Asus A8n-SLI Deluxe sil raid problemen.

Pagina: 1
Acties:

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Topicstarter
Hallo,

Vandaag was de grote dag, denk zal mijn computer eens een verse install geven.
Kom ben toch bezig, hang mijn schijven aan de Sil 3114 raid controller.
Met de rede dat ik het uitpakken van schijf naar schijf erg traag vondt gaan.

Voorbeeld:
Mijn "oude" computer heeft een Epox 4pca3+ deze heeft een HPT374 controller onboard (4 x ide, 8 schijven) hiermee pakte ik een dvd (4.3GB) onder de 120 seconden uit.

Nu met het nieuwe systeem die een Asus A8N-SLI Deluxe heeft start hij snel en bij de ~25% staat hij gewoon stil doet een seconde of 15 a 20 niets en gaat naar de ~70% doet weer 15 a 20 seconden niets kortom duurt ongeveer een minuut of 5 tot 8.

Dit is beide van schijf naar schijf.
Gebruikte programma is winrar 3.50

We gaan weer verder.

Ik installeer windows op de normale schijf (seagate 250gb sata1).
Windows installatie afgerond, installeer de drivers voor chipset/lan/sil 3114/vga en klaar
Hang nu de 2 over gebleven schijven aan de sil 3114 controller, start leuk op komt er een melding van de controller dat er geen "validate" schijven zijn, ik denk ff kijken blijk ik dus PER SE mijn data te moeten wissen om een raid0/1, 0+1, 5 of jbod config te maken.
Hij wil met geen mogelijkheid doorstarten zolang ik weiger 500GB aan belangrijke data te wissen.

Is hier een oplossing voor? Ik kon met de HPT374 gewoon schijven aan de raidcontroller hangen zonder dat ik deze in een raid config hoefde te zetten. Dus werden gezien als gewone ide schijven.

Ik heb al gezocht bij asus/silicon image maar daar wordt niets over dit "probleem" vermeld?

En dan mijn 2de vraag, zou het uitpakken sneller gaan als ik deze schijven op de 1 of andere manier aan de praat krijg?

Bedankt voor het lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door prutser001 op 12-10-2005 23:02 . Reden: typo. ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
probeer het eens op de nvraid controller, daar kon ik, maar volgens mij ook bij de sil gewoon 2 bestaande schijven van een raid0 config aan hangen

• prutser001

prutser001

Topicstarter
De schijven komen niet uit een oude raid config, ik wil ze gewoon aan die controller hangen.

Ben nu aan het zoeken of asus een update heeft voor de bios van de raid controller.

Net alvast bios geupdate naar 1014

[ Voor 10% gewijzigd door prutser001 op 13-10-2005 00:18 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Ik heb eigenlijk hetzelfde.
Zaterdag nieuw systeem inelkaar geflanst

AMD64 3000+
Asus A8N-SLI Deluxe
Asus 6600GT
Kingston 1 gig.
Maxtor 120 gig hd

Maar elke keer als ik iets uitpak dan gaat dat heel langzaam bijv de fear mp demo duurt bijna 3 kwartier voor die klaar is ligt dit aan de bios instellingen of misschien verkeerde drivers of weet ik veel wat het laden van een map in battlefield 2 duurt ook bijna kwartier dit is niet normaal op m`n oude systeem was dit geen eens 2 minuten en was een 2600XP. met 512 ddr.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik zou inderdaad zoals IRCfreAk al aangeeft voor de NvRaid gaan.
Ik vertrouw die sil controllers nog steeds niet na het sil3112 debacle.

Ik heb daar m'n twee raptors aan hangen in een raid0 en dat gaat supersnel. :)

[ Voor 24% gewijzigd door ShellGhost op 13-10-2005 12:24 ]

Verwijderd

ShellGhost schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 12:24:
Ik zou inderdaad zoals IRCfreAk al aangeeft voor de NvRaid gaan.
Ik vertrouw die sil controllers nog steeds niet na het sil3112 debacle.

Ik heb daar m'n twee raptors aan hangen in een raid0 en dat gaat supersnel. :)
Ja whaha maar ik snap wat je zegt maar dit is allemaal beetje nieuw voor me kan je uitleggen wat je precies bedoelt waar kan ik dit instellen bios? of met drivers ben op dit moment onder invloed van een tree redbull misschien da`k daarom niet meer helder denk ofzo maar help me alstublieft ffkes of ben ik nou zo dom? zou kunnen hoor

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Je moet in de bios de nvraid eerst aan zetten, daarna moet je de channels waar je disken aanhangen aanzetten.
Ook moet je de Sil uitzetten.
Zodra je dat gedaan hebt kan je de bootvolgorde aanpassen, dit kan je doen wanneer je er 1 disk aan hebt hangen.
Wil je een raid maken dan moet je dat eerst doen en daarna pas de bootvolgorde aanpassen, dan verschijnt de nvraid als bootoptie.
Voor precieze installatie van raid configs verwijs ik je naar de handleiding, daar staat alles in beschreven.

Verwijderd

ShellGhost schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 12:37:
Je moet in de bios de nvraid eerst aan zetten, daarna moet je de channels waar je disken aanhangen aanzetten.
Ook moet je de Sil uitzetten.
Zodra je dat gedaan hebt kan je de bootvolgorde aanpassen, dit kan je doen wanneer je er 1 disk aan hebt hangen.
Wil je een raid maken dan moet je dat eerst doen en daarna pas de bootvolgorde aanpassen, dan verschijnt de nvraid als bootoptie.
Voor precieze installatie van raid configs verwijs ik je naar de handleiding, daar staat alles in beschreven.
Okie uit m`n stage vandaan direct ff prberen hoop dat dit het probleem oplost zijn der verder nog mogelijkheden?

• prutser001

prutser001

Topicstarter
Het blijkt dat degene met een asus a8n-sli deluxe/premium bezitten moeten wachten op een bios update van asus die de laatste sil 3114 update bezit. Zonder deze bios is het niet mogelijk om single drive schijven op de sil 3114 controller te gebruiken.

Ik hoop dat dat het probleem oplost met het trage uitpakken, met winrar een dvdr uitpakken laat het systeem hangen op 25% en 50/75% het systeem reageert even niet meer en gaat dan weer verder
het duurt nu ongeveer 8 tot 10 minuten om een dvd uit te pakken :(

Pagina: 1