Toon posts:

Meerdere accesspoints in 1 netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Versatel Multimedia Modem (voor 20mbit adsl2+ lijntje) en 1x een Linksys WRT54G staan.
Daar moet nog een derde router/ap bijkomen.

Nu heb ik in de Linksys WRT54G de DD-WRT firmware geladen, nu wil ik die linksys router nog gebruiken als doorgeefluik voor het draadloze netwerk om het signaal op bepaalde locaties te versterken.

Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen? Ik heb al zitten kloten met WDS en met Client Bridge mode etc. etc. maar niks werkt.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zie eigenlijk totaal niet wat je zelf allemaal al hebt geprobeerd, en wat daar precies niet aan lukt. Je geeft aan met bridgemode te hebben gespeeld, en met wds. Wat waren precies je instellingen? Welke ipreeksen gebruik je, kun je wel pingen oid? Lees ook de Policy - Network Troubleshooting nog even goed door. Daarin staat precies wat er hier van je verwacht wordt.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan vanaf de linksys niet pingen naar het versatel modem.
Ik heb met client gewoon alles precies zo ingesteld als op het modem (zelfde SSID, zelfde channel)
In het versatel modem en in de linksys router kan ik ze elk wel zien als actieve wifi verbindingen. Ze kunnen dus wel bij elkaar. Ik heb voor de test alle beveiligen van beide systemen afgehaald (mac filter en WPA PSK). Met WDS heb ik niet zo heel veel gedaan omdat ik dit nogal vaag vind. Ik kan kiezen tussen LAN, Subnet of PPoP. Ik heb alle drie geprobeerd en bij het mac adres dat ingevuld moet worden dan maar het mac van het versatel modem ingevuld, daarachter is nog een leeg vlak maar geen idee wat daar moet (staat ook geen beschrijving bij).

IP van mijn versatel modem is 192.168.1.1
IP van mijn linksys is 192.168.2.1

Als IP wat de linksys moet krijgen van het modem heb ik 192.168.1.2 opgegeven.
Ook heb ik beide al in 192.168.1.1 geprobeerd te hangen maar zonder succes.

Ook heb ik er al heel wat uurtjes google doorheen zitten zonder echte resultaten. Ik weet het even niet meer, vandaar deze post. Mijn excuses dat deze een beetje onduidelijk was.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dude dat is toch geen ip configuratie,

kom op: subnets, gateway, tekeningtje (van je hele netwerk) welke poorten heb je op welke aangesloten
leeg vlak .. ik niet snap ? .. screendumps maybe ???

we hebben dus niet allemaal een kristallen bol thuis staan.
ff je best doen dan kunnen we je pas helpen.

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het inmiddels al werkend, als ik een utp kabel nu aan mn wifi router hangt heb ik een goeie internetverbinding. (voor de rest zitten er geen kabels (beh. stroom) in de router en krijg ook te zien dat die een wifi verbinding heeft met het modem).

Voor de compleetheid van dit topic en voor de mensen die hier toevallig via een zoekopdracht komen.

Ik heb dus de DD-WRT firmware in mijn Linksys WRT54G geladen, vervolgens kies je onder Wireless voor Client Bridge Mode. Geef onder SSID precies dezelfde naam op als je eerst AP. Opslaan.

Vervolgens even onder SETUP zetten dat je een Static IP wilt gebruiken en als volgt instellen:

- Modem -

LAN IP-adres: 192.168.1.1
Subnetmask: 255.255.255.0
DHCP range: 192.168.1.4~254

- Router -

"WAN" IP-adres: 192.168.1.2
Subnetmask: 255.255.255.0
LAN IP-adres: 192.168.1.3
Subnetmask 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1

Dat moet het in grote lijnen zijn, eventueel nog een MAC filter en de security instellingen doorlopen.
Even de stroom van de Linksys router afhalen kan nodig zijn voordat het werkt.

Nu zit ik alleen nog met het volgende probleem:

Ik heb nu dus beneden het modem staan, dat is prima voor de pc's en laptops daar in de buurt, op de 1e verdieping staat dan die linksys. Nu wil ik dus pc's en laptops op de 1e en 2e verdieping met die linksys laten verbinden. Maar hij ziet die helemaal niet meer. Hij vangt alleen nog een heel vaag singaal op van het modem zelf. Ik kan niet meer aangeven in de router om het SSID te broadcasten door de Client Bridge Mode die nu gebruikt wordt.

Iemand hier nog een idee voor toevallig?

Verwijderd

Wie ziet welk signaal waar niet? Je moet ECHT duidelijker zijn in wat je zegt.

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 11:46
whahaha, sorry voor het lachen ;)

je moet beide AP's instellen met hetzelfde SSID, maar ze moeten beide op een verschillend chnnel werken hoor, anders krijg je onherroepelijk gevechten tussen die 2 AP's. verder moet je totaal niets instellen ala brigde. die AP's dienen niet om een wifi brug te maken, maar om een betere dekking te voorzien. stel beide AP's in zoals het oorspronkelijke AP ingesteld was, enkel met een verschillend channel. vergeet ook niet om beide op een bekabeld netwerk aan te sluiten !
om roaming te bevorderen (het wandelen van de ene AP naar de andere) moet je ook zorgen dat SSID broadcast aan staat. en vergeet ten slotte je beveiliging niet. MAC adres beveiligin is onhandig als je met meerdere AP's werkt en is daarenboven nog eens zo lek als een zeef. hetzelfde geld eigenlijk voor WEP. best ga je voor WPA, of een RADIUS authenticatie server. ;)

oh, en nog een paar handige tips: er mag slechts 1 DHCP server zijn in je netwerk en vergeet ook niet om alles binnen 1 subnet te houden (dus niet 192.168.1.0 en 192.168.2.0 beginnen mengen)

[ Voor 12% gewijzigd door PerfectPC op 12-10-2005 23:41 ]

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Denk niet dat ie bekabeling wil... Meer een extender voor z'n bestaande WLAN...

Forget your fears...
...and want to know more...

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 11:46
Aetje schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 23:45:
Denk niet dat ie bekabeling wil... Meer een extender voor z'n bestaande WLAN...
dat is een hybride netwerk en voorlopig nog niet aan de orde voor een huis tuin en keuken gebruiker ;) het is waarschijnlijk mogelijk met het materiaal dat je hebt hoor, maar je performance gaat een ongelofelijke duik nemen... je kan dit wel nabootsen door 2 extra AP's te plaatsen in bridge die dan voor de 'bekabelde' connectie tussen beide AP's, maar dat lijkt me een beetje dom :p

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 23:35:
Wie ziet welk signaal waar niet? Je moet ECHT duidelijker zijn in wat je zegt.
Gezien dit totaal: "Nu wil ik dus pc's en laptops op de 1e en 2e verdieping met die linksys laten verbinden. Maar hij ziet die helemaal niet meer." kon je er denk ik wel vanuit gaan dat ik het heb over de pc's en laptops die de linksys niet zien. Maar goed, dan weten jullie het nu zeker :)
Geen probleem dat lachen, mag ik nu ook even lachen?
PerfectPC schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 23:38:oh, en nog een paar handige tips: er mag slechts 1 DHCP server zijn in je netwerk
Lijkt mij de grootste onzin die ik ooit gehoord heb, waarom zou er niet meer dan 1 DHCP server in je netwerk mogen zijn? Zolang ze maar geen IP's uitgeven die de andere ook uitgeeft.
PerfectPC schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 23:38:je moet beide AP's instellen met hetzelfde SSID, maar ze moeten beide op een verschillend chnnel werken hoor, anders krijg je onherroepelijk gevechten tussen die 2 AP's. verder moet je totaal niets instellen ala brigde. die AP's dienen niet om een wifi brug te maken, maar om een betere dekking te voorzien. stel beide AP's in zoals het oorspronkelijke AP ingesteld was, enkel met een verschillend channel. vergeet ook niet om beide op een bekabeld netwerk aan te sluiten !
om roaming te bevorderen (het wandelen van de ene AP naar de andere) moet je ook zorgen dat SSID broadcast aan staat. en vergeet ten slotte je beveiliging niet. MAC adres beveiligin is onhandig als je met meerdere AP's werkt en is daarenboven nog eens zo lek als een zeef. hetzelfde geld eigenlijk voor WEP. best ga je voor WPA, of een RADIUS authenticatie server. ;)
Ik zou wel WPA willen gebruiken (dee ik hiervoor ook altijd) maar dat Versatel modem ondersteund aleen WPA via een RADIUS server die ik niet heb/wil. Voor die zit ik dus vast aan een WEP-key. Het tweede AP op een bekabels netwerk aansluiten is onmogelijk. Ik heb die dingen niet voor niks natuurlijk, ik heb geen zin in kabels. Ik zie heel het probleem van MAC beveiliging (als extra) ook niet zo. Kleine moeite om een bepaald mac even 2x toe te voegen.

Probleem blijft dan nog: als ik op het versatel modem WEP-encryptie en MAC filterting aanzet (beter iets dan niets) en op de router WPA dan kan de router niet meer met het modem praten. Ook in normale AP-mode kreeg ik geen verbinding tussen de AP's. Alleen als die in bridge staat....

Verwijderd

Ja dat is opzich wel logisch, want je hebt dan 2 verschillende beveiligingen. De ene werkt niet samen met de andere. En daarom moet je dus "of" een kabel tussen de AP's plaatsen "of" ze allebij op WEP zetten. Sowieso drop dat versatel ding en koop een goeie AP, scheelt veel gedoe.

• Mr. Happy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-12-2025
Is het niet handiger om het zend vermogen van de Linksys iets op te schroeven en deze achter je adsl-modem te hangen??

[ Gathering of Tweakers ] [ GitHub ]

Verwijderd

Topicstarter
Mr_Happy schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 13:17:
Is het niet handiger om het zend vermogen van de Linksys iets op te schroeven en deze achter je adsl-modem te hangen??
Er direct naast bedoel je?
Ja, dat is misschien wel beter zelfs. Dan kan ik de wifi van het versatel modem gewoon uitschakelen.

Dan moet ik nog wel steeds een 2e AP erbij hebben en die dan werkend krijgen vanaf de zolder naar het eerste AP voor m'n server die op zolder staat. Iemand een idee wat ik dan kan proberen (een apparaat die hier echt voor gemaakt is en wat super makkelijk is te configureren)?

In iedergeval bedankt voor deze tip! Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht ;)
Pagina: 1