USB toetsenbord op Mac G3

Pagina: 1
Acties:

• vincent84
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-02 07:38
Ik heb op dit moment een Mac G3 en een Windows machine. Nu wil ik via een KVM switch zowel me pc als me mac aansturen. Dit wil ik dan gewoon doen via een microsoft toetsenbord+muis met USB aansluiting. Het probleem is echter dat de mac nog geen USB aansluiting heeft.
Nu wil ik graag weten of het mogelijk is om gewoon een USB pci kaartje in de G3 te prikken en via een KVM switch de mac aan te sturen.
Zou dit mogelijk zijn, of moet er echt een mac toetsenbord + muis aanhangen?

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Als de USB-standaarden er goed in verwerkt zitten; moet het gewoon werken.

Houd er wel rekening mee dat Mac OS 9.x kieskeuriger is kwa PCI USB kaarten; maar ik neem aan dat je er gewoon Mac OS X op draait.

• vincent84
Ja volgens mij zit er gewoon mac os X op.
Ik was namelijk bang dat mac os moeilijk ging doen als er geen "normaal" toetsenbord aan hangt. Zoals je bij oudere pc's ook wel hebt, dat er persee een ps/2 toetsenbord aan moet hangen.
Maar dat is dus niet zo?

• naaa

naaa

vincent84 schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 22:22:
Ja volgens mij zit er gewoon mac os X op.
Ik was namelijk bang dat mac os moeilijk ging doen als er geen "normaal" toetsenbord aan hangt. Zoals je bij oudere pc's ook wel hebt, dat er persee een ps/2 toetsenbord aan moet hangen.
Maar dat is dus niet zo?
Als er een goede USB kaart inzit kan je ieder USB toetsenbord gebruiken; Mac of PC (bij PC worden de Windows toetsen de Apple 'command' en 'option' toetsen).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb een G3 Beige die prima werkt met een merkloze PC PCI USB kaart (OPTi chip) icm een Logitech cordless setje. Eerste paar seconden van boot reageren ze nog niet, maar op moment dat de Apple scherm verschijnt (OS 9.1) al wel :)

Oslik blyat! Oslik!

• L.N.
  • Laatst online: 09:16
Bij je USB tobo en muis zitten vast van die usb-naar-ps2-verloopstekkertjes. Kun je die stekkertjes niet aansluiten op kvm-switch? Dus Mac-> verloopstekkertjed-> kvm-swtich-> tobo/muis ? Ik denk dat het werkt en dan hoef je geen USB-kaart te kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door L.N. op 13-10-2005 12:32 ]

• vincent84
Ik heb idd wel zo een verloop stekkertje maar dat is ps/2. En dat past natuurlijk niet in de mac...
Ik denk dat ik wel gewoon een usb-pci kaartje koop van sweex of trust oid, moet ik alleen ff kijken naar drivers..

• vincent84
Vandaag de mac voor het eerst opgestart,blijkt er geen mac os op te zitten. Ik heb er wel een cdtje bij van mac os x. Deze dr in gedaan en opnieuw opgestart met de nieuwe usb-kaart. Hij start keurig op totdat je een taal moet kiezen. Maar de muis of toetsenbord doen allebij niks. Ik heb ook nog een logitech muis geprobeerd, die doet ook niks. Het ledje (optische muis) gaat niet eens branden.
Zou ik eerst mac os moeten installeren met een mac toetsenbord (die heb ik op het moment niet bij de hand, dat is een beetje het probleem)?
Het is trouwens een sweex kaartje met via chipset, usb 2.0.

• naaa

naaa

vincent84 schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 15:05:
Vandaag de mac voor het eerst opgestart,blijkt er geen mac os op te zitten. Ik heb er wel een cdtje bij van mac os x. Deze dr in gedaan en opnieuw opgestart met de nieuwe usb-kaart. Hij start keurig op totdat je een taal moet kiezen. Maar de muis of toetsenbord doen allebij niks. Ik heb ook nog een logitech muis geprobeerd, die doet ook niks. Het ledje (optische muis) gaat niet eens branden.
Zou ik eerst mac os moeten installeren met een mac toetsenbord (die heb ik op het moment niet bij de hand, dat is een beetje het probleem)?
Het is trouwens een sweex kaartje met via chipset, usb 2.0.
USB 1.0 kaarten zouden het al gewoon moeten doen zonder een OS geinstalleerd te hebben, ik heb zelf ook een VIA USB 2.0 kaartje (van Sitecom; dus dezelfde) in een G3 Beige gehad, en die deed het tijdens de installatie inderdaad niet, daarna wel.
Als ik me niet vergis, heb je overigens voor USB 2.0 wel minimaal Mac OS X 10.2 nodig, dus als je Mac OS X 10.1 probeerd te installeren kan het inderdaad gebeuren dat de chipset van de USB kaart niet herkend word.

• vincent84
Ik denk dat ik dat kaartje dan gewoon ruil voor een usb 1.0. Dit lijkt me de goedkoopste en makkelijkste oplossing. Ik wil voor de rest toch niet hele spannende dingen met die mac gaan doen. Het is alleen een beetje om uit te proberen en mee te spelen eigenlijk.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

USB 1.0 :?

Dat is sinds 1997 niet meer gebruikt :X

Ik hoop dat je USB 1.1 bedoelt...

Iig kan ik kaarten met een OPTi chip erop aanbevelen, dat werkt prima :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1