de tips zoals hierboven altijd prima (vooral ook de drivers op de site). Eventueel kan je na zo'n rescue-CD installatie ook DriverBackup er nog even langs laten gaan om alle drivers te plukken uit de installatie: zie de Software Algemeen FAQ voor een link/topic hierover :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1