[Debian] Dovecot upgrade, geen pop3

Pagina: 1
Acties:

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-02 22:25
Gents,

Ik zit hier met een heel raar probleem. Ik heb me vanochtend het ongeluk gezocht, en ik kan het niet vinden. Ik heb het op de mailinglist gezet van dovecot (dovecot@dovecot.org), maar tot nu toe geen reactie.

Zoals ik in de mail heb gezet:

Hi there,

I have a problem concerning authentication of dovecot.
Yesterday I did a apt-get update on my Debian Testing machine, which had a new version of Dovecot (common/imap/pop3). It now runs 1.0alpha3

Local authentication works fine (Squirrelmail (IMAP), and local 110 connections work). However: pop3 from outside 127.0.0.1 plain barfs when entering the `u` for `user`. What the ....?:

===

+OK Dovecot ready.
u-ERR invalid POP3 command

De verbinding met de host is verbroken. (Connection with host is lost)

==

However, on localhost:

===

diedx:/etc/dovecot# telnet localhost 110
Trying 127.0.0.1...
Connected to diederik.nl.
Escape character is '^]'.
+OK Dovecot ready.
user died
+OK
pass nothere
+OK Logged in.
list
+OK 208 messages:
1 1679750
2 22179
3 2116

===

Works like a charm. I had this problem earlier, so then I switched the disable_plaintext_auth = no. This does not seem to work at this moment.
Anyone? Config attached.

In het kort:

Ik heb hierna nog een pinning gedaan, op dit moment draai ik de 0.99 (stable) versie van Dovecot.
PRECIES HETZELFDE PROBLEEM. De logfiles geven niets. Ik ben ondertussen een beetje knetter aan het worden.

Mijn configuratiefile (0.99) (zonder niets, ik kan hier nog de volledige neerzetten):

protocols=imap imaps pop3 pop3s
disable_plaintext_auth=no
login=imap
login=pop3
mail_extra_groups=mail
auth=default
auth_mechanisms=plain
auth_userdb=passwd
auth_passdb=pam
auth_user=root

wie-o-wie ziet het probleem. Ik vermoed dat het meer een system-wide iets is, maar dan wil ik het heel graag weten :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• DiedX
Ok,

Dit probleem is geen dovecot, maar een Linux (PAM?) probleem. Teapop (een andere mailserver), heeft PRECIES hetzelfde:

+OK Teapop [0.3.7] - Teaspoon stirs around again <1129138190.5AD223D2@Llywellyn>

De verbinding met de host is verbroken.

C:\Documents and Settings\Diederik>

Edit:

Laatste versie geinstalleerd, poort ivm 110 naar 1110 gebracht. Werken. Dit is echter geen oplossing wie-o-wie?

[ Voor 19% gewijzigd door DiedX op 12-10-2005 20:30 ]

• DiedX
Ok,

Een oude uit de mottenballen. Dit probleem is weer EXACT hetzelfde! Ik doe een dovecot update, bingo.

iptables geflushed. Wie weet hoe ik dit aan zou kunnen pakken?

• DiedX
En weer een schop. Ik kan me niet voorstellen dat niemand een idee heeft.

Ik heb inetd vervangen door xinetd (en weer terug), het vreemde is: op poort 110 werkt hij niet, poort 112 (services aangepast) wel. lsof | grep 110 geeft NIETS terug wat vreemd is.

Ondertussen, met teapop, heb ik wel een foutmelding waar we wellicht wat mee kunnen:

Nov 30 10:54:11 [teapop] connect from 83.160.20.80 (83.160.20.80)
Nov 30 10:54:13 [teapop] Caught SIGPIPE (signal = 13) - Lost connection

Google geeft hier 3 pagina's op, maar zonder resultaat. Who is signal 13, and what is he doing on my line?

Ik krijg ondertussen neiging om te formatteren, al weet ik dat dat een zwakke oplossing is voor dit probleem.

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 18:36
signal 13 is een andere naam voor SIGPIPE :+

man kill
man signal

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 18:36
En over je probleem in het algemeen: Als pop werkt op een andere poort is het zeker geen PAM probleem. Zoek het in de richting van je netwerk/firewall, of misschien draait er wel een ander proces op de pop3 poort. Dat lijk je te willen testen met die grep op lsof maar ik zou dan persoonlijk

lsof | grep pop3

doen.

(Omdat debian poortnummers vervangt volgens /etc/services B) )

[ Voor 12% gewijzigd door Echnon op 30-11-2005 12:17 . Reden: Omdat toegevoegd ]

• DiedX
Ik ga zo eens inlezen in die errors.

Die firewall is het niet. Het gekke is dat de fout alleen optreed van buiten het netwerk (telnet localhost 110 werkt prima??). Dus toch iets netwerkerigs.

diedx:/# iptables -F
diedx:/# iptables -X
diedx:/# /etc/init.d/dovecot stop
Stopping mail server: dovecot .
diedx:/# lsof | grep pop3

(hierna dovecot gestart)

geeft:

+OK Dovecot ready.

De verbinding met de host is verbroken.

C:\Documents and Settings\Diederik>

• DiedX
Met die signals lijk ik niet veel verder te komen. Ik ben benieuwd hoe ze komen.
Ik ga nog even spitten in de documentatie van libraries (het is namelijk vreemd dat bijna elke POP3-daemon er mee nokt), en daarna houd het op.

• DiedX
Ik geef het op. Vanuit Utrecht (geen idee welke provider) werken, vanuit dDH.NL (server in Den Haag) werken, Amsterdam (Chello en Versatel) en mijn eigen lijn (Demon, Rotterdam) NIET.

Ik heb de resolv.conf aangepast, maar ik zie het niet meer.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Probeer je imap daemon eens met de hand te starten in full debug, of desnoods met strace. (Prepare voor *veel* output bij die laatste)
Pagina: 1