Waardes in Excel dynamisch op website *

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:00
Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Met behulp van een OPC server laat ik random waardes in een Excel map generen. Deze worden om de 2 seconden opnieuw gerefreshed.
Deze gegevens wil ik vervolgens op een website laten publiceren. Normaal gesproken zou je dit doen dmv de gegevens naar Access te exporteren en dan met ASP/PHP wat te doen.

Het gaat nu alleen om een schoolopdracht waarbij dat niet ten sprake komt en de gegevens direct vanuit Excel (of Access?) naar een website moeten worden overgezet.

Het probleem wat je dan krijgt is wanneer je vanuit Excel je map opslaat als HTML pagina hij de waardes die op dat moment erin staan opslaat in de HTML pagina. De waardes worden dus gerefreshed, maar dit doet hij niet in de HTML pagina. Omdat dat natuurlijk gewoon statisch is en niet dynamisch.

Nu komt mijn vraag. Kun je dit dynamisch maken zodat ook de waardes op de html pagina worden gerefreshed? Volgens mijn leraar moet dit kunnen, maar dit vak staat een beetje in het teken van: 'je moet het allemaal zelf uitzoeken' dus hij geeft er verder niet zoveel info over.

Iemand die mij kan helpen? Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben over wat precies de bedoeling is.

https://psnprofiles.com/RaemNL

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topictitel iets duidelijker gemaakt. Denk voortaan aan een meer beschrijvende titel ;)

1. Hoe maak je die HTML pagina's (exporteren of geef je de excelsheet als ActiveX object weer)?
2. Worden de pagina's nu automatisch gegenereerd?

[ Voor 8% gewijzigd door BtM909 op 12-10-2005 16:50 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 17:25

TeeDee

CQB 241

Als ik het even simpel begrijp ;)

• Er is een export van een excel file naar html?

Zou je dan niet simpel met een meta refresh oid aan de gang kunnen?

Als je een Scripttaal toch mag gebruiken, zou je middels ASP je Excel file als een recordset in kunnen laden. Je zou wel problemen tegen kunnen komen met file locking of iets dergelijks.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Raem
BtM909 schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 16:48:
Topictitel iets duidelijker gemaakt. Denk voortaan aan een meer beschrijvende titel ;)
Zal er aan denken de volgende keer :)
1. Hoe maak je die HTML pagina's (exporteren of je de excelsheet als ActiveX object weer)?
2. Worden de pagina's nu automatisch gegenereerd?
De HTML pagina's maak ik door in Excel gewoon opslaan als -> html document te doen. Het is naar mijn weten alleen onmogelijk om HTML dynamsisch te maken, maar volgens die leraar moet het lukken...

Iemand kwam met een tip om misschien de Excel map om de zoveel tijd automatisch te laten opslaan als HTML pagina. Kan dit? Op die manier worden de gegevens die in Excel steeds vernieuwd worden ook op de HTML pagina steeds vernieuwd.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Welke versie van Excel gebruik je?

Vanaf Excel 2002 (XP) is het mogelijk bij het saven als html om de optie publish te kiezen. Hierdoor wordt de 'dynamische' export automagisch geupdate op het moment dat je het bronbestand (Excel) saved.

De vraag is even: wil je met client / server side scripttalen je gegevens dynamisch ophalen of ga je de dynamiek vanuit Excel regelen (dan hoort dit topic eerder in Officesuites en -software)?

[ Voor 32% gewijzigd door BtM909 op 12-10-2005 16:59 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Nee, dit hebben we (ik en Raem doen de opdracht in kwestie samen) al geprobeerd. Als je hem in Excel published als dynamische pagina published hij de gegevens die op dat moment er zijn, dus dan word het een static page, of we nu de OPC server hebben draaien, of een java-script refresh van 5 seconden invoegen.

• Raem
BtM909 schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 16:57:
Welke versie van Excel gebruik je?

Vanaf Excel 2002 (XP) is het mogelijk bij het saven als html om de optie publish te kiezen. Hierdoor wordt de 'dynamische' export automagisch geupdate op het moment dat je het bronbestand (Excel) saved.
Hey bedankt! De waardes op de pagina veranderen nu inderdaad ook. Nu moet het excel bestand alleen nog automatisch worden opgeslagen zodat wij dit niet steeds handmatig hoeven te doen.

Verwijderd

Dan doe ik zeker weer een fout vinkje plaatsen -.-

Verwijderd

Toegegeven, OPC zei me niets tot ik Google en Wikipedia d'rop nasloeg, maar als het gaat om willekeurge gegevens publiceren op een webpagina.. dan kan dat toch ook heel goed met JavaScript? Tabel opzetten en om de x seconden alle waarden laten vervangen door nieuwe willekeurige getallen?

• Raem
Het gaat om een schoolopdracht waarbij we verplicht zijn OPC te gebruiken.

De bedoeling is namelijk een soort weerstation te maken, waarbij de gegevens op een webpagina worden weergegeven. School zou voor een weerstation server zorgen die echte temperaturen e.d. zou opmeten. Doormiddel van OPC zouden wij die server dus kunnen benaderen. Onze school heeft zijn zaken alleen 9 van de 10 keer niet goed voor elkaar, en dus ook de server niet. Daarom halen we random gegevens uit de OPC simulatie server.

Verwijderd

Dank voor je toelichting :)
Succes verder!

Verwijderd

Kijk hier eens naar:

http://spreadsheets.about...asics/ss/blexautosave.htm

Als je nu zorgt dat de html-pagina iedere x seconde ververst (javascript of a la meta) ben je er toch?

Er moet gezegd worden dat dit wel een huis-tuin-en-keuken-oplossing is. Het zou natuurlijk idealer zijn om dmv van een koppeling direct de informatie op te halen en deze direct op de pagina weer te geven.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

offtopic:
Toevallig op het TCE in Ede? Deze butt-opdracht heb ik dus ook moeten doen vorig jaar...
Ik heb het gewoon via ASP + Access DB i.c.m. HTML refreshscript dingetje opgelost. Maar iets fatsoenlijks is er niet te krijgen uit al die nasty OPC koppelingen met die brakke simulatie software :O Blij dat ik van die opdracht af was :)

//Edit
Ow ja..we hadden voor Excel een plugin gevonden om de waardes in een Access DB te plaatsen en deze vervolgens dus weer uit te lezen met ASP.

Het werd in iedergeval een ranzige oplossing met ranzige resultaten..maar een voldoende was genoeg :)

[ Voor 31% gewijzigd door Ebayzo op 13-10-2005 14:32 ]

Default blanke hetero

• Raem
Ja, ik zit op het TCE in Ede ja :)

We hebben nu een autosave add-on geinstalleerd voor Excel. De map wordt nu iedere minuut opnieuw opgeslagen waardoor ook de gegevens op de HTML pagina iedere minuut opnieuw worden gepubliceerd.
Het is niet echt een hele mooie manier, maar goed genoeg.

Bedankt voor de hulp.

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Raem schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 17:24:
Ja, ik zit op het TCE in Ede ja :)

We hebben nu een autosave add-on geinstalleerd voor Excel. De map wordt nu iedere minuut opnieuw opgeslagen waardoor ook de gegevens op de HTML pagina iedere minuut opnieuw worden gepubliceerd.
Het is niet echt een hele mooie manier, maar goed genoeg.

Bedankt voor de hulp.
Hmm klinkt makkelijker als onze manier :P
offtopic:
Kewl :) Wie geeft tegenwoordig die opdracht? Bij ons waren er echt 5 leraren mee bezig..lekker ongeorganiseerd zooitje toen..

[ Voor 14% gewijzigd door Ebayzo op 13-10-2005 19:05 ]

Default blanke hetero

• Raem
Ebayzo schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 19:04:
[...]
Hmm klinkt makkelijker als onze manier :P
offtopic:
Kewl :) Wie geeft tegenwoordig die opdracht? Bij ons waren er echt 5 leraren mee bezig..lekker ongeorganiseerd zooitje toen..
offtopic:
Veldman vooral. -_-
Het is nu nog net zo ongeorganiseerd. Aan het begin van het blok beloofden ze ons een weerstation zodat we echte gegevens hadden. Na zo'n 3 weken gingen we maar eens langs om de IP's te vragen van die server. Kregen we als antwoord dat ze ermee bezig waren en we over een week maar terug moesten komen. En nu, zo'n 6 weken na de start van het blok, hebben ze het nog niet werkend.

Plus dat we om precies te zijn wel 2 colleges erover gehad hebben. Een introductie college en een college over het genereren van OPC gegevens in Excel. Vorige week zouden we nog een extra college krijgen, maar toen kwam Veldman niet opdagen.....

Sorry voor de lap offtopic tekst, maar over de problemen op school kan ik uren doorgaan :P

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Raem schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 00:28:
[...]

offtopic:
Veldman vooral. -_-
Het is nu nog net zo ongeorganiseerd. Aan het begin van het blok beloofden ze ons een weerstation zodat we echte gegevens hadden. Na zo'n 3 weken gingen we maar eens langs om de IP's te vragen van die server. Kregen we als antwoord dat ze ermee bezig waren en we over een week maar terug moesten komen. En nu, zo'n 6 weken na de start van het blok, hebben ze het nog niet werkend.

Plus dat we om precies te zijn wel 2 colleges erover gehad hebben. Een introductie college en een college over het genereren van OPC gegevens in Excel. Vorige week zouden we nog een extra college krijgen, maar toen kwam Veldman niet opdagen.....

Sorry voor de lap offtopic tekst, maar over de problemen op school kan ik uren doorgaan :P
offtopic:
Hehehehehe :) Gewoon exact hetzelfde als ons! Dat weerstation kan je wel vergeten want daar waren ze ook al mee bezig toen ik de opdracht deed B) En die uber-saaie college's jah :z. met die electronica leraar die dat OPC helemaal geweldig vond! Ach...laatste jaartje voor je ;) Succes met je project eind v.h. jaar! Dat is wél leuk!

Default blanke hetero

• Raem
Ebayzo schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 08:15:
[...]
offtopic:
Hehehehehe :) Gewoon exact hetzelfde als ons! Dat weerstation kan je wel vergeten want daar waren ze ook al mee bezig toen ik de opdracht deed B) En die uber-saaie college's jah :z. met die electronica leraar die dat OPC helemaal geweldig vond! Ach...laatste jaartje voor je ;) Succes met je project eind v.h. jaar! Dat is wél leuk!
offtopic:
We hebben de opdracht vandaag door Veldman laten controleren en hij vond het prima! Alleen nu nog even verslage erbij maken :)

En gelukkig laatste jaartje ja hehe. Moet nu alleen nog datacom toetsen maken =/ en dan kan ik aan het eindproject beginnen over 3 weken ofzo. Had vandaag een voortgangsgesprek met van Eijk en hij zei: "Ik zie je in Juni wel met een biertje bij de diploma uitreiking" :)

De opdracht is dus klaar. Bedankt voor de hulp. Deze topic zou dicht kunnen.

Pagina: 1