Toon posts:

Chello internet delen op thuis netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wel overstappen van KPN en planet adsl naar chello internet en telefoon,

Netwerk adsl draait nu met win 2000 pc als server en winrout pro als router loopt goed.

Heb een test pakket van Chello loopt goed op de win 2000 pc maar krijg met mijn andere pc's (5) geen verbinding met het internet, pingen naar de win 2000 (server) gaat goed.

Winroute geconfigureerd op een aantal verschilende manieren, bij adsl maak ik verbinding via RAS.
Voor chello lukt dat niet. is dat nodig of kan het op een andere manier.
Wie kan aangeven wat ik fout doe
En is er een site waar de gegevens op staan om dit te instaleren

Al vast bedankt,

Jack

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
ik gebruik chello gewoon met windows ICS in winXP, maar die zit geloof ik ook in Win2000. dat werkt prima voor gewoon internet sharen. geen moeilijke dingen als gameservers draaien, maar ftp-en gaat goed en remote desktop ook(VNC), en ff denken allerlei download programmas werken ook goed.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Nee RAS verbinding zal waarschijnlijk niet nodig zijn. Wat je voor Chello moet doen is al die meuk eraf gooien en via dhcp een ip verkrijgen. Geloof dat je ook nog je mac-adres moet registreren, maar dat zou allemaal in de boekjes moeten staan die je er bij hebt gekregen. Als die ppp of whatever verbinding van kpn in winroute staat moet je die ook even weghalen, en omzetten naar dhcp :)

Verder had je dit makkelijk zelf even kunnen uitzoeken door het boekje te lezen, en even op www.chello.nl te kijken :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-02 20:22
Je kunt ook redelijk wat vinden over Chello gerelateerde informatie over thuisnetwerken op chello underground.

[ Voor 1% gewijzigd door Graham op 13-10-2005 02:06 . Reden: punt ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

koop een standaard breedband router, lees hoe je een mac-adres kloont van de pc die nu op internet zit en je bent klaar .. en je kan meer pc's aansluiten :)

een breedband router kost 20 euro ofzo ??routers via price watch vanaf 21 euro tot veel
draadloos/wifi etc zit er dan ook nog bij ..

anders kan je nog routers op een floppy/cd proberen dan moet je alleen een pc hebben met netwerkkaarten .. iets duurder kwa stroomverbruik en meer lawaai
"smoothwall" is onder andere zo'n product en zelfs met firewall etc

[ Voor 31% gewijzigd door vso op 13-10-2005 02:11 ]

Tja vanalles

Verwijderd

Topicstarter
Een andere router kopen is niet het probleem maar ik werk nog met token ring en dat kunnen de meeste huidige routers niet aan.
Maar dit netwerk loopt goed met adsl maar dan bel ik met ras in naar Planet (kpn) maar daar heb ik een vast ip adres.

• BARO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-11-2025
^ zie vso's reactie.
MAC-adres is het enige dat werkt

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 06:51:
Een andere router kopen is niet het probleem maar ik werk nog met token ring en dat kunnen de meeste huidige routers niet aan.
Maar dit netwerk loopt goed met adsl maar dan bel ik met ras in naar Planet (kpn) maar daar heb ik een vast ip adres.
erhm update van netwerk apparatuur ???? de inverstering is het dubbel en dwars waard .. token ring mocht dan wel beter zijn of zo'n soort reden maar wifi/1Gbit netwerk is makkelijker en goedkoper ..

Tja vanalles

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niets mis met tokenring...

Zowel in het algemeen als in dit geval - het gaat hier blijkbaar op de Win2K PC fout, die is gewoon verkeerd geconfigged :z

Ik erger me iedere keer weer aan mensen die zodra ze iets tegenkomen wat ouder is en/of ze het niet kennen gelijk negeren hoe een issue op te lossen en gewoon voorstellen het te vervangen met iets wat ze wel snappen |:( - Tokenring heeft een max bandbreedte van 16Mb/s, dus genoeg voor ieder chello abbo muv Extreme...

Voor chello hoef je helemaal geen RAS oid te gebruiken. Het is gewoon een LAN verbinding als elk ander. Enige wat je hoeft te doen is te provisionen op http://chello.upc.nl - dat kan zodra je een 10-IP van de modem toegekend hebt gekregen (als je eerst op een andere PC geprovisioned bent geweest moet je de modem resetten, dan DHCP release/renew). Doorloop de stappen en klaar is kees. Dan WinRoute voorzover nodig opnieuw configgen (met name de internet connection instellen op je NIC ipv iets anders)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties

Van de laatste reactie is het me niet helemaal duidelijk hoe en waar ik dat provisionen voor chello moet doen of instellen en wat bedoel je met een IP 10.

Ik ben een netwerk dummy dus als je wil graag wat meer uitleg.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 17:21:
Bedankt voor jullie reacties

Van de laatste reactie is het me niet helemaal duidelijk hoe en waar ik dat provisionen voor chello moet doen of instellen en wat bedoel je met een IP 10.

Ik ben een netwerk dummy dus als je wil graag wat meer uitleg.
Gaarne, maar dan moet jij ook met wat meer info komen :z

Een '10-IP' is een IP dat met een 10 begint (dus iets tussen de 10.0.0.1 en de 10.254.254.254).

Wat is momenteel het IP adres van de netwerkkaart waar je de chello modem op aansluit (als je bezorgd bent om privacy, gewoon de laatste cijfers weglaten) :?

'Provisionen' is het aanmelden van je netwerkkaart bij UPC. Normaliter zou je als je een 'onbekende' NIC aansluit een IP moeten krijgen dat met een 10 begint en zou je zodra je (op die PC!) een browser opent een "Uw chello service installeren" melding moeten krijgen.

Maareh- als je zo'n netwerk dummy bent, waarom heb je dan een betrekkelijk ingewikkelde internet-deel setup :?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ip voor mijn nic en dat is 24.132.x.xxx, ik heb via de chello modem en install cd de boel geinstaleerd en op die manier bij chello aangemeld.
Ik heb geen idee hoe ik een ander IP adres voor die kaart kan krijgen want dat wordt opgegeven door Chello. dit is via de chello instal cd gedaaan ik kom met deze pc wel op het chello netwerk maar kom met winroute niet verder om internet te delen.

Ik ben wel een netwerk dummy want voor de insatalatie komt alles van internet en is het overnemen ik kan allen niets vinden over het instellen voor chello vandaar mijn vraag.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 03:12:
Ik heb een ip voor mijn nic en dat is 24.132.x.xxx, ik heb via de chello modem en install cd de boel geinstaleerd en op die manier bij chello aangemeld.
Ik heb geen idee hoe ik een ander IP adres voor die kaart kan krijgen want dat wordt opgegeven door Chello. dit is via de chello instal cd gedaaan ik kom met deze pc wel op het chello netwerk maar kom met winroute niet verder om internet te delen.

Ik ben wel een netwerk dummy want voor de insatalatie komt alles van internet en is het overnemen ik kan allen niets vinden over het instellen voor chello vandaar mijn vraag.
Het vetgedrukte geeft het probleem aan. Als je wel kunt internetten op deze PC, maar niet op andere, dan heeft het niets maar dan ook niets met je chello verbinding te maken, maar alles met WinRoute.

Zoals ik al eerder aangaf, dit is een betrekkelijk ingewikkelde manier van internet delen, Win2K kan zonder extra software delen, gewoon de Internet Connection Sharing wizard draaien en klaar is kees.
Wil je de extra functionaliteit van WinRoute? Prima, maar dan zul je je in de documentatie ervan moeten verdiepen :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je advies, ik ga proberen in win 2000 deat optezetten en kijken of die 98 PC dan ook willen

Als dit werkt kan winroute vervallen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dion_b schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 23:06:
Niets mis met tokenring...

Zowel in het algemeen als in dit geval - het gaat hier blijkbaar op de Win2K PC fout, die is gewoon verkeerd geconfigged :z

Ik erger me iedere keer weer aan mensen die zodra ze iets tegenkomen wat ouder is en/of ze het niet kennen gelijk negeren hoe een issue op te lossen en gewoon voorstellen het te vervangen met iets wat ze wel snappen |:( - Tokenring heeft een max bandbreedte van 16Mb/s, dus genoeg voor ieder chello abbo muv Extreme...
Gezien de ervaring van de TS is het echter in mijn optiek handiger om een kant en klaar systeem aan te bieden wat werkt. dat daarnaast zijn netwerk sneller wordt en hij daar later veel voordeel van kan hebben dat is een andere zaak.

daarnaast is een software oplossing zoals ICS/Winroute eerder een probleem toevoegen dan oplossen.
een probleem met heldere objecten zoals fysieke scheiding, is een tastbaar begrip en makkelijker bij het oplossen van problemen. terwijl software objecten meer last kunnen bezorgen omdat daar de indentificatie van problemen minder duidelijk zijn.

Ik heb niks tegen token ring ondanks het oud is. een oude auto is niet slecht. een nieuwe auto heeft alleen meer comfort, veiligheid etc.

iemand die echt hulp zoekt zal eerst lezen en zoeken op internet.
het lezen van de policy
Vragen over netwerken, routers, Internet delen, etc horen in Network Troubleshooting
had hem veel informatie gegeven namelijk. en zeker
Hoe deel ik Internet ?

maar goed :) 8) we zijn mens O+

Tja vanalles

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Euhm, in hoeverre is Ethernet 'veiliger' dan Token Ring te noemen :?

TR is op zich een aanzienlijk intelligenter systeem dan Ethernet (collision avoidance ipv collision detection, om maar eens wat te noemen, waardoor het liniair, niet omgekeerd exponentieel opschaalt) dat niet om technische maar om marketing/politieke redenen door Ethernet ingehaald is (IBM vroeg veel te veel royalties voor TR, met als gevolg dat iedereen die prijsbewust was en niet per se met een RS/6000 danwel AS/400 hoefde te communiceren Ethernet ging gebruiken). 16Mb TR is niet meer de snelste, maar is snel genoeg voor waar het hiervoor gebruikt wordt en doet in geen andere opzicht onder voor Ethernet.

Ik heb een PC als bridge ingesteld die zowel Ethernet als 100VG, TR en ARCnet verbindingen heeft. Voor een OS maakt het geen zak uit welke netwerksysteem je gebruikt, dat zit allemaal in de physical layer van het OSI, een TR verbinding is dus in Win2K exact even simpel/moeilijk te configgen als een Ethernet verbinding.

Ik heb geen idee wat de TS verder allemaal heeft liggen, maar muv de Winroute software werkt het momenteel gewoon. IMHO is het -zeker aangezien de TS aangeeft er zelf weinig vanaf te weten- ten zeerste af te raden om iets wat werkt overhoop te gooien omdat een ander onderdeel (WinRoute) config problemen heeft. Laat datgene wat wel werkt (het TR netwerk) gewoon met rust - if it 'aint broken, don't fix it :z

Oslik blyat! Oslik!

• Voxie2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-01-2022

Voxie2

//\\RoCkS//\\

Ik raad je echt heel sterk af over te stappen op chello.... maar dat is mijn mening....

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-02 11:18
Voxie2 schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 10:28:
Ik raad je echt heel sterk af over te stappen op chello.... maar dat is mijn mening....
Leuk zo'n mening zonder enige onderbouwing en slechts zeer beperkte nuttigheid voor dit topic :z

• Voxie2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-01-2022

Voxie2

//\\RoCkS//\\

Crash schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 10:35:
[...]

Leuk zo'n mening zonder enige onderbouwing en slechts zeer beperkte nuttigheid voor dit topic :z
Ik wilde er niet volledig op ingaan, omdat er hele topics aan zijn gewijd, maar als je wilt wil ik wel een lijst opsommen voor je....?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dion_b schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 10:26:
Euhm, in hoeverre is Ethernet 'veiliger' dan Token Ring te noemen :?

TR is op zich een aanzienlijk intelligenter systeem dan Ethernet (collision avoidance ipv collision detection, om maar eens wat te noemen, waardoor het liniair, niet omgekeerd exponentieel opschaalt) dat niet om technische maar om marketing/politieke redenen door Ethernet ingehaald is (IBM vroeg veel te veel royalties voor TR, met als gevolg dat iedereen die prijsbewust was en niet per se met een RS/6000 danwel AS/400 hoefde te communiceren Ethernet ging gebruiken). 16Mb TR is niet meer de snelste, maar is snel genoeg voor waar het hiervoor gebruikt wordt en doet in geen andere opzicht onder voor Ethernet.

Ik heb een PC als bridge ingesteld die zowel Ethernet als 100VG, TR en ARCnet verbindingen heeft. Voor een OS maakt het geen zak uit welke netwerksysteem je gebruikt, dat zit allemaal in de physical layer van het OSI, een TR verbinding is dus in Win2K exact even simpel/moeilijk te configgen als een Ethernet verbinding.

Ik heb geen idee wat de TS verder allemaal heeft liggen, maar muv de Winroute software werkt het momenteel gewoon. IMHO is het -zeker aangezien de TS aangeeft er zelf weinig vanaf te weten- ten zeerste af te raden om iets wat werkt overhoop te gooien omdat een ander onderdeel (WinRoute) config problemen heeft. Laat datgene wat wel werkt (het TR netwerk) gewoon met rust - if it 'aint broken, don't fix it :z
Diverse types netwerken zijn leuk, zoals het ook leuk is om hele oude 286,386 of zelfs 486 meuk te werken. de vraag is alleen waarom? voor: Hobbie / leermatriaal ... dan heb ik niks gezegt.

Echter waarom bij het oude blijven dat snap ik niet echt, het lijkt net of je het oude betamax, video2000 systeem niet wil accepteren terwijl VHS gangbaar (was)

ik mis hier een stukje kennis van TS zijde, de kennis van netwerken is minimaal, wat niet erg is zeker om te leren (zie hulp links in vorige post van mij), maar ipv een duwen terug de beerput in
help ik hem liever eruit door een een ladder te bieden en vervolgens 100KM ervandaan te halen.

Tja vanalles

Pagina: 1