Toon posts:

[SQL server]Connectionstring

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in een VB6 app een connectionstring gemaakt naar een database hier op het lokale netwerk via ADO.

Als ik echter een DB wil selecteren dan krijg ik de fout :"Not associated with a trusted SQL server connection"

En daarna krijg ik een fout van Datalink van ADO gok ik : "kan de catalogusinformatie niet ophalen"

Ik heb op m'n sql server een nieuwe user aangemaakt (kassa) met sql server verificatie op en alle rechten gegeven op de DB.

Het is de eerste keer dat ik sql server gebruikt dus waarschijnlijk doe ik weer iets fout, maar wat?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Misschien is het relevant als je even zegt wat je dan precies doet? ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je probeert met een trusted connectie in te loggen, terwijl het account waaronder je dat probeert geen rechten heeft.

Er zijn 2 manieren om met SQL server te connecten, met een SQL Server username/password en op basis van je windows login account. Als je dat laatste wil, moet je wel dat account rechten geven op de database. Als je gewoon een sql server username/password wilt gebruiken moet je de connectiestring aanpassen.

Op www.connectionstrings.com staan voorbeelden van beide mogelijkheden.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Topicstarter
ja het is dus voor een kassasysteem dat ik aan het maken ben

bedoeling is dat er een sql server draait op een server en dat de clients connecten naar die server, ik gebruik dus VB6.

in de ADO control stel ik connectionstring zo in:

Hier een img hoe ik de boel instel:

Afbeeldingslocatie: http://x10.putfile.com/10/28413195941-thumb.jpg

Druk op op verbinding testen dan krijg ik dus die fout...

gebruikersnaam en wachtwoord zouden in principe juist moeten zijn

Dit zijn de gebruikers op de SQL server zelf.

Afbeeldingslocatie: http://putfile.com/pic.php?pic=10/28413220870.jpg&s=x10

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2005 20:24 ]

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 20:23:
ja het is dus voor een kassasysteem dat ik aan het maken ben

bedoeling is dat er een sql server draait op een server en dat de clients connecten naar die server, ik gebruik dus VB6.

in de ADO control stel ik connectionstring zo in:

Hier een img hoe ik de boel instel:

[afbeelding]

Druk op op verbinding testen dan krijg ik dus die fout...

gebruikersnaam en wachtwoord zouden in principe juist moeten zijn

Dit zijn de gebruikers op de SQL server zelf.

[afbeelding]
Je gebruikt inderdaad een SQL Server account. Je moet dus de bijbehorende connectiestring maken. Ik zie trouwens in het screenshot dat je als driver MyODBC gebruikt, dat lijkt me niet goed...

Op de site die ik postte kun je vinden dat je de volgende string moet gebruiken:
code:
1
Provider=sqloledb;Data Source=*servernaam*;Initial Catalog=*databasenaam*;User Id=*usernaam*;Password=*wachtwoord*;"

Verwijderd

Topicstarter
Zet ik die connectionstring bij Use This connection string

code:
1
Provider=sqloledb;Data Source=SERVER;Initial Catalog=stadscafe;User Id=kassa;Password=kassa;"

En ik druk dan bv op authentication daar vul ik nogmaals gebrnaam en psw in (kassa / kassa voor de makellijkheid)

dan ga ik naar recordsource en wil daar de tabellen zien in DB stadscafe (ik kies adCmdTable) en dan krijg ik de fout:

"Login failed for user kassa Reason: Not connected to a trusted SQL server connection"

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 20:34:
Zet ik die connectionstring bij Use This connection string

code:
1
Provider=sqloledb;Data Source=SERVER;Initial Catalog=stadscafe;User Id=kassa;Password=kassa;"

En ik druk dan bv op authentication daar vul ik nogmaals gebrnaam en psw in (kassa / kassa voor de makellijkheid)

dan ga ik naar recordsource en wil daar de tabellen zien in DB stadscafe (ik kies adCmdTable) en dan krijg ik de fout:

"Login failed for user kassa Reason: Not connected to a trusted SQL server connection"
Ok, dan staat je SQL Server nog niet in mixed mode authentificatie. In enterprise manager kun je dit instellen.

Uit m'n hoofd: rechtsklik op de server, properties, security, "SQL Server en windows"

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-02 12:16

ripexx

bibs

Je kan SQL server ook zo instellen dat er alleen trusted accounts worden toegelaten, als dat niet matched houdt het natuurlijk op.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/68324/full.jpg

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt,

Het werkt nu al tot het selecteren van een tabel, een SELECT query uitvoeren geeft nog een error:

"SELECT permission denied on object 'adoControl',database 'DBnaam', Owner 'dbo'"

En toch heb ik bij tblTesten (dat is nl de tabel waar ik gegevens uit wil halen) de permissions voor m'n gebruikersnaaam (kassa) op alles toestaan gezet (SELECT, INSERT, UPDATE, DELECT, DRI een groen vinkje in)

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-02 12:16

ripexx

bibs

Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 21:46:
Oke bedankt,

Het werkt nu al tot het selecteren van een tabel, een SELECT query uitvoeren geeft nog een error:

"SELECT permission denied on object 'adoControl',database 'DBnaam', Owner 'dbo'"

En toch heb ik bij tblTesten (dat is nl de tabel waar ik gegevens uit wil halen) de permissions voor m'n gebruikersnaaam (kassa) op alles toestaan gezet (SELECT, INSERT, UPDATE, DELECT, DRI een groen vinkje in)
Tja, dit is toch echt basic SQL sevrer configuartie. Check gewoon even books online.

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Topicstarter
wat levert een zoektocht googleen op:

De user heeft op de databank geen Execute rechten, en dat klopt, maar er staat nergens een vinkje om dat aan te zetten..

Zou dit de fout kunnen zijn?

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 21:46:
Oke bedankt,

De objectnaam uit je foutmelding is een andere dan de table waarop je de SELECT-rechten hebt gegeven. De rechten zetten op tblTesten heeft dus niet zoveel zin lijkt me.

Probeer eens je login lid te maken van de db_datareader role in de betreffende database en kijk dan eens of je nog fouten krijgt bij een SELECT.

[ Voor 13% gewijzigd door Annie op 13-10-2005 01:06 ]

Today's subliminal thought is:

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-02 21:53
Dergelijke problemen hebben eigenlijk niets met programming te maken. Het zijn gewoon configuratieproblemen en rechten die je goed moet instellen.
Dit hoort zowiezo beter thuis in Software Algemeen.

Verder: het helpt wel als je eerst eens even zelf de foutmelding bestudeerd, evt kijkt in de books online van sql server. Zoals je uit die laatste foutmelding wel zelf kan opmaken, heb je geen rechten om gegevens uit die tabel te selecteren.
Kijk zoals Annie al zegt, eens naar database roles, kijk ook eens naar de GRANT en DENY statements.

-> SA

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Annie schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 01:05:
[...]

De objectnaam uit je foutmelding is een andere dan de table waarop je de SELECT-rechten hebt gegeven. De rechten zetten op tblTesten heeft dus niet zoveel zin lijkt me.

Probeer eens je login lid te maken van de db_datareader role in de betreffende database en kijk dan eens of je nog fouten krijgt bij een SELECT.
De gebruiker kassa is lid van db_datareader en toch blijft het probleem zich voordoen..

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 12:37:
[...]

De gebruiker kassa is lid van db_datareader en toch blijft het probleem zich voordoen..
LEES even de foutmelding. Select permissions denied on object 'adoControl'.

Verwijderd

Topicstarter
P_de_B schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 12:38:
[...]

LEES even de foutmelding. Select permissions denied on object 'adoControl'.
Ja ik snap ook wel dat de ado control geen permissies heeft, maar waarschijnlijk krijgt hij geen permissies van de server.

En als je het weet gaarne het dan wel te zeggen...

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-02 21:53
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 18:04:
[...]

Ja ik snap ook wel dat de ado control geen permissies heeft, maar waarschijnlijk krijgt hij geen permissies van de server.

En als je het weet gaarne het dan wel te zeggen...
Annie schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 01:05:
[...]

Dat dus.
Wat is AdoControl ?

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1