Het leek me wel interessant om een topic te openen waarin ik en anderen zo af en toe leuke technieken op gebied van HTML en CSS neer kunnen zetten onderbouwd met wat het doet, en de redenatie erachter. Ik loop al een tijdje met dat idee in mijn hoofd en ik voer het nu toch maar uit.
Het is dus eigenlijk de bedoeling dat je hier iets neerzet waarvan je denkt dat het anderen wel kan helpen, iets wat je eigenlijk niet zo vaak tegenkomt, wat je zelf toepast en waar je met duidelijk redenen achterstaat.
Laat ik aftrappen met een techniek waar ik laatst op kwam. Hoewel zeer waarschijnlijk meer mensen het al gebruiken lijkt het me toch interessant voor sommige mensen om te lezen en te gaan toepassen.
Het eerste wat ik toevoeg is het invoegen van een logo (of afbeelding) in een webpagina dermate van CSS, dus zonder een IMG tag te gebruiken. Nu is dat op zich niet zo moeilijk, maar het kan toch vaak beter dan hoe de meeste mensen zoiets aanpakken (zoals ik tot voorkort ook eigenlijk altijd deed).
De naar mijn mening wat mindere manier om dat te doen is dit:
Voordat ik daar op in ga geef ik gelijk de betere methode:
Wat er eigenlijk gebeurt is dat ik een zinnetje toevoeg, die niet zichtbaar is als de css geladen wordt, daarvoor komt dan de afbeelding in de plaats.
De voordelen van de 2de versie boven de 1ste zijn de volgende:
-een h1 element is naar mijn mening semantisch correcter
-een titel attribuut is toegevoegt zodat de accessability beter is (voor slechtzienden bijvoorbeeld, met een spraak browser)
-in pure tekst browsers is de tekst van het logo nu ook zichtbaar, zelfde geldt als alle styles uitgeschakeld zijn
-bij print styles kan nu ook gekozen worden omgewoon de tekst weet te geven ipv. het logo zelf
Waar ik zelf nog bij twijfel is de title attribuut van het a element. Opzich slaat de title van het h1 element hier op de tekst van de achtergrond afbeelding terwijl die van het a element eigenlijk refereert naar het doel van de anker. Is dit een correct gebruik daarvan?
Als iemand commentaar heeft dan is dat altijd welkom natuurlijk.
Het is dus eigenlijk de bedoeling dat je hier iets neerzet waarvan je denkt dat het anderen wel kan helpen, iets wat je eigenlijk niet zo vaak tegenkomt, wat je zelf toepast en waar je met duidelijk redenen achterstaat.
Laat ik aftrappen met een techniek waar ik laatst op kwam. Hoewel zeer waarschijnlijk meer mensen het al gebruiken lijkt het me toch interessant voor sommige mensen om te lezen en te gaan toepassen.
Het eerste wat ik toevoeg is het invoegen van een logo (of afbeelding) in een webpagina dermate van CSS, dus zonder een IMG tag te gebruiken. Nu is dat op zich niet zo moeilijk, maar het kan toch vaak beter dan hoe de meeste mensen zoiets aanpakken (zoals ik tot voorkort ook eigenlijk altijd deed).
De naar mijn mening wat mindere manier om dat te doen is dit:
HTML:
1
| <div id="logo"><a href="home.html"></a></div> |
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| div#logo { width: 100px; height: 100px; background: url(pic/logo.gif) no-repeat; } div#logo a { display: block; width: 100px; height: 100px; } |
Voordat ik daar op in ga geef ik gelijk de betere methode:
HTML:
1
2
3
| <h1 id="logo" title="Logo tekst"> <a href="home.html" title="Naar de home pagina"><span>Logo tekst</span></a> </h1> |
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| h1#logo { padding: 0; margin: 0; width: 100px; height: 100px; background: url(pic/logo.gif) no-repeat; } h1#logo a { display: block; width: 100px; height: 100px; } h1#logo span { display: none; } |
Wat er eigenlijk gebeurt is dat ik een zinnetje toevoeg, die niet zichtbaar is als de css geladen wordt, daarvoor komt dan de afbeelding in de plaats.
De voordelen van de 2de versie boven de 1ste zijn de volgende:
-een h1 element is naar mijn mening semantisch correcter
-een titel attribuut is toegevoegt zodat de accessability beter is (voor slechtzienden bijvoorbeeld, met een spraak browser)
-in pure tekst browsers is de tekst van het logo nu ook zichtbaar, zelfde geldt als alle styles uitgeschakeld zijn
-bij print styles kan nu ook gekozen worden omgewoon de tekst weet te geven ipv. het logo zelf
Waar ik zelf nog bij twijfel is de title attribuut van het a element. Opzich slaat de title van het h1 element hier op de tekst van de achtergrond afbeelding terwijl die van het a element eigenlijk refereert naar het doel van de anker. Is dit een correct gebruik daarvan?
Als iemand commentaar heeft dan is dat altijd welkom natuurlijk.