Toon posts:

[css] Tabel colgroup + td selector

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tabel die er als volgt uit ziet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
<table>
  <colgroup>
    <col class="auto"></col>
    <col class="auto"></col>
    <col class="auto selected"></col>
  </colgroup>
  <thead>
    <tr>
      <th>voornaam</th>
      <th>achternaam</th>
      <th>tel. nummer</th>
    </tr>
  </thead>
  <tbody>
    <tr>
      <td>bram</td>
      <td>peper</td>
      <td>06 11 11 11 11</td>
    </tr>
    <tr>
      <td>ruud</td>
      <td>gullit</td>
      <td>06 13 11 45 57</td>
    </tr>
  </tbody>
</table>

Nu is er een "col" voorzien van een selected class, met een andere achtergrond kleur.
Is het mogelijk om de TH cell in de "selected" coll een andere vormgeving te geven ?

De bedoeling is dat de th een andere achtergrond kleur krijgt op het moment dat de col waar hij soorte van in zit de selected class heeft.
Ik heb het alleen niet voor elkaar kunnen krijgen. Niet raar natuurlijk want fisiek zit de TH helemaal niet in de col ....

Iemand een idee ??

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 11:26
Als je de spatie uit je className haalt zou het moeten werken ;)

-edit
Ah.. niet goed gelezen. Je wilt alleen de TH een andere kleur geven
Dan kun je bereiken door de volleidge coll die eigenschap te geven, waarna je deze voor de TDtjes weer overrulet;
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
    col.autoselected {
        background: red
    }
    td {
        background: white
    }

edit:
Nog even mn edit ge-edit.. onderstaande reactie was dus op mn eerdere edit ,welke nu is weg-geedit

[ Voor 136% gewijzigd door frickY op 12-10-2005 15:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ja zit iets in, maar het lijkt zo voor de hand liggend omdat de colgroup juist voor een dergelijk doeleinde gebruikt word ...

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

frickY schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 15:30:
Als je de spatie uit je className haalt zou het moeten werken ;)
Waarom? Dan zou hij alle css waarden moeten kopieren van de auto classe om hetzelfde eraan te geven.

Verder. Geef gewoon ook die selected mee aan je th.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• frickY
Hmm dan denk ik dat ik hier tegen een CSS feature ben aangelopen die ik nog niet kende :?
als je een class="stijl toevoeging" gebruikt, heeft dat element de stylen uit de class 'stijl', plus alle toevoegingen uit de class 'toevoeging'? Gaat een wereld voor me open :X

Verwijderd

Topicstarter
Ghaha, jij snugger man !!
Je suggestie heeft me wel geholpen. Ik heb het nu werkende, op een iets andere css opzet, maar dat mag de pret niet drukken.

Jep, als je class="style1" gebruikt hebbie maar 1 class geselecteerd. maar daar kan je er dus meer ban gebruiken door ze te scheiden met een spatie.
class="style1 colorRed" werkt dus gewoon, het geeft je een stuk meer flexibiliteit ;)

• frickY
Dat geeft zeer zeker meer flexibiliteit.. vond het altijd al zo irritant meerdere keren dezelfde eigenschappen te moeten defineren. Zijn we beide weer een stapje verder B)
Pagina: 1